Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Ananas »

Als ik aan de gemiddelde Nederlander denk, denk ik vaak aan mijn stiefmoeder die nog steeds niet onthoudt dat pure chocola veganistisch is en pertinent weigert om anything vegan voor me te koken. Ik denk serieus dat de dag dat zij dat onthoudt, of voor me kookt (al is het aardappel/groente/kant-en-klare burger), de dag is dat er meer veganisten dan omnivoren in Nederland zijn :mrgreen:

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ananas schreef:Als ik aan de gemiddelde Nederlander denk, denk ik vaak aan mijn stiefmoeder die nog steeds niet onthoudt dat pure chocola veganistisch is en pertinent weigert om anything vegan voor me te koken. Ik denk serieus dat de dag dat zij dat onthoudt, of voor me kookt (al is het aardappel/groente/kant-en-klare burger), de dag is dat er meer veganisten dan omnivoren in Nederland zijn :mrgreen:
Wow, ja, dat is inderdaad niet erg vegan-friendly. Over pure chocola gesproken: Mijn schoonmoeder (dezelfde dus) kreeg het dezelfde avond voor elkaar om dan ook nog speciaal voor ons gekocht te hebben: Waarschijnlijk de enige reep pure chocola waar melk in zit (die van Cote d'Or). Het was om mee te nemen op vakantie, en ik had nog niet op de ingrediëntenlijst gekeken, dus ik heb m gewoon aangenomen en naar huis genomen. Toen keek ik aldaar achterop en stond er heel duidelijk "Bevat: Melk" (handig, die allergieinfo). xD

Mijn schoonvader (gescheiden van mijn schoonmoeder) heeft sinds hij weet dat ik en zijn zoon vegan eten er geen woord over gerapt, maar de communicatie in het algemeen verloopt dan ook niet erg soepel. Ik kan wel inschatten wat hij er van vindt; net als mijn schoonmoeder heeft hij een sterke voorkeur voor het 'normale'. Als je niet doet wat iedereen doet (of wat mensen in zijn kringen doen i.i.g.), is het raar (en verkeerd). Maar goed, met het huidige respect dat ik door zijn manier van handelen in de relatie met zijn zoon en dochter voor hem heb (weinig) ben ik eerder geneigd mijn raarheid in zijn bijzijn te vieren in plaats van me aan te passen :)

Maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander toch wel meer vegan-friendly is dan onze schoon-/stiefouders. Nu ja, lastig in te schatten natuurlijk, maar ik ken i.i.g. geen mensen die nóg vegan-unfriendlier zijn maar wel een hele hoop mensen die meer vegan-friendly zijn. Mijn ouders accepteerden het meteen, overleggen over het avondeten als we langs komen (of vragen of wij zin hebben om te koken), eten ook gerust een plantaardig maal mee, en mijn moeder haalt soms uit zichzelf sojamelk, plantaardige margarine en snackjes voor me als ik langs kom. En ze maakt nu cappuccino met sojamelk, niet uit ethische overwegingen, maar omdat het schuim zoveel beter is als bij koemelk xD Bezorgd om onze gezondheid zijn ze niet, ze weten dat ik altijd alles haarfijn uitplan voordat ik actie onderneem :) O ja, aangaande onze vakantie naar de States zeiden ze wel "maar als je nu écht niks anders kan eten, dan ga je toch misschien wel wat eten met zuivel of ei erin hè want je moet niet verhongeren hè?" Toen zei ik, pap en mam, er zijn daar veel meer veganisten als hier, ik neem gewoon overal een tas met eten van de supermarkt mee, dus ik denk dat het helemaal goed komt :)

Jonge mensen (<30) zijn denk ik over het algemeen veel accepterender van afwijkende levensstijlen in het algemeen en weten er ook meer van. Vegetarisme is voor hun al vaak heel normaal, van veganisme weten ze meestal ook wat het inhoudt. Ze zijn vaak ook minder bang om hun vragen gewoon te stellen, zowel op gebied van voeding als ethiek. Dat communiceert zoveel makkelijker.

Wat ik nog even wilde noemen is dat mijn oom, rond de 60, en ik had 'm al bijna 10 jaar niet gesproken, ook heel open en geïnteresseerd vroeg over mijn plantaardige dieet. Wat ik echt goed vond, is dat hij dit vroeg: "Vind je het dan ook vervelend dat andere mensen wel vlees eten?" Dat is echt een vraag die veel mensen niet zouden durven stellen (maar wel zelf het antwoord op zouden verzinnen). Ik vind het cool dat hij dat dan gewoon, zonder enig vooroordeel maar echt uit puur interesse, vraagt.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Emiel

Bericht door Emiel »

Ik heb wat dat betreft best een fijne familie. Toen ik net begon was er wel eens wat discussie, maar vanaf het begin houdt men met eten gewoon rekening met me en doen ze hun best om het mij zo makkelijk mogelijk te maken. Op verjaardagen bijv. zijn er altijd wel een aantal dingen speciaal gemaakt zonder dierlijke ingredienten. Zo heb ik dus altijd wel iets te eten en eet de rest (onbewust) ook een beetje veganistisch mee :wink: Ook bied ik vaak aan om te koken als ik bij familie ben en dat is meestal een succes.

Sinds ik veganistisch en grotendeels biologisch ben gaan eten zijn sommigen uit de familie ook meer gaan letten op wat ze kopen. Hoewel (helaas) niet veganistisch, koopt mijn moeder wel eens de bal gehakt van de Vega-slager voor m'n stiefvader en is ze ook meer gaan nadenken over d'r eigen vlees- en visgebruik. Je kunt op die manier toch mensen inspireren.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Hoi Emiel, ik zie dat je vandaag precies een jaar geleden op het forum bent gekomen. Gefeliciteerd! :grin:

Toen ik 17 jaar was zag ik twee beelden op tv waarbij een kreupel varken aan zijn of haar oor over de straat werd gesleept een vrachtwagen in. En varkens die in een slachthuis doodsbang op hun buurt stonden te wachten om walgelijk afgemaakt te worden. Ik besloot per direct dat ik daar niet aan mee wilde doen en was vegetarier. Maar ik was altijd broodmager (maar kern en kern gezond) en ik zat net in het eerste jaar van het CIOS en woonde op kamers. Mijn ouders waren natuurlijk ontzettend ongerust over mijn gezondheid en wilden mij er niet in steunen. Integendeel. Als ik in het weekeinde thuis kwam kookte mijn moeder zodanig dat al het vlees en de jus helemaal door de maaltijd was geroerd en ik het er niet uit kon vissen. Maar ik at het echt niet. Ik maakte wel een boterham. Een andere keer legde mijn moeder -terwijl ze gekookt had en het eten op tafel stond- alleen maar twee rauwe spruitjes op mijn bord. 'Zo,' zei ze, 'dat is voor jou.' Toch ben ik ruim 18 jaar 100% vegetarier gebleven en nu ben ik veganist. En nog altijd super gezond en fit. Het is 7 jaar geleden dat ik een griepje heb gehad en daarvoor ben ik ook zelden ziek geweest.
:govegan:

Emiel

Bericht door Emiel »

Tnx :D

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Gelukkig zijn er ook positieve reacties:

De boer waarvan ik mijn appartement huur, 'Simon' (61), heeft zijn leven lang veel vlees gegeten. Hij at speklappen voor ontbijt en hij heeft vele soorten dieren geslacht en gegeten.

Nu ben ik pas sinds 1 december 2011 veganist -dus drie maanden en drie weken vandaag- en ik zocht de laatste tijd veel informatie op internet. Ik vond heel veel goede en ook afschuwelijke video's en die heb ik Simon ook laten zien.

Zo zat ik dus twee keer Earthlings te kijken, :shock: maar ook Sea The Truth en Meat The Truth en Gary Yourofsky, why Vegan, A Life Connected en noem maar op en Simon zat met tranen in zijn ogen...
:cray:
Nu is hij parttime vegetarier geworden! Hiep, hiep, hoera!
Kip uit de supermarkt eet hij niet meer, varken eet hij niet meer, diverse soorten vis zal hij niet meer eten en na het kijken van Bloed, Zweet en Luxeproblemen eergisteren eet hij ook geen garnalen meer.
Trouwens, hij is méér dan een parttime vegetarier: hij heeft gezegd dat hij stopt met vlees eten, maar als hij er heel erg veel zin in heeft iets neemt. Hij heeft al een week of drie geen vlees op!
:broco:
We kijken nu samen in de supermarkt naar vegetarische en veganistische producten! Terwijl hij twee maanden geleden nog tegen mij zei dat het niet lang meer goed met me zou gaan, omdat ik veganist was geworden.
Voor ontbijt neemt hij nu sojamelk met muesli! En bij mij krijgt hij nu ipv koffie met melk van koeien, granenkoffie met opgeklopte sojamelk.
:good:
Laatst gewijzigd door TonyJello op do mar 22, 2012 11:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Ananas

Bericht door Ananas »

Wat gaaf!

Ik wil ook graag meer mensen inspireren, maar blijf het lastig vinden hoe ik dat op een goede manier kan doen. Ben er nu boeken over aan het lezen :)

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ja, bij het ene mens stuit je op een dikke muur :banghead: en bij een ander breek je er een beetje door.
Bij Simon was het een halve renovatie en daar word ik simpel gezegd wel heel blij van.

Omdat we in plaatjes denken werkt het volgens mij het beste om mensen beelden te laten zien. We kunnen praten en demonstreren wat we willen, maar daarmee dringen we toch minder goed door op die harde schijf.

Dit vind ik een goed voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=uqHxU_3POM4
Zie je de allerlaatste reactie? Die jongen moet huilen en doet zijn bontkraag af!
Binnenkort ga ik ook een tablet aanschaffen en daar alle films en video's opzetten en daar waar het van toepassing is laten zien. Dat lijkt mij echt het beste werken, ook onder vrienden en familie. Juist daar!

Je moet wel totaal van steen zijn als je na het zien van een of meerdere video’s helemaal niets aan je leefwijze of eetpatroon doet.

Ik tast altijd ongemerkt en voorzichtig de muur af bij mensen en wrik dan subtiel aan wat steentjes. Langzaam breek ik wat stenen los en wanneer iemand een beetje onstabiel raakt geef ik ‘mijn’ steun. En sommige mensen hebben een hele dikke blinde muur en daar schop ik dan keihard tegenaan. ;)

Met alle kleine beetjes verandering ben ik altijd heel blij. We zijn allemaal verschillend en bij de een bereik je meer dan bij de ander. Ik blijf naar het positieve kijken.
Laatst gewijzigd door TonyJello op do mar 22, 2012 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ananas, welke boeken lees jij daarover? Is het interessant?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik heb 'The China Study' weer uit de kast gehaald.
Dat is wel vooral gericht op gezondheid. Voor mezelf goed voor extra motivatie en ik praat graag met anderen over voeding en gezondheid.
Wat betreft dierenleed en voedingsproblematiek is het lastiger om met mensen in mijn omgeving te praten. Ik heb vanwege cvs ook niet zo'n grote kring van mensen om me heen.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Annikka-Ayla, heb jij cvs? Daar heb ik in mijn boek over geschreven...

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... oAe_RJjCAw

Nou verklap ik wel mijn echte naam, maar dat geeft niet. :grin:

Ik heb ook niet veel mensen om me heen, want ik heb een vorm van Asperger.
Laatst gewijzigd door TonyJello op vr mar 23, 2012 9:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Annikka-Ayla

Ik zal zien of ik het boek bij de bieb kan lenen. Heb jij nog ideeën over wat de oorzaak van ME is?

Bij mij is het een combinatie van oorzaken. Ik heb een nogal zware vorm van Pfeiffer gehad waar ik niet goed van ben hersteld. Verder blijk ik glutenintolerantie te hebben en dus heel veel jaren mijn voedingsstoffen niet goed heb kunnen opnemen. Ook dat heeft fysiek nogal gevolgen. En als je als vrouw boven de 40 erachter komt dat je coeliakie hebt, dan heb je pech. De meeste vrouwen herstellen niet meer helemaal van de schade door coeliakie wat vermoeidheid tot gevolg heeft. Ook heb ik astma in een nogal zware vorm.
Verder ben ik een hsp'er. Ik vind dat het raakvlakken heeft met autisme. Ik kan niet goed tegen veel prikkels. Van veel mensen bij elkaar word ik doodmoe. Terwijl ik juist heel graag bij mensen ben, maar dan dus liever in kleine groepjes of één op één.

In mijn omgeving ken ik geen mensen met Asperger. Wel met pdd-nos. Heeft het bij jou veel invloed op je leven?
Je schreef dat je weinig mensen om je heen hebt.

Ik ben heel blij dat ik in een tijd leef waar internet is. Een groot deel van mijn sociale contacten bestaat uit internetcontacten. Ik heb een lieve man (die lange dagen werkt), lieve zoons (die allebei uit huis zijn) en ik heb vriendinnen die ik niet zo vaak zie, want ja, iedereen werkt. Wel fijn is dat als ik mijn vriendinnen zie, dat het dan meteen weer 'goed' is. Tijd maakt niet uit.
Nu weet je ook meteen veel van mij :wink:

Brent

Bericht door Brent »

TonyJello schreef:Ik heb ook niet veel mensen om me heen, want ik heb een vorm van Asperger.
Je bent toch niet toevallig die vegan streaker heh?
Die had er ook een vorm van, welke weet ik niet.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Tja, Annikka-Ayla, zo kan dat gaan. Nu weten we meer van elkaar, maar dat is oké.
We gaan hiermee even off-topic, maar het zij zo.
;)
Mijn boek staat niet in de bibliotheek. De uitgeverij heeft alle boeken alleen op zijn website. Het ligt ook niet in de boekwinkels, maar bij sommige kun je het wel laten bestellen, maar die doen dat dan natuurlijk ook vanaf die website en zal je meer betalen.

Een mogelijke oorzaak van CVS, die ik jaren geleden bedacht heb vind ik zo een, twee, drie moeilijk te zeggen. Het is een ervaring en een gedachtengang in mijn boek. Ik ben er in mijn tweede deel nog verder op in gegaan. (Dat deel ligt niet bij de uitgever, dat heb ik zelf gedrukt en gebonden).

Jouw verhaal hierboven over CVS is bijna helemaal hetzelfde als dat van de vrouw waarbij ik enige tijd als hulp gewerkt heb.

Ja, het zou kunnen dat ik een vorm van PDD-NOS heb of Asperger. Ik heb het nooit officieel laten testen, maar het is me de laatste jaren duidelijk geworden. Het besef maakt wel dat ik er makkelijker mee kan omgaan.
Ik kan heel slecht tegen mensen om me heen en te veel bewegende beelden zoals op tv en herrie. Ik kan al niet tegen een druppelende kraan of een tikkende klok. Woest word ik daarvan. Ik woon alleen met mijn drie katten en daar geniet ik van. En net wat jij ook zegt, ik vind het heerlijk om op internet te zitten. En een op een met mensen gaat wel, maar niet te lang. Ik ben ook verschrikkelijk selectief (maar tussen veganisten voel ik me gelukkig heel goed!) Mijn huisbaas en buurman ‘Simon’ houdt wel van een praatje, maar ik moet hem bijna elke keer vertellen dat hij weer moet gaan en ik alleen wil zijn. Anders ontplof ik. Tussen dieren kan ik eeuwig blijven. Verder heb ik de neiging tot sorteren en orde scheppen, vaste ritmes in dagelijkse dingen, plannen, enzo. Van sommige dingen wil ik heel veel weten en als ik genoeg weet ontdek ik weer iets anders waar ik veel van wil weten. En ik ben het liefst thuis. Soms bedenk ik iets om bv morgen te doen, maar dan zie ik er toch van af. Ik was zaterdag bijna niet naar Amsterdam gegaan.
:grin:
Goed, dat was mijn antwoord. Nu weet jij (en vele anderen) ook meer van mij (en ik heb al zoveel geschreven op het forum…). Maar ja, iedereen heeft wel wat.
(Dat bewerken van mijn berichten is om taalfouten eruit te halen, enzo) ;)
Laatst gewijzigd door TonyJello op vr mar 23, 2012 9:08, 5 keer totaal gewijzigd.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Brent schreef:
TonyJello schreef:Ik heb ook niet veel mensen om me heen, want ik heb een vorm van Asperger.
Je bent toch niet toevallig die vegan streaker heh?
Nee, ik ben een vrouw...
Tony Jello is de naam van het hoofdpersoon van mijn derde boek, (maar dat boek is nog lang niet af).
:dansbanana:

Annikka-Ayla

Ik dacht eerst ook dat je een man was vanwege je naam :wink:

Het klinkt alsof je al heel goed je weg hebt gevonden in wat je prettig vindt of niet.
Enne, dat van die onderwerpen en ergens heel veel vanaf willen weten heb ik net zo :grin:
Leuk dat we in mijn gezin allemaal zo zijn. Altijd overal boeken of mensen die aan het pionieren/uitzoeken zijn.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

*offtopic mode on*
Brent schreef:Je bent toch niet toevallig die vegan streaker heh?
:lol: Binnenpretje....
Toen wij zaterdag naar Amsterdam gingen is er iemand met ons meegereden die via Estera van de manifestatie met ons in contact gekomen was i.v.m. vervoer en je raad het al, dat was dus de Vegan Streaker.
Dat vertelde hij ons onderweg. Hele aardige man trouwens en ik heb regelmatig om hem gelachen omdat hij op straat dus gewoon mensen aanspreekt over hun bontkraag.
Dit is dus echt iemand die zijn leven in het teken stelt van het promoten van veganisme en tegen alle dierenleed.
De manier waarop hij dat doet is echt niet alleen in zijn (bijna) blootje trouwens.
Hij gaat ook naar Spanje om te demonstreren tegen het stierenvechten bijvoorbeeld.
*offtopic mode off*

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Annikka-Ayla schreef:Ik dacht eerst ook dat je een man was vanwege je naam :wink:

Het klinkt alsof je al heel goed je weg hebt gevonden in wat je prettig vindt of niet.
Enne, dat van die onderwerpen en ergens heel veel vanaf willen weten heb ik net zo :grin:
Leuk dat we in mijn gezin allemaal zo zijn. Altijd overal boeken of mensen die aan het pionieren/uitzoeken zijn.
Ja, ik vond het wel leuk om mensen even op het verkeerde been te zetten (er hebben hier meer mensen een nep naam), maar ook om niet vanuit een vast patroon of vooroordeel benaderd te worden. Ik vind het zelf ook erg prettig op dit forum dat je niet altijd precies weet met wie je te maken hebt. Ik bedoel, je weet niet of je met een 19 jarige studente communiceert of met een gepensioneerde huisarts, om maar wat te noemen (zeker in het begin niet, ik ben hier pas 23 dagen). Voor een gesprek of een discussie vind ik dat zeer verademend.
;)
ja, ik heb mijn weg wel gevonden. Ik ken mezelf steeds beter, dat is prettig en scheelt een hoop ongemak.
:)
Leuk dat we herkenningspunten hebben en fijn dat het binnen je gezin goed gaat, Annikka-Ayla.
Nou dat was misschien wel genoeg 'off-topic'. Je mag ook een pb sturen, hoor. Ik weet nog niet hoe dat werkt, maar daar kom ik dan wel weer achter.

Ps: Ik heet Marja :grin:
Laatst gewijzigd door TonyJello op vr mar 23, 2012 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Emiel

Bericht door Emiel »

MoniqueS schreef:Hij gaat ook naar Spanje om te demonstreren tegen het stierenvechten bijvoorbeeld.
Met alleen een rode string aan? :wink:

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

:lol:

Plaats reactie