Abortus

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Appelmoes
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Abortus

Bericht door Appelmoes »

Hoe staan de veganisten hier tegenover abortus?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Liadan

Re: Abortus

Bericht door Liadan »

Voor

TonyJello

Abortus

Bericht door TonyJello »

Tegen, behalve na verkrachting.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

TonyJello schreef:Tegen, behalve na verkrachting.
Waarom dan wel?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Appelmoes schreef:
TonyJello schreef:Tegen, behalve na verkrachting.
Waarom dan wel?
Bedoel je met dan na verkrachting?
Laatst gewijzigd door TonyJello op za aug 18, 2012 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Ja, sorry als het anders overkwam. ;) Maar dat bedoel ik inderdaad.

TonyJello

Abortus

Bericht door TonyJello »

Als ik verkracht zou zijn denk ik dat ik me vies en verschrikkelijk zou voelen en dat ik een grote hekel heb aan de verkrachter. Hoe moeilijk zou het zijn om voor de baby die in mij groeit liefde te voelen en voor het kind als het eenmaal geboren is, want je wordt door het kind altijd herinnerd aan de verkrachter en de verkrachting. Ik heb er sowieso bewust voor gekozen geen kinderen te krijgen, dus dan heb je er ineens tóch een. (Of een tweeling!) Ik heb me op mijn 32e onder andere om die reden laten steriliseren.

En stel je voor dat je pas 14 jaar bent als je verkracht bent en er zwanger van bent geworden.

Aan de andere kant is het wel een van de grootste spirituele opgaven om tóch te leren liefdevol met het nieuwe mens om te gaan vanuit je echte gevoel en een fantastische relatie te hebben.

Het beëindigen van leven door abortus blijft om wat voor reden dan ook hetzelfde, dat weet ik ook.

En dan heb je nog de uiterst moeilijke discussie over een mogelijk gehandicapte baby en over wie er beslist en of dat wel of niet in het voordeel of recht van het nieuwe mens is. (Al zou het mens later nog zélf over euthanasie of zelfmoord kunnen beslissen).

Abortus op zich kan ook een enorm impact hebben op de moeder en niet te vergeten de vader.

Abortus op zich:
Als ik over het leven denk als een hier en nu gebeuren is het doden van nieuw leven in het allereerste stadium (dus vlak na een verkrachting) niet meer dan het doden van enkele cellen. Het heeft niet mijn voorkeur, maar het lijkt me niet iets om van wakker te liggen, maar...

...Als reïncarnatie werkelijkheid is... is er veel meer gaande binnen de kringloop van het leven. Wat richt je dan aan? (Of niet, want dan zal ook de abortus daar misschien gewoon bijhoren...).

Als je denkt aan de menselijke overbevolking zou ik zeggen: altijd vóór!
Onderschrift Appelmoes schreef:Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do
Me too.
Laatst gewijzigd door TonyJello op za aug 18, 2012 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

jojo

Bericht door jojo »

VOOR!!! Ik heb niet het recht om überhaupt over het leven van iemand anders iets op te dringen. Ik kan niet bepalen voor een ander of de situatie ernstig genoeg is voor een abortus. Goede voorlichting is belangrijk en gratis voorbehoedsmiddelen en hele goede klinieken, een veilige leefomgeving, geen armoede......

jojo

Bericht door jojo »

Wat een rare eerste zin :) Maar jullie snappen haar vast wel...

TonyJello

Bericht door TonyJello »

TonyJello schreef:En dan heb je nog de uiterst moeilijke discussie over een mogelijk gehandicapte baby en over wie er beslist en of dat wel of niet in het voordeel of recht van het nieuwe mens is. (Al zou het mens later nog zélf over euthanasie of zelfmoord kunnen beslissen).
Ook niet altijd mogelijk, natuurlijk.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

jojo schreef:VOOR!!! Ik heb niet het recht om überhaupt over het leven van iemand anders iets op te dringen. Ik kan niet bepalen voor een ander of de situatie ernstig genoeg is voor een abortus.
Maar hierbij houd je geen rekening met het nieuwe leven, want daar laat je weer anderen in vrij er over te beslissen om het te doden.

jojo

Bericht door jojo »

Ja, dat klopt. Ik ga ervan uit dat niemand voor de lol een nieuw leven wil beëindigen. Het lijkt mij een zware innerlijke strijd die gevoerd moet worden en ik ken vrouwen die dit hun hele leven bij zich dragen; jaaren na hun abortus. En dat is geen pretje. En ik blijf zeggen dat het niet mijn taak is en ik het recht niet heb om te oordelen over hun keuze. Baas in eigen buik.

TonyJello

Abortus

Bericht door TonyJello »

Spuiten en slikken op reis over abortus Beschikbaar tussen 22 en 6 uur.
Als abortus een anticonceptiemiddel wordt (al lijkt het mij een nogal heftige) ben ik radicaal tegen.
Grenzen worden steeds verlegd en over belangrijke onderwerpen wordt steeds gemakkelijker, luchtiger (en minder diep na-) gedacht.

Emiel

Bericht door Emiel »

Ik ben voor abortus, want ik vind niet dat dit van bovenaf gereguleerd zou moeten worden. Net als met alcohol en drugs vind ik dat mensen hier zelf verantwoordelijk voor moeten zijn en niet een overheid. Dat werkt alleen maar averechts is gebleken.

Sowieso is de draagster van het kind is in mijn ogen de enige die mag bepalen wat er in haar buik gebeurt.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

TonyJello schreef:Nog een topic over abortus
Van dit topic heb ik inmiddels 7 pagina's gelezen en mijn mening is daardoor veranderd...
In eerste instantie schrok ik enorm van de volmondige vóór meningen.
In feite ben ik nog steeds tegen abortus als vernietiging van nieuw leven op zich, maar als ik denk aan alle ellende (leed) voor ouders en kind en eventuele andere betrokkenen... Wat ook nog eens een enorme belasting is voor de rest van de maatschappij. En de menselijke overbevolking, dan ben ik op dit moment tóch voor abortus in alle gevallen (met een maximum van iets van 3 maanden), want de meesten zullen sowieso geen veganisten zijn...

In deze discussie is de man aan de rechterkant, Inmendham, voor abortus.
Laatst gewijzigd door TonyJello op za aug 18, 2012 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Het andere topic had ik niet gevonden, zijn er dingen aan de hand met de zoekfunctie?

Ik ben zelf hoe dan ook voor. In welk geval dan ook, om wat voor reden dan ook, ik ben altijd vóór de keuze van de vrouw. Het zou fantastisch zijn als anticonceptie 100% betrouwbaar was, als verkrachtingen niet voorkwamen en als mensen altijd verstandig waren als het om veilig vrijen ging. Helaas leven we niet in zo'n wereld, en ik vind dat iedereen altijd het recht moet hebben om te beslissen wat er met hun lichaam gebeurt. Ik beleef evenmin plezier aan het vernietigen van weerloze embryo's, maar zolang het niet buiten de baarmoeder kan leven valt het onder zelfbeschikkingsrecht van de moeder. Ik zou evenmin iemand dwingen om een lintworm bij zich te dragen als ze dat niet wilden. Die vergelijking rammelt aan alle kanten, I know, maar jullie snappen wat ik bedoel. ;)

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik snap je prima en ben het met je eens.

Je kunt ook zelf zoeken naar topics, dat heb ik ook gedaan. Die zoekfunktie vind ik over het algemeen waardeloos.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

TonyJello schreef:In deze discussie is de man aan de rechterkant, Inmendham, voor abortus.
Na 1 uur en 5 minuten gaat het meer direct over abortus.

Rond 1 uur en 15 minuten zegt Inmendham: 'Ik kwam niet in dit leven door mijn eigen keus, maar door de keus van iemand anders!'
Ja, bekijk het eens van de andere kant. Willen mensen wel geboren worden?

Nog even later zegt Inmendham iets van: 'Eén varken in een stal lijdt meer dan een miljoen abortussen!'

En: 'De twee belangrijkste dingen die je kunt doen in de wereld is iemand doden en iemand creëren!'

Eef

Bericht door Eef »

Voor. Het is in niemands voordeel om een kind te laten komen dat niet gewenst is. Dat kind kan maar zo een vreselijk leven krijgen doordat de ouders/moeder het kind eigenlijk niet wil, niet kunnen betalen of geen zorg voor hem/haar kunnen dragen door eigen (gezondheids)problemen.

Of dat ook een veganistische gedachte is... Misschien niet, want je maakt daarmee wel een einde aan een leven en dat is vreselijk, maar ik vind het welzijn van het ongeboren kind belangrijker.

Plaats reactie