Machteloosheid

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Appelmoes
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Machteloosheid

Bericht door Appelmoes »

Nog iemand die zich machteloos voelt bij de gedachte aan alle dierenleed, mensenleed en hoe we de Aarde om zeep helpen?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Dani
Contacteer:

Re: Machteloosheid

Bericht door Dani »

Elke dag :(

Wanneer ik op de weg rijd en dode vogels langs de weg zie liggen, overreden eendenkuikens met hun broertjes en zusjes paniekerig langs de rand, vrachtwagens vol varkens en koeien.

Op het werk wanneer collega's praten over wat ze vanavond gaan eten, dat ze van "extra grote hamburgers houden" , de barbeques die nu weer georganiseerd worden en waar je geachtw wordt bij aanwezig te zijn.

Het dierenleed wat je voorbij ziet komen op het internet: titels van nieuwsitems die ik helemaal niet wil lezen, verschrikkelijke plaatjes van mishandelde dieren van dierenorganisaties op facebook.

Maar ook de natuur zelf: het gekraagde roodstaart mannetje die een gezinnetje heeft achter in onze tuin die is opgegeten door een sperwer.. zo wreed..

Ik doe mijn best waar het kan, maar er is zoveel dierenleed dat ik er af en toe zo intens verdrietig van word dat ik spontaan kan gaan zitten huilen en mij enorm machteloos voel :oops:
Laatst gewijzigd door Dani op za jun 16, 2012 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

:(

De dierproeven, de vleesindustrie, de zuivelindustrie, de ei-industrie, de manier waarop zwerfdieren en "ongedierte" worden opgeruimd, de bont-industrie, de visserij, gruwelijke taferelen die zich op die gebieden voordoen... ik kan er witheet van worden dat deze praktijken nog legaal zijn en zelfs gesteund worden. En zoals je al zei, de natuur zelf... kan ik ook verdrietig van worden.

Maar ook mensenleed, discriminatie, sexisme, racisme, homofobie, hongersnoden, de situaties die er achter onze fijne goedkope kleding van de H&M schuilt, mensen die gedwongen worden om dingen te doen die ze helemaal niet willen, het leed dat mensen bij elkaar aanrichten... waarom doet niet iedereen daar iets tegen? Waarom gaan alle westerlingen niet massaal bij de regering eisen dat er iets aan gedaan wordt en anders die dingen boycotten?

De onwetendheid die erover heerst, en dat het de norm is om je daar niet teveel mee bezig te houden... daar kan ik ook spontaan een potje om gaan janken.
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Appelmoes schreef:Nog iemand die zich machteloos voelt bij de gedachte aan alle dierenleed, mensenleed en hoe we de Aarde om zeep helpen?
Ja, elke dag is wel lastig. Ik heb soms zeer slechte dagen. Niet alleen vanwege het leed, maar ook eigen leed. Alles bij elkaar maakt het erg zwaar.

Maar opgeven zit er niet in, hoewel ik dat soms wel zou willen.

Het helpt vind ik om actie te voeren, initiatieven te steunen e.d. Dat voelt goed.

Eef

Bericht door Eef »

Ja, ik vind het persoonlijk ook nogal deprimerend hoe de mens met de aarde en alle daarop levende wezens omgaat. Ik vind het ook zo onvoorstelbaar dat mensen zo met dieren kunnen omgaan, zien ze hun pijn dan niet?
Ik heb een heel klein stukje van de film Earthlings gekeken van de week, echt vreselijk. We hebben een tienpack besteld om rond te sturen, hopelijk opent dat nog wat ogen.

En als je langs boomgaarden rijdt, dat ze dan van die gifbakjes hebben neergezet zodat de vogels die bij de fruitbomen komen doodgaan. Dat is toch walgelijk.

Actie voeren helpt inderdaad tegen het machteloze gevoel. We doen zoveel we kunnen.
Laatst voelde ik me heel rot na het kijken van Sharkwater, maar daarna hebben we een paar uur geflyerd en daarna voelde ik me een stuk beter. Ik denk dat we als veganist moeten proberen zoveel mogelijk mensen te informeren, dat helpt de dieren, de natuur en jezelf omdat je je dan minder machteloos voelt.
Ik weet niet of veel mensen het doen, maar een makkelijk begin is het tekenen van de petities in het petitie-topic, kost geen geld en ook niet veel tijd.
Als wij al geen actie voeren en mensen informeren over de vee-industrie, bont etc, wie doet het dan wel.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Vegantastic schreef:
Appelmoes schreef:Nog iemand die zich machteloos voelt bij de gedachte aan alle dierenleed, mensenleed en hoe we de Aarde om zeep helpen?
Ja, elke dag is wel lastig. Ik heb soms zeer slechte dagen. Niet alleen vanwege het leed, maar ook eigen leed. Alles bij elkaar maakt het erg zwaar.

Maar opgeven zit er niet in, hoewel ik dat soms wel zou willen.

Het helpt vind ik om actie te voeren, initiatieven te steunen e.d. Dat voelt goed.
Dat klinkt redelijk heftig Vegantastic. Eigen leed er bovenop maakt het wel erg zwaar.
Wat zou je willen opgeven?

Zen

Bericht door Zen »

Wat volgens mij het beste helpt is steun zoeken bij gelijkgestemden en tegelijkertijd proberen je negatieve gevoelens (verdriet, woede, frustratie) op een positieve manier te kanaliseren. Alleen op die manier kunnen we elkaar motiveren en anderen inspireren om meer compassievolle keuzes te maken. Ik weet uit eigen ervaring dat het lastig is, maar voor je 'peace of mind' is het essentieel dat je ook de mooie, leuke en ontspannende dingen terug kunt blijven zien in het leven en je ook daar op focust zodat je een goede balans kunt vinden. Terugkijkend op bijna 10 jaar veganisme kan ik nu zelf wat meer berusting en acceptatie vinden in het feit dat er dingen zijn waar je het verschil kunt maken (of daaraan kunt bijdragen) en zaken waar je (vrijwel) machteloos tegenover staat. Probeer je te richten op die dingen waar je iets wezenlijks kunt betekenen voor dieren, het milieu en je medemensen. :)
Cut cold stone with a warm heart

Liadan

Bericht door Liadan »

Het is inderdaad vooral het feit dat het als normaal wordt gezien wat me het meeste raakt. Dat als je het er met mensen over hebt, dat ze zeggen dat ze het allemaal zo erg vinden en vervolgens weer met alle gemak hun broodje ham naar binnen werken, want "tja wat kan je er aan doen?" Dat is wat ik het ergste vind, het gemakzucht van mensen. En ook dat het als raar en extreem wordt gezien dat je bepaalde dingen niet eet. Toen ik laatst een bitterbal afsloeg tijdens het voetbal kijken werd me ook weer verteld hoe saai veganisten zijn. Nou raakt het me niet zo als iemand me saai vind, maar wel dat mensen gewoon niet uit hun vastgeroeste denkpatronen willen komen. Het is gewoon geen optie om op deze manier door te gaan als maatschappij/wereld. Er moet gewoon verandering komen.
Maar soms ben ik ook wel hoopvol, als mensen om mij heen minder vlees gaan eten. Mijn moeder eet de laatste weken bijv. nauwelijks meer vlees en zuivel, en is begonnen met een eigen groententuin. Mijn zusje eet bijna alleen nog maar vegetarisch en geen zuivel meer. Waar zij eerst heel kritisch tegenover mijn veganisme stonden, zijn ze nu veel meer geïnteresseerd en staan ze veel meer open als ik veganistische dingen meeneem. Dit soort dingen geven me toch weer hoop.

Maar ik heb ook wel eens mijn doemdenk momenten, waarin ik niks anders kan denken dan dat de hele mensheid zal overlijden aan een of andere epidemie of oorlog. Maar we kunnen altijd proberen dingen te veranderen. Soms heb ik ook het gevoel dat ik meer zou moeten doen, het lijkt me leuk om eens mee te doen met actievoeren.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Duidelijk geschreven, Zen en Liadan. Zo ervaar ik het ook en daar ben ik het mee eens.
Ik heb een paar keer aktie gevoerd en dat gaf me een goed gevoel.

Gelukkig zien we nu toch regelmatig informatieve berichten op tv en ook positieve veranderingen hier en daar.

We hebben als veganist nu eenmaal veel informatie gehad en we kunnen en willen nou eenmaal niet (meer) onze kop in het zand steken. Dus of er nu veel of weinig verandert op onze planeet, we dragen de last van het weten en ervaren de machteloosheid, maar we gaan dapper door, want het heeft zin!

Vandaar ook mijn avatar en onderschrift. Alle kleine beetjes helpen. En als we niets doen gebeurt er niets.

Be the key to change reality.
Ik kan het niet laten nog eens deze indrukwekkende video te plaatsen.

World Equality Song
(Niet voor te stellen dat de makers van deze muziekvideo zelf geen veganisten zijn, toch?)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

TonyJello schreef: Dat klinkt redelijk heftig Vegantastic. Eigen leed er bovenop maakt het wel erg zwaar.
Het leven.

Maar zoals al genoemd helpt het voor mij iig om bij gelijkgestemden te zijn en bezig te zijn met goede constructieve dingen.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Vegantastic schreef: Het leven.

Maar zoals al genoemd helpt het voor mij iig om bij gelijkgestemden te zijn en bezig te zijn met goede constructieve dingen.
Jeetje... :shock: Klinkt niet prettig nee. Ik mis een knuffelsmiley.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Ik voel me ook vaak erg machteloos wat betreft het dierenleed wat in onze maatschappij normaal bevonden wordt.
Op het punt van veganisme en mij druk om alle misstanden van met name de bio-industrie sta ik volledig alleen in mijn omgeving.
Veel mensen om mij heen begrijpen mijn standpunten wel en geven me ook op de meeste vlakken gelijk, maar eten desondanks wel vlees en zuivel.
Ik heb mijzelf aangeleerd het een beetje naast me neer te leggen, een andere keus heb ik niet, maar ik zou het zo graag anders zien.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik vind het vooral heel moeilijk om de balans te vinden tussen mijn zorgen delen met de mensen die me dierbaar zijn, zonder ze af te schrikken of hun aandacht helemaal kwijt te raken. Dat voelt voor mij wel machteloos. Dat ik weet dat mijn vrienden zulke fijne mensen zijn dat ik me niet kan voorstellen dat ze bijvoorbeeld stoppen met vlees eten als ik ze uitleg waarom dat goed zou zijn... maar dat ik te bang ben om dat te doen, omdat ze er zó niet mee bezig zijn dat ik overkom alsof ik alleen maar aan het prediken ben, misschien.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Brent

Bericht door Brent »

Misschien begint in Griekenland de revolutie die het perverse geldgeile onrechtvaardige sociaal-economische systeem vervangt door een duurzame economische democratie voor iedereen.
Ik hoop het vurig, want op deze manier gaat het allemaal veel te traag en is het te laat voor talrijke dieren- en plantensoorten en blijft het wijdverspreide onnodige leed voortduren.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Tja, of Griekenland is het zichtbare vervolg op de aanloop naar 21122012.
En dan is alles ook opgelost.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Vegantastic schreef:
TonyJello schreef: Dat klinkt redelijk heftig Vegantastic. Eigen leed er bovenop maakt het wel erg zwaar.
Het leven.

Het leven opgeven, daar heb ik ook wel eens aan gedacht. Nu lijd ik zelf niet, niet rechtstreeks, maar ik lijd wel indirect door het leed op aarde, maar als ik het leven opgeef verandert er niets. Maar goed dat weet jij zelf ook, ik zeg niets nieuws.

Tegelijkertijd denk ik dat er meerdere planeten zijn waar leven is en dus waarschijnlijk ook leed. Daar staan we niet bij stil en daar lijden we dus ook niet onder, mee mee.

Ik zeg dit om je een beetje te helpen relativeren en je machteloosheidsgevoel hopelijk wat te verkleinen.
Het maakt natuurlijk niet uit hoe we ergens over nadenken of hoe goed we kunnen relativeren. Het leed blijft hetzelfde. Maar het is wel belangrijk om het dragelijker te maken. We leven nu eenmaal.

De dieren lijden over het algemeen (ook) niet met elkaar mee.

In ons leven, in onze generatie, zal het leed op aarde niet opgelost worden. (Mits 21122012...).
En ik denk dat er altijd leed geweest is en er altijd leed zal zijn.
We treuren nu ook niet om leed uit 1623 of 918, toch?

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Renee1137 schreef:Ik vind het vooral heel moeilijk om de balans te vinden tussen mijn zorgen delen met de mensen die me dierbaar zijn, zonder ze af te schrikken of hun aandacht helemaal kwijt te raken. Dat voelt voor mij wel machteloos. Dat ik weet dat mijn vrienden zulke fijne mensen zijn dat ik me niet kan voorstellen dat ze bijvoorbeeld stoppen met vlees eten als ik ze uitleg waarom dat goed zou zijn... maar dat ik te bang ben om dat te doen, omdat ze er zó niet mee bezig zijn dat ik overkom alsof ik alleen maar aan het prediken ben, misschien.
Dat, vooral... mijn ouders eten vlees, mijn broer heeft een bontjas, mijn vrienden zijn vegetariërs of alleseters en ik houd absoluut niet minder van ze omdat ze dat doen. Maar toch vind ik het zo gruwelijk...

En gelijk heb je, zodra je íets zegt ben je extremistisch, preachy, gehersenspoeld, opdringerig, respectloos en weet ik het wat allemaal...
TonyJello schreef: In ons leven, in onze generatie, zal het leed op aarde niet opgelost worden. (Mits 21122012...).
En ik denk dat er altijd leed geweest is en er altijd leed zal zijn.
We treuren nu ook niet om leed uit 1623 of 918, toch?
Uiteraard, maar het leed dat er nu is en waarbij de oplossing zo simpel is, en dat dat niet gebeurt? Daar voel ik me toch flink machteloos onder...
Ik kan me trouwens ook goed inleven in de gruwelen van de geschiedenis, als ik aan heksenvervolgingen en weet ik het wat allemaal denk... daar sta ik liever niet teveel bij stil, want daar kan ik nu echt helemaal niks aan veranderen. Maar wat er nú gebeurt, daar maak ik me druk om.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik ook, maar we moeten een heel klein beetje relativeren, willen we ons niet vanavond nog van kant maken...

Liadan

Bericht door Liadan »

Je machteloos voelen is een ding, maar suïcidaal.. serieus?

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Suïcidaal zou ik mezelf niet noemen, maar ik ben stukken minder bang voor de dood dan voorheen. Kan me er wel wat bij voorstellen...

Plaats reactie