Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Lisa
Leefwijze: veganist

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Lisa »

Net even naar markt gegaan om een telefoon hoesje te kopen

Ik: hallo meneer ik ben op zoek naar een hoesje voor de (merk tel) waar ook pasjes in kunnen
Meneer: ja die heb ik, in 1 kleur in verschillende kleuren of motiefje
Ik: ze zien eruit als leer, is het leer?
Mener: ja het is leer
Ik: echt leer?
Menee: ja echt leer
Ik: oh nou sorry dan wil ik het niet, ik wil geen echt leer
Meneer: nee nee is echt geen echt leer, is skai leer

En daarna moest ik eraan ruiken en voelen en ging hij uitleggen waarom het geen echt leer kon zijn want het hoesje was maar 20 euro, anders was het veel duurder geweest enz enz.
Maar goed,ik heb het toch maar niet gedaan, want ik wist het niet zeker.
En hoe ruik je trouwens of het echt leer is of nep leer?
Mijn man vroeg ook al: heb je wel geroken dan?
Wel gedaan dus maar ik weet niet hoe leer ruikt.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Heb je hier iets aan?

http://www.riemenzo.nl/blog/10-tips-om- ... -herkennen

Ik herken de geur meteen, maar mijn tante had vroeger een leerfabriek.

Lisa

Bericht door Lisa »

Hey assie, ja kwam die pagina ook al tegen, vragen aan de verkoper werkt blijkbaar niet want die verteld gewoon wat ik wil horen.
Ruiken ook niet want ik weet echt het verschil niet en die randjes heb ik ook naar gekeken maar ik ben toch tezeer een leek om het zeker te weten.
In geval van twijfel doe ik het gewoon niet.
Dan koop ik wel een keer een plastic hoesje, daar kunnen geen pasjes in, maar ja dan neem ik gewoon toch maar mijn portemonee mee, is ook geen wereldramp.
Ben ik in ieder geval niet gelijk alles kwijt als ik mijn telefoon kwijt raak :lol:

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent »

Lisa schreef:Ik: hallo meneer ik ben op zoek naar een hoesje voor de (merk tel) waar ook pasjes in kunnen
Meneer: ja die heb ik, in 1 kleur in verschillende kleuren of motiefje
Ik: ze zien eruit als leer, is het leer?
Mener: ja het is leer
Ik: echt leer?
Menee: ja echt leer
Ik: oh nou sorry dan wil ik het niet, ik wil geen echt leer
Meneer: nee nee is echt geen echt leer, is skai leer
Haha, doet me terugdenken aan dat Chinese winkeltje in Soho jaren terug alweer, waar ik over een ronde koek vroeg 'does it have eggs?' Waarop de vrouw zei 'yes, yes, it has eggs!'. Ik voelde duidelijk dat ze dacht dat ik dat erin wou hebben. Toen ik vervolgens wilde afdruipen omdat ik ze niet kon eten, begon ze me te verzekeren dat er geen eieren in verwerkt waren. Ik heb ze maar niet gekocht. :P
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa »

Verstandig :wink:

Lisa

Bericht door Lisa »

Laatst een heel leuk gesprek gehad met een client van mijn werk.
We hadden het over voeding en hoe oneerlijk voedsel verdeeld is en hoe milieuvervuilend vlees is (kwam mevrouw zelf mee)
Daarop vertelde ik dat ik veganistisch eet en begon uit te leggen wat dat was.
Mevrouw wist bijvoorbeeld echt niet dat een koe alleen melk geeft als het een kalfje heeft gekregen en wist ook niet van de waardeloze haantjes.
Een paar dagen later zei ze dat ze er 'snachts nog wakker van had gelegen en nu hebben we het er af en toe over, leuk dat je zelfs mensen die al zo oud zijn nog enthousiast kan maken en iets kan 'leren' :-D

Violet

Bericht door Violet »

Ik was even naar de markt voor een ander horlogebandje en de man vroeg wat voor bandje ik wilde. Ik zei: 'Maakt niet zoveel uit, maar absoluut geen leer, want dat is een dode koe.

Gaat een oudere man naast me meteen uit zijn dak tegen mij zeg!
'Je denkt toch niet dat een koe doodgemaakt wordt voor een horlogebandje en je moet je druk maken over kinderen bla, bla, bla... en mensen staan boven de dieren en wat maakt die ene koe nou uit!'

Een woedende kerel, totaal kansloos voor een goed gesprek, dus ik zeg rustig: 'Ik ga die discussie niet met u aan, meneer.' Roept hij: 'Nee, dat is maar goed ook, anders wordt ik heel kwaad!'

En zo ging hij nog even verder, maar ik negeerde hem en keek samen met de marktkoopman naar een horlogebandje voor mij.

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

Nou ja, wat een rare reactie zeg! :? Het gaat die man toch helemaal niets aan dat jij geen leer wil gebruiken? En dan ook gelijk zo boos? Heb je nog wel een leuk bandje kunnen vinden?
Treat others how you would like to be treated.

Mystique

Bericht door Mystique »

Daarom geef ik ook enkel aan "Als het maar geen leer is" en niet ook dat stukje over de dode koe erbij. In deze huidige maatschappij kun je niet anders verwachten dan dat er een discussie van komt, want dat lok je natuurlijk wel een beetje uit met die extra opmerking. :wink:

Violet

Bericht door Violet »

Ja, ik heb een prima bandje gevonden, Veggie93. Hij had er heel veel.

Zonder naar die man te hebben gekeken of hem gehoord te hebben voelde ik al zijn woede terwijl hij naast me stond.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent »

Violet schreef:Zonder naar die man te hebben gekeken of hem gehoord te hebben voelde ik al zijn woede terwijl hij naast me stond.
Zo'n man zit slecht in zijn vel, misschien zelfs mede dankzij zijn manier van eten.
Het onderwerp maakt voor zo iemand dan niet uit, als hij maar even lekker opgewonden kan raken.
PVV'ers zijn ook van die kort-lontje-types, moeten ook nix hebben van dierenactivisme (behalve dan bij geweld tegen knuffelhuisdieren).
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mystique

Bericht door Mystique »

Brent schreef:
Violet schreef:Zonder naar die man te hebben gekeken of hem gehoord te hebben voelde ik al zijn woede terwijl hij naast me stond.
Zo'n man zit slecht in zijn vel, misschien zelfs mede dankzij zijn manier van eten.
Het onderwerp maakt voor zo iemand dan niet uit, als hij maar even lekker opgewonden kan raken.
PVV'ers zijn ook van die kort-lontje-types, moeten ook nix hebben van dierenactivisme (behalve dan bij geweld tegen knuffelhuisdieren).
Totally agree! Het vervelende is alleen dat wij ons moeten aanpassen door op onze woorden te letten i.p.v. dat zij wat aan hun korte lontjes zouden veranderen...

Lisa

Bericht door Lisa »

Mystique schreef: Totally agree! Het vervelende is alleen dat wij ons moeten aanpassen door op onze woorden te letten i.p.v. dat zij wat aan hun korte lontjes zouden veranderen...
Nou dat vind ik nou ook oneerlijk!
Dat wij eigenlijk altijd moeten opletten wat we zeggen omdat we anders reacties kunnen uitlokken en dat er zelfs mensen echt kwaad op je kunnen worden!
Alsof we dit doen om de wereld naar de verdoemenis te helpen ofzo...
Heel irritant!

Gisteren bij mijn vader gegeten en ik kreeg een kopje thee.
Normaal doe ik er stevia in, maar dat hadden ze niet dus ik mocht kiezen uit honing of suiker.
Nou dat werd dus suiker. Toen werd mijn vader dus boos want honing is zooooooveel gezonder dan suiker. En jij bent altijd zo met je gezondheid bezig en dan neem je suiker, weet je wel hoe verschrikkelijk gezond honing is, dat het zelfs als medicijn word gebruikt. Nu ga je echt te ver met je dieet, dit slaat nergens meer op. Ben er maar niet tegenin gegaan.

@rno

Bericht door @rno »

Violet schreef: '.......en je moet je druk maken over kinderen bla, bla, bla... ........'
Antwoord: "Heeft u al gevraagd hoeveel ik mij inzet voor Warchild, Kinderfonds Mamas, PlanNederland, SOSKinderdorpen, Unicef, CliniClowns, Kika, HetVergetenKind.....? En waar zet u zich voor in?"
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Violet

Bericht door Violet »

Ik vind het nogal vreemd dat iemand kwaad wordt als je aangeeft niet de huid van een vermoorde mede-aardbewoner om je pols te willen. Daar doe je toch juist niemand kwaad mee? Andersom lijkt het mij dat iemand meer te verantwoorden zou hebben, dus wanneer je juist wél de huid van een vermoorde mede-aardbewoner om je pols wil.

Lisa

Bericht door Lisa »

Vandaag vroeg iemand wat vegan precies inhield. Dus dat vertelde ik.
Waarop de vrouw antwoorde:
Mijn vriendin heeft een boerderij, haar ouders waren ook boeren en grootouders enz.
Ze heeft een boerderij met koeien die ze heeft voor de melk.
Je wilt niet weten hoe goed die beesten het hebben. Prachtige grote wei waar ze iedere dag in mogen als het goed weer is, als ze gemolken moeten worden dan komen ze zelf aanlopen, blijven gewoon rustig staan en daarna gaan we weer lekker terug de wei in.
Ze worden niet 'verkracht' maar gewoon gedekt door een stier. Ja het kalfje word meteen weggehaald na de geboorte, maar dat vind de koe niet erg, die loopt gelijk terug naar haar 'vriendinnen' en kijkt niet eens om naar het kalf. De koeien hebben een mega stal met allemaal een eigen bed (ja een bed) en als de melkproductie terugloopt dan gaan ze niet naar de slavht maar worden ze verkocht en mogen ze prettig oud worden.
Haar man die erbij was kon dit alleen maar beamen allemaal, ze waren er al verschillende keren geweest.

Ik weet nooit zo goed hoe ik hier op moet reageren, hoor dit wel vaker van mensen.
Moet ik dan mijn excuses aanbieden en zeggen, ooohhh maar dat wist ik niet, nou dan ga ik maar weer melk drinken.
Weet echt niet hoe ik hierop moet reageren.

En nog wat:
Gisteren bij de kerst bij de familie geweest.
Heel gezellig, ze hadden rekening gehouden met de kerstkadootjes: vegan proof sjaal en vest en voor mijn dochtertje snoepjes zonder gelatine.
Ook met het eten en de hapjes was er rekening gehouden: er was genoeg keuze aan vegan hapjes.
Op een gegevn moment zaten we een gezelschap spel te spelen en ik zat (helemaal in het spel) hersenloos in een bak met chocolaatjes te graaien (de pure, zonder melk enzo) de melkchocolaatjes liet ik voor wat ze waren, op een gegeven moment was de pure chocola op en ik graai gewoon hersenloos door en ik heb geloof ik wel 3 kerstkransjes op.
De 3e zag mijn moeder, ze komt aanstormen met een bak: SPUUG UIT! SPUUG UIT, NU!!
Ja hoor, een veganist die melkchocolade zit te eten, lekkere veganist ben jij.
Schaamde me dood natuurlijk, iedereen keek me aan! Had er niet eens bij stil gestaan, zat gewoon hersenloos, met mijn hoofd bij het spel, te graaien in de bak met chocola.
Daarna ging ze tegen iedereen zeggen wat voor nep veganist ik wel niet was dat ik toch melkcocolade zat te eten. (Of iets van die strekking in ieder geval)
Kon wel door de grond zakken. Heb weer een lekkere indruk achter gelaten als gezonde veganist :cry:
Maar vond het toch een stomme overdreven reactie.

Sorry voor de lange post

@rno

Bericht door @rno »

Lisa schreef:als ze gemolken moeten worden dan komen ze zelf aanlopen, blijven gewoon rustig staan
Aangeleerd gedrag.
Lisa schreef: Ze worden niet 'verkracht' maar gewoon gedekt door een stier.
Heeft de koe die stier zelf uitgezocht?
Lisa schreef: Ja het kalfje word meteen weggehaald na de geboorte
Waar gaat dat kalf naar toe?
Lisa schreef: maar worden ze verkocht en mogen ze prettig oud worden.
Hier zou ik wat vraagtekens bij zetten.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Wen

Bericht door Wen »

Een koe die niet treurt om haar kalf en die na haar productieve jaren ergens oud kan worden. Dat is natuurlijk niet waar. Je kan ook niet verwachten dat als mensen een boerderij gaan bekijken dat die boer dan zegt: 'de koe loeit dagen achtereen op zoek naar haar kind ' en 'wat er met de koe gebeurt als ze verkocht is , dat weet ik niet'. Dat gaan de uitbuiters nooit zelf zeggen!! Vraag die mensen die jou dit vertellen gewoon de volgende keer of ze dan ergens 1 magische boerderij weten waar al die oude koeien die geen melk geven leven. Die vraag zal hun aan het nadenken zetten. Als je ze wat beter kent, kan je hun via mail of facebook een filmpje doorsturen van rouwende moederkoeien die luid loeien en treuren om hun kind
En de koe loopt om gemolken te worden omdat het pijn doet als ze niet gemolken wordt. Zoals een vrouw pijn heeft in haar borsten als de baby te lang niet gedronken heeft. Dat wil niet zeggen dat die melk niet voor haar kalf is bestemd, waar ze zeer zeker om treurt.

Het verhaal van op het feest is wel zeer onrespectvol naar jou toe. Soms vergis je je gewoon eens en daarmee is de kous af. Probeer tegen je moeder te zeggen dat je deze opmerking kwetsend vond. En hoe moeilijk ook probeer het je niet teveel aan te trekken. De fout ligt niet bij jou...

Violet

Bericht door Violet »

Lisa schreef: Ik weet nooit zo goed hoe ik hier op moet reageren, hoor dit wel vaker van mensen.
Vraag eens om het adres. (En dan ga je zelf of samen met hen eens kijken).

Mystique

Bericht door Mystique »

Als ik zo'n gezever over me heen krijg dan reageer ik gewoon met "Nou, ik vind gewoon dat een dier geen product is. Er zijn aardig wat dieren die qua intelligentie op het niveau van een kind zitten en zelfs hoger. Zou jij dit met jouw kind doen?" Klaar. :)

Plaats reactie