Ik snap het niet.

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Wen

Re: Ik snap het niet.

Bericht door Wen » di mei 28, 2013 21:40

Ik denk idd ook aan Melanie Joy :D :D

TonyJello
Leefwijze: veganist

Bericht door TonyJello » wo mei 29, 2013 16:26

Porco Fresco vind ik duidelijk weergeven hoe normaal mensen het vinden om vlees te eten, maar hoe erg ze het vinden als er een individu voor hun neus voor gedood wordt.

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo mei 29, 2013 19:31

Ik vind dat echt het beste filmpje ooit :D

maar eerlijk is eerlijk: toen ik nog vlees at, had ik daar echt geen moeite mee. Ik zag prima een link tussen vlees en het dier. Ik zag alleen geen link tussen katten en honden, en kippen, koeien en varkens.
Toen Vienna mij leerde dat die link er wél was, dat ook een paard je soulmate kunt worden, en een koe een heerlijke knuffel kon zijn, tóen veranderde voor mij alles. En omdat ik al lang geleden de link gelegd had tussen het stuk vlees en het levende dier, werd ik vegetariër.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mei 30, 2013 13:22

Een dier hoeft geen soulmate te zijn of om te knuffelen om het met rust te laten. (Maar dat zeg ik waarschijnlijk overbodig). Mensen vinden leed van een onaaibaar of lelijk dier vaak minder erg...

dorus

Bericht door dorus » do mei 30, 2013 16:15

TonyJello schreef:Een dier hoeft geen soulmate te zijn of om te knuffelen om het met rust te laten. (Maar dat zeg ik waarschijnlijk overbodig). Mensen vinden leed van een onaaibaar of lelijk dier vaak minder erg...
zeer zeker, denk maar aan het doodslaan van een vlieg en het doodslaan van een vlinder
bij de ene ben je normaal, bij het tweede ben je gestoord
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mei 30, 2013 16:23

Yep!

En mensen die ik aanspreek over dierproeven geven vaak als reactie dat ze proeven op ratten niet erg vinden en op diverse andere diersoorten wel (een beetje).

Yamcha

Bericht door Yamcha » do mei 30, 2013 17:12

TonyJello schreef:Een dier hoeft geen soulmate te zijn of om te knuffelen om het met rust te laten. (Maar dat zeg ik waarschijnlijk overbodig). Mensen vinden leed van een onaaibaar of lelijk dier vaak minder erg...
True.
Maar eens een koe of paard je vriend wordt, en je opeens de link legt naar boerderijdieren, legde ik althans ook de verdere link. Toen zag ik de intrinsieke waarde van het dier, en dan maakt het niks meer uit.

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mei 30, 2013 17:38

Aha, op die fiets :)

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do mei 30, 2013 20:41

dorus schreef:
zeer zeker, denk maar aan het doodslaan van een vlieg en het doodslaan van een vlinder
bij de ene ben je normaal, bij het tweede ben je gestoord
O god nu mag ik van t zomer ook niet meer met de vliegenmepper hier in de woonkamer rond gaan :mrgreen: Dat had ik me nog niet eens bedacht!

Yamcha

Bericht door Yamcha » vr mei 31, 2013 14:53

Nu, als 't me te erg wordt, ga ik vliegen meppen hoor :)

Voordeel is dat je veel kunt voorkomen door slim te luchten. Horren schelen veel, en niet overdag de ramen open (beter houd je het koel door zonwering te gebruiken, veel effectiever) maar 's ochtends vroeg en als het donker is. En geen licht aan als je het raam open hebt.

jojo

Bericht door jojo » vr mei 31, 2013 16:41

Gaas gaas en nog es gaas..... :) Werkt goed bij ons, maar toen we hier kwamen wonen was het hier een walhalla voor vliegen en muggen...... en we kregen ze niet weg...... toen heb ik helaas de muggenmepper moeten gebruiken... :( Gelukkig heb ik dat de zes jaren erna niet meer hoeven doen....

Yamcha

Bericht door Yamcha » vr mei 31, 2013 16:44

Ik hoef het ook al jaren niet meer te doen, maar goed ook, want ik ben een jager van niks :grin:

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr mei 31, 2013 17:43

Probleem is hier dat het snel warm wordt in huis, dus achterdeur staat veel open.
Hond is nogal een waker en rent dus gewoon dwars door hordeur. :mrgreen:

Ik ga vliegen vangen en loslaten buiten ;)

Zie ik ze zo weer naar binnen vliegen haha o dit wordt wat :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mei 31, 2013 20:02

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » vr mei 31, 2013 20:23

TonyJello schreef:Houden zo!
Geweldig, kinderen snappen het dus wel. Hopelijk denkt hij een paar jaar later er nog hetzelfde over.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jun 01, 2013 8:48

Hey Mental, ben je daar nog?

Omdat jij de enige carnist bent op dit forum kan ik het alleen jou maar vragen.

Wat voel en denk je als je dit leest?
Ik ben een varken.

http://imageshack.us/a/img607/7324/3787 ... 562816.jpg

Ik ben van nature een gelukkig en aanhankelijk dier.
Ik speel graag in het gras en verzorg graag mijn jongen.
In het wild eet ik bladeren, wortels, gras, bloemen en fruit.
Ik heb een geweldig reukvermogen en ben zeer intelligent.

Ik ben een varken.
Ik kan net zo snel als chimpansees dingen leren en nog sneller dan honden.
Ik wentel me in modder om af te koelen, maar ik ben een schoon dier van nature.
Ik doe mijn behoefte niet waar ik dagelijks leef.

Ik spreek mijn eigen taal die jullie niet begrijpen.
Ik wordt vaak als huisdier gehouden.
Ik leef graag in groepen en leef een lang en natuurlijk leven in het wild of een veilig thuis.
Ik vind interactie met mensen leuk en ik ben zachtaardig.

Ik zou zo graag alle bovenstaande dingen doen en willen zijn.
Maar ik ben geboren op een fabriek boerderij, zoals biljoenen andere varkens en dus ervaar ik niet een van bovenstaande dingen.

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat ik leef in een vol en smerig magazijn in een klein metalen krat.
De eigenaren noemen het een boerderij, zodat jullie het niet rot voor me vinden.
Het is geen boerderij.

Mijn leven is verschrikkelijk vanaf de dag dat ik geboren ben tot de dag dat ik dood ga.
In veel gevallen, leef ik mijn gehele leven in een drachtkrat, waarin ik me niet eens kan omdraaien.
Ik probeer te vluchten, maar dat kan niet.
Ik heb ernstige emotionele en lichamelijke kwalen als gevolg van mijn gevangenschap.
Ik heb blauwe plekken op mijn gehele hoofd en gezicht, door het proberen uit mijn kooi te komen.
Ik ram met mijn hoofd tegen de tralies.
Het is hetzelfde als leven in een kist.

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat ik nooit de warmte van een ander varken zal voelen.
Ik voel alleen de koude metalen tralies van mijn kooi en de uitwerpselen waarin ik gedwongen wordt te slapen.
Ik zie geen daglicht, totdat de vrachtwagenchauffeur me naar een slachthuis rijdt.

Ik ben een vraken.
Ik wordt vaak geslagen door medogenloze boeren, die het leuk vinden me te horen gillen.
Ik wordt continu zwanger gemaakt en heb geen contact met mijn biggen.
Mijn voeten zijn samen gebonden, waardoor ik gedwongen word de hele dag te staan.
Toen ik geboren werd, werd ik gescheiden van mijn moeder.
In het wild zou ik 5 maanden bij haar gebleven zijn.
Nu word ik gedwongen 25 biggen te werpen in een jaar door kunstmatige inseminatie, tegenover 6 per jaar in het wild.
Het in een constante staat van zwangerschap zijn is langzame marteling.

Overbevolking en de geur op ons lijf van rioolwater zorgt ervoor dat velen van ons krankzinnig worden en elkaar bijten door de tralies.
Soms doden we elkaar.
Dat is niet onze natuur.

Mijn thuis ruikt naar ammoniak.
Ik slaap op beton.
Ik ben vast gebonden, zodat ik niet kan omrollen.
Mijn voedsel zit vol met kunstmatige vetten, waardoor ik ernstige gezondheidsproblemen krijg.
Mijn eigenaren kunnen hierdoor meer geld verdienen door mijn formaat.
Ik kan nooit mijn voedsel nuttigen, zoals ik dat instinctief in het wild zou doen.

Ik ben een varken.
Ik verveel me en heb niets te doen, dus bijt ik in mijn staart en in die van anderen.
Hierdoor halen de boeren onze staarten eraf, zonder pijnstillers.
Het is ondraaglijk en veroorzaakt infecties.

Wanneer de tijd is aangekomen dat we dood moeten, raken we door een electrische schok op ons zenuwstelsel buiten bewustzijn, zodat we geen pijn voelen.
We worden dan nog levend met ons hoofd naar beneden opgehangen en gestoken zodat we leeg bloeden.
Maar dit gaat wel eens mis.
Soms ondergaan we het slachtproces, het steken, villen en verscheuren - levend, bewust en schoppend.

Ik ben een varken.
Als ik kon praten, zou ik je vertellen dat we vreselijk lijden.
Onze dood is langzaam en een gewelddadige marteling.
Het kan wel 20 minuten duren.
Als je het zou zien gebeuren, zou je waarschijnlijk nooit meer een dier eten.
Daarom is het gebeuren binnen de fabriek boerderijen het best bewaarde geheim in de wereld.

Ik ben een varken.
Je kunt me een waardeloos dier vinden.
Je kunt me smerig vinden, ookal ben ik een schoon dier van nature.
Je kunt zeggen dat ik er niet toe doe, omdat ik zo lekker smaak.
Je kunt je hoofd omdraaien voor mijn lijden.
Maar nu weet je dat ik pijn, verdriet en angst voel.
Ik lijd.

Ik ben een varken.
Ik smeek je hetzelfde respect te hebben voor mij, als voor je hond of kat.

Ik ben een varken.
Ik had maar één leven op deze aarde.
Het is voor mij te laat.

Ik was een varken.

----------------------

Oorspronkelijk door Andrew Kirschner

dorus

Bericht door dorus » wo jun 05, 2013 19:05

pigs can fly - there is a place for us

kennen jullie deze al

het is een actie van animals australia tegen de vee-industrie
deze aan vleeseters laten zien helpt misschien

http://www.makeitpossible.com

ze moeten impact hebben want de sector probeert een boycot te organiseren tegen een internetbedrijf dat zakken verkoopt met het logo van de actie
daarom hebben ze het bedrijf gevraagd even te stoppen met de verkoop en zamelen ze fondsen in om het via TV bekenbaar te maken
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Wen

Bericht door Wen » wo jun 05, 2013 19:21

@tony-Jello zo schoon
@ Dorus Het filmpje focust op factory farming en ik vind dat fout. Factory farming kan uiteraard getoond worden. Maar ik vind dat het niet mag vergeten worden dat "goed" gehouden dieren ook niet verdienen om gedood te worden gewoon omdat we hun smaakje lekker vinden. Dit filmpje promoot eigenlijk "humane" farming en dat is gewoon even moreel verwerpelijk!

dorus

Bericht door dorus » wo jun 05, 2013 19:39

Wen schreef:@tony-Jello zo schoon
@ Dorus Het filmpje focust op factory farming en ik vind dat fout. Factory farming kan uiteraard getoond worden. Maar ik vind dat het niet mag vergeten worden dat "goed" gehouden dieren ook niet verdienen om gedood te worden gewoon omdat we hun smaakje lekker vinden. Dit filmpje promoot eigenlijk "humane" farming en dat is gewoon even moreel verwerpelijk!
volleeeeeedig akkoord maar...
het kan vleeseters laten nadenken over wat ze in hun mond stoppen en vermits er eigenlijk niet veel anders meer is... hen een stap laten zetten naar vleesloos later ook zuivelloos en zo worden ze stilaan veganist zonder dat ze het zo direct in de gaten hebben

zo van :
*dit is echt inhumaan
*maar is zuivel ook niet inhumaan
*nog wat later : is gekweekt worden met als enig doel de dood voor een lekker smaakje niet inhumaan
enz.

beter ineens vegan maar in kleine stapjes gaat ook ... hopelijk
zo ken ik iemand die, van de ene second op de ander, vegetarier geworden is gewoon door de undercover beelden van GAIA van de veemarkt in Ciney België (is te vroeg gestorven maar was mooi op weg naar veganist)
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Wen

Bericht door Wen » wo jun 05, 2013 21:33

Misschien, maar de ondertoon van dit filmpje vind ik nog steeds dat ENKEL factory farming verkeerd is. Ik denk dat je perfect over de bio-industrie kan praten en filmpjes erover kan vertonen. Maar dan wel met de boodschap go veg en niet met de boodschap go "animalfriendly". Want ik denk echt dat dat eigenlijk contraproduktief werkt. Je bent mensen bewust aan het maken en je stuurt ze eigenlijk weg van veganisme of vegetarisme naar biologische of "diervriendelijke" dierlijke produkten.
Er zijn genoeg betere filmpjes (bv PETA) die een veel betere boodschap brengen door factory farming te tonen.
Ik vrees dat acties als deze contraproduktief zijn voor veganisme.

Plaats reactie