Kinderen: ja of nee?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: Kinderen: ja of nee?

Bericht door Renee1137 » wo mei 08, 2013 17:36

Skyclad schreef:Het trieste van deze wereld is dat de mensen die zich juist niet zouden moeten voortplanten het meeste kinderen nemen. En de mensen die zich juist zouden moeten voortplanten nemen vaak helemaal geen kinderen.

Zo blijf je natuurlijk altijd in de minderheid.
Ach, je kan in deze maatschappij in een heel andere socio-economische klasse terecht komen tijdens je leven, in een ander geloof, jezelf andere idealen aanmeten &c. Mijn ouders zijn bijvoorbeeld laag opgeleid, maar ik kon toch naar de universiteit. Mijn ouders eten vlees, maar ze geven mij de ruimte en het respect om vegan te leven.

Het is daarom volgens mij vooral belangrijk dat we die omstandigheden blijven creeëren en mensen stimuleren - ook op plekken waar dat nu nog niet mogelijk is. Toegang tot onderwijs, contact tussen verschillende bevolkingsgroepen, de tools om kritisch na te denken, de vrijheid om te kiezen voor een andere overtuiging....
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo mei 08, 2013 21:37

(y) Renee!

Helemaal mee eens :D

Skyclad

Bericht door Skyclad » wo mei 08, 2013 22:17

Het aantal Marokkanen/Turken die ik ken en geen moslim zijn terwijl ze wel zo opgevoed waren kan ik op één hand tellen. En ik ken heeeel wat Marokkanen en Turken. Duidelijk kan het wel met een slagingspercentage van 99%+.

Dat jij naar de universiteit kon en je ouders niet heeft meer te maken met subsidies die er vroeger niet waren en verlaging van het niveau van de opleidingen dan dat je ouders alleen maar dombo genen hadden door te geven en dat jij wonder boven wonder de genen van een geniale 3de hebt ontvangen. Onderwijs in Nederland is een industrie geworden die gegarandeerd betaalt wordt zonder verantwoordelijkheid te hoeven afleggen over de kwaliteit die ze leveren en dan is het meest efficiënte wat je kan doen zoveel mogelijk mensen toelaten en de opleidingen makkelijker maken. Daarom zitten we ook met een epidemie van onkundige werknemers die niet voor zichzelf kunnen denken.

Ik zie niet hoe onderwijs helpt, iig niet het westerse model wat ervoor bedoeld is om niet denkende vleesetende belastingslaven te kweken.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » wo mei 08, 2013 22:54

Het verschil met religie en dan specifiek de islam is dat de hel heel erg op de loer ligt, er enorme sociale controle is, de leer constant wordt opgedrongen/benadrukt/herhaald, terwijl veganisme meer een manier van leven is, en het bepalend is voor je hele beeld van de werkelijkheid terwijl iets als eetgewoonten daar slechts een deel van zijn. Sommige religies hebben een volledige greep op je leven, en dat is wel wat anders dan veganisme. We hebben ook gezien dat in een ''vrijere'' omgeving en sociaal klimaat mensen geen of weinig moeite hebben om te breken met hun oude geloofsgewoontes, zie de ontkerkelijking.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Skyclad

Bericht door Skyclad » do mei 09, 2013 0:03

Islam is voor een moslim ook een manier van leven en bepalend voor het hele beeld van de werkelijkheid, hoor.
Heb je ooit een moslim gezien die stiekem karbonaatjes naar binnen werkte?

Je vergeet dat ontkerkelijking gehoor geven is aan logica. Vleeseter worden is onlogisch vanuit elk aspect behalve comfort.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do mei 09, 2013 10:22

Skyclad schreef:Islam is voor een moslim ook een manier van leven en bepalend voor het hele beeld van de werkelijkheid, hoor.
Dat bedoel ik juist :P Veganisme is meer 1 ding van je hele wereldbeeld. Ik zal proberen te schetsen welke belangrijke verschillen ik zie.

-Je hebt een hele moslimgemeenschap in Nederland. Dat groepsding werkt motiverend, maar geeft ook grote ''negatieve druk''. Er is enorme sociale controle, en veelal is je leven als afvallige niet zeker, in het gunstigste geval kan je rekenen op pesterijen, uitsluiting, schandespreking en heb je last met je familie. Er is geen veganistische gemeenschap in die zin. Er zijn geen vegan wijken die hun eigen gemeenschapjes vormen. En er is naar ik weet ook geen sociale controle of uitsluiting.

-Bij veganisme heb je vaak een groot besef van dierenleed en leed om je heen. Daarom doe je dat. Toch is dat maar een stukje van je morele opvattingen. Op veel vlakken verschillen mensen ook hier, qua mening, al komt het over dieren redelijk overeen. Mijn veganisme is een DEEL van mij. Een opvatting en leefwijze.

Voor moslims is hun geloof het hele wereldbeeld. Met name bij de islam (het woord zegt het al) is onderwerping aan de leer zeer belangrijk. God/Allah bestaat, als je niet gehoorzaamt komt er een zware straf voor jou. Naast dit wereldbeeld, dus dat er een god is die zeer belangrijk/alles wat telt is, heb je ook nog het hele erbij horende leef-en waardenpatroon. Deze horen ook nageleefd te worden. Het omvat opvattingen over andere geloven, hoe je tegen het huwelijk en man-vrouwverhoudingen aan moet kijken, wat je wel en niet mag eten, welke staatsvorm juist is, tot waar je grapjes mag maken, enzovoorts. Ik denk dat islam/een wat strengere religie je hele leven definieert en vormgeeft. Het is ''veelomvattender''.

Van je hele werkelijkheid en denkpatroon (de manier van denken helemaal verweven in je geest) afstappen is een stuk lastiger en vereist meer moed dan afstappen van een moreel verantwoorde leefwijze, waar de enige consequentie meer dierenleed is, en niet je hele wereldbeeld aangepast hoeft te worden.

-Dat afstappen van een beetje ''actief religieuze'' levenswijze zwaarder zal zijn, blijkt denk ik ook wel uit het feit dat kinderen van nogal gelovige mensen (moslim, christen...) vaak door een periode moeten van grote angsten, twijfels, neigingen om toch terug te gaan, enzovoorts. Van veganisme afstappen al hebben je ouders je zo opgevoed is denk ik toch veel makkelijker en minder eng.

-Moslims/gelovigen horen hun boodschap de hele tijd. Minstens elke week. Moslims moeten ook elke dag bidden, horen de oproep tot gebed (in sommige wijken) en zijn daar erg mee bezig. Steeds de koran of de bijbel lezen en actief blijven met het geloof. Dat maakt denk ik dat het veel meer met jou en je geest verweven raakt dan iets ''bijbelloos'' als veganisme.

Dan zijn er nog wel verschillen maar ik denk dat dit belangrijke zijn.
Je vergeet dat ontkerkelijking gehoor geven is aan logica. Vleeseter worden is onlogisch vanuit elk aspect behalve comfort.
Logica? Je schat mensen wel hoog in :P Ik kom uit een zwaar christelijke plaats en mensen die ''losser'' in de leer waren (zat gelukkig op openbare school) hadden daar nooit echt logisch over nagedacht, maar vonden de kerk saai enzo. Let wel, dit waren kinderen van ouders die niet zo ''streng'' waren. Maar overdacht was het allemaal niet. Het leek meer gemakzucht en het willen ervaren van de voordelen van een meer atheistische leefwijze.

Weinig mensen maken echt logische keuzes, mensen die volledig op de hoogte zijn van het leed en de consequenties voor de natuur en het milieu eten net zo vrolijk vlees. Comfort ja. Kennelijk is dat heel verleidelijk en dat is jammer.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do mei 09, 2013 15:08

Skyclad schreef:Het aantal Marokkanen/Turken die ik ken en geen moslim zijn terwijl ze wel zo opgevoed waren kan ik op één hand tellen. En ik ken heeeel wat Marokkanen en Turken. Duidelijk kan het wel met een slagingspercentage van 99%+.
Dat verschilt per religie en culturele achtergrond. Kijk eens naar wat er met het christendom is gebeurd in de afgelopen 100 jaar in Nederland, bijvoorbeeld.
Dat jij naar de universiteit kon en je ouders niet heeft meer te maken met subsidies die er vroeger niet waren en verlaging van het niveau van de opleidingen dan dat je ouders alleen maar dombo genen hadden door te geven en dat jij wonder boven wonder de genen van een geniale 3de hebt ontvangen.
Dat valt toch onder omstandigheden, dan? Dan steun je hiermee dus precies wat ik zei, namelijk dat de manier waarop de maatschappij in elkaar zit voor een groot deel bepaald of je kunt afwijken van wat je ouders &c doen.
Ik zie niet hoe onderwijs helpt, iig niet het westerse model wat ervoor bedoeld is om niet denkende vleesetende belastingslaven te kweken.
Heb je Pink Floyd geluisterd ofzo :P ?

Maar even zonder grollen, wie geïnteresseerd is in het eigenlijke topic van deze thread heeft misschien ook interesse voor een podcast die ik net luisterde van het BBC-radioprogramma 'Costing the Earth', over hoe je de milieu-schade van je baby een beetje kunt inperken en óf we überhaupt voor kids zouden moeten kiezen. Check 'm hier (ctrl+F op 'green babies'): http://www.bbc.co.uk/podcasts/series/costearth

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door MrGreen » do mei 09, 2013 15:35

Mochten mij stiefkinderen toekomen, of op de een of andere manier pleegkinderen, dan sta ik daarvoor open. Maar om zelf bij te dragen aan de mensheid door voortplanting - daarvan zie ik voor mij persoonlijk 0 nut.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mei 10, 2013 2:10

Skyclad schreef:Islam is voor een moslim ook een manier van leven en bepalend voor het hele beeld van de werkelijkheid, hoor.
Dat nog net niet, maar groot deel doet wel andere dingen die niet zou mogen. Bontkragen van hond dragen bv.

Skyclad

Bericht door Skyclad » di mei 21, 2013 21:21

Het probleem is dat net zoals met eigenlijk alle wereldbeelden het makkelijk verdraait wordt door de omgeving. Dit zie je vooral mooi terug bij liberalen en anarchisten die de politiek ingaan.

Bijvoorbeeld: 15 jaar terug was het ondenkbaar dat een Moslim in Nederland zou vragen bij de school over het vlees wat er gegeten werd wel halal is. Bij mij op school bestond het grootste gedeelte uit Moslims en deze kinderen kregen allemaal normaal (niet-halal) vlees te eten. Geen ouder die er ook maar ooit iets over gezegd of gevraagd heeft. Pas later begreep ik hoe fucked up dit was.

Hoe belangrijk het is voor Moslims om Halal vlees te eten werd opeens weer "herondekt".

Dit betekent niet dat we het hebben over afvalligheid, maar om onwetendheid over de regels die werkelijk gelden. Ga me niet vertellen dat de gemiddelde mocro (heel veel van deze jongens drinken trouwens ook alcohol en neuken voor het huwelijk, wat allebei niet mag dus dat is dan wel afvalligheid) weet dat zijn bontkraagje uberhaupt van hond is, of dat hij nagaat dat Halal niet alleen geld voor wat hij eet maar ook wat hij draagt en het verwerkte "verborgen" vlees wat in alles van zeep tot snoep zit. Om de één of andere reden weten ze wel bijna allemaal dat er in Gelatine mogelijk varkensbotten zitten en dat dit verboden is.

Overstand

Bericht door Overstand » di mei 21, 2013 22:26

Skyclad schreef: Hoe belangrijk het is voor Moslims om Halal vlees te eten werd opeens weer "herondekt".
its all about the money baby baby (H)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo mei 22, 2013 18:05

Vegantastic schreef: Dat nog net niet, maar groot deel doet wel andere dingen die niet zou mogen. Bontkragen van hond dragen bv.
Bont dragen mag toch überhaupt niet van de profeet, welk dier dan ook, tenzij het komt van een dier wat voor het vlees geslacht is?

Yamcha

Bericht door Yamcha » wo mei 22, 2013 18:17

Het is haram. Allereerst omdat de profeet vrede zij met hem nadrukkelijk heeft verboden om de huiden van wilde dieren te gebruiken. ten tweede hebben dieren een belangrijke positie binnen de Islam. Men dient goed om te gaan met dieren. Een dier dient niet zomaar gedood te worden. Hiernaast maakt de Islam een verschil tussen dieren die toegestaan zijn om te consumeren en dieren bij wie t niets is toegestaan. Vee (muv varkens) is halal en het huid dat overblijft nadat een dier VOOR HET ETEN is geslacht is een RESTPRODUCT, deze mag je dan gebruiken voor laarzen etc. Dit mag wel De bont die je tegenwoordig ziet hangen aan jassen is afkomstig van dieren die zijn gedood om hunt bont, dit zijn GEEN RESTPRODUCTEN. De dieren zijn ernstig verminkt en mishandeld om hun huid en het vlees van het dier wordt oneervol achtergelaten in het bos of ergens gedumpt. Deze worden gedood zodat men met hun huid kan lopen ponken. Wat haram is. dit is dus tegen de principes van de Islam in.
Heb het even opgezocht.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo mei 22, 2013 19:49

Yamcha schreef: Heb het even opgezocht.
+1!

Overstand

Bericht door Overstand » za mei 25, 2013 22:04

in zijn tijd waren zijn woorden: (natuurlijk beter gezegd als je zoveel mensen achter je hebt gekregen) eet niet 40 dagen achter elkaar vlees, maar blijf ook niet 40 dagen achter elkaar zonder vlees.

Dat in zijn tijd

wat ik nu ga zeggen is niet 'de weg' maar mijn weg

I walk the road of all great prophets, Mozes, Jezus, Mohammed blessings be upon all their names,

and ik weet zeker dat in deze tijd, wij moslims allemaal vegan zouden gaan, Mohammed b.b.u.h.n.'s favoriete kleur was niet voor niets groen (<-- bron edit: alleen dat zn favoriete kleur groen is (but its symbolic, that is what i say!: several hodja's <-- en kom nu asjeblieft niet mee dat moslims barbaars zijn en shit, dat is maar een tactiek die jammer genoeg is gelukt van imperialist USA becuz mulsims pose a threat to capitalism, they created barbaric muslims in their laboratories :D)

ok. kinderen ja of nee?

hell yeah!

i want little babies man, imma raise them to love theirselves

Veggie93

Bericht door Veggie93 » vr nov 29, 2013 20:55

Butternutkin schreef: Ik vind het erg dat mensen fokken als konijnen omdat het 'hoort' niet omdat ze echt graag willen/er goed over na gedacht hebben.
Helemaal mee eens! Zelf wil ik op dit moment geen kinderen... Ik vraag me ook af ik dat ooit ook echt zou willen... Ik denk het eigenlijk niet, er zijn al zoveel mensen op deze wereld. Ik vind het ook niet eerlijk naar die kinderen toe, ik ben nu al benieuwd hoe de wereld er over 50 jaar uitziet....
DeVegetarische schreef:Ik geloof ook gewoon niet dat ik een goede moeder zou zijn. Ik deelde een halfuur de trein met twee kinderen die luidruchtig ''ik zie ik zie wat jij niet ziet'' speelden en ik moet er niet aan denken dat de hele dag te horen. Zou ik dan een zeikerd zijn die hem/haar/ze de hele tijd gebiedt stil te zijn? Liever niet dan.
Zo herkenbaar! Dat is ook nog eens een punt, ik zie mijzelf echt niet als moeder. En daarom vind ik het ook zo jammer als ik verhalen lees van kinderen die uit huis geplaatst worden ofzo, omdat die mensen er gewoon niet goed over na gedacht hadden, of ze wel kinderen aankunnen.
Treat others how you would like to be treated.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » vr nov 29, 2013 20:56

TonyJello schreef:Adopteren lijkt me dan een goed idee, want je zet geen extra mensen op aarde, en het bestaande kind wordt vegan opgevoed in plaats van dat het een onbewuste vleeseter wordt. En het kind zal waarschijnlijk gezonder zijn. Dus dat is vier keer postief.
+1 :) :good:
Treat others how you would like to be treated.

Kitsune

Bericht door Kitsune » ma dec 09, 2013 11:24

Geen kinderen voor mij (gelukkig denkt mijn vriendin er net zo over op dit moment :)). Ik heb er gewoon niet zoveel mee en zie eigenlijk alleen maar de nadelen (op plekken komen waar ik nog niet dood gevonden wil worden zoals pretparken, drukke stranden/zwembaden etc.). Ik vermijd mensen over het algemeen zoveel mogelijk (ook om geen ruzie te krijgen gezien het asociale gedrag van vele mensen tegenwoordig). Ik vind niet dat ik een kind dat aan kan doen.....(vind mezelf dus geen goeie vader). Ik heb liever een hond waarmee ik juist de rust kan opzoeken, die niet aan m'n kop zeurt etc.
Daarnaast zou ik net als met honden, eerder kiezen voor adoptie aangezien er al genoeg kinderen zijn zonder ouders of die in de steek gelaten zijn. Ik hoef niet zo nodig mezelf voor te planten....

Met betrekking tot het punt van Skyclad over het in de minderheid blijven. Ja, over het algemeen planten vooral de mensen zich voort die dat niet zouden "moeten". Maar goed, daar valt niet tegenop te fokken!
Daarnaast beperkt je invloed/stempel zicht slechts tot je eigen kinderen (dus hooguit 3/4 mensen). Je kunt ook op een andere manieren invloed uitoefenen, mensen bewust maken of meehelpen aan een betere (meer veganistische) wereld, waarbij je veel meer mensen bereikt naar mijn idee. Ik kies liever voor dat laatste......

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma dec 09, 2013 19:11

Kitsune schreef: Daarnaast beperkt je invloed/stempel zicht slechts tot je eigen kinderen (dus hooguit 3/4 mensen). Je kunt ook op een andere manieren invloed uitoefenen, mensen bewust maken of meehelpen aan een betere (meer veganistische) wereld, waarbij je veel meer mensen bereikt naar mijn idee. Ik kies liever voor dat laatste......
Denk ik ook! Als je een beetje je best doet kun je waarschijnlijk wel 3-4 mensen inspireren tot veganisme in je hele leven :P

Plaats reactie