De verkiezingen; wat stemt de veganist?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
lena

Re: De verkiezingen; wat stemt de veganist?

Bericht door lena »

Vegantastic schreef: Je kan natuurlijk niet alles in het programma hebben staan, dan word het wel erg groot. Maar ik denk dat je wel aan andere punten kan zien hoe de partij daar in staat.
Ja, snap ik, maar toch, dit is een belangrijk onderwerp. Veel partijen noemen het ook wel. En daaruit kun je ook opmaken dat er nogal wat verschil zit in de uitwerking, ook van de partijen die de huidige situatie onwenselijk vinden.
Vegantastic, wat vind jij van het ICT beleid van de PvdD? Heb jij daar zicht op? Ik vind het positief om te zien dat zij het beste scoren bij de Privacy Barometer.
Ik ben het ICT beleid :P
:)
Okay, dan weet ik waar ik moet zijn als ik het toch ergens niet mee eens ben :)

Ik heb het idee dat de PvdD het best bij mij past qua stemgedrag en meningen. Wat ik wel jammer vind is dat ze in de kamer zelf toch zoveel aandacht geven aan relatief kleine incidenten m.b.t. dieren. Kamervragen over een NS medewerker die een zwaan van het spoor haalt, dat soort dingen. Er zal wel achterban zijn die juist daarvoor op de PvdD stemt, maar ik hoor daar niet bij.

Helaas zijn er ook geen andere, grotere partijen die me meer aanspreken. Ik heb ook het idee dat het verschil tussen links en rechts steeds minder relevant wordt. Groen Links kwam met het plan om AOW af te schaffen voor mensen die niet genoeg geld hebben verdiend bijvoorbeeld. PvdA wordt misschien wel wat linkser, met het afschaffen van de arbeidskorting voor ondernemers. Daarmee willen ze misschien weer echt een partij voor de "arbeider" worden? Maar jeeminee, dat beeld is toch achterhaald? Ondernemerschap zou juist gestimuleerd moeten worden in tijden van crisis, en met het oog op zoveel mogelijk mensen aan het werk. Jesse, jullie zijn toch ook zelfstandige? Dat plan raakt jullie toch ook enorm? Als je met z'n tweeen ondernemer bent is dat meer dan 3000 euro per jaar. De PvdA kan wel zeggen dat het zelfstandigen ook wat oplevert, maar het enige wat ik zie dat relevant is is "toegang tot de bijstand". Nou, dat zullen ze inderdaad een stuk sneller nodig hebben als deze plannen doorgaan.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

lena schreef: Ik heb het idee dat de PvdD het best bij mij past qua stemgedrag en meningen. Wat ik wel jammer vind is dat ze in de kamer zelf toch zoveel aandacht geven aan relatief kleine incidenten m.b.t. dieren. Kamervragen over een NS medewerker die een zwaan van het spoor haalt, dat soort dingen. Er zal wel achterban zijn die juist daarvoor op de PvdD stemt, maar ik hoor daar niet bij.
Die kamervragen over incidenten zijn nodig voor 2 zaken:
- media-aandacht en daardoor meer mensen bereiken
- zorgen om bepaalde officiele uitspraken van ministers om zodoende in andere zaken te kunnen gebruiken

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik blíjf maar horen van mensen die qua stemwijzer etc. bij de PvdD uitkomen, maar zeggen "Ja maar ik heb helemaal niks met dieren, dus toch maar wat anders stemmen." Het is maar een steekproef-achtige observatie natuurlijk maar ik ben gewoon bang dat de PdvD met een andere naam veel meer stemmen had kunnen krijgen :( maar ja, weinig aan te doen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Stemmen jullie ook speciaal op specifieke personen die de dier- of milieuvriendelijkste kant binnen een partij vertegenwoordigen?
Als je op de partij van je echte keuze stemt maakt misschien niet zo heel veel uit, maar als je strategisch stemt kan je daarmee in ieder geval nog aangeven dat het díe kant van de partij is die je wilt.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Renee1137 schreef:Ik blíjf maar horen van mensen die qua stemwijzer etc. bij de PvdD uitkomen, maar zeggen "Ja maar ik heb helemaal niks met dieren, dus toch maar wat anders stemmen." Het is maar een steekproef-achtige observatie natuurlijk maar ik ben gewoon bang dat de PdvD met een andere naam veel meer stemmen had kunnen krijgen :( maar ja, weinig aan te doen.
Nou het is enerzijds zeker zo, maar aan de andere kant heeft de naam ook weer gezorgd dat we uberhaupt zetels wonnen. Dus het is lastig om te zeggen dat nu het moment zou zijn om de naam aan te passen. Ik ken ook mensen die vanaf het eerste uur PvdD stemmen die zeggen dan niet meer PvdD te stemmen als de naam anders wordt. Dus het is lastig.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

http://www.nu.nl/nieuws/2907898/vvd-nip ... tpoll.html
Even afwachten nog, maar bah...

Kan iemand me uitleggen waarom er altijd zoveel mensen VVD stemmen? Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel mensen te veel geld hebben :scratch:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Geen idee :|

Bij ons zijn twee stemmen naar de Partij voor de Dieren gegaan iig. Jammer dat ze niet wat meer zetels erbij krijgen zoals het er nu voor staat.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Butternutkin

Ik heb ook PvdD gestemd, lang getwijfeld, maar het is toch de enige partij waar ik het (dichtbij) 100% mee eens ben.

Ik word trouwens ook een beetje moe van PvdA. Ze zetten altijd een bepaald type neer, met een bepaald soort charisma, en half Nederland valt daar als een blok voor om de een of andere reden. Zonder zich volgens mij te verdiepen in waar ze echt op stemmen (niet iedereen natuurlijk).

Maar ja, peilingen zijn peilingen. We zullen toch gewoon moeten afwachten.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

jet
Moderator

Bericht door jet »

Ik vind het jammere dat de PvdA al zoveel kansen heeft gekregen en verknoeid. Waarom doet iedereen dat toch? Telkens weer geloof dat ze het 'dit keer' toch wel beter zullen doen?
Volgens mij is alle rotzooi in het verleden (o.a. het huidige onderwijssysteem) te 'danken' aan de PvdA. En dan stemmen mensen nu WEER op ze, want ja, wat ze gedaan hebben is zo vreselijk goed *sarcasm on*. Nee dus.
Afijn, waar maak ik me druk om, ik heb maar 1 stem, en die heb ik duidelijk NIET aan de PvdA gegeven :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Na 15% van stemmen geteld staat de PvdD op 3 zetels! Maar kan nog alle kanten uit. Theoretisch zouden we als we 3 behalen met een restzetel nog op 4 kunnen komen.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

:shock: :banghead: :cry: :cray:

Wat een uitslag! Ik heb GL gestemd, maar dat heeft ook nauwelijks zin gehad.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

In mijn gemeente (Ferwerderadiel, Friesland) is de PvdD sterk gegroeid: Van 1,4 % naar 19,4 %, dat is een winst van 18,0 %!
De meeste stemmen (42%) gingen hier naar de PPNL.... De piratenpartij dus, nou ja zeg...

Volgens mij stemmen veel mensen op de VVD of PvdA 'omdat ze dat altijd al gedaan hebben' of 'omdat wat er fout is gegaan aan de andere partijen ligt'.
Deze keer hebben veel mensen strategisch gestemd, een van deze twee wordt groot, dus kies ik de minst slechte van de twee.
Mensen kom op, denk eens na... Nu gaan we weer net zo lekker door als het was voor de verkiezingen.
Het enige lichtpuntje is dat het CDA uit beeld is, alhoewel het mij niet zou verbazen als die alsnog gaat mee regeren.

Fruitig

Bericht door Fruitig »

Vegantastic schreef:Na 15% van stemmen geteld staat de PvdD op 3 zetels! Maar kan nog alle kanten uit. Theoretisch zouden we als we 3 behalen met een restzetel nog op 4 kunnen komen.
Uiteindelijk toch gelijk gebleven, 2 zetels, op zich wel jammer. Een zetel winst zou mooi geweest zijn!
vegan with an edge!

lena

Bericht door lena »

Butternutkin schreef:http://www.nu.nl/nieuws/2907898/vvd-nip ... tpoll.html
Even afwachten nog, maar bah...

Kan iemand me uitleggen waarom er altijd zoveel mensen VVD stemmen? Ik kan me niet voorstellen dat er zoveel mensen te veel geld hebben :scratch:
Juist niet. Mijn kind vroeg gisteren wat ik zou stemmen als het ging tussen VVD en PvdA en serieus, voor het eerst in mijn leven was daar een moment twijfel. Toen ik rationeel ging nadenken wist ik wel weer dat de VVD een vreselijke keus is, met het oog op duurzaamheid, mensenrechten etc. Maar als ik puur naar mezelf kijk, dan kost de PvdA wel erg veel geld. Het valt me de laatste tien jaar ofzo wel vaker op hoe makkelijk linkse partijen enorme bedragen "afpakken" van mensen. Groen Links die zegt dat je alleen AOW krijgt als je genoeg geld hebt verdient in je werkende leven bijvoorbeeld. Hallo! Dat heeft toch enorme consequenties voor heel veel mensen? Zelfs als je vindt dat iedereen veel zou moeten werken, lang niet iedereen kan dat. Mensen zijn chronisch ziek, moeten zorgen voor andere mensen, of kunnen gewoon geen baan vinden, bijvoorbeeld. De AOW is zo'n basiszekerheid, en Groen Links wilde daar een soort verzekering van maken. Verdien je niet genoeg, jammer dan.

Ander voorbeeld (minder erg, maar toch tekenend): de vaarbelasting. Groen Links wil alle boten een vaarbelasting opleggen van 1000 euro per jaar. 1000 euro! Dat is een enorm bedrag! Hoe zou je reageren als jouw favoriete hobby ineens met 1000 euro per jaar belast zou worden? 1000 euro per jaar maakt dat veel mensen zullen stoppen met varen. En dat heeft ook grote effecten die verder gaan dan individuele hobby's. Watersportbedrijven zullen dicht gaan. Er zijn veel dorpen die veel voorzieningen hebben die nooit zullen kunnen blijven bestaan zonder watertoerisme. (En als je denkt dat 1000 euro niets voorstelt omdat toch alleen rijke mensen een boot hebben: dat is niet zo. Je hebt al een leuk kajuitzeilbootje voor 1500 euro bijvoorbeeld. Dat is een bedrag dat goed bij elkaar te sparen is.)

De PvdA is niet veel beter. Ik noemde al het afschaffen van de arbeidskorting die enorme gevolgen heeft voor kleine ondernemers. 1600 euro per jaar is voor veel mensen erg veel geld. Dat wordt dan zomaar ineens, poef, afgepakt. Ze zeggen wel dat er wat voor terugkomt, maar op hun eigen website lees ik geen concrete info daarover (ik wil niet blijven in mijn oude pensioenfonds, en ik wil ook niet in de bijstand).

Dan heb je nog die discussie over de hypotheekrenteaftrek. Natuurlijk moet er iets gebeuren, maar het is wel belangrijk om dat een beetje met beleid te doen.

Ik hoorde op het NOS journaal ook iemand zeggen dat ze D66 wilde stemmen, tot ze hoorde dat die wilden morrelen aan kinderopvang-iets-geld (ik weet niet meer precies wat), dus nu werd het toch VVD.

Die constante inkomensonzekerheid is echt killing voor veel mensen. Je wilt een beetje weten waar je aan toe bent. En juist de linkse partijen lijken dat helemaal niet meer te begrijpen.

Butternutkin

Ik word echt een beetje depri van dit soort dingen, dan denk ik 'Really? Heb ik echt zo weinig gemeen met mijn medemens?" GroenLinks en PvdD hebben maar zooooo weinig stemmen :? En zelfs SP is na alle debatten gezakt tot 15%, en staat nu gelijk met f*cking PVV? (Waarom zijn mensen bang voor buitenlanders? Ik woon zelf echt in een enorm 'zwarte' buurt en zie het probleem niet hoor, mijn psychisch gestoorde buurman en ik zijn de enige 'blanke' huishoudens in het gebouw... Als je van criminaliteit onder lage inkomens af wil moet je vooral rechts stemmen :roll: )

Waar gaat dit heen? Emigreren dan maar? :D

@ lena: alle partijen hebben op het moment plannen om ergens radicaal in te gaan bezuinigen en daar treffen ze altijd iemand mee. Dat komt door het economische klimaat en omdat ze er de afgelopen jaren een potje van hebben gemaakt, en oeps, het geld moet ergens vandaan komen nu.
Linda mcCartney

vegalan

Bericht door vegalan »

Rechts is goed voor het behoud van bezit en vooral voor hen die (te) veel bezitten, maar niet voor een stevige basis om op terug te vallen (positie van zwakkere in de samenleving) of om dit te voorkomen (ontslagbescherming). Het komt er gewoon op neer dat (vooral tijdens de crisis) zowel het eerste (het bezit) als het laatste (de basis) wordt aangetast en men daardoor voornamelijk alleen (egoïstisch) de eigen situatie wil behartigen. Dus is dat de stem van de groep.

Ik stem meestal op morele grond en niet voor het eigen (economische) belang, dus kijk ik naar de zwakkere van de samenleving, want zij hebben weinig keus. Heel wat mensen (ook al willen ze het niet) kunnen wel een stap terugzetten en het een en ander opgeven.

Minder dan 3% van de Nederlandse bevolking vertegenwoordigt een hogere beschaving, dus kan je door middel van een democratie geen verandering verwachten. Democratie is niets meer dan een tombola dat de hebzucht van mensen geflecteerd, want het heeft geen of nauwelijks een morele basis. Ik ben in ieder geval wel blij dat de Pvdd haar zetels heeft behouden.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op do sep 13, 2012 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Brent

Bericht door Brent »

xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

lena

Bericht door lena »

Butternutkin schreef: @ lena: alle partijen hebben op het moment plannen om ergens radicaal in te gaan bezuinigen en daar treffen ze altijd iemand mee. Dat komt door het economische klimaat en omdat ze er de afgelopen jaren een potje van hebben gemaakt, en oeps, het geld moet ergens vandaan komen nu.
Daar zijn economen het over het algemeen niet mee eens. Kortetermijnbezuinigen zijn niet verstandig in tijden van crisis, er moeten juist langetermijnplannen gemaakt worden. Hervormingen, niet zozeer bezuinigingen. Dat lees ik tenminste in de krant, en dat klinkt mij ook niet onlogisch. Ik zie ook niet bij alle partijen zulke enorme bedragen weggehaald worden bij lagere inkomens. Ik wilde dus vooral aangeven dat voor heel veel mensen een stem op de VVD juist niet betekent dat ze geld te veel hebben, eerder het omgekeerde. Voor veel mensen is dat economisch korte-termijn gezien voor hunzelf de beste keus, denk ik. Maar het is natuurlijk suf om je partijkeus alleen of zelfs vooral daarop te baseren.

Violet

Bericht door Violet »

Mijn stem uiteindelijk in volle overtuiging aan Wilders gegeven.

Zen

Bericht door Zen »

MoniqueS schreef:In mijn gemeente (Ferwerderadiel, Friesland) is de PvdD sterk gegroeid: Van 1,4 % naar 19,4 %, dat is een winst van 18,0 %!
De meeste stemmen (42%) gingen hier naar de PPNL.... De piratenpartij dus, nou ja zeg...
Geen idee waar je dit vandaan haalt, maar de officiele uitslag in die gemeente is als volgt (PvdD levert zelfs in daar itt tot veruit de meeste andere gemeentes):

VVD 16,4 %
PvdA 27,2 %
PVV 7,6 %
CDA 22,7 %
SP 10,1 %
D66 3,7 %
GrLinks 1,3 %
CU 6,6 %
SGP 0,6 %
PvdD 1,3 %
PPNL 0,2 %
MenS 0,2 %