De verkiezingen; wat stemt de veganist?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Butternutkin
Leefwijze: veganist

Re: De verkiezingen; wat stemt de veganist?

Bericht door Butternutkin »

Tuurlijk bestaat humane slacht niet en wordt niet iedereen ineens veganist. Maar er is gewoon een groot gebied tussen zwart en wit, en je wil dat men zoveel mogelijk aan de kant van wit zit in het grijze gedeelte. Als iemand wil nadenken over het feit dat een dier dat zij eten geen goed leven heeft gehad, dan staat iemand er ook meer voor open om meer te weten te komen. Dat het voor jou niet zo gewerkt heeft maakt niet uit, Emiel, want die keuze heb je alsnog gemaakt. Bij mij zelf heeft het dus wel zo gewerkt.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Zen

Bericht door Zen »

Appelmoes schreef:
Zen schreef: Daarbij is het wel typisch dat juist ook dit soort SGP types altijd per se 'kinderen van zichzelf' willen ipv het adopteren van kinderen. Zoveel geven ze dus kennelijk om deze kinderen.
Voor de rest ben ik het grotendeels met je eens Zen, maar deze vind ik wel heel erg kort door de bocht.
Hoezo? Omdat er ook niet SGP-types zijn die zo denken? Maar die proberen niet om vrouwen het recht om in te grijpen bij een ongewenste zwangerschap te ontnemen.
Appelmoes schreef: Wat betreft abortus, het is hoe dan ook niet in het belang van het kind, zeer zelden.
Ik heb vrij grote moeite met het gebruik van het woord kind in deze context.
Appelmoes schreef: Wie zijn wij om voor het kind te beslissen of het wel of niet beter af is als het geaborteerd wordt? Ik ben 100% pro-choice, in alle gevallen inclusief 'te lui om een condoom te gebruiken' omdat ik vind dat niemand ongewenst zwanger hoeft te zijn. Zwangerschap lijkt me vreselijk en ik wens niet om het ooit mee te maken, laat staan de geboorte. Gaat dus ook niet gebeuren. Het gaat om míjn lichaam, en het kindje dat erin zit - nouja, ik noem het liever geen parasiet vanwege de negatieve bijsmaak, maar dat is het wel - heeft gewoon pech. Dat mannen erdoor benadeeld worden vind ik kwalijk, maar er valt vrij weinig aan te doen ben ik bang, zolang we geen baarmoeder bij ze kunnen implanteren. Ik ben absoluut niet tegen wat Yamcha noemt, steun en een luisterend oor bieden in alle gevallen, ik ben wel tegen het verbieden of aan banden leggen van abortus.
Tja, je zegt het zelf al; je beslist hoe dan ook - of je de zwangerschap nu volbrengt of niet. Als het gaat om een ongewenste zwangerschap lijkt het voor de hand te liggen om te kiezen voor de optie die het minste leed (ideaal gezien bekeken over alle betrokken partijen) veroorzaakt. Pro-life (anti-choice) biedt die mogelijkheid niet.
Appelmoes schreef: Wat betreft het homohuwelijk, we hebben een scheiding van kerk en staat. De kerk heeft alle recht om te weigeren mensen te trouwen, de staat heeft dat niet. Geen discussie.
Zoals reeds gezegd, ook kerken horen zich aan de wet te houden. Het is dat religieuze groeperingen hier in Nederland helaas nog altijd gepaaid worden met privileges anders zou dat zonder meer verboden zijn, het is immers discriminatie.
Cut cold stone with a warm heart

Emiel

Bericht door Emiel »

Het wordt PvdD, ufo's gaan me toch iets te ver...

-edit-

Vergeef me mijn onnozelheid, maar maakt het nog iets uit of je op de 1e of 2e, 3e naam op de lijst stempt?

Veggie

Bericht door Veggie »

Het maakt niets uit voor de kans op het aantal zetels, maar mogelijk help je er iemand met voorkeursstemmen de Kamer mee in (ten nadele van een ander die hoger stond).

jet
Moderator

Bericht door jet »

Appelmoes schreef:Wat betreft het homohuwelijk, we hebben een scheiding van kerk en staat. De kerk heeft alle recht om te weigeren mensen te trouwen, de staat heeft dat niet. Geen discussie.
Daar ben ik het niet mee eens. Er is geen enkele organisatie die mag zeggen: jij bent buitenlander en daarom mag je dit of dat niet. En vreemd genoeg mag de kerk in eens wel discrimineren. Dat klopt niet. Of gaat het wel mogen als ik morgen een geloof bedenk waar donkere mensen zich niet bij mogen aansluiten? Als ik er maar een ingewikkeld genoeg verhaal bij bedenk en zeg dat ik niet anders kan vanwege dat geloof, dan mag het wel?
De Nederlandse wetten zijn later 'bedacht' dan de religies die we in ons land hebben en zolang ze niet in strijd zijn met de grondwet mogen deze religies beoefend worden, en ook hun regels (deels) toepassen. Zo mag je prima andere regels in je synagoge of moskee hebben voor mannen en vrouwen.... Ook mag je eisen stellen aan bijvoorbeeld Joods 'worden' (je bent pas Joods als je moeder Joods is, of als je 'meer weet' :wink: dan de rabbijn). Dus mag je ook in je kerk/moskee/synagoge/ander heiligdom en binnen je kerk/godsdienst/leer bepalen of jij mensen wilt trouwen of niet. Dat klinkt dan als discriminatie, maar dat is het niet omdat je pas getrouwd bent wanneer een ambtenaar van de burgelijke stand je trouwt. M.a.w. een 'kerkelijk' huwelijk is 'extra' en dus mag je als kerk of godsdienst prima zeggen: "wij trouwen jullie niet", hoe krom dat ook is. De burgerlijke stand kan en mag zo'n huwelijk NIET weigeren.

Ik weet niet of je het wetboek wel eens na hebt geslagen over discriminatie, maar ik kan je vertellen dat dat zware materie is. Er staan geen letterlijke situaties van dit mag wel en dat mag niet, en dat betekent dat er vast situaties in de praktijk voorkomen die discriminatie zijn, maar die niet als zodanig aangemerkt worden, en anderom zullen er ook situaties zijn waarbij ze wèl als discriminatie worden aangemerkt, maar die dat niet zijn.
Ik had in mijn vorige flat Syrisch Orthodoxe benedenburen die nog wel eens hun muziek keihard hadden aanstaan, maar ook een paar vrolijke studenten die hun muziek keihard hadden aanstaan. Bij beide heb ik aangebeld en gevraagd of de muziek zachter kon. De studenten morden wat, maar voldeden aan het verzoek, de Syrische buurvrouw (die ook nog stadswacht was, volstrekt niet relevant, maar wel leuk om te vermelden :mrgreen:) begon direct over discriminatie...... Ik vroeg haar EXACT hetzelfde als bij de andere buren "goedenavond, waarschijnlijk heeft u het zelf niet in de gaten, maar uw muziek staat nogal hard en het is al vrij laat. Is het misschien mogelijk het iets zachter te zetten?".
Dikke flauwekul natuurlijk dat het discriminatie zou zijn, maar ja.....

on topic:
Ik ben ook tegen het samengaan van kerk en staat en ik ben blij dat (de meeste mensen in) Nederland progressief genoeg is/zijn om dat zo te houden......(althans dat hoop ik :wink: )
Euthanasie en abortus zijn voor mij dingen die ik als mogelijkheid wil zien. Niet vanwege 'gemak' (absoluut niet, het moet vooral niet gemakkelijk zijn!), maar omdat ik vind dat je zelf dat recht moet hebben om die beslissing te nemen, omdat het jouw lichaam is. Maar ik realiseer me ten volle dat elke situatie daarin anders is, en dat ik ook niet 'zo maar' kan beslissen dat het nooit of juist altijd 'mag', maar juist daarom vind ik goede begeleiding, en dat soort dingen in zo'n proces erg belangrijk.
Qua partijen ben ik nog zwevend. Ik neig zeker richting PvdD, maar ik sluit andere partijen nog niet uit.
Er zijn wel een paar partijen waar ik nooit op zal stemmen, waaronder de PVV en de SGP :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Emiel

Bericht door Emiel »

Religies zijn er enkel om mensen dom, bang en afhankelijk te houden. Ze zouden afgeschaft moeten worden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Emiel schreef:Religies zijn er enkel om mensen dom, bang en afhankelijk te houden. Ze zouden afgeschaft moeten worden.
Reliegie

jet
Moderator

Bericht door jet »

Religies zijn er enkel om mensen dom, bang en afhankelijk te houden. Ze zouden afgeschaft moeten worden
Dat ben ik niet met je eens.
In de voorgaande eeuwen is het zeker zo geweest dan men met opzet mensen dom hield.
Maar religie doet ook goede dingen. Voor sommige mensen is het een houvast in nare tijden. Je kan dat negatief zien door te zeggen dat deze mensen voorgelogen worden, en/of dat ze zichzelf in het ootje nemen. Ik zie dat positief: als iemand gelukkiger wordt met religie dan zonder, dan heeft hij of zij dat kennelijk nodig. En waarom zou iemand dat niet mogen? Veganisme kun je op die manier ook de grond boren (en dat proberen mensen ook op diverse manieren). Ik denk niet dat het aan ons is om te beoordelen dat iemand anders geen religie meer zou mogen beoefenen (en dat is sowieso niet democratisch....).
Ik ben het met je eens dat er ook 'dingen' in religies zitten die niet gaaf zijn. Het proberen anderen te bekeren, het wij-gevoel tegen het zij-gevoel en dan met name op een negatieve manier.....en noem maar op.
Ja ook die dingen zitten in een religie, dat klopt.

En bovendien is het menselijk om een soort 'religie' te hebben. Iets tot wie je je kunt wenden als het slecht gaat of die je kunt 'bedanken' als het goed gaat. Iets wat houvast biedt, iets wat je waarden en normen zou kunnen geven en noem maar op.
Dus ja, ben het helemaal met je eens als je zegt dat men vroeger dom werd gehouden, en dat er ook zeker veel slechte dingen uit religies zijn voortgekomen. Maar er zijn ook veel goede dingen uit voort gekomen, vergeet dat niet....
En ik ben bang dat het alternatief (van het afschaffen van een religie <= voor zover mogelijk) misschien nog wel net zo erg of nog erger is..... Mensen gaan dan hun heil elders zoeken. Ze zoeken dan een houvast in 'barre' tijden en belanden bij..... noem eens iets geks..... de PVV?? (het is niet voor niets zo dat als het slecht gaat met mensen ze dan vatbaarder zijn voor bekering, sektes etc etc).

Dus nee, ik vind niet dat je kunt stellen dat 'religies afgeschaft moeten worden' (dat kan ook niet :wink: ). Maar ik vind inderdaad wel dat mensen hun gezonde verstand moeten gebruiken! Maar het punt is nou juist dat niet iedereen dat doet :( En als je geen religie meer hebt, dan krijg je wel 'uitwassen' in de politiek, in je buurtverenging, bij het voetballen, bij...... of waar dan ook.... Maar mensen moeten zo'n soort uitlaatklep kennelijk hebben.....

.....en als we dan toch aan het afschaffen zijn: kunnen dan al die oerdomme programma's niet eens van tv? :mrgreen: :mrgreen: Ik bedoel, dat zijn nog eens dingen die 'ons' dom houden!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Emiel

Bericht door Emiel »

Laten we verder gaan in dit topic :P

jet
Moderator

Bericht door jet »

Lijkt me prima.
Om nog even on-topic te gaan: wat stem jij? (of wat stem je niet?)

Emiel

Bericht door Emiel »

jet schreef:Lijkt me prima.
Om nog even on-topic te gaan: wat stem jij? (of wat stem je niet?)
ALS ik ga stemmen wordt het PvdD, maar ik heb niet veel vertrouwen in een politiek apparaat als oplossing voor de problemen waar we als mensheid voor staan.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Ik ook niet, maar op dit moment is het wel het enige instrument....
Dus bij gebrek aan beter.....
(kunnen we nu wel weer een discussie starten over democratie en of dat zo democratisch is, en wat er allemaal mis is met de onze, maar feit blijft dat we het in Nederland eigenlijk gewoon best goed hebben....., ok, ok, niet allemaal, maar gemiddeld gezien.... afijn, voer voor een andere discussie)

Emiel

Bericht door Emiel »

Ja van alle kwaden is het misschien wel de minste.
jet schreef:(kunnen we nu wel weer een discussie starten over democratie en of dat zo democratisch is, en wat er allemaal mis is met de onze, maar feit blijft dat we het in Nederland eigenlijk gewoon best goed hebben....., ok, ok, niet allemaal, maar gemiddeld gezien.... afijn, voer voor een andere discussie)
http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=8&t=8278

jet
Moderator

Bericht door jet »

Emiel

Bericht door Emiel »

Ik was hetzelfde van plan, maar dan op het Binnenhof :P

http://topdocumentaryfilms.com/culture- ... democracy/

lena

Bericht door lena »

Heb net de dierenkieswijzer gedaan. Niet dat ik van plan was op D66 of PVV te stemmen, maar toch schokkend om te lezen dat die voor circussen met dieren zijn. Van de PVV verbaast me op zich niet zoveel, maar toch, hoe hypocriet kun je zijn met je dierenpolitie en dan wel wilde dieren in circussen?!

Wat me van de PvdD tegenviel was dat ze niets over vreemdelingendetentie in hun programma hebben staan, volgens Amnesty. Ik neem toch aan dat de PvdD ook tegen het opsluiten van vreemdelingen (kind of niet) is?

Vegantastic, wat vind jij van het ICT beleid van de PvdD? Heb jij daar zicht op? Ik vind het positief om te zien dat zij het beste scoren bij de Privacy Barometer.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

lena schreef:Wat me van de PvdD tegenviel was dat ze niets over vreemdelingendetentie in hun programma hebben staan, volgens Amnesty. Ik neem toch aan dat de PvdD ook tegen het opsluiten van vreemdelingen (kind of niet) is?
Je kan natuurlijk niet alles in het programma hebben staan, dan word het wel erg groot. Maar ik denk dat je wel aan andere punten kan zien hoe de partij daar in staat.

Evenwichtig en rechtvaardig immigratiebeleid.
• nederland zet zich actief in voor de bescherming,
veiligheid, humanitaire hulp en goede leefomstandigheden van vluchtelingen in opvangkampen. een evacuatie van vluchtelingen tegen hun wil, zoals nu gebeurt
met 3.000 iraanse politieke vluchtelingen in het kamp
ashraf, is tegen de internationale humanitaire verdragen.
• Vluchtelingen die in nederland asiel aanvragen moeten
binnen twee jaar uitsluitsel krijgen over hun verblijfsrecht.
• kinderen die al lange tijd hier verblijven en hier zijn
opgegroeid en geworteld krijgen een verblijfsvergunning.
• over verblijfsvergunningen voor minderjarige asielzoekers zonder familie wordt een individuele afweging
gemaakt.
• nederland stuurt geen mensen terug naar hun land van
herkomst als zij daar worden vervolgd vanwege hun
geaardheid of religie.
• wie buiten zijn schuld nederland niet kan verlaten
wordt niet op straat gezet, maar krijgt recht op opvang
en zorg.

Je kan hier uit afleiden dat er wel goede opvang moet zijn en goed rechten gerespecteerd moet worden van mensen. Daarnaast zou het veel beter geregeld moeten zijn en dus helemaal geen situatie moet zijn van opsluiten zoals nu gebeurd.
Vegantastic, wat vind jij van het ICT beleid van de PvdD? Heb jij daar zicht op? Ik vind het positief om te zien dat zij het beste scoren bij de Privacy Barometer.
Ik ben het ICT beleid :P

Maar nu serieus.. weet niet alles exact, maar PvdD is erg voor privacy idd. En stemt daar zeer goed in zoals de privacy barometer laat zien. Verder zijn ze niet tegen verbod op downloaden of toegang tot internet beperken van mensen die betrapt worden e.d. En ook herzien van auteurswetten enzo. Dus wel met een frisse moderne kijk op zaken. Denk veel verwantschap met hoe bv. Piratenpartij erin staat.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Verschil tussen PvdD en Piratenpartij is dat wij vaker online zijn: http://www.automatiseringgids.nl/nieuws ... artijsites

;)

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Vegantastic schreef:Verschil tussen PvdD en Piratenpartij is dat wij vaker online zijn: http://www.automatiseringgids.nl/nieuws ... artijsites

;)
Die site ligt eruit :lol:
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Appelmoes schreef:
Vegantastic schreef:Verschil tussen PvdD en Piratenpartij is dat wij vaker online zijn: http://www.automatiseringgids.nl/nieuws ... artijsites

;)
Die site ligt eruit :lol:
lol

Drukte op de server :) Maar ligt er niet echt uit. Vooral gewoon erg druk.

Plaats reactie