De reden waarom mensen vlees eten?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: De reden waarom mensen vlees eten?

Bericht door TonyJello » vr mar 23, 2012 6:01

Emiel schreef:De meeste strip- en tekenfilmfiguren zijn vaak ook dieren die we niet eten. Met uitzondering van Cow & Chicken dan :wink: maar da's ook niet echt voor kinderen. Kinderen wordt dus ook al van jongs af aan geleerd welke dieren wel en welke niet in de morele cirkel passen. Beren, uilen, honden, katten, mollen, muizen, etc. zijn dieren waarvan het niet ethisch is om ze te eten. Terwijl sommigen vast prima en smaakvol vlees hebben. Koeien, kippen, vissen (ja ok, Nemo, maar we eten geen Clownsvissen), varkens (muv Babe), komen veel minder vaak voor in boekjes, strips en tekenfilms. Hier wordt dus ook over nagedacht schijnbaar.
Precies.
Ook zolang het anonieme dieren zijn eten carnisten ze makkelijker. In de megastallen hebben de dieren geen naam, maar een nummer. Kippen hebben niet eens een nummer. En als ze allemaal op elkaar lijken, wie mist er dan een?

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » vr mar 23, 2012 9:48

Toch zijn de drie biggetjes Knir, Knar en Knor ook heel bekend...
En niet te vergeten Gijs Gans en de familie Duck.

Zoals ik het zie is vlees eten van luxe product wel degelijk overgegaan naar 'verslaving'.
Toen vlees nog op een 'normale' manier geproduceerd werd was het een luxe product wat in de meeste gezinnen alleen op zondag op tafel kwam.
Nu het door de vleesfabrieken relatief goedkoop is geworden 'hoort' het bij de dagelijkse maaltijden, snacks en broodbeleg.
Men is dat gewend en zou niet weten wat men als vegetariër / veganist zou moeten eten.
Dat alleen is al reden genoeg om deze verslaving, of gewoonte als je wilt, niet te willen veranderen en je ogen te sluiten voor de afkomst van de dierlijke producten.
De reden dat sommige mensen agressief worden als je het over hun vleesconsumptie hebt heeft volgens mij wel degelijk te maken met het feit dat je ze confronteert met iets wat ze wel weten maar niet willen weten, net zoals wanneer je iemand met een drank / rook / etc. verslaving aanspreekt over zijn gebruik.

Met melk en kaas heb je het zelfde eigenlijk. Toen de boeren jaren geleden met een melkoverschot zaten is de overheid melk gaan promoten als gezond. Drie glazen melk per dag heb je echt nodig...
Dit is nu zo ingeburgerd dat de meeste mensen het ook daadwerkelijk geloven.

Net als bij elke andere verslaving is het goed om veel aandacht te besteden aan goede voorlichting over hoe het werkelijk is, dierlijke producten zijn niet nodig en vaak zelfs ongezond. Dierlijke producten zijn het gevolg van onacceptabel lijden van dieren. Zeker de bio-industrie is slecht voor dier én mens.
Jammer genoeg zal dit voor de 'echte' vleeseters weinig tot geen indruk maken, enkel en alleen omdat ze het niet willen horen, dus... verslaving.

vegalan

Bericht door vegalan » vr mar 23, 2012 13:45

Sasha schreef: Vlees en andere dierlijke producten eten is absoluut geen verslaving. Een verslaving is het afhankelijk zijn (lichamelijk of psychisch) van een bepaalde gewoonte ten koste van je algemene dagelijks leven.
Dit is volgens mij geheel afhankelijk van in welke mate vlees (fysiek of mentaal) een bepalende rol speelt in de belevingswereld van een persoon en hen dwing om het te vergaren. Het kan dus ook meer of minder een obsessies zijn, wat vaak blijkt uit discussies met vleeseters, want buiten een negatieve associatie dat hen niet beweegt om te veranderen heeft vlees (als onderdeel van een ideologie) een begeerlijke status.

Sasha schreef: En dan kunnen we een discussie voeren over hoe onze cultuur zou moeten zijn en wat gewoon zou moeten zijn, en dat het juist extreem is om zoveel dieren te doden en te mishandelen puur omdat je gewend bent een stukje vlees op je bord te hebben. Maar dat lijkt me ten eerste zinloos omdat het niks veranderd aan wat er nu is en ten tweede ook geen antwoord geeft op de vraag waarom mensen vlees eten.
Maar waarom haal jij dan wel het carnisme naar voren? Ik vind het niet verkeerd als mensen hierover willen dicussieren (doel van een forum) en carnisme mag dan wel een kern van waarheid bevatten, maar het omvat niet het gehele verhaal.
Sasha schreef: Waar veganisme zegt dat het onethisch is om dieren te doden (en te misbruiken e.d.) voor iets wat niet noodzakelijk is, zegt carnisme eigenlijk dat het wél ethisch is.
Is dit geen contradictie en op welke grond is het carnisme in deze zin dan ethisch?
Sasha schreef: En de meeste mensen zijn ook gewoon hele aardige leuke mensen.
Dat is jouw antropocentrische beeld van mensen. :wink: Ik heb toch een andere visie, dat men aardig doet wil nog niet zeggen dat men ook aardig is en op economische vlak (mogelijk door de structuur van de samenleving) is men toch vaak egoïstisch.
Sasha schreef: Ze zijn alleen geïndoctrineerd door een systeem dat in alle lagen van onze samenleving is doordrongen. (.....)
Hieruit zou ik op kunnen maken dat men zich (zonder hulp van anderen) niet zou kunnen ontrekken aan dat gebeuren, maar dat is niet geheel waar, want waar een wil is daar is een weg. Heel wat mensen zijn zich wel degelijk bewust van wat er met dieren gebeurt, maar kiezen (zolang zij het varken maar niet zijn) antropocentrische duidelijk voor zichzelf, dit omdat zij in een ander kader bevinden.

Sasha schreef: Wat we dus kunnen doen is:mensen bewust maken dat ze van dieren houden (...)
Mensen houden wel of houden niet van dieren en in welke mate en op wat voor een manier draagt dit bewustmaken (dat ze het doen) hier aan bij?

.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mar 23, 2012 13:57

MoniqueS schreef:Toch zijn de drie biggetjes Knir, Knar en Knor ook heel bekend...
Ja, maar DIE zouden ze nooit willen eten! Alleen de naamloze onbekende.

En vlees is géén verslaving!
:govegan:
Laatst gewijzigd door TonyJello op vr mar 23, 2012 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » vr mar 23, 2012 17:48

TonyJello schreef:En vlees is géén veslaving!
Welles. :lol:

vegalan

Bericht door vegalan » vr mar 23, 2012 17:51

TonyJello schreef:
MoniqueS schreef:Toch zijn de drie biggetjes Knir, Knar en Knor ook heel bekend...
Ja, maar DIE zouden ze nooit willen eten! Alleen de naamloze onbekende.
In sommige landen mag je het dier dat je wilt eten zelf kiezen (deze dieren zijn dan geen onbekende meer) en de mogelijkheid bestaat om zelfs (traditioneel) bij de slacht aanwezig te zijn. Dit wordt wel gedaan en zij kunnen net als mensen die zelf slachten, ook het leed van dieren aanschouwen, maar er wordt daardoor geen vlees minder om gegeten. Het zijn barbaren. Mensen die denken dat zij het leed (door bep denkbeeld) niet werkelijk zien, hebben een bord voor hun kop of stoppen hun kop in het zand.

TonyJello schreef: En vlees is géén veslaving!
:govegan:
Dus toch wel. :mrgreen:

.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mar 23, 2012 17:51

MoniqueS schreef:
TonyJello schreef:En vlees is géén veslaving!
Welles. :lol:
Wat jij wil... ;)

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mar 23, 2012 17:56

vegalan schreef:Mensen die denken dat zij het leed (door bep denkbeeld) niet werkelijk zien, hebben een bord voor hun kop of stoppen hun kop in het zand.
En ik heb mijn kop uit het zand gehaald, kijk maar naar mijn foto links. ;)

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » vr mar 23, 2012 18:16

Vlees eten is géén verslaving. In de DSM-IV wordt de term middelenafhankelijkheid gebruikt voor verslaving, en vlees eten voldoet niet aan die criteria die daarvoor worden gesteld, althans, voor niet voor de carnisten die ik ken, en ik heb dat ook zelf nooit gehad. Als je er een andere definitie aan wilt toekennen, prima, maar volgens de definitie die ik gebruik en die algemeen wordt toegepast is dat gewoonweg niet zo.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » vr mar 23, 2012 18:20

Wat jij wil... ;)

Ik zie het anders, ieder zijn mening.

Sasha

Bericht door Sasha » vr mar 23, 2012 18:31

vegalan schreef:
Sasha schreef: Vlees en andere dierlijke producten eten is absoluut geen verslaving. Een verslaving is het afhankelijk zijn (lichamelijk of psychisch) van een bepaalde gewoonte ten koste van je algemene dagelijks leven.
Dit is volgens mij geheel afhankelijk van in welke mate vlees (fysiek of mentaal) een bepalende rol speelt in de belevingswereld van een persoon en hen dwing om het te vergaren. Het kan dus ook meer of minder een obsessies zijn, wat vaak blijkt uit discussies met vleeseters, want buiten een negatieve associatie dat hen niet beweegt om te veranderen heeft vlees (als onderdeel van een ideologie) een begeerlijke status.
Ik ken veel vleeseters, en ben het zelf ook heel lang geweest, maar heb nog nooit een persoon ontmoet die verslaafd was aan vlees. Ik heb hierboven ook wat geantwoord over de DSM-IV en middelenafhankelijkheid, wat de algemeen beschouwde definitie van verslaving is.
vegalan schreef:
Sasha schreef: En dan kunnen we een discussie voeren over hoe onze cultuur zou moeten zijn en wat gewoon zou moeten zijn, en dat het juist extreem is om zoveel dieren te doden en te mishandelen puur omdat je gewend bent een stukje vlees op je bord te hebben. Maar dat lijkt me ten eerste zinloos omdat het niks veranderd aan wat er nu is en ten tweede ook geen antwoord geeft op de vraag waarom mensen vlees eten.
Maar waarom haal jij dan wel het carnisme naar voren? Ik vind het niet verkeerd als mensen hierover willen dicussieren (doel van een forum) en carnisme mag dan wel een kern van waarheid bevatten, maar het omvat niet het gehele verhaal.
Ik vind het niet verkeerd om erover te discussiëren, ik zie er het nut niet van in. Als ik een opmerking of argument voorbij zie komen wat ik wel nuttig vind zal ik daar op reageren. Gelukkig is het een vrijblijvend forum en hoef ik niet per se elke reactie te beantwoorden ;) En de reden dat ik carnisme aanhaal is dat ik daar een belangrijke reden van de reden waarom mensen vlees eten in zie. En dat was de vraag van deze topic.
vegalan schreef:
Sasha schreef: Waar veganisme zegt dat het onethisch is om dieren te doden (en te misbruiken e.d.) voor iets wat niet noodzakelijk is, zegt carnisme eigenlijk dat het wél ethisch is.
Is dit geen contradictie en op welke grond is het carnisme in deze zin dan ethisch?
1. ik zie geen contradictie. Veganisme zegt dat het niet ethisch is. Carnisme zegt dat het wel ethisch is (oftewel: een zedelijke manier van leven, of hoe men dat ook het beste kan vertalen.
2. Ik zeg niet dat carnisme ethisch is. Ik zegt dat carnisme het ethisch vind.
vegalan schreef:
Sasha schreef: En de meeste mensen zijn ook gewoon hele aardige leuke mensen.
Dat is jouw antropocentrische beeld van mensen. :wink: Ik heb toch een andere visie, dat men aardig doet wil nog niet zeggen dat men ook aardig is en op economische vlak (mogelijk door de structuur van de samenleving) is men toch vaak egoïstisch.
Oke, correctie van mijn formulering: ik vind de meeste mensen gewoon hele aardige leuke mensen.
vegalan schreef:
Sasha schreef: Ze zijn alleen geïndoctrineerd door een systeem dat in alle lagen van onze samenleving is doordrongen. (.....)
Hieruit zou ik op kunnen maken dat men zich (zonder hulp van anderen) niet zou kunnen ontrekken aan dat gebeuren, maar dat is niet geheel waar, want waar een wil is daar is een weg. Heel wat mensen zijn zich wel degelijk bewust van wat er met dieren gebeurt, maar kiezen (zolang zij het varken maar niet zijn) antropocentrische duidelijk voor zichzelf, dit omdat zij in een ander kader bevinden.
Alsof er nooit mensen zijn die zich uit een sekte weten te vechten. Het is alleen wel wat moeilijker. Ik heb er zelf lang over gedaan, en ben nog lang niet bij mijn einddoel. Dus voor mij is het een afdoende verklaring waarom zoveel mensen die ik hele aardige leuke mensen vind dingen doen die ik niet aardig en leuk vind. En alleen een vaag bewustzijn dat het inderdaad niet zo leuk is, is heel wat anders dan het helemaal begrijpen. Ik heb altijd geweten dat ik een dood dier zat te eten, heb bij periodes mijn bord van me afgeschoven in walging, en toch ben ik nog heel lang doorgegaan met het eten van vlees. Ik had allerlei excuses (vnl die ook in dat boek worden beschreven) om er niet over na te denken, en als ik er dan toch over nadacht om het gewoon alsnog te blijven eten.
vegalan schreef:
Sasha schreef: Wat we dus kunnen doen is:mensen bewust maken dat ze van dieren houden (...)
Mensen houden wel of houden niet van dieren en in welke mate en op wat voor een manier draagt dit bewustmaken (dat ze het doen) hier aan bij?.
Ik begrijp je vraag niet helemaal.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr mar 23, 2012 18:55

MoniqueS schreef:
Wat jij wil... ;)

Zoiets gaat niet om een mening, Zoiets is wel of zoiets is niet.

Ik heb ineens zo'n dorst... Ja, weet je hoe dat komt?
Water is een verslaving!

Sasha

Bericht door Sasha » vr mar 23, 2012 19:00

TonyJello schreef:
MoniqueS schreef:
Wat jij wil... ;)

Zoiets gaat niet om een mening, Zoiets is wel of zoiets is niet.

Ik heb ineens zo'n dorst... Ja, weet je hoe dat komt?
Water is een verslaving!
Met het verschil uiteraard dat mensen water nodig hebben, en vlees is in principe niet noodzakelijk.

Maar ik ben het met je eens dat het een feit is dat vlees eten (over het algemeen, bij de meeste mensen) geem verslaving is. Het is wel een mening dat ik de definitie die daarvoor gebruikt wordt goed vind, en iemand anders kan dus vinden dat die definitie niet goed is en dat een andere definitie beter zou zijn die wel het eten van vlees als een verslaving zou rekenen.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » vr mar 23, 2012 19:09

Feit of mening... Ik beweer niet dat 'verslaving' een feit is, ik heb de wijsheid niet in pacht.
Net zo min als jullie trouwens. :wink:
Beweren dat iets 'zo is' moet je kunnen bewijzen en dat kan geen van ons.

Sasha

Bericht door Sasha » vr mar 23, 2012 19:19

Monique: ik gebruik de criteria die daarvoor gebruikt worden, daar voldoet het niet aan, en dus is het niet zo. Woorden en taal zijn afspraken tussen mensen. Als een situatie niet aan die afspraken voldoet, heeft dat woord geen betrekking op die situatie. Dat is een feit. Ik heb niet de waarheid in pacht, maar ik heb gewoon gekeken naar de afspraken die bij dat woord horen. Mijn mening is dat die afspraken de juiste afspraken zijn, maar dat is uiteraard wel iets waarover gediscussieerd kan worden.

En het bewijs dat ik gelijk heb over dat vlees eten niet aan de criteria voldoet is te vinden in de DSM-IV, het diagnostisch handboek voor mentale aandoeningen.

Emiel

Bericht door Emiel » vr mar 23, 2012 21:41

De meest belangrijke redenen voor het eten van vlees zijn mijn inziens gewoonte, traditie en smaak.

De grote hoeveelheden die men nu eet, zijn het gevolg van het grote aanbod en de relatief lage prijs.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za mar 24, 2012 9:09

Sasha schreef:Monique: ik gebruik de criteria die daarvoor gebruikt worden, daar voldoet het niet aan, en dus is het niet zo. Woorden en taal zijn afspraken tussen mensen. Als een situatie niet aan die afspraken voldoet, heeft dat woord geen betrekking op die situatie. Dat is een feit. Ik heb niet de waarheid in pacht, maar ik heb gewoon gekeken naar de afspraken die bij dat woord horen. Mijn mening is dat die afspraken de juiste afspraken zijn, maar dat is uiteraard wel iets waarover gediscussieerd kan worden.

En het bewijs dat ik gelijk heb over dat vlees eten niet aan de criteria voldoet is te vinden in de DSM-IV, het diagnostisch handboek voor mentale aandoeningen.
Als iets niet wetenschappelijk is onderzocht wordt er door artsen heel erg graag gezegd 'dat is niet wetenschappelijk aangetoond'. Nee, dan was er geen geld voor (over).
Ik heb die ervaring diverse keren gehad toen ik met een zoon bij de dermatoloog liep.
Terwijl wij duidelijk verschil zagen hoe zijn huidaandoening verslechterde bij bepaalde voeding.

Hiermee geef ik geen oordeel over of vlees nu verslavend is of niet, maar dat niet alles in boeken hoeft te staan.

Sasha

Bericht door Sasha » za mar 24, 2012 9:53

Ik zeg niet dat de medische wereld alle waarheid in pacht heeft. Ik zeg wel dat woorden afspraken zijn, en dat er afspraken zijn gemaakt over wat het woord verslaving inhoud, en dat vlees eten niet voldoet aan die afspraken. Dit is feitelijk. Het wordt een mening als ik een waardeoordeel geef aan die afspraken. Ik vind die afspraken goed. Dat is geen feit, maar een mening. Dus het is mijn mening dat het zo moet blijven dat vlees eten niet onder een verslaving valt. En iemand anders kan de mening hebben dat vlees eten wel onder een verslaving zou moeten vallen. Maar het is een feit dat het op dit moment volgens de algemene afspraken over wat wel of geen verslaving is, vlees eten geen verslaving is.

Als mensen graag een andere definitie gebruiken voor een woord, is het nuttig deze definitie te vermelden. Dit om verwarring te voorkomen. Wellicht als Monique of wie dan ook een andere definitie hanteert, kan ik het ermee eens zijn dat vlees eten onder die definitie valt. Dan kan ik ook bedenken wat ik wel en niet goed vind aan die definitie.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za mar 24, 2012 10:07

Dat is duidelijke taal (naar mijn mening, dan). :grin:

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » za mar 24, 2012 10:17

Oftewel, je kunt een mening hebben over een feit, en dat is een feit. :wink:
Meningen verschillen, maar wat vind jij dan van het feit dat sommige vleeseters agressief reageren als je ze aanspreekt over hun (vele) vleesconsumptie en hun ontkennende mening over het dierenleed dat er achter steekt?
Wat denk jij dat de reden is dat ze zo reageren?
Ik bedoel niet wanneer iemand zo reageert als je 'zeurt' over hun gedrag, dan kan ik mij voorstellen dat iemand geïrriteerd raakt, maar als je er op een normale manier een discussie over begint?
Waarom schieten ze meteen op een extreme manier in de verdediging?

Plaats reactie