Abortus

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Abortus

Bericht door TonyJello »

Inmendham schreef:...'De twee belangrijkste dingen die je kunt doen in de wereld is iemand doden en iemand creëren!'
Als je dan als vrouw abortus laat plegen heb je eerst iemand gecreëerd en dan gedood.

Liadan

Bericht door Liadan »

Ik snap niet dat mensen tegen abortus zijn. Moeder natuur zorgt sowieso al bij het grootste deel van de bevruchtingen dat het een abortus wordt. Veel vrouwen zijn meerdere keren een tijdje zwnager zonder dat ze het weten.
Daarnaast lijkt abortus me absoluut geen leuk iets, dus ik kan me ook niet voorstellen dat vrouwen het 'zomaar' doen. Wat nou als je 18 bent, studeert, weinig geld hebt en geen financiële steun, en je wordt per ongeluk zwanger, ondanks het gebruik van anticonceptie (dat kan namelijk, ik ken ook iemand die zwanger is geworden terwijl ze de pil slikte). Moet zo'n jonge vrouw dan zomaar haar studie stoppen, een uitkering gaan trekken en op haar studentenkamertje haar kind in haar eentje gaan groot brengen?

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik denk dat het vraagstuk heel erg afhangt van hoelang je al zwanger bent... Het aborteren van een 16-cellig klompje vind ik een geheel ander vraagstuk als het aborteren van een feutus die bijv. al pijn kan voelen, en zich in bepaalde mate bewust is van zijn omgeving. Ik vind het moeilijk om voor mezelf te beslissen waar de grens ligt. Vóór de ontwikkeling van pijnsensatie zeg ik zowieso ja. Vóór de ontwikkeling van bewustzijn (maar na de ontwikkeling van pijnsensatie) ook wel, maar wel met verdoving voor de feutus. Maar verder weet ik het nog niet zo goed. Lastig is natuurlijk ook dat je die 'grensovergangen' niet exact kan vaststellen. Je weet het wel ongeveer, maar er zullen grijze grensgebieden zijn; in dat geval vind ik dat je voor de zekerheid moet aannemen dat de volgende ontwikkelingsstap wel al heeft plaatsgevonden.

Wel vind ik dat het toch vooral de morele keuze van de moeder/ouders moet blijven. Ik ben bang dat je anders alleen nog maar in een lastiger parket komt. Een aanstaande moeder die eigenlijk abortie wil plegen, maar dat niet kan/doet omdat dat verboden is, is een groot risico. Ze kan een breinaald pakken en haarzelf en haar kind ernstig verwonden, of ze kan een kind ter wereld brengen dat ze eigenlijk helemaal niet wilt - en daarvan zijn de emotionele gevolgen (voor moeder en kind) veel groter als die van abortie. Dat moet je niet willen.

M.a.w. ik kan me inleven in mensen die zeggen, ik zou nooit abortie plegen (op een bepaald punt in de zwangerschap) want ik vind dat moreel niet juist, maar ik ben het niet eens met mensen die zeggen, het moet verboden worden.

Interessant leesmateriaal hierover ook in Peter Singer's Practical Ethics.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Violet

Bericht door Violet »

Ik ben voor abortus.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik ben op zich tegen, maar dat ligt meer in dat ik vind dat er verantwoordelijkheid genomen moet worden en dat er soms ook slechte argumenten zijn m.i. zoals mensen die hun carriere voor vinden gaan boven een leven wat zich ontwikkeld. En ook ben ik voor het leven en dan is het lastig om geen waarde te hechten aan iets prachtigs als de ontwikkeling van een baby. (wel verschil tussen een hoopje cellen en iets wat al leeft na een x aantal weken).

Alleen ik ben wel voor in gevallen van verkrachting, incest, kind met afwijkingen, ouders die zorg niet kunnen (verstandelijk beperkten) en PVV/CDA-stemmers. :)

Soort van Nee, mits...

Ik vind het eigenlijk raar dat mensen abortus als 'keuze' zien, omdat het m.i. dan te veel gemakkelijk gemaakt wordt, terwijl het m.i. juist niet een keuze is die je makkelijk zou moeten kunnen maken alsof het een keuze is in een supermarkt tussen producten.

Verder op zich ook wel pro-choice, want men moet zelf keuzes maken en is zelf verantwoordelijk voor de keuzes. Alleen zou het niet te makkelijk gemaakt moeten worden.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Emiel schreef:Ik ben voor abortus, want ik vind niet dat dit van bovenaf gereguleerd zou moeten worden. Net als met alcohol en drugs vind ik dat mensen hier zelf verantwoordelijk voor moeten zijn en niet een overheid. Dat werkt alleen maar averechts is gebleken.

Sowieso is de draagster van het kind is in mijn ogen de enige die mag bepalen wat er in haar buik gebeurt.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Bovendien vind ik dat mensen alleen kinderen moeten krijgen als deze gewenst zijn. Een foutje kan gebeuren, maar er zijn mensen die daar dolblij mee zijn. Zo niet, dan moet je die zwangerschap kunnen beëindigen vind ik. Als jij niet in de emotionele (en financiële) situatie zit waarin je een kind wil krijgen dan heeft dat kind daar ook niks aan. Adoptie is helaas ook niet makkelijk, kinderen raken echt fucked up van die paar jaar zonder (pleeg)ouders, dat zijn juist de jaren dat je stabiliteit en onvoorwaardelijke liefde moet krijgen als kind, als dat er dan niet is heb je daar de rest van je leven last van.

Daarnaast is er al genoeg overbevolking door mensen die maar doorfokken als konijnen (mijn vriend komt uit een gezin van 10 kinderen! :shock: ). Alleen leuke, stabiele ouders met een kinderwens graag.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Violet

Bericht door Violet »

Vegantastic schreef:Alleen ik ben wel voor in gevallen van verkrachting, incest, kind met afwijkingen, ouders die zorg niet kunnen (verstandelijk beperkten) en PVV/CDA-stemmers. :)
Dan zou volgens jou bij vrouwen die hetzelfde stemmen als jij geen aborus gepleegd moeten worden in gevallen van verkrachting, incest, kind met afwijkingen, ouders die zorg niet kunnen (verstandelijk beperkten).

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Violet schreef:
Vegantastic schreef:Alleen ik ben wel voor in gevallen van verkrachting, incest, kind met afwijkingen, ouders die zorg niet kunnen (verstandelijk beperkten) en PVV/CDA-stemmers. :)
Dan zou volgens jou bij vrouwen die hetzelfde stemmen als jij geen aborus gepleegd moeten worden in gevallen van verkrachting, incest, kind met afwijkingen, ouders die zorg niet kunnen (verstandelijk beperkten).
Volgens mij lees je het nu een beetje verkeerd. Dat 'PVV/CDA-stemmers' was natuurlijk een komische noot erachter ;)

Maar om het mss nog te verduidelijken. Ik vind een abortus in gevallen van verkrachting, incest, afwijkingen bij ongeboren kind en verstandelijk beperkten e.d. een logische handeling.

Violet

Bericht door Violet »

Vegantastic schreef:
Violet schreef:
Volgens mij lees je het nu een beetje verkeerd. Dat 'PVV/CDA-stemmers' was natuurlijk een komische noot erachter ;)

Maar om het mss nog te verduidelijken. Ik vind een abortus in gevallen van verkrachting, incest, afwijkingen bij ongeboren kind en verstandelijk beperkten e.d. een logische handeling.
Ik lees het helemaal niet verkeerd. Ik vind het niet komisch!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

ok, maar snap nog steeds niet hoe je in mijn tekst kan lezen 'Dan zou volgens jou bij vrouwen die hetzelfde stemmen als jij geen aborus gepleegd moeten worden in gevallen van verkrachting, incest, kind met afwijkingen, ouders die zorg niet kunnen (verstandelijk beperkten).'

Violet

Bericht door Violet »

Jij wilt niet dat de groep PVV en CdA stemmers groter wordt, dus die mogen volgens jou abortus plegen. In jouw gedachtengang heb je dus liever dat de groep mensen die hetzelfde stemt als jij groter wordt. Om die groep zo groot mogelijk te krijgen is het dan belangrijk dat er binnen die groep geen abortus wordt gepleegd, dus ook niet wanneer vrouwen verkracht zijn, incest, kind met afwijkingen, ouders die zorg niet kunnen (verstandelijk beperkten).

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Violet schreef:Jij wilt niet dat de groep PVV en CdA stemmers groter wordt, dus die mogen volgens jou abortus plegen. In jouw gedachtengang heb je dus liever dat de groep mensen die hetzelfde stemt als jij groter wordt. Om die groep zo groot mogelijk te krijgen is het dan belangrijk dat er binnen die groep geen abortus wordt gepleegd, dus ook niet wanneer vrouwen verkracht zijn, incest, kind met afwijkingen, ouders die zorg niet kunnen (verstandelijk beperkten).
Dat is niet wat er staat dus. Zelfs als je die komische noot serieus neemt... is nu erg creatief doen en woorden in mijn mond leggen wat dus niet klopt.

Maar om het voor je duidelijker te maken moet je dat PVV/CDA stemmers en smilie maar even negeren.

Plaats reactie