The Angry Vegan

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Emiel
Leefwijze: veganist

Re: The Angry Vegan

Bericht door Emiel » ma jan 14, 2013 12:55

Ik merk de laatste tijd dat mijn boosheid afneemt en plaatsmaakt voor iets anders. Weet nog niet precies hoe of wat, maar ik ben in ieder geval minder negatief en depressief en niet meer zo boos op alles.

De laatste dagen ook wat nieuwe mensen ontmoet op facebook en in 'real life', waaronder ook niet-veganisten. Ik merk dat dat contact met anderen me toch goed doet.

Ik denk dat ik mijn boosheid anders moet gaan gebruiken. In plaats van zelfmedelijden te hebben en argwanend te zijn, moet ik verder gaan met de weg die ik ben opgegaan. Dat wil zeggen, (enigzins kritisch) verder gaan met de zoektocht naar mezelf, dmv Boeddhisme etc. en me meer te openen naar anderen.. :)

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » ma jan 14, 2013 15:31

Eerst kon ik inderdaad echt heel boos worden, tegenwoordig valt het wel mee en word ik eerder een beetje verdrietig en geërgerd. Reacties die oprecht geïntresseerd zijn van mensen die gewoon het idee hebben dat veganisme onmogelijk is, daar wil ik met alle liefde op reageren. Ook als ik ze soms irritant vind omdat het al de duizendste keer is dat iemand het vraagt. :lol:
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

lani

Bericht door lani » ma jan 14, 2013 17:27

ik en David hebben toevallig vandaag vlees weg gegeven aan mensen, we hadden gratis wat vlees en tja dat eten we niet.. Kunnen we wel angry vegan gaan worden en het vlees naar de slager gooien ofzo, maar we geven het liever weg aan mensen en daarmee wat mensen blij maken, anders word dat vlees toch weg gegooid, the better of two evils zegmaar..

Emiel

Bericht door Emiel » ma jan 14, 2013 18:55

lani schreef:ik en David hebben toevallig vandaag vlees weg gegeven aan mensen, we hadden gratis wat vlees en tja dat eten we niet.. Kunnen we wel angry vegan gaan worden en het vlees naar de slager gooien ofzo, maar we geven het liever weg aan mensen en daarmee wat mensen blij maken, anders word dat vlees toch weg gegooid, the better of two evils zegmaar..
Prima toch? Kost inderdaad minder energie dan er boos om worden of zo..

Iejoor

Bericht door Iejoor » ma jan 14, 2013 20:04

Herkenbaar.
Ik ben niet echt een angry vegan, misschien soms wel een verdrietige vegan. Omdat mensen zo onwetend zijn. Of het niet willen zien. Ik wens mensen ook niet dood, met geweld los je niks op. Ik zou mensen een weloverwogen keuze wensen. Maar daar staan ze vaak ook niet voor open.
Mijn man is geen vegan maar hij eet wel vegan en soms ook niet. Hij laat mij mijn ding doen en ik laat hem z'n ding doen zeg maar. Als hij hier wel met een broodje bacon zit, prima, zou erg ongezellig thuis worden als ik de angry vegan uit zou hangen. Dat zou niet werken.
Ik zou het wel fijn vinden om meer gelijkgestemden om me heen te hebben. Als ik me op mijn werk (ziekenhuis) zit te verwonderen over een kankerpatient en wat voeding mogelijkerwijs had kunnen doen (had net Forks over Knives gezien), dan kan ik dat niet goed delen met mijn collega's zonder vega propaganda hoewel ik dat niet zo bedoel zeg maar.
Ik heb soms het gevoel alsof ik me in moet houden omdat ik niet in de reguliere hokjes pas. Dit forum is fijn, ik heb nog een paar andere fora waar een ander stukje van iejoor past zeg maar.
Ik hou van dieren, de wereld is mooi, naast alle dierenleed en andere ellende is er ook nog zoveel moois.
Als ik van mijn werk naar huis rij, dan rij ik niet zo hard (noem het ouwewijvig, ik vind het een stuk relaxter en het spaart brandstof) en dan hang ik achter een vrachtwagen en dan kijk ik altijd even of ze er zijn, naast een stukje bos. Een aantal reeen! Stuk of zes! Mooi is dat toch! Maar het gros van de mensen zit met blik op oneindig achter het stuur. Zo jammer.
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Emiel

Bericht door Emiel » di jan 15, 2013 9:08

Emiel schreef:Ik merk de laatste tijd dat mijn boosheid afneemt en plaatsmaakt voor iets anders. Weet nog niet precies hoe of wat, maar ik ben in ieder geval minder negatief en depressief en niet meer zo boos op alles.
Deze dagen kan alles me emotioneel maken. Zeker filmpjes over dierenleed of mensenleed, maar ook muziek, overvliegende ganzen, etc. Ik ben voor zover ik weet niet zwanger ofzo, haha, maar ik weet niet, ik zit soms ineens te janken.. Misschien is het een overgangsperiode. Ik ben niet depressief of zo, het tegenovergestelde juist..

lani

Bericht door lani » di jan 15, 2013 9:21

misschien is t zegmaar je ziel, diep van binnen word je geraakt door alles in de wereld, het leed dat je ziet maar ook de schoonheid, en dat is dan overweldigent misschien :3

TonyJello

Bericht door TonyJello » di jan 15, 2013 10:32

Emiel schreef:
Emiel schreef:Ik merk de laatste tijd dat mijn boosheid afneemt en plaatsmaakt voor iets anders. Weet nog niet precies hoe of wat, maar ik ben in ieder geval minder negatief en depressief en niet meer zo boos op alles.
Deze dagen kan alles me emotioneel maken. Zeker filmpjes over dierenleed of mensenleed, maar ook muziek, overvliegende ganzen, etc. Ik ben voor zover ik weet niet zwanger ofzo, haha, maar ik weet niet, ik zit soms ineens te janken.. Misschien is het een overgangsperiode. Ik ben niet depressief of zo, het tegenovergestelde juist..
Mooi dat je zo open bent en het opschrijft.
Ik heb hetzelfde. Vroeger was is emotioneel ijzersterk en niet kapot te krijgen, maar sinds ik vegan ben voel ik mezelf één groot emotioneel chakra. (En ik geloof niet eens in chakra's) :mrgreen:
Maar hoe gaan we ermee om?
Gisteren bij de actie van ADC in Maastricht stonden vele mensen van de 40 á 50 activisten hun emoties weg te slikken toen we leuzen riepen en Robert tussendoor door de megafoon vertelde waarom we er stonden en hoe het er aan toe gaat in maar liefst 80 laboratoria in Nederland. Links en rechts zag ik mensen met tranen in de ogen. Tja, en nu ik dit schrijf ga ik ook weer... En ik ben ook niet zwanger, nooit geweest ook. :D
Laatst gewijzigd door TonyJello op di jan 15, 2013 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

jojo

Bericht door jojo » di jan 15, 2013 10:42

Was de hele wereld maar altijd zo geraakt als wij!!! Ik teken ervoor!! :D

Emiel

Bericht door Emiel » di jan 15, 2013 12:10

lani schreef:misschien is t zegmaar je ziel, diep van binnen word je geraakt door alles in de wereld, het leed dat je ziet maar ook de schoonheid, en dat is dan overweldigent misschien :3
Ja, klopt het is leed én schoonheid die me raken. Gelukkig ook maar, ik zou niet anders willen eigenlijk..

Ik verkies dit veruit boven hardheid en onverschilligheid.

Emiel

Bericht door Emiel » di jan 15, 2013 12:11

TonyJello schreef:Tja, en nu ik dit schrijf ga ik ook weer... En ik ben ook niet zwanger, nooit geweest ook. :D
:wink:

TonyJello

Bericht door TonyJello » di jan 15, 2013 12:35

Jojo schreef:Was de hele wereld maar altijd zo geraakt als wij!!! Ik teken ervoor!!
Emiel schreef:
lani schreef:misschien is t zegmaar je ziel, diep van binnen word je geraakt door alles in de wereld, het leed dat je ziet maar ook de schoonheid, en dat is dan overweldigent misschien :3
Ja, klopt het is leed én schoonheid die me raken. Gelukkig ook maar, ik zou niet anders willen eigenlijk..

Ik verkies dit veruit boven hardheid en onverschilligheid.
Ja, precies. Ik ook. Ik vind het een zware last, maar ik wil het gelijktijdig ook niet kwijt.

Ben

Bericht door Ben » di jan 15, 2013 13:06

Emiel schreef:Deze dagen kan alles me emotioneel maken. Zeker filmpjes over dierenleed of mensenleed, maar ook muziek, overvliegende ganzen, etc. .
Hier vliegt er ook steeds een koppel ganzen over, ik vind dat zo mooi als ze gakken,(zo heet dat als ganzen babbelen),
ik spring dan recht om te kijken, het voelt alsof ze voor mij speciaal overvliegen, dus ik moet wel opspringen,
zelfs als ik heerlijk aan het uitslapen ben. Zo gaat dat al jaren, een rare vriendschap.

Emiel

Bericht door Emiel » di jan 15, 2013 13:38

Ben schreef:
Emiel schreef:Deze dagen kan alles me emotioneel maken. Zeker filmpjes over dierenleed of mensenleed, maar ook muziek, overvliegende ganzen, etc. .
Hier vliegt er ook steeds een koppel ganzen over, ik vind dat zo mooi als ze gakken,(zo heet dat als ganzen babbelen),
ik spring dan recht om te kijken, het voelt alsof ze voor mij speciaal overvliegen, dus ik moet wel opspringen,
zelfs als ik heerlijk aan het uitslapen ben. Zo gaat dat al jaren, een rare vriendschap.
:) Is mooi ja, vooral als je ze 's nachts hoort en je ze niet kunt zien..

Het geeft mij zo'n gevoel van nederigheid (kan even geen beter woord vinden). Ik bedoel, de natuur gaat gewoon haar gang, wat er ook gebeurt en dieren, planten, etc. weten precies wanneer het tijd is om iets te doen. Wij zijn eigelijk maar een zielig clubje: de mens; we hebben van alles nodig om ons te vertellen wanneer we wat moeten doen; we weten nauwelijks raad meer met onszelf. Intussen vernietigen we alles wat we niet begrijpen, maar ondanks de puinhopen die we maken gaat de natuur gewoon haar gang... Dat kan me erg raken..

TonyJello

Bericht door TonyJello » di jan 15, 2013 13:39

Ja.

Super mooi en duidelijk onder woorden gebracht.

Iejoor

Bericht door Iejoor » di jan 15, 2013 18:43

Aaaah.... Wat fijn.....
Eindelijk mensen die hetzelfde denken!
:thanks: :thanks: :thanks:
Elpida Shelter of Hope

jojo

Bericht door jojo » di jan 15, 2013 18:57

Amen to that! :D Ik kan ook soms ook zo intens ontroerd raken van het feit dat ik hier mag zijn en dat ik een onderdeel van deze prachtig en machtige schoonheid ben. Het voelt klein en groots tegelijk......

Iejoor

Bericht door Iejoor » di jan 15, 2013 19:32

Ik liep laatst met de honden door het bos toen er ineens vier reeën overstaken, maar een paar meter verderop.
Volgens mij stonden we alledrie met open mond te kijken, waarna de heren er uiteraard achter aan wilden.
Was echt een cadeautje...
Elpida Shelter of Hope

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jan 15, 2013 21:38

Iejoor schreef:Ik liep laatst met de honden door het bos toen er ineens vier reeën overstaken, maar een paar meter verderop.
Volgens mij stonden we alledrie met open mond te kijken, waarna de heren er uiteraard achter aan wilden.
Was echt een cadeautje...
Dat is echt geweldig he? Ik heb dat ook een keer gehad. Ik liep in bos met Mara. En was aan de telefoon, omdat iemand mij net belde. En opeens steekt er een ree voor ons over. Mara reageerde niet. De ree keek op en liep verder. Ik zei aan de telefoon... echt iets van wauw en moest toen vertellen natuurlijk wat ik net zag :)

Paar dagen terug liep ik beetje in schemering in het bos. Toen zag ik waarschijnlijk 3 of 4 reeen die wegrenden. Ze hadden ons opgemerkt. Zag net wat wit van het kontje weghuppelen, want was erg donker, dus was niet veel te zien. Was wel ook een stuk verderop. Mara had ze eerst gezien en wilde er achter aan gaan rennen.

Ook een keer gehad dat er hier bij de bosrand een ree stond. Mara mij wakker blaffen enzo :)

Emiel

Bericht door Emiel » di jan 15, 2013 21:53

In het Zuiderpark staan ook herten/reeen, maar dan achter een hek... Het mannetje kwam laatst een paar keer naar me toe toen ik langsliep om hem op z'n hoofd te laten krabben :)

Plaats reactie