Ik snap het niet.

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
linda79
Leefwijze: veganist

Ik snap het niet.

Bericht door linda79 » di feb 19, 2013 22:54

Ik snap niet dat mensen dieren kunnen eten zonder dat ze er een schuldgevoel bij krijgen.
Ik heb dat al sinds ik klein ben.
Klinkt raar maar ik denk dat het een stukje aangeboren is.

TonyJello

Re: Ik snap het niet.

Bericht door TonyJello » wo feb 20, 2013 8:46

Zeker, dat is ook aangeboren. Maar doordat volwassenen andere dingen zeggen en geloven raken kinderen hun ware natuur vaak kwijt.

Jij hebt het gelukkig behouden en veel mensen vinden het terug.

http://peuterkleuter.jongegezinnen.nl/u ... dierbw.jpg http://animaldaily.nl/files/et_temp/Sch ... 33x180.png

Ken je deze film?
Why We Love Dogs, Eat Pigs And Wear Cows

TonyJello

Ik snap het niet...

Bericht door TonyJello » za mei 25, 2013 9:15

Ik snap het niet en ik wil het wél snappen, want dan kan ik er (hopelijk) iets mee/iets aan doen.

Waarom vinden heel veel mensen het níet terug?

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 8879_n.jpg

1. Waarom weten mensen zo weinig over leed en ellende op aarde?
2. Waarom willen mensen niets weten over leed en ellende?
3. Waarom blijven mensen als ze wél meer weten toch deelnemen hieraan?
4.

Mind Control

http://www.vn.nl/upload_mm/d/d/a/37766_struis.jpg

World Equality Song

Yamcha

Bericht door Yamcha » za mei 25, 2013 20:24

Ben bang dat het vrij simpel is: ik denk dat het ze gewoon niet interesseert.
Mensen zijn in staat tot empathie. Maar imo is het een.kwestie van prioriteiten: ze vinden vlees lekker. En dat vinden ze belangrijker.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mei 25, 2013 20:31

Maar waaróm interesseert het ze niet, hoe kan het dat leed en ellende hen koud laat?

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » za mei 25, 2013 21:17

Ze weten het. In ieder geval van het vlees, van de ei en de melk denk ik meestal niet, maar de plofkip en de varkens enzo zijn volgens mij welbekend. Onwetendheid is het niet. ''Het is zo lekker'' vindt men. Maar dat snap ik ook niet. Lekker ja, maar ja. Is lekker kunnen vreten en snacken dan ZOveel waard? Schijnbaar.

Snappen doe ik het niet echt.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mei 26, 2013 15:28

Deze (schokkende) foto laat zien hoe mensen alle liefde en geborgenheid zoeken/vinden binnen hun eigen huisje, boompje en zelfs beestje bestaan, maar het hartverscheurende leed wat betreft hun voedsel liever buiten beeld houden.

Een belangrijke oorzaak wordt natuurlijk duidelijk gemaakt door Melanie Joy in haar fantastische lezing:
Why We Love Dogs Eat Pigs and Wear Cows.

Maar zelfs mensen die wel al veel beelden en informatie hebben gekregen kiezen er toch bewust voor leed te blijven consumeren. Ik snap dat niet.

Zouden ze de beelden en de informatie tot zich kunnen nemen zonder emotie? Is er ergens een verbinding verbroken? (Hebben die mensen een steekje los? :mrgreen: ) Ligt dat aan de verbinding tussen de linker en de rechter hersenhelft?

Waarom is het voor mij hartverscheurend en haalt een ander haar schouders ervoor op?

http://imageshack.us/a/img841/5876/9312 ... 795515.jpg

dorus

Bericht door dorus » zo mei 26, 2013 16:14

TonyJello schreef:Deze (schokkende) foto laat zien hoe mensen alle liefde en geborgenheid zoeken/vinden binnen hun eigen huisje, boompje en zelfs beestje bestaan, maar het hartverscheurende leed wat betreft hun voedsel liever buiten beeld houden.

Een belangrijke oorzaak wordt natuurlijk duidelijk gemaakt door Melanie Joy in haar fantastische lezing:
Why We Love Dogs Eat Pigs and Wear Cows.

Maar zelfs mensen die wel al veel beelden en informatie hebben gekregen kiezen er toch bewust voor leed te blijven consumeren. Ik snap dat niet.

Zouden ze de beelden en de informatie tot zich kunnen nemen zonder emotie? Is er ergens een verbinding verbroken? (Hebben die mensen een steekje los? :mrgreen: ) Ligt dat aan de verbinding tussen de linker en de rechter hersenhelft?

Waarom is het voor mij hartverscheurend en haalt een ander haar schouders ervoor op?
iemand zei me ooit dat toegeven aan dgl. emoties melig is
je geeft toe aan moederlijke gevoelens en dat vindt hij melig ... je moet weten dat die man 8 kinderen op de wereld heeft gezet

die discussie ontstond toen ik vertelde over zijn dochter en vriendin
toen ze 12 waren hebben ze op een kindermarkt al het geld dat ze verdiend hadden uitgegeven aan het redden van 3 doodzieke katjes van 5 weken (ik heb ze als verjaardagscadeau gekregen :) ) ik vond dat lovenswaardig en lief, hij vindt dat melig en toegeven aan je moedergevoelens ... wat daar in godsnaam verkeerd aan is ... daar ben ik nog niet achter
ook diegene die bij die discussie aanwezig was en gewoon toehoorder was was compleet uit zijn lood geslagen en vroeg zich af hoe het mogelijk is dat iemand het goede steeds belachelijk moet maken

het kan ook zijn dat hij mij gewoon wil kwetsen, hij kan het nog altijd niet verkroppen dat ik hem enkele jaren terug een mail gestuurd heb met de getuigenis van iemand die nu tegen foi gras actie voert maar ooit meewerkte aan het vetmesten van eenden en ganzen voor foi gras.
Hij wist zeker dat die dieren een goed leven hebben gehad want hij heeft ze zelf zien rondlopen op een boerderij in Frankrijk (tijdens een vacantietrip), wat er de laatste 14 dagen van hun leven gebeurde dat hebben ze hem er natuurlijk niet bij verteld.
Zo met de neus op de feiten gedrukt worden ... weinigen kunnen daar mee om.

Ergens knaagt zijn geweten denk ik elke keer hij me ziet.
Sommigen volgen hun geweten en anderen gaan er tegen in want toegeven dat je wereldbeeld verkeerd is... daar moet je sterk voor zijn.
Zoals mijn grootmoeder steeds zei zulke mensen weren zich als een duivel in een wijwatervat. :D en in dit geval... blijven leed consumeren hoewel ze ergens wel weten dat ze verkeerd bezig zijn maar dit niet kunnen of durven toegeven :roll:
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

TonyJello

Re: Ik snap het (nog) niet.

Bericht door TonyJello » zo mei 26, 2013 17:39

Juist, sterk zijn! Daar dacht ik aan in het begin van je verhaal.

Men durft niet 'melig' te zijn.

Moet je niet ontzettend sterk zijn om te weten over leed en daarbij te voelen. Moet je niet enorm dapper zijn om die emoties toe te staan in je lichaam? Moet je niet veel lef hebben om zo open te staan?

En daarbij; zodra je werkelijk de kennis tot je neemt en de bijkomende emoties ervaart, volgt dan ook niet het geweten beter te handelen?

En de mensen die deze eigenschappen (sterk, dapper, lef, handelen naar geweten) niet (denken te) hebben zeggen liever over ons dat we week en slap zijn...

Kan dat een reden zijn?

Vegan Strongman Patrik Baboumian - My strength is my compassion

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 3134_n.jpg

http://25.media.tumblr.com/tumblr_m00r1 ... o1_500.jpg

http://rlv.zcache.com.au/animal_compass ... vr_512.jpg

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mei 26, 2013 18:47

linda79 schreef:Ik snap niet dat mensen dieren kunnen eten zonder dat ze er een schuldgevoel bij krijgen...
Ik denk dat ze het lef niet hebben om schuldgevoel toe te laten. Want dat heeft consequenties.

dorus

Bericht door dorus » zo mei 26, 2013 19:25

Moet je niet ontzettend sterk zijn om te weten over leed en daarbij te voelen. Moet je niet enorm dapper zijn om die emoties toe te staan in je lichaam? Moet je niet veel lef hebben om zo open te staan?

En daarbij; zodra je werkelijk de kennis tot je neemt en de bijkomende emoties ervaart, volgt dan ook niet het geweten beter te handelen?

En de mensen die deze eigenschappen (sterk, dapper, lef, handelen naar geweten) niet (denken te) hebben zeggen liever over ons dat we week en slap zijn...

Kan dat een reden zijn?
volledig akkoord maar soms denk ik dat er toch ergens iets mis loopt met die mensen

zo heeft die man me ooit verteld dat hij heeft moeten "leren" empatisch te zijn.
hij heeft "moeten leren" dat als een kind zich bezeert en om hulp komt omdat het pijn heeft dat dit iets serieus is en je er niet moet van afmaken met "och dat zal wel overgaan" want dat zulke houding nare consequenties kan hebben.
zo vindt hij mensen die in het sociale veld werken zoals psychologen, sociale werkers, verpleegkundigen, pedagogen enz. ,met mens en/of dier, hier of in de derde en/of vierde wereld, mensen die toch niet helemaal normaal zijn, er is iets met die mensen

dan denk ik echt : "ben jij zo geboren of heb jij een ongeluk gehad ?" :mrgreen: ..... en ben in wat blij dat ik abnormaal ben, je moet maar normaal geboren zijn...stel je voor :)

het vreselijke is dat hij daar niet alleen mee staat, ik ken er zo verschillende
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mei 26, 2013 20:12

Wiki - Empathie schreef: Empathie en persoonlijkheid.
Empathie wordt soms gezien als een individuele vaardigheid of persoonlijkheidseigenschap die belangrijk is in de omgang met mensen. Het empathisch vermogen speelt een hoofdrol bij emotionele intelligentie.
Wiki - Emotionele IQ schreef: Emotionele intelligentie, gemeten met de index EQ, is een aanvulling van het traditionele IQ.
Meer dan een wetenschappelijke methode is het gedachtegoed rond het EQ een levensbeschouwelijke doctrine die probeert te achterhalen welke mensen emotioneel het best zijn toegerust om maatschappelijk succes te bewerkstelligen en stilzwijgend aanneemt dat aan die mensen een voorbeeld moet worden genomen.

EQ-tests worden nog steeds gebruikt als onderdeel van personeelsselectie. Daarbij staat voorop dat niet alleen kennis maar ook empathie belangrijk is voor het succesvol functioneren in een organisatie. Logische beslissingen botsen immers vaak met emoties, spanningen en gevoeligheden.

Een EQ-test probeert daarom antwoord te geven op vragen als:
Hoe gaat iemand om met de emoties van zichzelf of de anderen?
Hoe reageert iemand op situaties waaraan hij of zij niets kan veranderen?

Hoewel het onduidelijk is wat een EQ-test precies meet, komt het er grofweg op neer dat iemand met een bijzonder laag EQ als eigengereid kan worden omschreven, terwijl iemand met een hoog EQ conformistischer is aangelegd. EQ-voorvechters beweren dat iemand met een hoog EQ empathischer en daarom succesvoller is.
Wiki - Empathie en ontwikkeling schreef: Empathie is een eigenschap die ingebed is in de emotionele en cognitieve ontwikkeling van individuen. Onderzoek toont aan dat empathie zich rondom de kleuterleeftijd ontwikkelt.
Het gaat nu om twee eigenschappen:
Empathisch vermogen en lef.

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » zo mei 26, 2013 20:19

Ik kan eerlijk gezegd niet zoveel met schuldgevoel. Je zou je als mens zo vaak schuldig moeten voelen.
Het is bijna onmogelijk om alle keuzes in je leven verantwoord te doen.

Koop jij al je kleding bij de juiste leverancier?
Weet je zeker dat er geen kinderarbeid in jouw broek verwerkt zit of dat er geen vrouwen in Bangladesh bezig zijn geweest met jouw rokje?

Is al jouw eten biologisch? Of help jij mee door het eten van niet-bio voedsel aan het uitsterven van de bijen?

Heb jij je geld wel op de juiste (groene) bank staan? Of heeft de bank waar jij je geld hebt uitstaan misschien aandelen in de wapenhandel?

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » zo mei 26, 2013 20:32

Precies, het leed stoppen is schier onmogelijk. Ik KAN spul uit China niet bannen, bijvoorbeeld. Of je dat nou lui of stom van mij vindt of niet, het kan niet.

Maar dierlijk leed dat zo massaal en ZO ernstig is, en jouw kleine ieniemienie-bijdraag-steentje is tamelijk simpel.... Gewoon niet meer voor betalen, eventueel bewustzijn kweken (wat vaak overigens geen enkele zin heeft, merkte ik), eventueel actievoeren, dat is wat je kunt doen en dat is relatief simpel.

Er is zoveel ook waarvan we ons het achterliggende leed niet bewust zijn. Maar ik heb noch het geld en noch de kennis (wat WEL, en waarom is dit en dit slecht?) om voor eerlijke alternatieven te gaan. In ieder geval stoppen met vleesconsumptie is echter veel makkelijker geworden, met allerlei hapjes en vleesvervangers enzo, en zelfs die stap wil men dan niet zetten. Terwijl dat in vergelijking tamelijk meevalt.

Yamcha

Bericht door Yamcha » zo mei 26, 2013 21:01

dorus schreef:

Kan dat een reden zijn?
volledig akkoord maar soms denk ik dat er toch ergens iets mis loopt met die mensen

zo heeft die man me ooit verteld dat hij heeft moeten "leren" empatisch te zijn.
hij heeft "moeten leren" dat als een kind zich bezeert en om hulp komt omdat het pijn heeft dat dit iets serieus is en je er niet moet van afmaken met "och dat zal wel overgaan" want dat zulke houding nare consequenties kan hebben.
zo vindt hij mensen die in het sociale veld werken zoals psychologen, sociale werkers, verpleegkundigen, pedagogen enz. ,met mens en/of dier, hier of in de derde en/of vierde wereld, mensen die toch niet helemaal normaal zijn, er is iets met die mensen

dan denk ik echt : "ben jij zo geboren of heb jij een ongeluk gehad ?" :mrgreen: ..... en ben in wat blij dat ik abnormaal ben, je moet maar normaal geboren zijn...stel je voor :)

het vreselijke is dat hij daar niet alleen mee staat, ik ken er zo verschillende
Ik weet idd (van mijn zus, die heeft pedagogiek gestudeerd, wat niet wil zeggen dat zij alle wijsheid on pacht heeft, uiteraard, in deze geloof ik haar wel) dat kinderen moeten leren empathisch te zijn. En dat schijnt zich idd te ontwikkelen tijdens het tweede levensjaar. Maar dat gaat niet vanzelf. Je moet een kindje echt uitleggen dat een ander kindje ook pijn kan voelen, en dat een ander dier dat ook kan, het is erg belangrijk dat de ouders daar goed in begeleiden.

Ik geloof ook dat het zo is, dat mensen in de loop van hun leven een soort morele schizofrenie ontwikkelen. Enerzijds is dat niet zo verkeerd, omdat je nu eenmaal niet alles kunt helpen en redden, en dus doe je je ogen dicht voor het leed wat ver weg is, omdat je er gewoon niets aan kunt doen. Morele schizofrenie is eigenlijk wat het plaatje van Tony Jello heel mooi uitbeeldt...... huilen om de hond, maar de kippen.... mwah..... Of mensen echt denken dat ze niet lijden, weet ik niet. Ik denk dat ze zichzelf dat wijsgemaakt hebben, en je kunt jezelf idd in zekere zin hersenspoelen. Jezelf zolang voorliegen tot je het zelf gelooft.
Maar dat wat dichtbij is, de honden en de katten, dat zijn je vriendjes, die eet je niet..... en op de één of andere manier kunnen mensen dat blijkbaar wel extrapoleren naar álle honden en katten, het is ziek om die te eten, maar naar varkens, kippen, koeien lukt dat niet..... dát is morele schizofrenie, en het heeft er wel iets mee te maken dat ze niet bij ons in huis of in de tuin leven, we er niet mee spelen of mee wandelen.

Zoals sommigen hier wel weten, breng ik graag mijn zomers en winters door in het wondermooie Oostenrijk, Tirol is echt onbeschoft mooi. Bij ons drinken de kalveren bij hun moeders, en als dat niet kan, melken we de moeder en geven de melk aan het kalf. Als het kalf is afgespeend, blijf je melken, en de melkproductie blijft dan op gang. Dus het is imo echt niet nodig een koe elk jaar te dekken. En bij ons wordt een koe, als ze in de mood is, naar de stier gebracht (dat is omdat de boer niet levensmoe is, zegt hij). Overigens moet je de melkgift met je (schone, ontsmette) handen, rustig op gang brengen, dan de melkmachine aansluiten (dat is geen robot, ik weet niet wat het wel is, maar is voor één koe geschikt) en dan met je handen weer afmaken, en daarna de tepels voorzichtig wassen en insmeren met zalf. Dus krijg je geen ontstoken tepels, en geen zieke koeien.
Daar is het redelijk normaal om met de kalfjes te spelen en de knuffelen, de koeien te borstelen en te aaien, en de koeien en kippen zijn daar veel meer deel van ons bestaan, en we eten ze dus niet, de kalfjes worden ook niet bij de moeders weggehaald, en krijgen gewoon hun melk, ipv een surrogaat. We eten wel eieren, maar kippen op het erf, zonder haan leggen ook gewoon eieren, en daar gooien we geen haantjes door de shredder (ik was geschokt toen ik hoorde dat dat hier vrij normaal is) en ik heb het ook wel meegemaakt dat ergens 10 kippen en 9 hanen rondliepen, maar omdat ze voldoende ruimte hebben, is dat geen probleem (en in Tirol is de bevolkingsdichtheid niet zo enorm, en bijgevolg is er meer ruimte voor de dieren, plus dat niemand in paniek raakt als ie onderweg een ondernemend koebeest tegenkomt).
Varkens zijn echter ook daar een ver-van-ons-bedshow, en die worden dus wel gegeten (al wordt er bij lange ná niet zo waanzinnig veel vlees gegeten als in NL). Is in wezen dezelfde morele schizofrenie, al is het land waar mijn hart ligt, vrij wat diervriendelijker.
Ik mis Oostenrijk..... maar nog een maandje, gelukkig.

Ik vermoed dat Nederlanders ook zo gestoord zijn (en dat bedoel ik letterlijk) omdat in dit land niet echt iets is als natuur. En de natuur hier zal je niet aan je eindje helpen als je onvoorzichtig bent. Mensen komen alleen in contact met dieren in in kunstmatige omstandigheden leven (inclusief die Koniks in dat 'natuurgebied' (meest krankzinnige idee ooit, als je het mij vraagt) en vertonen dus geen natuurlijk gedrag. Ze worden agressief of angstig, en dan is empathie hebben volgens mij veel moeilijker, voor de gemiddelde mens. In Oostenrijk zijn er vrij wat meer vegetariërs (veganisten haast niet, maar ook geen bloody dairy industry, of haantjes die door de shredder gaan).

De koeien bij ons zijn aardig. Ze zijn lief, het zijn wel echte dames, en je moet voorzichtig met ze zijn, en ze respectvol benaderen, maar ze zijn lief, en vriendelijk. Ze zijn dol op mensen, en als ze je zien, komen ze er snel aan, om mee te gaan. De kalfjes zijn echt heel leuk, heel knuffelig, en zoet, en die worden net zo geknuffeld als honden of katten.
De kippen en hanen zijn ook leuk, de honden zijn vriendelijk en sociaal (Raphi van mij is een typische Tiroler, wat dat betreft, wat voorzichtig met vreemden, maar over het algemeen erg aardig, en naar mensen die hij kent, zelfs heel knuffelig), en de katten zijn meestal erg schuw (maar dat is wel normaal voor een halfwilde kat, katten houden niet erg van vreemden), maar zeker niet agressief. Minzl is zelfs heel erg lief als ie je kent, lekkere knuffel is dat. Dieren die hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen, die krijgen wat ze nodig hebben, zijn imo aardig en vriendelijk, maken contact met je, en als je vriendjes met ze bent, moet je een steekje los hebben om ze te eten....

Het punt van mij is, dat als je in zo'n omgeving opgroeit, je wel leert om empathisch te zijn met dieren omdat ze gewoon een deel (een groot deel zelfs) van je leven zijn. Het is imo echt een teken ook van de verstedelijking van Nederland om het vlees los te zien van het dier, en van de boerderijdieren te denken dat ze niet lijden. En ik denk zomaar dat veel dieren die eigenlijk op een boerderij horen, best wel op een boerderij zouden willen leven. In NL zijn het gewoon fabrieken geworden. Het heeft niets meer met de band met dieren en de natuur te maken, die er ongetwijfeld hier ook geweest is.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » zo mei 26, 2013 21:07

Over het algemeen zijn het toch stadsmensen die neigen naar dierenwelzijn? Boerderijmensen zitten daar minder vaak mee, toch? Maar die hebben ook geleerd dat een dier een product is, of geld.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mei 26, 2013 21:24

Ja, duidelijk, Yamcha.

Een ver-van-mijn-bed-show en morele schizofrenie.

(Heerlijk zoals jij in Oostenrijk kunt zijn!)

Yamcha

Bericht door Yamcha » zo mei 26, 2013 21:27

Mijn ervaring met stadsmensen is dat ze geschokt zijn over een foto van een dier dat geslacht wordt, en daarna de supermarkt ingaan om een vleesje in een cellofaantje te kopen, omdat ze gewoon die link niet leggen. Of een hond die het leven zat is, die op is en versleten, maar door en door laten lopen, terwijl het dier crepeert van de pijn omdat het zo zielig is om hem in te slapen...... Stadsmensen projecteren vaker menselijke gedachten op dieren, maar dan net op de verkeerde manier. Die denken dat hun paard hen loopt te pesten, of hun hond hen in de maling neemt, dat de kat sproeit terwijl hij best weet dat het niet mag, maar het gewoon doet om de baas te zieken. En dat krijgt het beest op zijn kop, terwijl het arme dier dat totaal niet verdiend heeft...... ze denken nooit eens dat het aan henzelf ligt.
Ze sluiten een hond met een kronkel in de kop op in de kennel, de godganse dag lang, en bedenken nooit eens, dat die hond beter ingeslapen zou worden, omdat dit een echt ondraaglijk lijden betekent. Die hond bleek een stofwisselingsstoornis in de hersenen te hebben, waardoor het dier ineens kon ontploffen, en niet eens een kort lontje had, maar helemaal geen lontje..... heel sneu...... die hond is bij mij gekomen, heeft nog een maand een soort hondenleven kunnen hebben, en toen is ze weer ontploft, en ik heb haar laten inslapen, na onderzoeken. Mijn ervaring is dat stadsmensen zó weinig van dieren weten, dat ze hun eigen gedachten en gevoelens (inclusief dingen als wraak, rancune, hebzucht, leedvermaak) projecteren op een dier, maar geen idee hebben van hoe het dier werkelijk in elkaar zit.
Ze schrikken zich dood als een hond jachtinstincten blijkt te hebben en zich gedraagt als de carnivoor die hij is, en verwarren het met agressie, en worden bang dat hij kinderen bijt. Uitleg dat een kind geen natuurlijke prooi voor een hond is, helpt uiteraard niet. Ze geven de kat op zijn kop als hij een vogel pakt, maar als ie muizen vangt, is hij goed bezig :roll:

Iemand was bv stomverbaasd dat koeien niet uit zichzelf melk geven, dat daarvoor wel een zwangerschap en geboorte nodig is...... en nee, die koeien worden niet zomaar zwanger. Toen vroeg ze me waar die kalfjes dan bleven, want ze zag ze nooit. Ik heb haar verteld dat dát nu net het grote probleem was (na eerst gevraagd te hebben of ze het antwoord op die vraag wel wilde hebben). Ze was geschokt.
Maar bleef wel melk kopen. Ze had zich namelijk wijsgemaakt dat die melk uit de fabriek kwam....... toen ik haar vroeg hoe ze dacht dat die daar kwam, werd ze boos op mij. Het was lekker en ik moest niet zo moeilijk doen.

Dat is mijn ervaring met de meeste Nederlanders. Volkomen van God en van de natuur los.

TonyJello:

Oostenrijk is super, ja...... Tirol is zo waanzinnig mooi, maar ook zo puur en schoon..... het is idd heerlijk om af en toe in de 'real world' te zijn, ver weg van de krankzinnigheid van hier. Dit forum is wat dat betreft echt een verademing.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mei 26, 2013 21:50

Wat schrijf jij altijd lekker helder en duidelijk!

Ja, de link wordt niet gelegd. Nu is het ook eigenlijk niet te geloven wat er allemaal gebeurt, het kán toch niet waar zijn.

Wel logisch dat men ons overdreven, sentimenteel en extreem noemt. En als we 'rottige' foto's plaatsen op facebook. Er wordt vast gedacht dat dat incidenten zijn.
Laatst gewijzigd door TonyJello op zo mei 26, 2013 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo mei 26, 2013 21:51

Sybine schreef:Koop jij al je kleding bij de juiste leverancier?
Weet je zeker dat er geen kinderarbeid in jouw broek verwerkt zit of dat er geen vrouwen in Bangladesh bezig zijn geweest met jouw rokje?
Dat is ook waar ik aan moest denken, om eens heel eerlijk te zijn: ik koop ook kleding bij reguliere, niet-fairtrade winkels, en dan weet je dat een deel van die kleding of misschien wel alle, waarschijnlijk gemaakt wordt onder slechte arbeidsomstandigheden, waardoor ik mee werk aan de uitbuiting van die mensen. En ik eet ook chocola en chocopasta van merken die niet fair trade zijn, terwijl ik weet dat er nog steeds slavernij voorkomt in de chocoladeindustrie.
En eigenlijk vind ik die dingen absoluut belachelijk, ik vind dat het verboden zou moeten worden om zulke producten in Nederland te verkopen. En ik heb ook wel tijden gehad waarin ik dat soort producten niet wilde kopen, maar ik koop tegenwoordig vaak wel zulke dingen, omdat ze goedkoper zijn, omdat ik niet naar een winkel aan de andere kant van de stad ervoor hoef, etc. Ik heb allerlei argumenten waarmee ik het voor mezelf goedpraat: ik heb nou eenmaal weinig geld momenteel, in verband met persoonlijke omstandigheden is het momenteel niet mogelijk om naar winkels verder weg te gaan, ik doe al zoveel dingen vanuit principe en ik kan niet álles doen. Maar die argumenten gelden natuurlijk voor de meeste mensen, er zijn zoveel mensen die niet echt geld over hebben, het te druk hebben om naar winkels te gaan, die al op andere vlakken proberen goeds te doen. En daarnaast kloppen die argumenten wel, maar is het eigenlijk alleen zo als je het vergelijkt met de Westerse standaard, ik heb meer geld en tijd dan ik nodig heb voor puur het voorzien in mijn basisbehoeften, alles dat daar bovenuit komt heb ik dus eigenlijk niet echt nodig en is meer dan miljoenen mensen op aarde hebben. Als je ze in perspectief bekijkt zijn ze eigenlijk geen reden om zo'n egoïstische keuzes te maken, en toch doe ik het.
Als het voor mij zo makkelijk is om het goed te praten dat ik industrieën steun die ik vreselijk vind, is het voor mij niet moeilijk om te bedenken waarom het zo makkelijk is voor mensen om vlees te eten en dat voor zichzelf goed te praten.
En daarnaast zijn er natuurlijk mensen die echt vinden dat er niets mis is met doden voor vlees. En iedereen maakt een andere keuze, het is moeilijk of misschien wel onmogelijk om alles goed te doen, en de een kiest dan voor veganisme, en de ander voor alles fair trade kopen of veel milieuvriendelijk, of voor vrijwilligerswerk doen of in de politiek gaan, het is maar net wel leed je het meeste aangrijpt, veganisme is niet de enige keuze die je kan maken als je leed tegen wilt gaan.

Plaats reactie