Kinderen: ja of nee?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Kinderen: ja of nee?

Bericht door TonyJello » ma okt 08, 2012 12:32

Ik heb nooit kinderen willen hebben en heb er gelukkig nog geen seconde spijt van gehad. Integendeel. Ik ben blij. Het gekke is dat ik allerlei soorten babydieren leuk vind, maar mensenbaby's niet. Dat komt denk ik, omdat ze zo lang zo afhankelijk zijn. De meeste andere dieren kunnen dezelfde dag nog lopen. Ik wil niet al die jaren de verantwoordelijkheid voor een ander hebben en mijn vrijheid verliezen. En verder zie ik het niet zitten een nieuw mens op deze aarde te zetten.

vegalan

Bericht door vegalan » di okt 09, 2012 15:26

Geen kinderen ook geen toekomst. Bijv geen AOW of verjonging en vernieuwing in de gezondheidszorg, alleen een stok oude dokter en bejaarde verpleegster aan je bed. :grin:

.

Emiel

Bericht door Emiel » di okt 09, 2012 17:51

Ach joh, dat wordt wel weer gecompenseerd. Mijn broer heeft er nu twee, dus dat compenseert mijn 0.

Wist je trouwens dat er een . onder al je berichten staat? Just checking.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di okt 09, 2012 20:32

vegalan schreef:Geen kinderen ook geen toekomst. Bijv geen AOW of verjonging en vernieuwing in de gezondheidszorg, alleen een stok oude dokter en bejaarde verpleegster aan je bed. :grin:

.
Een uitsterfregeling (van de mens) lijkt mij een prima idee....

@rno

Bericht door @rno » di okt 09, 2012 20:42

Een zoon en een dochter, vegetarisch opgevoed, inmiddels volwassen en nog steeds vegetariër.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

jojo

Bericht door jojo » wo okt 10, 2012 7:50

Ook een zoon en een dochter, ook allebei vegetarisch opgevoed, zoon van net veertien zit in de mc donalds vleesfase en dochter van bijna zestien is nog steeds overtuigd vegetariër. Ben heel blij met mijn kinderen, maar had ze waarschijnlijk niet gekregen, als ik niet hun vader had ontmoet. Mijn kinderwens was namelijk helemaal gerelateerd aan hem. Die relatie ging vrij snel uit en hij liet mij zitten met de kinderen (precies één van de belangrijkste reden waarom ik nooit kinderen wilde; ik zag mijzelf niet als alleenstaande bijstandsmoeder en dat werd ik dus.... :grin: )

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo okt 10, 2012 8:29

Oei!

vegalan

Bericht door vegalan » wo okt 10, 2012 9:06

Emiel schreef:Wist je trouwens dat er een . onder al je berichten staat? Just checking.
Het lijkt er wel op, maar dat op een punt lijkende stipje is meer dan je denkt. Als je er goed naar kijkt dan weet je wat het is en waarom ik het plaats.

Het is een camera van de BVD. .

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » wo okt 10, 2012 9:37

Mijn jongens zijn nu 26 en 28 en allebei overtuigd vleeseter, net als hun vader.
Ik heb ze niet vegetarisch / veganistisch opgevoed, want in de tijd dat ik kinderen kreeg werd er aan alle kanten beweerd dat ik ze daarmee te kort zou doen.
Internet bestond nog niet en ik wilde geen risico nemen. Nu zou ik dat heel anders doen.
De jongste is een jaar of twee vegetariër geweest uit eigen beweging, maar daar is helaas niets meer van over.
Over het wel of niet krijgen van kinderen.... Naar mijn idee hangt dat zeker ook af van de omstandigheden waarin je verkeerd, buiten het wel of niet hebben van een kinderwens natuurlijk.
Ik heb altijd gezegd toen ik jong was dat ik met een rugzakje de wereld rond wilde gaan, het liep anders...
Vriendje, woning gekraakt (dat kon toen nog), een ander huis willen hebben, wachtlijsten in en om Amsterdam, behalve als je in verwachting bent.
Omdat we toch wel ooit aan kinderen wilden beginnen zijn we daarom eerder begonnen dan eigenlijk de planning was.
Als de situatie anders was geweest is de kans groot dat ik geen kinderen had gekregen en nu ergens in verweggistan zou wonen.
Neemt niet weg dat ik er nooit spijt van heb gehad en zielsveel van mijn jongens houd.
Geen kinderen krijgen in deze tijd is iets wat in elke tijd wordt gezegd, er is altijd wel iets mis in de wereld.
Een hok vol vind ik wat anders, maar één, twee of drie kinderen is op zich niks mis mee naar mijn idee.

Floortje

Bericht door Floortje » wo okt 10, 2012 10:14

Ons kind is de eerste drie jaar vegetarisch opgevoed. Rond zijn eerste verjaardag gestopt met melk. We nemen sindsdien rijstemelk. Paar maanden geleden gestopt met kaas en boter. We hebben nog nooit zo lekker gegeten :)
We zijn dol op Miniwurm. Terwijl ik dit topic las zei hij: waarom dan geen kindje, wil je kindje niet? Hij doelde in ieder geval op het feit dat ik iets las op internet en niet iets met hem deed :)

Is kinderbijslag niet bedacht om te zorgen dat we ons kind netjes bij de burgerlijke stand laten registreren? Zodat het daarna onder het staatssysteem- de controle valt?
Zo vat ik het op.

Persoonlijk hoop ik op veel veganistisch opgevoede kinderen. Ongeveer het principe waarom de Paus tegen anticonceptie is :) Maar het moet uit jezelf komen. Wil je kinderen? Prima. Wil je geen kinderen? Ook prima.
Wij wilden heel erg graag een kind en nu is hij er en we zijn heel gelukkig met hem (het is alleen wel lastig hoor qua sociale omgeving, niet het feit dat we een kind hebben, maar hoe wij leven - het alien-beeld; wat meer gelijkgestemden zou ik echt heerlijk vinden).
En ik kan me uitstekend voorstellen dat je geen kind wilt en ook heel gelukkig bent.

Kinderen wel of niet willen is meer een gevoelskeuze dan een mentale keuze (indien niet, dan rijdt je jezelf mijns inziens in de wielen). Al kun je mentaal voor iedere gevoelskeuze iets plausibels bedenken. Er is steeds wel wat voor te zeggen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo okt 10, 2012 10:29

:welcome: Floortje.

Emiel

Bericht door Emiel » wo okt 10, 2012 10:33

Floortje schreef:Kinderen wel of niet willen is meer een gevoelskeuze dan een mentale keuze (indien niet, dan rijdt je jezelf mijns inziens in de wielen).
Hoi Floortje, welkom :)

Ja het is inderdaad zo dat het een gevoelskwestie is. Als je heel graag kinderen wilt, dan doe je dat waarschijnlijk ook en als je ze niet wilt dan verzin je misschien wel allemaal tegenargumenten.
Wat mezelf betreft is het eigenlijk ook meer een gevoelskeuze. Ik ben sowieso meer met mezelf bezig om me druk te willen maken om een ander. Een kind zou mijn eigen ontwikkeling verstoren en daarom wil ik het niet.

Tof dat je je kind veganistisch opvoedt trouwens. Het aangeven bij burgerlijke stand is handig voor de overheid, want dan weten ze dat ze weer een extra belastingbetaler erbij hebben :wink:

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo okt 10, 2012 11:57

Ik wil juist ooit een kind omdat het me ook gezond lijkt voor mij om helemaal met een ander bezig te zijn in plaats van mezelf. Ik denk ook dat je groeit als persoon als je ouder bent.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

JesseL

Bericht door JesseL » wo okt 10, 2012 14:13

Welkom Floortje! Ik herken je gevoel wel een beetje. Maar veganisme wordt steeds normaler denk ik. Vegetarisme is tenslotte ook al totaal geaccepteerd.
Emiel schreef:Ach joh, dat wordt wel weer gecompenseerd. Mijn broer heeft er nu twee, dus dat compenseert mijn 0.

Wist je trouwens dat er een . onder al je berichten staat? Just checking.
Als je broer er twee heeft, is dat precies genoeg om de bevolking in stand te houden. Ze komen tenslotte uit twee mensen (denk ik?). Als jij er geen neemt, dan is dat dus niet gecompenseerd door hem. Maar wij hebben er drie, dus dan compenseren wij jou wel. ;)

marjan

Bericht door marjan » wo okt 10, 2012 17:41

Van mij ook welkom Floortje!

Bijzonder om hier te lezen over een punt waar ik ongeveer 18 jaar geleden mee zat. Ik wou in ieder geval graag één kind krijgen. Vooral om ons - naar onze mening toch heel bijzondere - -gedachtegoed in deze samenleving te laten bestaan. Ik kreeg een dochter. Ze is nu 18 en vegetariër. Eet helaas wel graag kaas. Heeft verder over veel zaken in onze samenleving een mening die ik bewonder. (Alleen dus jammer van dat kaas eten).

Beetje onverwacht kregen mijn ex en ik ook nog een zoon. Hij is nu 16. Hij is jarenlang extreem veganist geweest . Veel radicaler dan ik. Hij heeft vol overtuiging acties gevoerd o.a. in Rijswijk. Hij probeerde zelfs medicijnen te weigeren die hij op dat moment echt nodig had... omdat ze niet veganistisch waren. Ook hij is nu vegetarisch.

Toen mijn ex en ik eenmaal twee kinderen hadden hebben we maatregelen genomen om het daar bij te laten. Twee kinderen was het maximale wat we vonden dat we ons konden veroorloven t.a.v. de wereld.

Floortje

Bericht door Floortje » do okt 11, 2012 9:25

Hartelijk dank voor jullie warme welkom!
Ook leuk dat jullie er zijn! :)

jet
Moderator

Bericht door jet » do okt 11, 2012 18:14

Ik hou van kinderen, althans, tot op zekere hoogte. Ik kan goed met kinderen omgaan, en ik zou 'op zich' graag kinderen krijgen, maar....
Ik vind mezelf te oud. Ik gedraag me niet oud, dus in mijn omgeving vergeten veel mensen dat ik ouder ben dan zijn denken.
Eigenlijk zou ik graag een kind adopteren, maar dat schijnt nogal lastig te zijn, en mijn vriend wil graag een kind of eer kinderen.
Zelf ben ik er niet uit of ik dat moet doen. Maar ja punt, ik word er niet jonger op. En iedereen in mijn omgeving loopt me te pushen dat ik het 'toch maar' moet gaan doen. Alsof het zo'n corvee moet zijn.
Maar ik wil liever niet maar 1 kind (ik zie veel kinderen die de enige thuis zijn, en die missen soms heel veel, dus ik zou liever 2 kinderen hebben).
Dan komt er nog bij dat mijn moeder vindt dat ze oma moet worden, en me continu loopt te pushen. Mijn broer gaat geen kinderen op de wereld zetten (gok ik), dus ben ik de spreekwoordelijke pineut. Verder vind zij adoptie-kinderen geen 'echte' kleinkinderen van haar (hoe haalt ze het in haar hoofd!!!).
Maar goed, ik ga eigenlijk standaard stijgeren als iemand me onder druk zet. Bovendien ben ik er nog helemaal niet uit of ik wel kinderen wil. En ik haat het gedoe er om heen (dat iedereen komt melden hoe mooi het kind is terwijl ik het niet mooi vind en noem maar op....)
Ik denk er nog hard over na in elk geval
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Emiel

Bericht door Emiel » do okt 11, 2012 18:17

Hmm, vervelende situatie Jet, met dat pushen en zo. Zoiets moet toch gewoon uit jezelf komen (hèhè)?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do okt 11, 2012 18:25

Ja vervelend Jet, wat stom, alsof als je iemand pusht om moeder te worden dat dan een goede keuze of een juiste reden is. Het zelf echt willen is hierbij juist essentieel, er staat zoveel op het spel, zo'n klein mensje dat afhankelijk van je is. Ik vind echt dat je er alleen voor moet kiezen als je het heel heel zeker weet, en al een tijdje heel heel zeker weet (dat je echt al minstens een jaar wegzwijmelt bij elke buggy die voorbij komt, bij wijze van spreken). Of, dat je merkt dat je tolerantie voor krijsende baby's ineens heel hoog is (bij mij niet het geval :D )
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

marjan

Bericht door marjan » do okt 11, 2012 18:29

Veel wijsheid gewenst Jet! Mijn ervaring is dat de meeste mensen die twijfelen op een gegeven moment toch over stag gaan... Maar dat is alleen maar mijn ervaring. Ik ken eigenlijk maar heel heel weinig mensen die bewust geen kinderen willen. Vaak kunnen mensen geen kinderen krijgen als ze geen kinderen hebben gekregen en al minstens zo oud als ik zijn :D .

Plaats reactie