Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Lisa
Leefwijze: veganist

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Lisa » za jan 17, 2015 18:39

Net bij mijn moeder gegeten. Voor mij speciaal rijst en groente en een groenteburger.
Ik vond het een beetje lijken op een omelet dus ik vroeg of ik de verpakking mocht zien, toen werd mijn vader boos en die pakte gelijk mijn groentenburger af, want 'ja zij moet m toch niet'. :shock:
Kreeg m uiteindelijk wel terug omdat dat moest van mijn moeder.
Mijn dochter kreeg net als mijn vader en moeder, rode kool uit de oven, in zo'n ovenschaal, met aardappelpuree en gehakt!! Echt gehakt!
Ja en wat moet je dan? Een scene gaan schoppen?
Kleine meid was moe en niet zo lekker, dus wilde niet moeilijk doen want dan gaat ze gelijk huilen en ben ik de boeman natuurlijk, heb wel het grootste gedeelte vh gehakt er geprobeerd eruit te vissen maar ja dat gaat natuurlijk voor geen meter, zit er echt helemaal doorheen.
'Ja maar ik heb van de rand van de schaal gepakt voor haar' was het antwoord van mijn moeder.
Jaaaaa, en daar zit geen gehakt ofzo? Wat heb dat er nou weer mee te maken. Gehakt zit er helemaal doorheen!
Ik had geen zin om ruzie te maken, zeker niet waar die kleine bij was, maar dit was de laatste oppasmiddag van opa en oma. Jammer joh...

Mijn man had al een paar keer gezegd dat hij niet wilde dat mijn dochter er heen gaat, (niet om het eten want hij is zelf omnivoor) ik was het daar niet mee eens, want zij is gek op haar opa en oma en zij zijn gek op haar, hun enigste kleinkind.
Maar ja als je keer op keer tegen mijn wensen in gaat. Dan gaat het nog geeneens zo zeer om het feit dat ze vlees heeft binnengekregen(hoewel ik dat echt absoluut niet wil), maar nog veel meer om het feit dat je willens en wetens niet doet wat ik vraag. Ik ben g@dv3rd0mme haar moeder en dat feit word gewoon genegeerd, alsof wat ik wil er helemaal niet toe doet. Ik had al een beetje water bij de wijn gedaan door te zeggen dat ze daar alleen geen vlees mag en voor de rest wel alles zoals croissantjes en eierkoeken en softijs enz hoewel me dat ook niet lekker zat, maar ja, dan toch nog je zin doordouwen en toch vlees geven!
Tja, dan is het gewoon afgelopen, hoeveel verdriet ik er mijn dochter ook mee doe.

(Sorry voor scheldwoorden, zit me even hoog, voel me zo genegeerd en aan de kant geschoven)

José
Leefwijze: vegetarier

Bericht door José » za jan 17, 2015 22:10

Jee, wat rot... :( kan me voorstellen dat zoiets je hoog zit.
Dapper dat je dan de knoop hebt doorgehakt nu, zal vast geen makkelijk besluit zijn geweest. Sterkte ermee !

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jan 17, 2015 23:03

Wat een nare situatie zeg. Wel echt goed en dapper dat je duidelijk de grens aangeeft nu. Onthoud dat je ouders zichzelf buiten spel hebben gezet. Zij hebben er zelf een onhoudbare situatie van gemaakt, het is niet jouw schuld dat je je dochter niet meer bij hen kunt/wilt laten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo jan 18, 2015 11:07

Heel moeilijk Lisa. Ik heb het als kind meegemaakt, logeerde bij opa en oma en we aten stamppot. Ze gaven me een bord, schepten op en deden in de kuil jus. Ik ging huilen want ik wist dat hun vlees erin was gebakken.
Lang verhaal kort gemaakt: dat was het laatste logeeruitje.

Ik vind dat je respect moet opbrengen voor iemands keuze, zeker als het je dochter (jij dus) is.
Dat gehakketak omdat jij kiest voor iets waar zij zich moeilijk bij voelen is ook niet goed voor je dochtertje.
Heel veel sterkte.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo jan 18, 2015 13:09

Gisteren op het vrijgezellenfeestje ook weer het hele spectrum aan reacties voorbij zien komen (eet je ook geen ei, sla je geen muggen dood dan, moet je vitamines bijslikken etc.). Ze waren oprecht geïnteresseerd, dus ik heb rustig overal antwoord op gegeven, maar een beetje vermoeiend was het wel.

Verder was het een beetje lastig dat ze er niet over na hadden gedacht wat ik voor de lunch zou eten. In het informatiemailtje wat rond was gestuurd, stond dat ik niks mee hoefde te nemen voor de lunch, omdat ik het avondeten al verzorgde. Ik had daar mijn twijfels over, want er stond niet expliciet een vraag aan de andere mensen in om vegan dingen te maken. En inderdaad, niemand (ook de organisatoren niet) had eraan gedacht om iets mee te brengen dat vegan was. Gelukkig had ik toch zelf een cake gebakken en was er iemand die ter plekke sandwiches ging maken, die nog voor mij konden worden aangepast.

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken, zeker omdat ik van te voren duidelijk had aangegeven dat ik veganist ben, en er ook vriendinnen van mij in het gezelschap waren, die echt wel weten dat ik geen cake met eieren en hapjes met kaas en zo eet. Verder was het super gezellig, en ik heb hele positieve reacties gehad op het avondeten, maar de situatie met de lunch was nogal maf.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » zo jan 18, 2015 14:12

Martine schreef: maar de situatie met de lunch was nogal maf.
Die overschilligheid kan pijnlijk zijn, maar bedenk dat ze zelf nooit hoeven na te denken over wat er wel of niet in eten mag zitten, dus ze staan er minder snel bij stil dat een ander daar contant mee worstelt in openbare eetsituaties. Ik vind het wel een voorbeeld van een zwaar gebrek aan gastvrijheid.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Framboos

Bericht door Framboos » zo jan 18, 2015 16:38

Ik denk dat Brent gelijk heeft. Trek het je vooral niet persoonlijk aan!

Ik had een collega en die was allergisch voor gluten. Tenminste, dat is wat hij altijd zei, maar hij kon alleen niet tegen tarwe. Op mijn verjaardag trakteerde ik en ik begon tegen hem met 'de brownies zijn...' en hij reageerde hetzelfde zoals ik altijd doe als iemand mij overduidelijk niet-vegan taart aanbiedt: 'nee nee, ik hoef niks' mompelend haha. Toen maakte ik mijn zin toch maar af: 'gemaakt met speltmeel.' Hij was perplex: in twintig jaar had nog nooit IEMAND iets meegenomen als traktatie wat hij ook kon eten. Daar was ik dan weer hoogst verbaasd over. Maar misschien deed ik dat alleen omdat ik weet wat het is om het buitenbeentje te zijn met traktaties, en denken anderen daar inderdaad gewoon echt niet overna?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo jan 18, 2015 17:25

Klopt, ze bedoelden het niet vervelend, ze hebben er waarschijnlijk gewoon niet over nagedacht. Toch frappant, want we hadden vrij uitgebreid gecommuniceerd over het avondeten, en ze hadden in dat mailtje gezet dat ik voor de lunch niks mee hoefde te nemen. Ik had een beetje verwacht dat er ergens in het denkproces wel een belletje zou rinkelen dat er voor mij vegan lunch nodig zou zijn, maar blijkbaar niet. Gelukkig kwam het toch allemaal goed.

Lisa

Bericht door Lisa » zo jan 18, 2015 19:19

Framboos schreef:Ik denk dat Brent gelijk heeft. Trek het je vooral niet persoonlijk aan!

Ik had een collega en die was allergisch voor gluten. Tenminste, dat is wat hij altijd zei, maar hij kon alleen niet tegen tarwe. Op mijn verjaardag trakteerde ik en ik begon tegen hem met 'de brownies zijn...' en hij reageerde hetzelfde zoals ik altijd doe als iemand mij overduidelijk niet-vegan taart aanbiedt: 'nee nee, ik hoef niks' mompelend haha. Toen maakte ik mijn zin toch maar af: 'gemaakt met speltmeel.' Hij was perplex: in twintig jaar had nog nooit IEMAND iets meegenomen als traktatie wat hij ook kon eten. Daar was ik dan weer hoogst verbaasd over. Maar misschien deed ik dat alleen omdat ik weet wat het is om het buitenbeentje te zijn met traktaties, en denken anderen daar inderdaad gewoon echt niet overna?
Als ik ergens trakteer (werk of voor dochtertje op school crèche enz) dan maak ik iets dat helemaal gezond is en zover het me lukt helemaal allergenen vrij.
Meestal maak ik taart of cupcakes of cake of koek.
Zonder bloem, zonder suiker, zonder noten, zonder melk, zonder ei, zonder soja en zonder gluten.
Mensen zijn dan ook helemaal verbaasd dat ik rekening hou met allergieën en nog verbaasder dat het ook nog eens lekker smaakt en niet naar een schoenzool haha.
Vind het niet meer dan normaal, zoveel mensen zijn tegenwoordig allergisch voor en vooral voor kindjes is het vervelend dat ze niet met de rest van de groep mee kunnen eten.
Bovendien is gezond eten steeds meer 'in' gelukkig.
Steeds meer mensen eten het oerdieet, plantaardig, suikervrij, e-nummervrij of vegan. Is leuk om te laten zien dat gezond eten ook lekker kan zijn.

dorus

Bericht door dorus » ma jan 19, 2015 20:46

Tabu schreef:Thanks Violet! ( al ben ik eigenlijk een groot mietje, vind het allemaal zielig enzo:P)
quote : ik weet niet van wie het is maar o zo waar

Being soft-hearted does not make you a weak person.
It takes courage to stay delicate in a world this cruel.
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Violet

Bericht door Violet » di jan 20, 2015 17:22

Dat bedoel ik! :D

Tabu

Bericht door Tabu » wo jan 21, 2015 11:25

Mooie Quote!!

Een grapige reactie van een goede vriend van me, die voor me stond te koken (Vegan, met google en interesante winkel trips) zei: "jah, dit zijn dus rijstnoedels, en er zit ook geen ei in en niks van dat alles, dus als je denkt, dit smaakt nergens naar, dan weet je waar het aan ligt" Ik hou van de droge humor van mijn vrienden. Ze vinden het niet allemaal helemaal helder dat ik vegan eet, maar accomoderen me wel, en gaan er op hun manier mee om.

Een toffe was een klimmaatje van me dat gister langs kwam, ze kwam me ergens voor bedanken, en had zelfgemaakte vegan cruesli en vegan hazelnoot cashew pasta bij. Ik was super enthousiast, haar reactie: "ja, het was eigenlijk helemaal niet moeilijk, je doet er gewoon van alles niet in. Vond het wel leuk. "

Maybe komt het door het referentie kader, dat er vaak negative reacties zijn, maar word altijd super blij van mensen die leuk reageren, of uit hun weg gaan om uitgebreid vegan voor mij te koken. Of die zich er maar bij neerleggen... Zit volgende week weer een weekje op een berg, en klimmaatje vind het teveel gedoe voor zichzelf vlees te maken, en mijn eten erg lekker, dus die heeft zuchtend verklaard dat ie dan wel een week vegan eet:)

@rno

Bericht door @rno » wo jan 21, 2015 12:06

Tabu schreef: "je doet er gewoon van alles niet in".
:lol:
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Raynak

Bericht door Raynak » wo jan 21, 2015 12:58

Tabu schreef:"jah, dit zijn dus rijstnoedels, en er zit ook geen ei in en niks van dat alles, dus als je denkt, dit smaakt nergens naar, dan weet je waar het aan ligt"

"ja, het was eigenlijk helemaal niet moeilijk, je doet er gewoon van alles niet in."
Hahaha, geweldig :schater:

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » wo jan 21, 2015 13:19

Tabu schreef:Zit volgende week weer een weekje op een berg, en klimmaatje vind het teveel gedoe voor zichzelf vlees te maken, en mijn eten erg lekker, dus die heeft zuchtend verklaard dat ie dan wel een week vegan eet:)
:lol: :lol:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

jet
Moderator

Bericht door jet » wo jan 21, 2015 18:26

Hahahaha, ik heb ook van die vrienden die altijd informeren of ik het vegan eten regel bij 'de bbq' (elke willekeurige bbq waar ik heen ga en zij ook).
In dat geval opteren ze dan namelijk ook voor het vegan-voer, want 'dat is veel lekkerder dan die vleesmeuk die je zo bij de slager koopt' :mrgreen:
Overigens maak ik meestal bij bbq's extra voer, omdat mensen het er altijd lekker vinden uitzien en dan ook wel wat willen proberen. En om dan zelf niet te kort te komen...... :wink: :wink: :wink: Afijn, zien eten doet eten zei mijn vader altijd, en als ik zit te smikkelen zijn er altijd mensen die ook opeens interesse hebben :mrgreen: (jammere is dan wel dat ze er soms van maken 'ja JOUW vega-voer is wel lekker' waaruit je mag destilleren dat ze ander vega-voer dan niet lekker vinden (wat ook regelmatig zo is helaas)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Raynak

Bericht door Raynak » wo jan 21, 2015 22:10

jet schreef:Hahahaha, ik heb ook van die vrienden die altijd informeren of ik het vegan eten regel bij 'de bbq' (elke willekeurige bbq waar ik heen ga en zij ook).
In dat geval opteren ze dan namelijk ook voor het vegan-voer, want 'dat is veel lekkerder dan die vleesmeuk die je zo bij de slager koopt' :mrgreen:
Overigens maak ik meestal bij bbq's extra voer, omdat mensen het er altijd lekker vinden uitzien en dan ook wel wat willen proberen. En om dan zelf niet te kort te komen...... :wink: :wink: :wink: Afijn, zien eten doet eten zei mijn vader altijd, en als ik zit te smikkelen zijn er altijd mensen die ook opeens interesse hebben :mrgreen: (jammere is dan wel dat ze er soms van maken 'ja JOUW vega-voer is wel lekker' waaruit je mag destilleren dat ze ander vega-voer dan niet lekker vinden (wat ook regelmatig zo is helaas)
Oeh, wat voor vegan eten maak jij dan altijd bij die bbq's, jet?
Want ik wil ook wel mensen over kunnen halen om 'die vleesmeuk' te laten staan en voor mijn vegan voedsel te gaan :mrgreen:

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jan 23, 2015 13:20

Poe..... te veel om op te noemen!
Dr is een heel topic over: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... ek#p105563
Misschien moet ik dat weer eens even gaan aanvullen..... :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jan 23, 2015 13:22

Raynak

Bericht door Raynak » vr jan 23, 2015 19:22

Ik ga ze lezen, thanks :D

Plaats reactie