De verkiezingen; wat stemt de veganist?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
vegalan
Leefwijze: veganist

Re: De verkiezingen; wat stemt de veganist?

Bericht door vegalan »

Lena schreef:Ik wilde dus vooral aangeven dat voor heel veel mensen een stem op de VVD juist niet betekent dat ze geld te veel hebben, eerder het omgekeerde.
Bedoel je niet ''dat ze niet genoeg krijgen t.b.v. wat ze bezitten'' buiten wat ze al hebben?

Ik denk wel dat de hypotheekaftrek voor veel mensen erg belangrijk is en als je dat wilt verminderen en stoppen, moet je ook huren aantrekkelijker maken, bijv door aan de hoogte en de beschikbaarheid van huursubsidie te sleutelen of bouw van goedkopere huurwoningen etc.
Met hypotheek aftrekt is kopen vaak goedkoper dan huren en de verkoop van huurwoningen is voor woningbouwverenigingen aantrekkelijker dan verhuren. Men wil vaak het ene wel maar het anderen niet, d.w.z. de meeste partijen zijn slechts eenzijdig bezig en representeren daardoor een bepaalde groep. Ik heb niets tegen bezit, maar bezit moet niet een (machts)middel zijn om dat anderen te ontnemen of onmogelijk te maken, hoe miniem dat ook is en moet je toch kijken naar wat werkelijk noodzakelijk is.

.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

vegalan schreef:Rechts is goed voor het behoud van bezit en vooral voor hen die (te) veel bezitten, maar niet voor een stevige basis om op terug te vallen (positie van zwakkere in de samenleving) of om dit te voorkomen (ontslagbescherming). Het komt er gewoon op neer dat (vooral tijdens de crisis) zowel het eerste (het bezit) als het laatste (de basis) wordt aangetast en men daardoor voornamelijk alleen (egoïstisch) de eigen situatie wil behartigen. Dus is dat de stem van de groep.

Ik stem meestal op morele grond en niet voor het eigen (economische) belang, dus kijk ik naar de zwakkere van de samenleving, want zij hebben weinig keus. Heel wat mensen (ook al willen ze het niet) kunnen wel een stap terugzetten en het een en ander opgeven.

Minder dan 3% van de Nederlandse bevolking vertegenwoordigt een hogere beschaving, dus kan je door middel van een democratie geen verandering verwachten. Democratie is niets meer dan een tombola dat de hebzucht van mensen refelecteerd, want het heeft geen of nauwelijks een morele basis. Ik ben in ieder geval wel blij dat de Pvdd haar zetels heeft behouden.

.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Hebzucht en haat, en dat zijn geen constructieve uitgangspunten.

@ Lena: ik ben het met je eens dat kottertermijnbezuinigingen niet gaan werken, maar meer uitgeven dan je hebt is gewoon niet slim, dat snapt zelfs een kind. De nadruk moet naar mijn mening liggen op duurzaamheid, en zoals je zegt kunnen daar best kosten aan verbonden zijn op korte termijn, dat is ook niet erg.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

vegalan

Bericht door vegalan »

Het maakt natuurlijk wel uit binnen welk tijdsbestek en hoe je een bezuiniging wilt realiseren en ook daar zijn de meningen over verdeeld. ;)

.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Zen schreef:Geen idee waar je dit vandaan haalt, maar de officiele uitslag in die gemeente is als volgt (PvdD levert zelfs in daar itt tot veruit de meeste andere gemeentes)
Ik heb het gezien ja. 's Morgens vroeg stond het er toch echt als definitieve stand (op nu.nl), een paar uur later was het opeens totaal anders. Raar maar echt waar en vooral erg jammer.

vegalan

Bericht door vegalan »

Zou kunnen want er werd gedurende de verkiezing steeds aan gewerkt. De laatste update was om 09:22 en had je (gezien de quote tijd) voor die tijd gekeken. Op dit moment (volgens laatste update van 09:22) zijn de uitslagen van 17 gemeenten niet correct. Het gaat om de gemeenten Appingedam, Pekela, Leek, Tytsjerksteradiel, Franekeradeel, Kampen, Amersfoort, Rijnwoude, Drechterland, Borger-Odoorn, Ferweradeel, Heerlen, Den Helder, Deventer, De Wolden, Tilburg en Eindhoven. Het veranderd in ieder geval niets aan het huidige aantal zetels. ;)

.

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Tja, het is wat allemaal :roll:

Ik hoorde net op L1 dat Frank Wassenberg maar iets van 200 stemmen mist voor een zetel; is er dan toch nog hoop?! Eigenlijk heb ik een beetje spijt van mijn voorkeurstem voor hem, want het zou theoretisch kunnen dat hij een zetel verdiend ten koste van Esther Ouwehand en dat is echt nooit mijn bedoeling geweest! Dacht dat dat 3e zetel echt wel binnen was, omdat er soms zelfs sprake was van 4 zetels in de peilingen. Dus toch nog even spannend! Ik gun die man dat zetel zo en het zou een geweldige aanvulling zijn in de kamer op de andere 2 :thumbsup: Duimen allemaal! :wink:
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Marcello
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Weet iemand, rond de PvdD, hier mee van? Is er nog kans op een 3e zetel? Zijn de uitslagen al helemaal definitief :?: :roll:
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

vegalan

Bericht door vegalan »

Butternutkin

Het verbaast me trouwens niks van GroenLinks, Paul Rosenmoller deed het altijd goed, Femke Halsema is echt mijn heldin, maar Jolande Sap kan ik helaas helemaal niks mee.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Butternutkin schreef:Waarom zijn mensen bang voor buitenlanders?
Nou ja, dat komt doordat je enerzijds steeds een stereotype beeld hoort en aan de andere kant dan iets ervaart daarvan. Zo kende ik bv. een Marokkaan uit mijn jeugd. Vriendelijke gast, geen problemen mee gehad. Later niet meer gezien en bleek die nu een zware bende aan te voeren. Dus dan schrik je toch wel even.
En en lopen ook heel wat van die brutale jochies op straat van buitenlandse afkomst. Daar kunnen NL'ers denk ook niet tegen, omdat ik denk in de andere cultuur die kinderen veel vrijer gelaten worden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Butternutkin schreef:Het verbaast me trouwens niks van GroenLinks, Paul Rosenmoller deed het altijd goed, Femke Halsema is echt mijn heldin, maar Jolande Sap kan ik helaas helemaal niks mee.
Femke is een trut. Echt waar. Je kent de vleeseters wel die naar vegetariers/veganistne roepen 'kijk mij eens vlees eten'? Zo stond ze laatst op twitter te doen tegen marianne thieme.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Marcello schreef:Tja, het is wat allemaal :roll:

Ik hoorde net op L1 dat Frank Wassenberg maar iets van 200 stemmen mist voor een zetel; is er dan toch nog hoop?! Eigenlijk heb ik een beetje spijt van mijn voorkeurstem voor hem, want het zou theoretisch kunnen dat hij een zetel verdiend ten koste van Esther Ouwehand en dat is echt nooit mijn bedoeling geweest! Dacht dat dat 3e zetel echt wel binnen was, omdat er soms zelfs sprake was van 4 zetels in de peilingen. Dus toch nog even spannend! Ik gun die man dat zetel zo en het zou een geweldige aanvulling zijn in de kamer op de andere 2 :thumbsup: Duimen allemaal! :wink:
Esther haalt altijd enorm veel voorkeursstemmen. Lijkt mij niet dat Frank daarover komt. Theoretisch zou dat kunnen natuurlijk. Maar volgens mij zijn er ook regels over hoeveel het aantal stemmen moeten zijn.

Een 3e zetel had mooi geweest, maar komen idd een x aantal stemmen tekort :( Ik had meer dan 1000 berekent.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Femke Halsema heeft voor mij afgedaan nadat ze haar beloftes niet nakwam (niet dat ik ooit op dr gestemd heb).
Eén van die beloftes was dat ze dr hoofd kaal zou scheren als ze.... (ik weet niet meer wat, één of andere weddenschap).
Nou dat haalde ze niet, maar scheren ho maar.
Tuurlijk gaat nergens over weet ik ook wel, maar loop het dan niet van de daken te schreeuwen.
Dan geloof ik andere beloften (uiteraard zou ik zeggen) ook niet meer.
En als je dan inderdaad ook nog gaat twitteren over je vleeseet-gewoontes, dan zak je wel heel diep in mijn optiek!

Jammer dat de PvdD geen 3e zetel heeft gehaald, maar 45% meer stemmen, dat is wel echt cool!

@butternutkin: Mensen zijn vaak niet zozeer 'bang' voor buitenlanders als wel dat ze ze niet begrijpen. De cultuur is anders, de opvoeding is anders, en dus doen ze niet 'Nederlands' genoeg. Veelal is dat onwetendheid waar men niet zo veel aan kan doen, maar soms ook omdat men de ander niet wìl begrijpen, en dat maakt het jammer. Die onwetendheid en dat onbegrip dat leidt vaak tot 'angsten' die helemaal niet nodig zijn. Desondanks is het er wel.
Als je altijd vanuit jezelf redeneert, en nooit geleerd hebt (of het gewoon niet wil) om aan of om een ander te denken.... Sja, dan zul je inderdaad nooit om leren gaan met anderen of anderen gaan begrijpen. En dat geldt niet alleen voor 'buitenlanders'(wat een rotwoord, klinkt meteen negatief), maar ook met veganisten, vegetariërs, andersdenkenden en noem maar op. Het is niet voor niets dat 'wij' veganisten ook vaak ontzettend moeten opboksen tegen een muur van onbegrip?! Dat hebben willekeurige andere andersdenkenden (buitenlanders, homoseksuelen, en noem nog maar eens wat dwarsstraten op) zo mogelijk nog erger.... Vaak kunnen wij namelijk nog wel onze beweegredenen vertellen, maar als jij uit een andere cultuur komt, probeer dan maar eens uit te leggen dat iets in jouw cultuur 'hoort' of probeer maar eens je gevoel uit te leggen.....
Op school krijgen leerlingen soms nog wel een vak als levensbeschouwing of iets dergelijks (afhankelijk van je school), en/of Algemene Natuurwetenschappen. Maar dat zijn vakken waarin slechts in het heel algemeen iets verteld wordt over andere godsdiensten en culturen. Bovendien worden die onderdelen van de vakken vaak alleen maar gegeven in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (havo en vwo), en leerlingen die op het vmbo zitten of iets dergelijks die krijgen dat überhaupt niet. Jammer, maar helaas..... (en bovendien kun je dat wel willen geven, maar leerlingen moeten het ook nog willen meekrijgen, en dat valt op die leeftijd nog niet mee, als in: vergeet maar rustig dat er veel leerlingen zullen zijn die daarna opeens wèl begrip hebben voor anderen, tenzij ze toevallig leeftijdsgenootjes hebben die 'anders' zijn waar ze goed mee kunnen opschieten.....)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Butternutkin

Het was een beetje een retorische vraag, sorry. 'Buitenlanders' is ook de redelijk incorrecte term van dat soort mensen voor allochtonen, ja. Als je trouwens op de kaart kijkt naar het stemgedrag zie je dat het voornamelijk mensen buiten gebieden met veel allochtone Nederlanders zijn die VVD of PVV gestemd hebben.

Aan onze kant van de straat wonen er alleen maar moslims, Surinamers e.d. (andere kant zijn er koopwoningen, dus daar wonen voornamelijk autochtone Nederlanders). En ik zie dus dagelijks wat deze mensen doen:
- keiharde muziek draaien
- de kinderen van de onderburen spelen niet in de tuin, ze zijn daar dagelijks bezig om het oude meubilair dat om onverklaarbare redenen overal in de verwilderde tuin is opgeslagen in elkaar te trappen en dit tegen en over de schuttingen te gooien. Zijn ze hier niet mee bezig dan zijn ze wel keihard een bal alle richtingen uit aan het trappen (inclusief mijn balkon en ramen) onder een luid 'Wheyoo!' elke 5 minuten, want verder praten ze niet zo veel.
- De buren naast ons zijn de hele dag ruzie aan het maken in het Turks (waar hun kinderen bij zijn, die hoor je dan ook huilen). Ik versta ze niet, en kan niet inschatten hoe ernstig het is. Toen de buurvrouw achteruit deinsde van haar man het balkon op en haar dochter voor zich hield als een schild heb ik de politie gebeld. Die was na 5 minuten weer weg.

Ik begrijp dus heel goed waar de irritatie vandaan komt. Ik begrijp ook dat 'buitenlanders' niet het probleem zijn maar armoede, werkeloosheid en een lage tot geen opleiding. Educatie is de enige oplossing. In dorpen in moslimlanden werkt het vast heel goed om je kids zo vrij te laten, daar is er zo'n grote sociale controle dat jouw buren jouw kinderen echt wel op hun donder geven als ze zich niet gedragen. Lekker handig. Hier in Nederland zeggen we 'ohhh' en bemoeien ons er niet mee, want dat is onze cultuur. Integratie is ook niet makkelijk, dat heeft tijd nodig. En hoe je dat het beste kan doen leert Nederland met vallen en opstaan. In Femke's woorden: 'integratie doet ook pijn.' Ik wist dus niet dat zij zo raar deed op Twitter. Wat ontzettend jammer van die vrouw, dat snap ik echt niet. Helaas is dat de reactie van de meeste vleeseters die zich aangevallen voelen, heel erg triest.

EDIT daarbij komt dus ook dat de mensen die het goed hebben in een bepaald land niet naar Nederland zullen emigreren. Als je alle Tokkies uit Rotterdam-Zuid naar Istanboel stuurt denken die Turken ook van 'Jeetje, die Nederlanders....' :shock:
Linda mcCartney

jet
Moderator

Bericht door jet »

daarbij komt dus ook dat de mensen die het goed hebben in een bepaald land niet naar Nederland zullen emigreren. Als je alle Tokkies uit Rotterdam-Zuid naar Istanboel stuurt denken die Turken ook van 'Jeetje, die Nederlanders....'
Inderdaad!
In dorpen in moslimlanden werkt het vast heel goed om je kids zo vrij te laten, daar is er zo'n grote sociale controle dat jouw buren jouw kinderen echt wel op hun donder geven als ze zich niet gedragen. Lekker handig. Hier in Nederland zeggen we 'ohhh' en bemoeien ons er niet mee, want dat is onze cultuur. Integratie is ook niet makkelijk, dat heeft tijd nodig.
Vroegah werd er hier ook door de buren 'gecontroleerd'. De buurvrouw wist precies hoe het zat, ook in grote steden. Dat waren net dorpen waar iedereen alles van iedereen wist. Maar dat is er langzamerhand uitgegaan, en daarmee zitten we nu nog. Het is dus niet zo maar onze cultuur, het is zo gegroeid.
En als je op dit moment je ook maar ergens mee bemoeit, dan heb je gelijk ruzie (ik bemoei me dus wel eens ergens mee, bijvoorbeeld door mensen te wijzen op het afvalprobleem en dat zij daar aan bij dragen door het op straat te gooien, nou dan kun je dus een vette bek erbij krijgen! En zowel van 'Nederlanders' als van 'buitenlanders', dat maakt niks uit).
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Butternutkin schreef:Ik begrijp dus heel goed waar de irritatie vandaan komt. Ik begrijp ook dat 'buitenlanders' niet het probleem zijn maar armoede, werkeloosheid en een lage tot geen opleiding [..] Integratie is ook niet makkelijk, dat heeft tijd nodig. En hoe je dat het beste kan doen leert Nederland met vallen en opstaan.
Dat is te politiek correct m.i. Tuurlijk spelen die factoren ook wel mee, maar ik denk dat het vooral ligt in de culturen (die botsen) en redenen om naar NL te komen. M.i. moet je niet naar NL komen als je puur 'gelukszoeker' bent. Je mag hier best zijn, maar je moet je dan gewoon aanpassen. Niet alles, maar wel accepteren dat je snel de taal leert etc. Het is toch schandalig dat 'buitenlanders' die in NL al 10 of 20+ jaar wonen de taal amper kennen? Hoeft echt niet perfect, maar je kan bij wijze van spreke niet zomaar even iets vragen op straat aan iemand van allochtone afkomst, omdat die jouw niet begrijpt of je die persoon amper kan verstaan. Er zijn ook goede voorbeelden van waar het wel goed lukt, dus het is niet onmogelijk.

De integratie is gewoon mislukt. Dus wat moet je dan nu doen om het toch nog te laten slagen? Dat is het lastigste vraagstuk even.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Het schijnt overigens ook cultureel bepaald te zijn dat wij vinden dat andere mensen onze taal moeten leren als ze hier zijn (met vaak als reden dat wij dat ook zouden doen als we naar een ander land gaan <= als we dat in het verleden niet gedaan hadden, dan waren we ook niet zo'n welvarend koloniserend volkje geweest). Bij ons zit dat 'erin gebakken', maar veel andere volken hebben dat niet....
En ja, ik voel het ook zo: ik vind ook zeker dat mensen hun best moeten doen. En met name het volk dat hier al ik weet niet hoe lang rondloopt. Maar ja, ik vind bijvoorbeeld niet dat we roomser moeten zijn dan de paus (bij wijze van spreken, want ik doe niet aan pausen), en eisen dat ze ook AL onze gewoontes overnemen.
Ik weet niet of je wel eens een inburgeringscursus hebt gedaan: veel 'echte' Nederlanders halen die ook niet.
En veel 'echte' Nederlanders spreken onze taal ook niet of nauwelijks....
Ik heb zelf toen wel de inburgeringstest gedaan (en gehaald :lol: ) en verbaasde me over de vragen die erin stonden....

Mijn broer heeft een tijdje op de uni gewerkt, en daar lopen ook veel mensen van buitenlandse origine rond. Zo had hij een Griek en een Chinees op zijn kamer. Hartstikke leuk. Maar één van die lui zou een keertje bij een andere collega langskomen. De uitnodiging was voor een uurtje of 8 ( 's avonds). Wij (de figuren die hun hele leven hier al wonen en opgegroeid zijn) snappen dat je om 8 uur 's avonds een kopje koffie met een koekje krijgt, en misschien daarna nog een pilsje, maar dat is het dan ook wel. De 'buitenlanders' komen met lege maag bij hun gastheer of -vrouw aan, en krijgen...... een kopje koffie met een koekje! :mrgreen: :mrgreen: En wij nodigen veel mensen ook niet direct uit voor de warme maaltijd, maar dat doet men in andere culturen vaak wel. Zo vreemd is hun veronderstelling dus ook niet. Maar dat soort dingen zou je eigenlijk moeten leren bij een inburgeringscursus. Net zoals dat Zwarte Piet (bij Sinterklaas) geen discriminatie is, dat we hier Sinterklaas vieren ipv Kerst, dat je (verplicht) vrij krijgt met christelijke feestdagen, maar dat vrijwel geen hond weet waarvoor ze vrij krijgen en noem het maar op.
Tuurlijk, dat we een koningin hebben, dat moet ook in je cursus, maar daar kun je bijna niet omheen, omdat het koningshuis elke week wel een keer in de krant staat (en je leert een hoop van en uit kranten over een land), maar van die huis-, tuin- en keukendingen die zijn lastig uit te leggen.

Ik heb zelf een cursus gevolgd om in het buitenland te mogen lesgeven. Dan moet je dus bij elk land echt een flink aantal Nederlandse gewoonten afleren en andere gewoonten weten en aanleren. Aziaten kunnen zelf geen groepjes vormen (zoals wij dat hier gewend zijn). Niet dat ze het niet zouden kunnen an sich, maar in hun cultuur is het niet gebruikelijk, en dus kun je niet de kreet 'okee, allemaal even groepjes vormen' gebruiken zoals je dat hier wel zou kunnen. Als je ze vraagt of ze het begrijpen zal het antwoord altijd 'ja' zijn, ook al snappen ze er geen biet van. Je hoort in hun cultuur namelijk niet te zeggen dat jij als docent gefaald hebt dan wel dat ze zelf gefaald hebben en dat ze het niet begrijpen.... Simpele dingen, maar die gaan ontzettend fout als je dat niet weet!
En hoe kom je ze te weten? Ik interesseer me ervoor en zoek dingen op, vraag dingen na, en spreek mensen aan. Maar ook dat kan fout gaan in een land waar men dat van een vrouw niet verwacht, en waar het onbeschoft is om op die manier aan je informatie te komen..... Sja.....
Blij dat ik in Nederland leef, en dat ik me over dat soort dingen verder niet druk hoef te maken :mrgreen:

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla »

Wat ik heel jammer vind is dat er nog zoveel kinderen naar de basisschool gaan zonder Nederlands te kunnen praten. Ik heb het van dichtbij gezien en heb het er met de ouders over gehad. Dat ik begrijp dat ze graag willen dat hun kind Turks kan praten maar dat Nederlands heel belangrijk is. Dat bv de ene ouder Turks praat met het kind en de ander Nederlands. Kan het kind beide talen goed leren ipv in groep één met een achterstand te beginnen die ze bijna niet kunnen inhalen. Helemaal niet als ze in hun thuisomgeving bijna alleen Turks horen.
Mijn jongste zoon had Turkse vrienden. Eén daarvan heeft me bedankt omdat zijn Nederlands zoveel vooruit was gegaan omdat hij zoveel bij ons was. Bij de ander heeft zijn moeder me bedankt. Met haar zoon heb ik vroeger zitten oefenen met plaatjes en uitspraak.

Een andere Turkse vriendin vertelde me jaren geleden dat ze haar dochter met een neef wilde laten trouwen die op dat moment in Turkije woonde. Ze is zelf getrouwd met een man die uit Turkije is gekomen nadat ze met hem getrouwd was. Ze hebben zich gered, maar het is heel erg moeilijk geweest voor hun als gezin vanwege oa taalproblemen. Ik heb jaren terug een cursus Turks gedaan en kan me heel goed voorstellen hoe moeilijk het is om een taal te leren die grammaticaal zo compleet anders is.
Ik vroeg mijn vriendin waarom ze wilde dat haar dochter dezelfde problemen zou krijgen als zij? Traditie was het antwoord :?

Emiel

Bericht door Emiel »

Vegantastic schreef:De integratie is gewoon mislukt. Dus wat moet je dan nu doen om het toch nog te laten slagen? Dat is het lastigste vraagstuk even.
Ik denk dat je verschillende culturen überhaupt niet op grote schaal moet mengen. 'De intergratie' komt op mij een beetje geforceerd over, vanuit onze fijne overheid verplicht opgelegd, terwijl veel mensen daar helemaal niet op zitten te wachten. Laat landen gewoon weer hun eigen grenzen controleren en bepalen wie en waarom ze mensen toelaten. De meesten willen zich niet aanpassen, maar stichten liever een soort kolonie in het land waar ze gaan wonen, zodat ze hun eigen 'soort' om zch heen hebben. Ik woon randje Transvaal/Schilderswijk, dus ik zie het dagelijks. Nee, als je het, mij vraagt kan iedereen beter gewoon lekker blijven waar ze vandaan komen, dat scheelt een hoop narigheid.

Butternutkin

Dus jij vindt dat mensen maar gewoon moeten wonen waar ze geboren zijn, Emiel? De overheid (wie dat ook mag zijn) bepaalt wie er een land binnen mag komen, en als we het ergens redelijk goed hebben zetten we er een groot hek omheen om alle andere mensen weg te houden? Helaas pindakaas? :)
Linda mcCartney

Plaats reactie