Kinderen: ja of nee?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Re: Kinderen: ja of nee?

Bericht door DeVegetarische » ma okt 29, 2012 17:42

Het lijkt me eerlijk gezegd niets redelijk om te verwachten dat mensen niet "nemen" zeggen. Het is zó ingeburgerd als spreektaal. Bovendien klinkt het soms beter.

Ik zal nooit kinderen krijgen- klinkt, als kale tekst, alsof iemand een afwijking of ziekte heeft waardoor het niet zal lukken.
Ik zal nooit kinderen nemen- klinkt als platte tekst meer alsof iemand zegt dat hij/zij bewust geen kinderen wil.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Emiel

Bericht door Emiel » ma okt 29, 2012 18:39

DeVegetarische schreef:Het lijkt me eerlijk gezegd niets redelijk om te verwachten dat mensen niet "nemen" zeggen. Het is zó ingeburgerd als spreektaal. Bovendien klinkt het soms beter.
Ben ik het mee eens, die woord-mierenneukerij valt wat mij betreft ook in de categorie 'lekkâh belangrèk'.

Wat ik trouwens ook best irritant vind nu ik erover nadenk, dat mensen (familie, vrienden) met nieuwe kinderen hun kind vaak zo aan je opdringen. Je weet wel, ze verwachten dat je leuk doet met het kind, op schoot neemt, voorleest, etc. Ik vind dat persoonlijk helemaal niet leuk. Wat heeft dat kind er dan aan als ik me niet prettig voel? Het is hun kind, hou het lekker bij je :wink: Je gaat je zowat schuldig of raar voelen dat je dat niet wil...
Mjn broer heeft gelukkig aardig door dat ik daar geen behoefte aan heb.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma okt 29, 2012 20:50

Bijna alle mensen in dit topic spraken over nemen. Ik wilde er even op wijzen.

Grappig vind ik dat mensen (niet speciaal op dit topic, maar in het algemeen) die (nog) geen kinderen hebben vaak spreken over kinderen nemen en mensen die kinderen hebben spreken over dat ze kinderen hebben gekregen. Je hoort mensen zo goed als nooit zeggen dat ze kinderen genomen hebben.

Maar goed, ik wilde geen kinderen krijgen en heb ze ook niet gekregen. Mijn wens is uitgekomen.

Jaco

Bericht door Jaco » di okt 30, 2012 8:49

TonyJello schreef:Gelukkig komen er wel veganisten voort uit vleesetende gezinnen! :)
Natuurlijk, maar niet genoeg, lijkt mij. Andersom gebeurt het bijna niet. Als je je bewust bent van wat er echt gebeurt vanaf je geboorte schijnt de kans minimaal te zijn dat je wel vlees eet. Ik heb de percentages even niet bij de hand, maar het is onder 0,01% dat een veganistisch opgevoed mens toch vlees of kaas ofzo gaat eten. Maar inderdaad, ik kom natuurlijk ook uit een gezin waar (nog steeds, aaah!) vlees gegeten wordt. Gelukkig is mijn vrouw ook gewoon vegan, dus in ons huis hoeft niet moeilijk gedaan te worden (y) .

Verder naar anderen toe. Nee natuurlijk nam (lees: kreeg) ik geen kind om veganisme te verspreiden. Ik zeg slechts dat het beter zou zijn voor de aarde als veganisten kinderen zouden krijgen dan dat vleeseters kinderen zouden krijgen. Niet door de genetica, maar door opvoeding natuurlijk, net als vlees eten komt door je opvoeding komt niet vlees eten ook door je opvoeding. Ik en mijn vrouw wilden altijd al een kind, het feit dat dat gebeurd is terwijl we veganisten zijn vind ik alleen maar mooi meegenomen. Ik snap trouwens even niet waar het over ging toen het over vega-produkten voor babies ging, moedermelk is in principe genoeg en beter dan alles (lees: ALLES) dat op de markt wordt gegooid door industrieën. En als een kind ook vast voedsel gaat eten is er niks beters dan met een vega-pot mee eten. Overigens objectieve feiten (http://www.nutritionfacts.org) die toch nog door veel mensen als mening gezien worden.Vrede aan alles en iedereen in ieder geval.
Laatst gewijzigd door Jaco op di okt 30, 2012 9:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Don't believe everything you think!

TonyJello

Bericht door TonyJello » di okt 30, 2012 8:58

Dat lijkt mij een prima percentage! :)

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel » ma apr 29, 2013 14:11

Ik wil absoluut wel kindjes!! Ik heb een sterke moederwens ookal weet ik dat kinderen krijgen ivm overbevolking/ongelukkigheid enz niet altijd zo ideaal is. Mja, is ook moeilijk allemaal. Maargoed, zal er de komende jaren sowieso nog niet van komen.

jojo

Bericht door jojo » ma apr 29, 2013 14:27

En dat ik dan net weer bij die 0,01% moet horen...... :( Mijn zoon eet al jaren vlees........ en mijn dochter eet kaas, omdat het gewoon zo lekker is............

Yamcha

Bericht door Yamcha » zo mei 05, 2013 16:48

Ik wil ook geen kinderen.
Overigens heeft dat niet zoveel te maken met dingen als overbevolking en de mensheid die vreselijk schadelijk is enzo. Ik heb gewoon de pest aan luiers verschonen, kots opruimen, kinderen die kikkers in hun zak steken en meer van dat soort dingen. Ik vind mensenkinderen over het algemeen nogal onhandige en stontvervelende wezens (al zijn er uitzonderingen, en die zijn dan ook gelijk bijzonder leuk, vind ik).

Mijn hondenkind was zóveel sneller zindelijk, snápte gewoon dat je bepaalde dingen beter niet kunt eten, is motorisch en zintuiglijk ontegenzeggelijk superieur aan welk mensenkind dan ook, en sociaal en op heel veel vlakken, behalve dan het vlak waar mensen intelligentie meten, intelligenter dan de gemiddelde mens. En hij krijst niet. En houdt zichzelf niet voor de gek. Doet niet aan onzinnige zaken als beleefdheid, verdoezelt de waarheid neit, en is in ieder opzicht oprecht. Ik prefereer mijn hondenkind.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mei 05, 2013 17:37

:D

Overstand

Bericht door Overstand » zo mei 05, 2013 18:01

Yamcha schreef:Ik heb gewoon de pest aan luiers verschonen, kots opruimen, kinderen die kikkers in hun zak steken en meer van dat soort dingen.
haha :) ik heb laatst mijn baby nichtje schoongemaakt die zich 's avonds in bed had ondergekotst

ik denk dat ik wel kinderen wil :oops:

Yamcha

Bericht door Yamcha » zo mei 05, 2013 19:34

Lakens met kind en al in de wasmachine geflikkerd? :grin:

Als je daarna nóg kinderen wilt, ben je iig zeker van je zaak :grin:

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » zo mei 05, 2013 20:14

Nope... ik wil geen kinderen... als ik ze zou kunnen krijgen.

Mystique

Bericht door Mystique » ma mei 06, 2013 11:26

Hier ook een 'nee' tegen zelf kinderen willen, nu tenminste...
Ik werk er sowieso mee, dus dat is op zich genoeg, maar de grootste reden vind ik dat ik deze wereld nog niet 'eraan toe' vind om een veganistisch kind ter wereld te zetten. Ik zou het mijn kind niet willen aan doen om als 'afwijking' gezien te worden op school.
Ik twijfel ten zeerste of ik wel een goede moeder zou zijn, mijn situatie is bovendien niet geschikt om een kind op te voeden, nog nooit een vaste baan gehad sinds mijn afstuderen, ruim 6 jaar geleden, erg veel moeite met rond kunnen komen.
En mijn zus heeft maar liefst 3 kinderen op de wereld gezet, dus als ik er geen op de wereld zet compenseert dat haar 'fokgedrag' weer een beetje. :mrgreen:

Maar goed, als ik ervaar hoe leuk kinderen zijn, wat ik iedere dag doe met mijn werk, dan lijkt het me ook erg leuk om er eentje voor mijzelf te hebben. Hahaha! Net een t.v. die je aanschaft. :P

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma mei 06, 2013 12:28

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma mei 06, 2013 13:57

DeVegetarische schreef:Het lijkt me eerlijk gezegd niets redelijk om te verwachten dat mensen niet "nemen" zeggen. Het is zó ingeburgerd als spreektaal. Bovendien klinkt het soms beter.
Mee eens. Kijk als je nu het gevoel hebt dat iemand er te licht over denkt, en je wilt jouw perspectief laten zien (dat je wel kinderen wilde maar ze niet kon krijgen) dan kun je wat mij betreft altijd dat onderwerp aansnijden. Maar als je geen reden hebt om aan te nemen dat ze er licht over denken behalve dat ze 'nemen' zeggen... dat is idd ingeburgerd, onbewust.

Ik las in het blaadje van Greenpeace een artikel over 'milieuvriendelijk' kinderen opvoeden vol 'tips'. Ik zet het tussen haakjes want dat milieuvriendelijke viel reuze mee. Ja, ze wilden eigenlijk wel katoenen luiers maar dat was zoveel gedoe. En ja, ze wilden wel minder dan elke dag (!) een was draaien maar dat gaat gewoon niet met een kind. En een droger was ook onmisbaar dan. ...Dus ik vroeg mijn moeder, draaide jij vroeger ook elke dag een was, toen wij klein waren? Welnee, zegt ze, zeker niet met wegwerpluiers, hoe krijgt dat mens het voor elkaar? Ik snap niet waarom mensen dit soort artikelen schrijven, voor Greenpeace nog wel. Het gaat me er niet om dat ze een droger heeft, begrijp me goed, het gaat me erom dat ze dat artikel schrijft vanuit het idee dat ze iets over milieuvriendelijk opvoeden te zeggen heeft.

Pluspunt in hetzelfde magazine: Het vaste portret van een Greenpeace-lid op de eerste pagina was van een jongeman en zijn twee kids. Die gingen op de fiets met vakantie, en ze "eten thuis alles behalve dingen die van dieren afkomstig zijn." Als de kids vroegen waarom, antwoordde hij, "omdat we de dieren liever met rust laten." Hij stond zelfs op de voorpagina :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma mei 06, 2013 14:35

Renee1137 schreef:
DeVegetarische schreef:Het lijkt me eerlijk gezegd niet redelijk om te verwachten dat mensen niet "nemen" zeggen. Het is zó ingeburgerd als spreektaal. Bovendien klinkt het soms beter.
Gedachten, woorden, daden. Als het ene verandert, verandert het andere ook, dus woorden blijven belangrijk.

Yamcha

Bericht door Yamcha » ma mei 06, 2013 14:55

Mystique schreef:Hier ook een 'nee' tegen zelf kinderen willen, nu tenminste...
Ik werk er sowieso mee, dus dat is op zich genoeg, maar de grootste reden vind ik dat ik deze wereld nog niet 'eraan toe' vind om een veganistisch kind ter wereld te zetten. Ik zou het mijn kind niet willen aan doen om als 'afwijking' gezien te worden op school.
Ik twijfel ten zeerste of ik wel een goede moeder zou zijn, mijn situatie is bovendien niet geschikt om een kind op te voeden, nog nooit een vaste baan gehad sinds mijn afstuderen, ruim 6 jaar geleden, erg veel moeite met rond kunnen komen.
En mijn zus heeft maar liefst 3 kinderen op de wereld gezet, dus als ik er geen op de wereld zet compenseert dat haar 'fokgedrag' weer een beetje. :mrgreen:

Maar goed, als ik ervaar hoe leuk kinderen zijn, wat ik iedere dag doe met mijn werk, dan lijkt het me ook erg leuk om er eentje voor mijzelf te hebben. Hahaha! Net een t.v. die je aanschaft. :P
Klopt toch niet helemaal, als ieder stel maar 1 kind op de wereld zet, neemt de bevolking met 50% af. Dus moet er al 2 op de wereld zetten, per stel, dus jouw zus zou er 4 moeten hebben om jouw 0 te compenseren.

Mystique

Bericht door Mystique » ma mei 06, 2013 15:37

Yamcha schreef:Klopt toch niet helemaal, als ieder stel maar 1 kind op de wereld zet, neemt de bevolking met 50% af. Dus moet er al 2 op de wereld zetten, per stel, dus jouw zus zou er 4 moeten hebben om jouw 0 te compenseren.
LoL, wie zegt dat ik er iets op tegen heb dat de bevolking af zou nemen? Lijkt me juist heerlijk!
En bovendien is het ook niet zo gemakkelijk beredeneerd, want men wordt ook steeds ouder, dus 'groeit' de bevolking ook door dat gegeven.
En zij heeft vrij jong haar eerste kind gekregen, waardoor de generaties sneller gaan en er dus meer kinderen worden gemaakt.
Hoe ouder je bent als je een kind krijgt, hoe minder snel de bevolking groeit.

Yamcha

Bericht door Yamcha » ma mei 06, 2013 15:48

Het was vrij simplistisch, dat geef ik toe :mrgreen:

Skyclad

Bericht door Skyclad » di mei 07, 2013 20:24

Het trieste van deze wereld is dat de mensen die zich juist niet zouden moeten voortplanten het meeste kinderen nemen. En de mensen die zich juist zouden moeten voortplanten nemen vaak helemaal geen kinderen.

Zo blijf je natuurlijk altijd in de minderheid.

Plaats reactie