Machteloosheid

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Machteloosheid

Bericht door TonyJello » vr jul 20, 2012 14:09

:offtopic: :)
Wen schreef:Ik vind Eckhart Tolle geweldig. Hij heeft enkele goede inzichten in ons menselijk ego. Maar hij is natuurlijk niet perfect. De manier waarop hij tegen dieren aankijkt is zelfs zeer verontrustend. Ik heb al zijn boeken gelezen en zelfs zijn webcasts gevolgd. En hij plaatst dieren vaak gelijk met planten. Volgens hem kunnen ze niet denken en hebben ze daarom geen emotionele problemen... Hoe goed hij ook de menselijke geest snapt, die van dieren begrijpt hij volgens mij helemaal niet. Hij plaatst mensen totaal los van dieren. Heel spijtig. Maar ik kijk naar wat mensen goed doen. In zijn geval is dat heel veel. En de rest is voor verbetering vatbaar :) , geldt dat niet voor ons allemaal?
Wen, kun je je herinneren waar je hem over dieren gehoord hebt, of waar hij dat schreef? Of zijn dat zeer korte fragmenten waaruit je dat opmaakt? Want ik zou dat zelf willen horen of lezen van hem, zodat ik weet wat hij werkelijk denkt. Niet om wat jij hierboven zegt te toetsen of te beoordelen, maar om Eckhart beter te begrijpen.

Ik ben ook erg enthousiast over de inzichten die hij geeft in ons menselijk ego. Momenteel ben ik vele uren per dag video's aan het kijken (luisteren) op youtube.
:offtopic: :)

We kunnen hierover verder praten op het :offtopic: Topic.

vegalan

Bericht door vegalan » vr jul 20, 2012 17:17

Wen schreef:Ik vind Eckhart Tolle geweldig. Hij heeft enkele goede inzichten in ons menselijk ego. Maar hij is natuurlijk niet perfect. De manier waarop hij tegen dieren aankijkt is zelfs zeer verontrustend. Ik heb al zijn boeken gelezen en zelfs zijn webcasts gevolgd. En hij plaatst dieren vaak gelijk met planten. Volgens hem kunnen ze niet denken en hebben ze daarom geen emotionele problemen... Hoe goed hij ook de menselijke geest snapt, die van dieren begrijpt hij volgens mij helemaal niet.
Als hij dat niet snap, dan begrijpt hij zichzelf niet en kan hij daarover ook geen waardevolle uitspraken doen.

Wen schreef: Maar ik kijk naar wat mensen goed doen. In zijn geval is dat heel veel.
Wat bedoel je hiermee te zeggen, dat hij investeert in humanitaire projecten (d.w.z. maakt daarvoor geld beschikbaar) en/of dat hij als vrijwilliger humanitaire werkzaamheden verricht?
Wen schreef: En de rest is voor verbetering vatbaar :) , geldt dat niet voor ons allemaal?
Nee, niemand is perfect, maar hij wekt door zijn doen en laten wel die indruk en zal in het eigen belang ook niet kenbaar maken dat hij niet perfect is. Die suggestie is namelijk de basis van zijn roem en kapitaal.

.

Wen

Bericht door Wen » vr jul 20, 2012 18:35

@ TonyJello Ja, als je Oprah haar webseries met Eckhart Tolle beluistert vertelt hij er regelmatig over.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr jul 20, 2012 19:48

Oké, dank je, Wen. Ik zal daar gaan kijken.

Violet

Bericht door Violet » za jul 21, 2012 13:13

Wen schreef:Ik vind Eckhart Tolle geweldig. Hij heeft enkele goede inzichten in ons menselijk ego. Maar hij is natuurlijk niet perfect. De manier waarop hij tegen dieren aankijkt is zelfs zeer verontrustend. Ik heb al zijn boeken gelezen en zelfs zijn webcasts gevolgd. En hij plaatst dieren vaak gelijk met planten. Volgens hem kunnen ze niet denken en hebben ze daarom geen emotionele problemen... Hoe goed hij ook de menselijke geest snapt, die van dieren begrijpt hij volgens mij helemaal niet. Hij plaatst mensen totaal los van dieren. Heel spijtig. Maar ik kijk naar wat mensen goed doen. In zijn geval is dat heel veel. En de rest is voor verbetering vatbaar :) , geldt dat niet voor ons allemaal?
Zo ver als mijn inzicht gaat, denken dieren inderdaad niet. Een hond denkt niet: -Ik heb honger, zal ik naar mijn voerbak lopen of zal ik nog even in de zon blijven liggen?- Als hij lekker ligt blijft hij liggen, als zijn hongergevoel sterker wordt, staat hij op en loopt hij naar zijn voerbak. Daarom heeft een hond geen emotionele problemen en klopt het wat Eckhart zegt.

Wen

Bericht door Wen » za jul 21, 2012 13:28

Ik zie mijn katten echt vaak denken hoor. Ga ik hem een pets geven of ga ik luisteren naar den baas (ikke dus) die zegt dat ik moet ophouden. Hé Padmé ligt daar onder de struik en ze heeft me niet gezien. Ik ga die doen verschieten en daar eens goed achtercrossen, eerst rondkijken of ik mama (de pretbederver ikke dus) niet zie, en dan heel rustig sluipen zodat ze me niet hoort.
Ik weet trouwens dat als een kat een andere kat mept, dat die dagen kan afwachten om dan haar revenge te nemen.
Er worden in die kleine hoofdjes echt hele strategiëen uitgedacht.
Iemand die denkt dat dieren niet nadenken, heeft volgens mij gewoon minder empathie met dieren. Ik heb het geluk dat ik katten heel goed begrijp, met kippen bv heb ik veel minder inzicht en moet ik echt moeite doen om dingen vanuit hun perspectief te bekijken.

Liadan

Bericht door Liadan » za jul 21, 2012 13:30

En dan die honden die jarenlang rouwen als hun baasje overlijdt..

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » za jul 21, 2012 13:34

Een andere manier om dat te zeggen, is dat dieren geen mentale complexen hebben, voor zover ze denken dan [soms denken ze wel als ze iets moeten plannen], zijn dieren erg simpel en daarom bij veel mensen geliefd.

In een westerse samenleving is het niet eenvoudig meer om nog simpel denkende mensen te vinden, wat overigens niets te maken heeft met het IQ, al is er vaak wel een paralel.
In dorpen in de derde wereld heb je die mensen nog wel en het is ook aan te leren om mensen zo te laten worden.
Een complexe manier van denken leidt gemakkelijker tot psychische stoornissen als mensen daar in vast draaien en slechter gaan functioneren.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Wen

Bericht door Wen » za jul 21, 2012 13:38

Dieren hebben ook vaak psychische problemen en trauma's hoor net als mensen.
Ik denk idd dat ze "simpeler" denken. Ze zullen geen ingewikkelde rekenkundige vraagstukken contempleren.
Maar ze denken wel over wat voor hun van belang is.

Violet

Bericht door Violet » za jul 21, 2012 15:43

Wen schreef:Dieren hebben ook vaak psychische problemen en trauma's hoor net als mensen.
Ik denk idd dat ze "simpeler" denken. Ze zullen geen ingewikkelde rekenkundige vraagstukken contempleren.
Maar ze denken wel over wat voor hun van belang is.
In welke taal denken dieren dan?

vegalan

Bericht door vegalan » zo jul 22, 2012 8:20

Denken hoeft niet taalgebonden te zijn en of een dier kan denken is afhankelijk van (het bestaan van) een (data bevattend) verworven associatie patroon (basis van denkvermogen), met de neiging om er gebruik van te maken als de omstandigheden dit induceren of noodzakelijk maken.

Dieren hebben echter niet zoals bij mensen (als onderdeel van de opvoeding, scholing en wording onder menselijke invloed) geleerd om er intensief gebruik van te maken, waardoor het minder gewoonlijk is. Zelf onze gedachten over denken en manieren van denken hebben we verworven. Natuurlijk is de emotionele respons welke is gerelateerd aan het verworven associatie patroon bij dieren minder veelzijdig, maar responsief gezien niet minder heftig en wegens het ontbreken van heel complexe associaties directer.

http://www.pondlibrary.com/nieuws/artik ... denken.htm
.
Laatst gewijzigd door vegalan op zo jul 22, 2012 9:55, 4 keer totaal gewijzigd.

Liadan

Bericht door Liadan » zo jul 22, 2012 8:34

Bij een hond zie je de emoties goed als hij droomt. Onze hond vroeger kwispelde wel eens als hij droomde, of hij schrok ineens blaffend wakker :)

vegalan

Bericht door vegalan » zo jul 22, 2012 8:52

Ja, sommige dieren (zoals een hond) beleven ook wat ze hebben mee gemaakt tijdens een droom, dit is namelijk noodzakelijk voor de verwerking van gegevens en wat dus verwijst naar het bestaan van een verworven associatie patroon, met daarbij horende emotionele respons. ;)

.

Violet

Bericht door Violet » zo jul 22, 2012 9:36

vegalan schreef:Denken hoeft niet taalgebonden te zijn en of een dier kan denken is afhankelijk van (het bestaan van) een (data bevattend) verworven associatie patroon (basis van denkvermogen), met de neiging om er gebruik van te maken als de omstandigheden dit induceren of noodzakelijk maken.

Dieren hebben echter niet zoals bij mensen (als onderdeel van de opvoeding, scholing en wording onder menselijke invloed) geleerd om er intensief gebruik van te maken, waardoor het minder gewoonlijk is. Zelf onze gedachten over denken en manieren van denken hebben we verworven. Natuurlijk is de emotionele respons welke is gerelateerd aan het verworven associatie patroon bij dieren minder veelzijdig, maar responsief gezien niet minder heftig en wegens het ontbreken van heel complexe assonanties directer.

.
Oja, dat staat in het boek: 'Interessant doen voor dummies.' Die heeft mijn tante ook.

vegalan

Bericht door vegalan » zo jul 22, 2012 9:51

Violet schreef:Oja, dat staat in het boek: 'Interessant doen voor dummies.' Die heeft mijn tante ook.
Dan is ''De was doen voor dummies'' voor jou waardevoller! :grin: :lol:

.

Wen

Bericht door Wen » zo jul 22, 2012 11:20

Ze denken in hun eigen taal. Ik vind dat weer een typisch voorbeeld van hoe de mens alles vanuit zijn beperkte belevingswereld bekijkt. En dan heb ik het niet over jou specifiek hoor :wink:

Violet

Bericht door Violet » zo jul 22, 2012 11:24

Gevoel en plaatjes/filmpjes.

Wen

Bericht door Wen » zo jul 22, 2012 11:33

Dieren hebben geen spraak om mee te spreken, behalve vogels die zingen. Maar praten volgens mij door subtiele lichaamshoudingen

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo jul 22, 2012 11:35

Ik ben geen moderator, maar kan het niet laten jullie erop te wijzen dat dit topic een betere plaats is voor deze discussie.

vegalan

Bericht door vegalan » zo jul 22, 2012 12:22

Het hebben van gevoelens en bewustzijn bij dieren is iets anders. Gedachten van machteloosheid ontspringen o.a. ook uit ons denkvermogen en dat vermogen is ook nodig om machteloosheid te relativeren, zodat daaraan gerelateerde emotionele reacties minder heftig kunnen zijn. Het is voor dieren immers ook belangrijk als zij dat gevoel (dat hoort bij het idee van machteloosheid) door een denkvermogen kunnen doorbreken. Past volgens mij goed bij het idee van machteloosheid of heb je liever een reeks van hartverscheurende taferelen en uitlatingen, zonder dit te relativeren? Wat is volgens jou de doelstelling en daarbij horend kader (van wat wel en niet gewenst is) van dit topic?

.

Plaats reactie