Machteloosheid

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Zen
Leefwijze: veganist

Re: Machteloosheid

Bericht door Zen »

Fruitig schreef:Uitbuiting van de aarde zitten allemaal in het huidige systeem ingebouwd. Net als de subsidies op vlees.
Nogmaals het systeem is slechts een voortvloeisel van menselijk gedrag en handelen. Deels is dat waarschijnlijk human nature maar dat mensen (tot op bepaalde hoogte) kunnen veranderen is ook bekend. Daar zal het van moeten komen - van mensen.
Fruitig schreef: Waarom zou de mensheid hun handelen drastisch aanpakken? Het systeem zegt toch dat het goed zo is? Dus kabbelt men rustig voort en volgt men blindelings.
Het probleem ligt dus niet bij het systeem maar bij mensen die dit systeem accepteren. In meer of mindere mate geldt dat voor ons allemaal. De echte problemen zijn zelfzucht, een gebrek aan inleving, mededogen en verantwoordelijkheidsgevoel.

Je kunt een systeem nooit de schuld geven, dat is slaplinkse retoriek voor puberale anarchisten. Het is net zo iets als kwaad worden op een computer. Totaal onzinnig. Het is wel lekker makkelijk want het gaat voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid die we allemaal hebben. Een systeem zegt helemaal niets, mensen bepalen wat een systeem is en wat het moet bereiken. Dat een systeem tot 'instrument' wordt gebruikt waarmee de status quo kan worden beschermd betekent nog niet dat het kernprobleem (waar alles mee begint) bij het systeem zelf ligt.
Cut cold stone with a warm heart

Fruitig

Bericht door Fruitig »

Zen schreef:mensen bepalen wat een systeem is en wat het moet bereiken
Je schrijft het precies goed, daarom moet dit systeem ook veranderen. Mensen veranderen blijkbaar enkel als een systeem verandert.
Zen schreef:Het probleem ligt dus niet bij het systeem maar bij mensen die dit systeem accepteren.
Zolang mensen dit systeem blijven accepteren gebeurt er niks. Zoals het nu gaat is het niet goed, er moet iets gebeuren.
Zen schreef:slaplinkse retoriek voor puberale anarchisten

Dank je :wink:
vegan with an edge!

Zen

Bericht door Zen »

Fruitig schreef:
Zen schreef:mensen bepalen wat een systeem is en wat het moet bereiken
Je schrijft het precies goed, daarom moet dit systeem ook veranderen. Mensen veranderen blijkbaar enkel als een systeem verandert.
Dan heb je niet begrepen wat ik bedoel. Wat ik zeg dat het systeem alleen maar verandert als mensen veranderen. Natuurlijk zijn er ook externe (als buitenmenselijke) factoren die invloed kunnen hebben, maar uiteindelijk

Revoluties beginnen bij mensen; voordat je een systeem kunt veranderen, of van mij part omver kunt werpen, zal er op grote schaal de wil (en de mogelijkheden) moeten zijn bij mensen om dat voor elkaar te krijgen. Het systeem stort echt niet zomaar vanzelf in, dat is wishful thinking.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Het systeem...

Vroegâh, toen waren de zwarten slaven. En hoe is dat veranderd? Door een grote groep mensen die achterover zaten en er niks aan deden? Of door een kleine groep die de slaven bevrijd hadden? Of door opstand van slaven zelf?
En hoe zijn vrouwenrechten verkregen? Door mannen die vonden dat het zo wel genoeg was geweest met de vrouwenonderdrukking, of door vrouwen die er genoeg van hadden?

En hoe groot schatten jullie de kans dat dieren massaal in opstand komen? Ik denk niet dat dat gaat gebeuren... dus wie moeten het dan doen?

Ik hoop oprecht dat er verandering komt, liever gisteren dan vandaag.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Zen

Bericht door Zen »

Appelmoes schreef: Vroegâh, toen waren de zwarten slaven. En hoe is dat veranderd? Door een grote groep mensen die achterover zaten en er niks aan deden? Of door een kleine groep die de slaven bevrijd hadden? Of door opstand van slaven zelf?
All of the above.
Appelmoes schreef: En hoe zijn vrouwenrechten verkregen? Door mannen die vonden dat het zo wel genoeg was geweest met de vrouwenonderdrukking, of door vrouwen die er genoeg van hadden?
Both.
Appelmoes schreef: En hoe groot schatten jullie de kans dat dieren massaal in opstand komen? Ik denk niet dat dat gaat gebeuren... dus wie moeten het dan doen?
Dat is dus het grote verschil tussen de strijd voor de belangen van niet-menselijke dieren enerzijds en de strijd tegen slavernij en emancipatiebeweging voor vrouwen anderzijds, dat heb je goed gezien.

Waar het me om gaat is dat dit dus allemaal voorbeelden zijn van mensen en groepen mensen die het heft in handen nemen om een bepaald systeem te veranderen. Het is niet het (nieuwe) systeem (of de val daarvan) dat mensen verandert. Hooguit kun je zeggen dat je met een nieuw systeem bepaalde groepen mensen (doorgaans een minderheid, want als het een meerderheid is houden dergelijke veranderingen vaak niet lang stand) kunt dwingen (middels wetgeving en sociale controle) om datgene te laten wat wellicht wel in hun aard ligt, maar dat is geen echte verandering van wil maar eerder ingegeven door angst van sancties (vervolging).

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Appelmoes schreef:En hoe groot schatten jullie de kans dat dieren massaal in opstand komen? Ik denk niet dat dat gaat gebeuren... dus wie moeten het dan doen?
Vegans! :govegan:

Brent

Bericht door Brent »

Zen schreef:Het probleem ligt dus niet bij het systeem maar bij mensen die dit systeem accepteren. In meer of mindere mate geldt dat voor ons allemaal. De echte problemen zijn zelfzucht, een gebrek aan inleving, mededogen en verantwoordelijkheidsgevoel
Eens, maar dat "echte probleem" wordt wel degelijk door een kleine minderheid van mensen via manipulatie en een uitgekiend sociaal-economisch systeem met een dominerende ideologie in stand gehouden.
Zolang de mensen dat niet goed doorhebben blijven ze gemanipuleerd worden.
Pas als een kleine voorhoede het falen van het systeem overtuigend weet over te brengen naar een substantieel deel van "ons allemaal", pas dán kan het worden verworpen en de zoektocht naar iets beters beginnen.

Maar dat zal pas echt lukken als het falen van het huidige systeem een kritiek punt bereikt heeft.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Wen

Bericht door Wen »

@ Alex, ik vind jou replys hier op het forum nog vaak bij de beste. Je bent intelligent en welbespraakt : net wat de dieren nodig hebben :wink:

Maar ik denk in dit geval dat het toch ook zal gaan om een chemische stoornis. Heb je al eens Sint-Janskruid geprobeerd? Is een zeer goed produkt. En anders anti-depressiva. Beter dat dan je zo voelen, niet?

Wen

Bericht door Wen »

Maar soms ben ik ook wel hoopvol, als mensen om mij heen minder vlees gaan eten. Mijn moeder eet de laatste weken bijv. nauwelijks meer vlees en zuivel, en is begonnen met een eigen groententuin. Mijn zusje eet bijna alleen nog maar vegetarisch en geen zuivel meer. Waar zij eerst heel kritisch tegenover mijn veganisme stonden, zijn ze nu veel meer geïnteresseerd en staan ze veel meer open als ik veganistische dingen meeneem. Dit soort dingen geven me toch weer hoop.
Super hoopgevend :lol:
Dat is wat ik bedoel met geduldig en liefdevol bij je standpunt blijven. Dan veranderen mensen echt wel.

Eef

Bericht door Eef »

Voordat je sint janskruid gaat nemen, moet je wel even naar de bijwerkingen kijken. De huid wordt er bijvoorbeeld fotosensitief van en het gaat niet met alle andere middelen/medicijnen samen.

Overigens is uit onderzoek gebleken dat supplementatie met het hormoon DHEA (dat van nature in het lichaam de stress bestrijdt, maar bijvoorbeeld bij burn-out niet meer voldoende aanwezig is) even goed werkt als antidepressiva, maar dan zonder alle nare bijwerkingen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Wen schreef:@ Alex, ik vind jou replys hier op het forum nog vaak bij de beste. Je bent intelligent en welbespraakt : net wat de dieren nodig hebben :wink:
Dank :)
Maar ik denk in dit geval dat het toch ook zal gaan om een chemische stoornis. Heb je al eens Sint-Janskruid geprobeerd? Is een zeer goed produkt. En anders anti-depressiva. Beter dat dan je zo voelen, niet?
Nee niet geprobeerd. Ik heb de neiging om niet zulke dingen te nemen. Maar ik weet niet of het zo simpel ligt. Er zijn een hoop dingen die spelen waardoor ik er soms door heen zit, dus of dat nou een chemische stoornis is? Ik denk dat het vooral een optelsom is van allerlei dingen die spelen. Met anti-depressiva los ik niet bepaalde zaken op. Was dat maar zo :)

Wen

Bericht door Wen »

Nee, maar je voelt je er wel sterker door om die zaken aan te pakken.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=2697
Sint-Janskruidextract WS 5570 (Hyperiplant®/Perika®) is effectiever en wordt beter verdragen dan de selectieve serotonine-heropname-remmer paroxetine bij de behandeling van matige tot ernstige depressie. Dat blijkt uit een studie bij 251 patiënten met acute depressie gepubliceerd in het British Medical Journal. Het onderzoek werd uitgevoerd aan de afdeling Psychiatrie en Psychotherapie van de Charité-Universitätsmedizin Berlin.
De patiënten kregen gedurende 6 weken 900 mg/dag Sint-Janskruidextract WS 5570 of 20 mg/dag paroxetine. Meer dan de helft van de patiënten in beide groepen leed aan een ernstige vorm van depressie. Na 2 weken behandeling kregen patiënten die geen respons vertoonden, een hogere dosis van 1800 mg/dag WS 5570 of 40 mg/dag paroxetine. De hogere dosis ging voor beide middelen niet gepaard met een relevante toename van ongewenste voorvallen.
De patiënten die met Sint-Janskruidextract werden behandeld, scoorden op diverse parameters beter dan de patiënten die het antidepressivum kregen. Er was ook een hoger responderpercentage (70% versus 60%) en een hoger remissiepercentage (50% versus 35%) voor respectievelijk het Sint-Janskruidextract WS 5570 en paroxetine. Alle secundaire effectparameters voor de werkzaamheid toonden een matige tot sterke superioriteit van Hyperiplant®/Perika® aan.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Aan een van mijn beste vrienden heb ik 'Animal Liberation' uitgeleend en gevraagd of hij het wilde lezen - gezegd dat ik al zijn argumenten tegen wilde horen als uitdaging voor mezelf (en gehoopt dat hij 'm net zo overtuigend vind als ik). Hij vordert nogal langszaam, vind de schrijfstijl ook nogal lastig doorheen te komen :( hoop dat ie 'm uitleest.

Maar dan voel ik me toch opdringerig.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

TonyJello

Machteloosheid

Bericht door TonyJello »

Eckhart Tolle. Transmutting suffering into peace. (1)
Eckhart Tolle. Transmutting suffering into peace. (2)
Eckhart Tolle. Transmutting suffering into peace. (3)

In deel 2 vanaf 1 uur en 21 minuten stelt Lucie een vraag over de pijn die ze voelt, omdat zoveel dieren lijden door toedoen van mensen.

Ik heb alle delen geplaatst, omdat je na het luisteren van het stuk wat ik hierboven heb genoemd misschien interesse hebt in alles.

Violet

Bericht door Violet »

Goed! Eckhart Tolle zegt over het collective human ego net als Jezus dat 'ze niet weten wat ze doen.' Een collective human illness. Gevoelloze ego's waar we medelijden mee kunnen hebben. Zijn veganisten een beetje verlicht?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Violet schreef:Goed! Eckhart Tolle zegt over het collective human ego net als Jezus dat 'ze niet weten wat ze doen.' Een collective human illness. Gevoelloze ego's waar we medelijden mee kunnen hebben. Zijn veganisten een beetje verlicht?
:D Yeah! :govegan:

Liadan

Bericht door Liadan »

Violet schreef:Goed! Eckhart Tolle zegt over het collective human ego net als Jezus dat 'ze niet weten wat ze doen.' Een collective human illness. Gevoelloze ego's waar we medelijden mee kunnen hebben. Zijn veganisten een beetje verlicht?
Dat je veganistisch eet betekent nog niet dat je je ego hebt overwonnen ;)

Violet

Bericht door Violet »

Liadan schreef:
Dat je veganistisch eet betekent nog niet dat je je ego hebt overwonnen ;)
Nee, daarom schreef ik ook 'een beetje'. Volgens mij is Eckhart niet eens een veganist.

vegalan

Bericht door vegalan »

Violet schreef:Nee, daarom schreef ik ook 'een beetje'. Volgens mij is Eckhart niet eens een veganist.
Het is een vleeseter.
Violet schreef:Goed! Eckhart Tolle zegt over het collective human ego net als Jezus dat 'ze niet weten wat ze doen.
Hij dus ook niet, maar verkoopt wel als een goeroe mooie praatjes. Het gevaar van indoctrinatie is aanwezig.

.

Wen

Bericht door Wen »

Ik vind Eckhart Tolle geweldig. Hij heeft enkele goede inzichten in ons menselijk ego. Maar hij is natuurlijk niet perfect. De manier waarop hij tegen dieren aankijkt is zelfs zeer verontrustend. Ik heb al zijn boeken gelezen en zelfs zijn webcasts gevolgd. En hij plaatst dieren vaak gelijk met planten. Volgens hem kunnen ze niet denken en hebben ze daarom geen emotionele problemen... Hoe goed hij ook de menselijke geest snapt, die van dieren begrijpt hij volgens mij helemaal niet. Hij plaatst mensen totaal los van dieren. Heel spijtig. Maar ik kijk naar wat mensen goed doen. In zijn geval is dat heel veel. En de rest is voor verbetering vatbaar :) , geldt dat niet voor ons allemaal?

Plaats reactie