Halal

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Halal

Bericht door DeVegetarische »

Zijn er acties tegen halalslacht? Het wordt steeds meer gemeengoed en geaccepteerd, ik vind het niet kunnen! Het is al enige tijd duidelijk in opkomst maar ik zie nog weinig tegengeluiden.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: Halal

Bericht door Vegantastic »

DeVegetarische schreef:Zijn er acties tegen halalslacht? Het wordt steeds meer gemeengoed en geaccepteerd, ik vind het niet kunnen! Het is al enige tijd duidelijk in opkomst maar ik zie nog weinig tegengeluiden.
Weinig tegengeluid? Vorig jaar is het constant in het nieuws geweest door tegengeluiden.

Verder ben ik tegen vleesconsumptie actief, maar niet specifiek tegen halalslacht. Elke slacht is erg.
DeVegetarische

Ik vind het een probleem omdat op mijn faculteit, inmiddels minstens de helft van de beschikbare broodjes halal is. Er is overal veel meer halal beschikbaar. Net als met bont: We gaan het minder erg vinden! Bont is nu ok, halal wordt ook ''normaal''. We moeten het wat mij betreft blijven stigmatiseren. Natuurlijk moeten de beesten sowieso niet geslacht worden, maar dit is extra wreed en een extra verzwakking van de norm. Waarom denken ze dat verdoving is uitgevonden en verplicht? Kost namelijk geld en geld uitgeven aan dierenwelzijn is iets dat boeren en abattoirs haten. We moeten ''extra wrede'' dingen niet.... toelaten, zien als erbij horend, het is een stap in de foute richting.
TonyJello

HelHel

Bericht door TonyJello »

lena

Bericht door lena »

Het probleem is alleen dat als je zo de nadruk legt op hoe "extra wreed" halal is "gewoon wreed" ineens "best okay" wordt. Dat geeft mensen het gevoel dat zij wel goed bezig zijn (in tegenstelling tot die foute moslims) want zij eten "diervriendelijk geslacht vlees".
Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

lena schreef:Het probleem is alleen dat als je zo de nadruk legt op hoe "extra wreed" halal is "gewoon wreed" ineens "best okay" wordt. Dat geeft mensen het gevoel dat zij wel goed bezig zijn (in tegenstelling tot die foute moslims) want zij eten "diervriendelijk geslacht vlees".
Ik vind slachten 'afschuwelijk' en halal/kosher slachten 'belachelijk'. Echt nergens voor nodig om die dieren ook nog eens extra te kwellen voordat ze dood gaan, dan word je maar lekker vegetarier. Het heeft ook niks te maken met echt halal of kosher vlees, waarbij mensen inderdaad een soort van poging doen om het vermoorden zo aangenaam mogelijk voor het dier te maken en het dier een fijn leven te geven voordat het geslacht wordt. Maar ja, dat gaat dus niet als het allemaal snel en veel moet, dus dan haalt de moderne jood/moslim zijn (schijn)heilige schouders op en eet gewoon lekker door. Ik ben echt heel tolerant enzo, maar mbt dit onderwerp niet. Ik kan ook echt niet begrijpen dat er tegen de wet is gestemd om onverdoofd slachten te verbieden.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney
DeVegetarische

Echt onacceptabel!! Inmiddels is iets van 80% (!!) van de beschikbare broodjes in de kantine halal. En de snacks zijn dat blijkbaar ook al standaard. Ik hoef die barbaarsheden niet. Er waren 2 schalen met ''gewone'' broodjes en de rest van de schalen PLUS de koeling waren met halal. Dat is het faciliteren van achterlijkheden, excessieve dierenbeulerij en het culturele/religieuze opdringerigheid. Sowieso is niet 90-95% (gezien dat alle snacks met vlees ook halal zijn) van de studenten moslim dus waarom zoveel halal?

Ik ga een klachtenbrief/mail schrijven aan de cateraar. Kan niet hoor!
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Overstand

Bericht door Overstand »

DeVegetarische schreef:Ik vind het een probleem omdat op mijn faculteit, inmiddels minstens de helft van de beschikbare broodjes halal is. Er is overal veel meer halal beschikbaar. Net als met bont: We gaan het minder erg vinden! Bont is nu ok, halal wordt ook ''normaal''. We moeten het wat mij betreft blijven stigmatiseren. Natuurlijk moeten de beesten sowieso niet geslacht worden, maar dit is extra wreed en een extra verzwakking van de norm. Waarom denken ze dat verdoving is uitgevonden en verplicht? Kost namelijk geld en geld uitgeven aan dierenwelzijn is iets dat boeren en abattoirs haten. We moeten ''extra wrede'' dingen niet.... toelaten, zien als erbij horend, het is een stap in de foute richting.
edit: never mind.
Laatst gewijzigd door Overstand op ma nov 11, 2013 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Overstand

Bericht door Overstand »

never mind.
Thaa
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Thaa »

Zelf ben ik joods en ik weet dat joden ook ritueel slachten. Dit is nooit halal maar koosjer (en koosjer halal maar halal vlees is weer niet koosjer).
Weet dat binnen de vrome joden veel joden buitenshuis raw veganist of gewoon veganist zijn en geen alcohol drinken. De kasjroet zegt dat je melk en vlees gescheiden moet houden, alles alleen door een jood mag worden bereid ect. ect ect.
Toch vind ik het raar dat veel vega joden toch voor de koosjere slacht zijn. Ik ken er zelf een die is vega en die zou dan wanneer hij echt alleen bij een koosjere slager zou kunnen kopen vlees eten omdat hij geloofd dat deze dieren beter af zijn geweest dan dieren in de bio-industrie. Schijnen meer biologisch te zijn of zo geen idee. Maar goed ik vind het hypocriet.

En ik denk dat halal nu gewoon hip is omdat er een grote markt is door de vele moslims in het land, maar dat neemt niet weg dat ik het goedkeur :P
Overstand

Bericht door Overstand »

Thaa i fox with u more :)

bandkip = sticker halal vlees, en dat is grote winst :) miljons.

en wat halal vlees is, is toch niet meer wat het had moeten zijn, hoe het was meant to be, but people stuck somewhere between their, ik weet niet of ik de goeie woorden gebruik, het is een complex samenspel van factoren, confounders and all o that shit, lust, conscious, faith, ignorance ... weet ik veel, waardoor ik van de ene kant soms moeite heb wanneer ik dingen hier lees om mijn inner balans te bewaren, en dan eindig met never mind, en van de andere kant ik ook maar een fuckin mens ben en juist omdat ik toch de dingen anders zie dan de meeste en er altijd op probeer te letten hoe zij het zien en mij daaraan probeer aan te passen, maar zoveel fuckin mensen niet de shit zien zoals jij, en dan oh man.. ik respecteer evrybody, omdat ik weet dat hoewel ik soms moeite heb met wat er op delen van dit forum wordt gezegd, ik, wanneer ik ze real-life zou ontmoeten, zij mij, ik hun, toch wel zou voelen liken loven, ik ben gewoon :) en sta te kijken wanneer er mensen zijn die de illusie hebben dat de vlees die zij eten any better is dan de vlees die anderen eten waarvan ze niets meer weten dan wat in hun fuckin head is geprent! (dieren doodervaringen ook) door they dont even have a fuckin clue about man.

fuck it man,

fuck the system

ps. een x herinner ik me dat een fuckin racist naar me toekwam en zei jullie zijn fuckin barbaren, wij niet, wij jagen een geelectrocuteerde pin door de kop van een koe.
Thaa

Bericht door Thaa »

Overstand schreef:Thaa i fox with u more :)

Doen we
Brent

Bericht door Brent »

Je kunt het halal slachten niet aanpakken zonder de dogmatisch-bijgelovige denkwijze van religieuze mensen te duiden en ideologisch aan te pakken.

De primitieve religieuze sjamaanse mens van duizenden jaren geleden begreep al dat voeding invloed heeft op je fysieke lichaam, maar ook op je geest.
In India werd dat uiteindelijk een subtiele wetenschap waarbij alle voeding in 3 hoofdcategorien uiteen bleek te vallen.

India was duizenden jaren lang het meest ontwikkelde deel van de wereld. Het klimaat was er gunstig voor rijke oogsten en dat maakte culturele en wetenschap ontwikkeling gemakkelijker.
Daarbuiten in de koudere en veel drogere delen van de wereld heerste nog heel lang vooral bijgeloof en was de cultuur wreder en primitiever.

De Joodse, Arabische en Germaanse stamculturen hebben India nooit ingehaald met hun voedingsvoorschriften en zijn achtergebleven.
Religieuze mensen zitten nog altijd vast in hun stamideologie en menen dat God zich specifiek en voor eeuwig op een vaststaande manier tot hun eigen stam heeft gericht. Daarom vasten moslims op zo'n vreemde manier een maand lang terwijl ze zich in het donker vol eten en daarom hebben ze zulke merkwaardige voedingsregels.
Ze voelen zich niet vrij om er vrij en rationeel mee op te springen en zelf te experimenteren met wat voeding geestelijk met je doet. Ze denken dat God hen dingen heeft opgedragen omdat een toenmalige autoriteit zich ooit zo heeft uitgesproken.

Bij ons leven de Germaanse en de Romeinse culturen nog voort in hoe wij tegen voeding aankijken. Tarwe is nog altijd heel belangrijk in onze cultuur en ook vlees, vis, bier en wijn zitten stevig geworteld in onze cultuur.
Wetenschappelijk onderzoek toont nu aan dat ze minder gezond kunnen zijn, maar cultuur zit in de harten van de mensen, het is wat mensen bijeen houdt.

Gezondheid is hier in de westerse cultuur vooral fysieke gezondheid. Maar in andere culturen wordt juist meer waarde gehecht aan geestelijke of spirituele gezondheid.
Een dier dat in grote angst sterft heeft vlees dat je geestelijk negatief beinvloed door de hormonen die vrij kwamen tijdens de angstfase.
In een tijd dat er geen verdoving mogelijk was, was de snelle diepe snee met een vlijmscherp mes de beste manier.
Maar de invloed van vlees is sowieso heel slecht geestelijk of spiritueel gezien.
In die zin zijn de halal of kosjer keurmerken vrij waardeloos als middel om spirituele schade te voorkomen.
Je kunt ze het niet kwalijk nemen, in een woestijnomgeving heb je te weinig water, vruchten en groenten om gezond te kunnen blijven zonder vlees (net zoals rond de Noordpool).

Door het religieuze bijgeloof durven de mensen niet zelfstandig na te denken over dit soort dingen.
Als je dat binnen zo'n gemeenschap probeert, wordt je uitgestoten of erger, ze vermoorden je.
Het is de hoogste tijd voor een verlichtingsrevolutie binnen dat soort religies, maar zeker ook binnen onze eigen westerse cultuur.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Thaa

Bericht door Thaa »

@ Brent,

Ehm....

Het heeft degelijk wel een reden waarom kosjer en halal zijn ontstaan. Ten eerste het jodendom en de islam zijn ontstaan in een woestijn gebied ik zou daar in ieder geval wel melk en vlees gescheiden houden anders gaat het stinken en zo x]
Like de reden dat orthodoxe joodse vrouwen en moslima's onrein zijn tijdens hun menstruatie is ook logisch vind ik. En verder ik zei net ook dat er heel veel vooral orthodoxe joodse mensen zijn die veganistisch leven of zelfs rauw vegan eten. Als ik vlees zou eten, zou ik ook als jodin willen dat het ritueel geslacht is, is een mitswe en het heeft niets met cultuur te maken of zo. Het heeft te maken met dat het staat geschreven in een boek waar in je geloofd. Er staat eigenlijk alleen dat ALS je vlees eet je het niet met melk moet drinken en dat bepaalde dieren niet koosjer zijn en je dus niet mag eten zelfde geld voor de Islam. Geen enkele Rabbijn doet moeilijk als ik zeg dat ik vega of vegan wilt gaan eten.

Hier een link: http://www.askmoses.com/en/search.html/ ... t=askmoses

En verder je vind ik dat jij je opstelt als een bevooroordeelde, omhooggevallen persoon tegenover mensen met een religieuze overtuiging maakt je nog geen wijze en rationele atheïst, het maakt je arrogante en bevooroordeelde en omhooggevallen zak ;)
Overstand

Bericht door Overstand »

Kennen jullie die ene aflevering van South park, waarin Cartman op de Nintendo Wii niet kan wachten, en zich in sneeuw laat ingraven en uiteindelijk alle geloven worden vernietigd en iedereen atheist wordt.

Yeah dan krijg je soorten atheisten, factions van atheisten die elkaar oorlog voeren.

Dat is een supervette aflevering :)
Brent

Bericht door Brent »

Thaa schreef:En verder je vind ik dat jij je opstelt als een bevooroordeelde, omhooggevallen persoon tegenover mensen met een religieuze overtuiging maakt je nog geen wijze en rationele atheïst, het maakt je arrogante en bevooroordeelde en omhooggevallen zak ;)
Dankje voor zoveel wijsheid en inzicht! :lol:
Ik heb niets tegen spiritualiteit, ik stel enkel de tekortkomingen van verouderde religies aan de kaak, net zoals veel mensen doen tegenwoordig. :wink:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Plaats reactie