Machteloosheid

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Re: Machteloosheid

Bericht door DeVegetarische » di okt 23, 2012 15:02

Misschien is het een goed idee om een tweede konijn te nemen? Moet je misschien wel grotere kooi hebben. We hadden eens een konijn om bepaalde redenen en een vriendinnetje voor Klaasje kopen bleek een goed idee- je zag haar opfleuren.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Sofie
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Sofie » di okt 23, 2012 17:59

TonyJello schreef: Je ouders hebben op een dag besloten dat het misschien wel leuk zou zijn voor je zusje om een konijn te hebben. Dat het voor het konijn niet zo leuk is weet jouw moeder vast wel, maar het geluk van jouw zusje ging haar boven het welzijn van het konijn en dat heeft ze voor het gemak maar 'vergeten', maar nu jij over het welzijn van het konijn begint heeft jouw moeder een probleem, haar geweten, en dat voelt niet fijn. En daarom steekt ze liever haar kop in het zand en zegt ze dat het jouw interpretatie is dat het konijn ongelukkig is en zegt ze tegen jou -en tegen beter weten in tegen zichzelf- dat het konijn wél gelukkig is. Zij heeft er verder ook geen oplossing voor. Wat moet ze doen? Je zus het konijn afnemen? Dan is je zusje verdrietiger dan wanneer ze helemaal geen konijn had gekregen. En dan is je moeder ook nog eens de oorzaak van het verdriet van je zusje. Ze offert dus liever het welzijn van het konijn op. De enige oplossing die ze kan bedenken is dat goed zou zijn als je zusje meer aandacht aan het konijn gaat besteden en niet alleen twee keer per dag eten in z'n hok gooit. Het was tenslotte ook de bedoeling dat je zusje het konijn aandacht zou geven. Meer kan je moeder er niet van maken.
Nee, het zit meer zo: ze is er werkelijk van overtuigd dat het konijn gelukkig is. Ze ziet en voelt simpelweg niet wat ik zie en voel als ik het konijn zie. Het konijn kan naar buiten en krijgt eten en drinken, hij is gelukkig: dat is echt wat ze ziet. En daarnaast speelt het ook een rol dat ze een andere kijk heeft op dieren. In haar visie draait het uiteindelijk om mensen en zijn dieren ondergeschikt. In mijn visie zijn dieren gelijkwaardig aan mensen en hebben ze net zoveel recht op een goed leven.
TonyJello schreef: Je vader zei niks, hij heeft zich er vanaf het begin al buiten weten te houden. Hij wil geen (gewetens-)problemen en ook niet de bijdragen aan opschudding binnen het gezin. Omdat jij wél de werkelijke omstandigheden van het konijn onder ogen durft te zien (kop uit het zand durft te halen) en er ook nog wat aan wil veranderen, komt bij jou de machteloosheid boven die je ouders dus liever wegstoppen.
Klopt, ik weet namelijk dat hij het eigenlijk met mij eens is.
TonyJello schreef: Met deze machteloosheid heb ik zelf ook altijd te maken. Overal waar ik woon en kom zijn er dieren in slechte omstandigheden. De enige oplossing die ik steeds heb is dat ík me met die dieren bezig ga houden voor zo ver als dat mogelijk is. Honden uitlaten, dieren voeren en verzorgen, schoon water brengen, informatie geven aan de houders, weet ik veel wat. Het houdt nooit op!
Ja, precies. Dat is ook de manier waarop ik het zelf doe. Ik probeer zoveel mogelijk zelf bij te dragen aan een goed leven voor het konijn. Dan kan ik nog altijd minder doen dan ik zou willen, want het liefst zou ik hem heerlijk rond zien rennen in alle vrijheid, vredig en gelukkig, spelend met andere konijnen. Helaas zit dat er niet in. Maar wat ik wel kan doen, doe ik.
DeVegetarische schreef:Misschien is het een goed idee om een tweede konijn te nemen? Moet je misschien wel grotere kooi hebben. We hadden eens een konijn om bepaalde redenen en een vriendinnetje voor Klaasje kopen bleek een goed idee- je zag haar opfleuren.
Nee, dit is helaas geen optie. M’n ouders willen namelijk geen tweede konijn en zolang ik nog niet op mezelf woon ben ik niet degene die beslist in huis.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di okt 23, 2012 20:59

Sofie schreef:Nee, het zit meer zo: ze is er werkelijk van overtuigd dat het konijn gelukkig is. Ze ziet en voelt simpelweg niet wat ik zie en voel als ik het konijn zie. Het konijn kan naar buiten en krijgt eten en drinken, hij is gelukkig: dat is echt wat ze ziet. En daarnaast speelt het ook een rol dat ze een andere kijk heeft op dieren. In haar visie draait het uiteindelijk om mensen en zijn dieren ondergeschikt. In mijn visie zijn dieren gelijkwaardig aan mensen en hebben ze net zoveel recht op een goed leven.
Dat is dan nóg moeilijker voor je om iets voor elkaar te krijgen. Ja, mensen met zo'n visie als jouw moeder vinden mensen zoals jij en ik aanstellers. We moeten niet zo overdrijven. :shock:

Sofie

Bericht door Sofie » wo okt 24, 2012 19:37

TonyJello schreef:
Sofie schreef:Nee, het zit meer zo: ze is er werkelijk van overtuigd dat het konijn gelukkig is. Ze ziet en voelt simpelweg niet wat ik zie en voel als ik het konijn zie. Het konijn kan naar buiten en krijgt eten en drinken, hij is gelukkig: dat is echt wat ze ziet. En daarnaast speelt het ook een rol dat ze een andere kijk heeft op dieren. In haar visie draait het uiteindelijk om mensen en zijn dieren ondergeschikt. In mijn visie zijn dieren gelijkwaardig aan mensen en hebben ze net zoveel recht op een goed leven.
Dat is dan nóg moeilijker voor je om iets voor elkaar te krijgen. Ja, mensen met zo'n visie als jouw moeder vinden mensen zoals jij en ik aanstellers. We moeten niet zo overdrijven. :shock:
Ja, precies. Het aparte is dat er heel veel mensen zijn die op die manier denken. De mensen hier op het forum zijn de eerste mensen die ik ontmoet die de gedachte niet vanzelfsprekend vinden dat het op aarde draait om de mens en dat de mens daarom het recht heeft dieren te behandelen als gebruiksmiddel voor eigen genot. Dat geeft dus wel wat aan. Ik vraag me toch altijd af waar dat grote verschil in voelen/denken vandaan komt. De komende jaren hoop ik daar meer inzicht in te krijgen, onder andere door me te verdiepen in morele ontwikkeling.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo okt 24, 2012 20:50

Sofie schreef:Ik vraag me toch altijd af waar dat grote verschil in voelen/denken vandaan komt. De komende jaren hoop ik daar meer inzicht in te krijgen, onder andere door me te verdiepen in morele ontwikkeling.
Ik hoop dat je daar achter komt, want ik heb geen idee. Ik snap niets van ongevoelige mensen wat betreft dieren.

Eind vorig jaar liep ik op mijn werk rond om mensen een petitie te laten tekenen. Het ging erom dat de provincie dierenbelangen op de agenda moest gaan zetten. Zegt een collega (een vrouw): 'Ik teken niet, want ik heb wat tegen dieren.'
:shock:

Sofie

Bericht door Sofie » wo okt 24, 2012 21:25

Nee, inderdaad. Ik vind zulk soort dingen ook onbegrijpelijk. Een tijd terug had ik een gesprek met een jongen die wilde weten waarom ik geen vlees eet. Ik reageerde daarop door een toelichting te geven over dierenleed enzo. Na m'n verhaal staart hij me verbijsterd aan en zegt dan - na een korte stilte - 'Maar... vlees is lekker'. Dus ik leg uit dat ik ook geen vegetariër ben geworden omdat ik vlees niet lekker vond, maar dat het echt was vanwege dierenleed en ik verduidelijk nog even welk dierenleed. 'Huh.. maar.. ik snap het echt niet. Vlees is toch lekker?' Zo ging het een tijdje door en hij leek maar niet te kunnen begrijpen dat ik vanwege dierenleed geen vlees eet terwijl 'vlees lekker is'. Na een poos kreeg hij toch wel door dat het me helemaal niks interesseert of vlees nou lekker is of niet en toen zei hij: 'Nouja, ik vind gewoon: mensen moeten een menswaardig bestaan hebben en dieren een dierwaardig bestaan. En zolang de dieren maar zo leven dat ze elkaar niet aan gaan vallen vind ik dat een dierwaardig bestaan.' Ik: 'oke, dus als ik het goed begrijp vind je het een dierwaardig bestaan als dieren worden gefokt voor de vleesindustrie en vervolgens worden opgesloten in een kooi waar ze worden vetgemest om ze vervolgens te slachten?' Hij: 'als je het zo brengt kan ik natuurlijk onmogelijk ja zeggen'. Waarna hij een heel verhaal hield dat er uiteindelijk gewoon op neerkwam dat het antwoord op m'n vraag ja was. Ik heb het er later trouwens nog een keer met hem over gehad en toen ging het meer over wereldhonger en milieu. Daar had hij wel meer begrip voor, hoewel hij er niet minder vlees om eet.
Maar inderdaad, zulke mensen zijn lastig te begrijpen als je er zelf zo anders tegen aankijkt. Daarom vind ik het juist interessant om me erin te verdiepen en te proberen te begrijpen waarom ze zo denken en voelen. Ik hoop ook dat ik daar iets mee kan gaan doen dan, bijv. meewerken aan morele voorlichting (bijv. over dierenleed, armoede of pesten) op basisscholen.

TonyJello

Machteloosheid

Bericht door TonyJello » wo okt 24, 2012 21:40

Ja, dat zou een goeie zijn.

Wen

Bericht door Wen » do okt 25, 2012 15:10

dit vind ik ook interessant:
http://www.carnism.com/

TonyJello

Machteloosheid

Bericht door TonyJello » do okt 25, 2012 20:20

Je kent de lezing Why We Love Dogs, Eat Pigs And Wear Cows toch wel?

Sofie

Bericht door Sofie » vr okt 26, 2012 17:15

Wen schreef:dit vind ik ook interessant:
http://www.carnism.com/
Leuk, bedankt voor de link!
TonyJello schreef:Je kent de docu Why We Love Dogs, Eat Pigs And Wear Cows toch wel?
Vroeg je het aan mij of aan Wen? Ik heb er wel van gehoord maar moet hem nog kijken.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr okt 26, 2012 17:18

Wen, omdat ze de link plaatste. Maar kijk maar, Sofie, het is verhelderend en vriendelijk. Alleen tegen het eind laat Melanie een rottig filmpje zien, maar dat zegt ze er eerst duidelijk bij, dus dat kan je even aan je voorbij laten gaan.

Melanie Joy
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... g17EH5PMHx

Wen

Bericht door Wen » vr okt 26, 2012 19:51

Nog niet bekeken. Bedankt voor de tip!

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » vr okt 26, 2012 20:25

Ik heb wel regelmatig (in het kader van topictitel) frustraties of gevoelens van gefrustreerdheid met hoe dingen gaan in de wereld. Dat het vooral de vraatzucht is die maakt dat zoveel dingen op zo'n slechte manier gaan.
Als mensen nou.... etc.
En zo moeilijk is het toch niet om.... etc.

Maar ik wil geen zeloot worden.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Melek

Bericht door Melek » di dec 04, 2012 18:28

Machteloos is wel een goede beschrijving ja.
Ik heb mezelf net aangezet om Earthlings te kijken en weet nu dat ik waarschijnlijk de komende 2 dagen niks door m'n keel zal krijgen. (Zelfs al ben ik van overtuigd dat mijn worteltjes niet hebben geleden.)

Wanneer ik mij echt machteloos voel is op het moment dat je een vleeseter op het punt ziet staan om het licht te zien en dat dan toch de lamp weer uit gaat.

Als voorbeeld:
Laatst zat ik op werk, bij mij op werk staan vanuit professioneel oogpunt de hele dag televisies aan, en er was een programma op over pluimvee bedrijven (volgens mij een uitzending van Radar o.i.d). Er was te zien hoe kippen hardhandig in kratten geperst werden voor vervoer etc. Blijkbaar een herhaling, want mijn collega zag het scherm en riep direct: O gadver kunnen we dit afzetten, dit hoef ik echt niet weer te zien. Ik kon het niet laten om op te merken: tja en dat ligt dan 's avonds op je bord. Ze antwoordde dat ze dat inderdaad misselijk makend vond (o ja, volgens mij begint het lampje te gloeien (tja ouderwetse gloeilampen zijn niet goed voor het milieu, maar wel voor de metafoor :p)). En vervolgens word het afgedaan met: Maarja, je kunt er toch niks aan doen. (En we zitten weer in het donker. :( ) Om vervolgens een eindje verderop de opmerking te horen: Had het maar geen beest moeten worden. :cry:

Ik snap mensen die geen probleem hebben met dierenleed of het simpelweg niet door hebben niet. Maar heb misschien nog wel meer moeite met mensen die het wel zien, verschrikkelijk vinden, maar niet bereid zijn er wat aan te doen. :roll:

Emiel

Bericht door Emiel » di dec 04, 2012 20:10

Earthlings is inderdaad een vreselijke film, die maar weinig mensen af kunnen kijken lijkt me.

Even wat anders; ik zie dat je vegetarier bent. Als ik je bericht lees, dan komen bij mij namelijk meteen enkele gedachten boven.

Ik neem aan dat je je wel eens verdiept hebt in de verschrikkingen in de zuivelindustrie en je bent waarschijnlijk ook op de hoogte van het leven van een legkip en het lot van de haantjes.. In dat geval vind ik het dan opmerkelijk om te lezen dat jij niet begrijpt dat mensen niet inzien dat ze direct verantwoordelijk zijn voor het lijden van ontelbaar veel levende wezens. Het leven van een melkkoe of legkip is namelijk nog veel dramatischer dan die van dieren die direct voor hun vlees worden geslacht.

Zeg het me aub als je geen zuivel of eieren gebruikt, maar indien dat wel zo is, dan is het in mijn optiek wel een beetje vreemd dat je verontwaardigd bent als mensen vlees eten. Hopelijk gaat bij jou het (spaar)lampje dan ook snel branden. :wink:

Melek

Bericht door Melek » di dec 04, 2012 20:24

Haha, sorry, dat moet ik nog aanpassen. Toen ik me inschreef op dit forum was ik nog bezig met van vegetariër naar veganist over te gaan, maar eigenlijk was dat binnen een paar dagen gebeurd. Nee ik eet dus geen zuivel en eieren (meer).

TonyJello

Bericht door TonyJello » di dec 04, 2012 21:37

Joepie! :govegan:

Ik vraag me af en toe toch ook af hoe het kan dat mensen die al langere tijd op dit forum mee lezen en mee praten nog steeds geen veganist geworden zijn. :?:

Emiel

Bericht door Emiel » wo dec 05, 2012 9:29

Melek schreef:Haha, sorry, dat moet ik nog aanpassen. Toen ik me inschreef op dit forum was ik nog bezig met van vegetariër naar veganist over te gaan, maar eigenlijk was dat binnen een paar dagen gebeurd. Nee ik eet dus geen zuivel en eieren (meer).
Super :) (en sorry als ik misschien wat te direct was in mijn reactie, maar je vatte het gelukkig goed op)

Iejoor

Bericht door Iejoor » vr dec 07, 2012 19:52

Herkenbaar topic.
Ik plaats op mijn facebookpagina nog wel eens plaatjes van de bio industrie en al dat soort leed. Ik wil graag mensen aan het denken zetten.
Het enige dat ik hoor is; 'jij hebt wel veel van die gruwelijke plaatjes op je facebook'.
Of; 'komen er wel mensen in jouw leven voor? Je zet alleen maar dieren op je pagina!' Want naast de gruwelijke plaatjes heb ik ook veel lieve plaatjes en dergelijke..

Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf beslissen als hij/zij vlees wil eten. Maar waar ik me nog het meest aan erger is de hoeveelheden. Ga je naar een vreetschuur waar je onbeperkt spare ribs mag eten. Hoeveel dieren zijn daarvoor doodgegaan? En alles wat niet opgegeten wordt en wordt weggegooid, dat is toch zonde van het dier dat ervoor gestorven is? Wees eens wat bewuster.
Straks met de kerst begint het geschrans ook weer.

Zodra het om dieren gaat, interesseert mensen het vaak niet zo meer..
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Hanneke
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Hanneke » za dec 08, 2012 7:54

Ik weet dat ik niet in staat ben ook maar iets te veranderen aan de ellende in de wereld. Aan al het dieren- en mensenleed. Aan het verpesten van de aarde en het milieu. Ik weet in grote lijnen wat er gaande is. Ja als ik zo kijk ben ik machteloos.

Maar ik heb geleerd te kijken naar wat ik wel kan. Me richten op het negatieve, op alle ellende helpt niet veel verder. Het maakt van mij een negatief en somber, zo niet angstig mens.

Ik maak mijn keuzes. Wat en hoe eet,kleed en leef ik. Daar kan ik veel. Een druppel op een gloeiende plaat? Er zijn geestelijke wetten. Dat zijn andere dan onze aardse. Ik geloof dat iedere oprechte poging goed te leven, verantwoord om te gaan met mens, plant en dier werkt. Het vermeerdert en versterkt zich.Dat helpt verder.

Plaats reactie