Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Wen »

(y)

TonyJello
Leefwijze: veganist

Bericht door TonyJello »

Ja, goed dat ze dat een goede reden vond en een uitzondering maakte.

Ik ben in mijn eentje in een 'discussie' terechtgekomen op een facebookpagina van een leuke jongen die zich er zelf niet mee bemoeit, maar met zijn vriendenclubje van jonge jongens die jagen, zwaardvechten, werken bij Archeon en bij de scouting zitten. Ze zien het als een leuk pestspelletje tegen mij en ik zie het ook als een uit de hand gelopen grap, maar ik hoop natuurlijk wel dat zij - en misschien anderen die zich er niet mee bemoeien maar wel meelezen - er iets van opsteken en een aantal andere keuzes gaan maken. Daarnaast is het ook wel eens lekker om me helemaal te laten gaan wat betreft het eindeloos doorgaan met reageren, cartoons, tekstplaatjes en video's plaatsen. We zijn over de 400 reacties.

Hier nog een paar reacties van verschillende mensen:

'Met goede inzet van techniek is ook in bijvoorbeeld Kenia heel veel vlees te fokken. Alle Afrikanen kunnen dan ook battereieren en plofkipfilet eten.'

'de enige reden dat ons brein groot genoeg is om hier over te discuseren is dat we zijn begonnen met vlees eten vlees eters hebben relatief grotere hersenen nodig om een dier te vangen moet je nou eenmaal slimmer zijn dan om alleen gras te eten en te rennen voor alles wat jou wilt vangen'

'Binnenkort komen er ipv jehova getuigen veganisten langs de deur. Wij komen de wortel bij u brengen.'

'Tevens is het zo dat mocht het zo zijn dat de aarden kleiner zou zijn dan nodig om de totale bevolking te voeden de mens dan zal stoppen met vermeerderen of haar leefgebied uit zal breiden. Het leefgebied uitbreiden daar zijn we al mee bezig, momenteel woont al bijna steevast 6 man niet op onze planeet, binnenkort gaat er een ploeg naar Mars '

'Ik heb vernomen dat kippen de meest efficiënte manier zijn om planten om te zetten in voedingsrijk vlees. Kippen zijn aan de voorkant smaller dan de achterkant. Als we ze om en om zetten passen er heel veel kippen op een strekkende meter.'

'ten eerste als we llemaal op vega voer gaan leven komen we niet meer aan onze voedingstoffen het is een veel gehoorde theorie dat omdat een koe zoveel voer kost dat wij ook kunnen eten dat wij ipv een koe ook een hoop mensen kunnen voeden met deze landbouw producten hierbij is alleen geen rekening gehouden met het feit dat koeien celulose kunnen verteren het groote deel van het mais voer dat zij krijgen kunnen wij niet een verteren
vlees relatief een veel hogere energie en eiwit waarde heb
ja het is waar je kunt aan al je amino zuren komen met plantaardig voedsel maar dan heb je wel van het meeste te weinig planten bevatten er nou eenmaal minder
landbouw veel uitputtender is voor de grond omdat de plnten de mineralen er uit halen en wij de planten weghalen deze mineralen komen dus niet weer terug (wat ze nu doen in dierlijke mest (alhoel de verdeling darvan nog een beetje zoek is))
dus ja je zou de heele wereldbevolking kunnen voeren met planten maar dan zou je eerst een hoopp regenwouw moeten kappen voor extra landbouw grond (want je heb nou eenmaal bijna 2 keer zoveel groente noodig als vlees en dat geld zelfs voor soja bonen die zo een beetje de hoogste consentratie eiwitten en energie bevatten)
ook zou je enorm hoeveelheden kunstmest moeten gebruiken om te zorgen dat het land niet te schraal word
en zou ondaks dat iedereen wel te eeten heb in kilos men nogsteeds ondervoed zijn omdat ze het aan voedingstoffen tekort komen
en verkjeet vooral niet dat de helft van het plantenvoer (en dus ook een deel van de voedingstoffen) door ons relatief korte (vergeleken met echte herbivoren) veerteringstelsel niet verteert kan worden en dus weer uitgescheten word
en ja hier kan ik nog meer aan toevoegen maar daar heb ik nu geen tijd voor ik moet naar school
onthoud wiki is je beste vriend als je naar bronnen zoekt over dingen als voedingwaarde'
Laatst gewijzigd door TonyJello op vr sep 19, 2014 13:12, 3 keer totaal gewijzigd.

@rno

Bericht door @rno »

Sterkte hiermee.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Hahaha! Ja, bedankt.

Nou, het loopt nu zo'n beetje op het einde. Ik heb me wel vermaakt.
Hopelijk blijft er iets goeds hangen bij die jongens.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Oh, weer een lange reactie.

Hoe dan ook, deze jongen denkt wel na:

'het leuke aam veganisten is dat ze meestal heel hiepocriet zijn ze zeggen je eens na te denken over het eten van vlees en de bio industrie maar zelf denken ze nooit na over hun eige dingen dan neemen ze opeens alles klakeloos over (niet alle hoor maar veel wel)
en ja we maken zelf ook kiratine aan ook als we geen planten eten maar hiervoor verteren we onse eige dierlijke cellen die we al hebben we breken ons eige lichaam af
maar even terugkomen op de heele wereld aan het vega voer want volgensmij heb je geen iedee over wat voor omvang je nu praat
het probleem is voornamelijk de omvang van het project
wat je met me eens ben is dat je om aan je dagelijkse hoeveelheden te komen meer eten nodig heb als veganist dan als je je dieet aanvult met dierlijke produchten
om zulke enorme hoeveelheden gewassen te verbouwen hebben we enorm veel landerijen nodig die elk jaar opnieuw vol moeten staan wat alleen mogelijk is door extreme bemesting (terweil je het land ook een jaar braak kunt laten staan er er koeien of schapen op kunt laten grasen welke de grond natuurlijk bemesten)
ook hebben we een veel grotere mate van transport nodig want helaas in groenland groeit zoveel de koudere gebieden op aarde zullen dus practish al hun voedsel van ver moeten halen om hun bevolking te voeden vooral de planten met hooge energie waardes zoals soja groeien voornamelijk in warmere landen terweil vlees en vis vooral in die landen ruimschoots voorhanden is

of wat dacht je van de droge gebieden op aarde rond de sahara of het middenoosten
groente en vruit verbouwen lukt er best op beperkte schaal maar veel efectiever is het houden van dieren die de beperkte woestijn vegetatie kunnen verteren (woestijngras bijvoorbeeld) en vervolgens deze dieren opeten zodat deze voedingstoffen dus met een omweg ook voor ons beschikbaar zijn

dit zelfde geld voor eilanden als de faroe waar mensen voornamelijk leven van visserij walvisvangst en beperkte veeteeld het land is dar voor het grootste deel te ruig voor landbouw

dus aangenomen dat het voedingsmiddelen technish allemaal kan hebben we dus een zeer groote transport sector nodig en zoals men weet loopt deze sector op olie iets waar we helaas niet zoveel van hebben
tuurlijk zijn er groene alternatiefe zoals biodisel helaas moet je hier weer gewassen voor verbouwen dus gaat dat ten koste van onze voedins grond wat er dus weer toe leid dat we grond tekort hebben
zoals wij weten leid deze trend in bijvoorbeeld brazilie waar veel op biodizel gereden word to heftige ontbossing omdat men toch nog meer land nodig hebben voor het verbouwen van deze gewassen

dan kun je natuurlijk ook zeggen ja maar dan gaan we op stroom rijden das helaas geen optie stroom moet ook ergens vandaan komen en afgezien van waterkracht en thermische warmte (wat je dus niet overal heb) alle groene stoom alternatiefen niet heel rendabel

ook zul je trouwns een flinke accu nodig hebben voor een vliegtuig of een boot
dus zelfs al zou het vqua voedingswaardes goed komen mat allemaal aan het vega voer lopen we dan dus alsnog tegen een enorm probleem aan en erg milieu vrienfdelijk is het al helemaal niet als die kunstmest en co2 uitstoot

en nee ik zeg ook niet dat we nu goed bezig zijn in tegendeel zelfs maar nee met alleen planten eten werkt het ook niet de kunst is net als altijd balans te vinden'

-----------------------------------------------------------

Dit schreef ik net terug. Is dat een beetje een goed antwoord? Ik kan hulp goed gebruiken.

Het klopt dat niet alle gebieden op aarde even geschikt zijn voor landbouw en daardoor zijn er inderdaad mensen die meer van vis en landdieren leven. Maar daar leven in verhouding ook veel minder mensen dan in gebieden waar landbouw wel mogelijk is. En zoals je inmiddels weet is er veel minder landbouwgrond nodig om alle mensen van plantaardig voedsel te voorzien dan voornamelijk het rijke westen van vlees te voorzien. Dus zoveel hoeft er nu ook weer niet vervoerd te worden.
Er worden trouwens enorm grote hoeveelheden dieren vervoerd. Levend naar een land waar het geslacht wordt en ingepakt in stukjes naar landen waar het gegeten wordt.
Ik vind overigens dat je goed en interessant nadenkt hierover. Ik leer er ook weer van, want ik weet natuurlijk ook niet alles. Maar omdat je denkt dat je het wereldvoedselprobleem niet kunt oplossen is dat geen reden om in je eigen leven niet meer verantwoorde en diervriendelijke keuzes te maken. Je kent natuurlijk de uitspraak: Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Dat is ook wat ik doe.

@rno

Bericht door @rno »

Ik hoop dat je goede antwoorden hebt voor deze onzin.

Mogelijk kan je aangeven dat ruim 80% van de wereldwijd verbouwde soja gebruikt wordt voor diervoeder. En dat dat over de hele wereld wordt gesleept op dieren van voedsel te voorzien. De soja zou beter ter plaatse gebruikt kunnen worden om de mensen van voedsel te voorzien, evenals de mais.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Oja, dat is waar ook. Dank je.

Ik kreeg al een mooie reactie op mijn laatste antwoord:

'geheel mee eens slepen met levende beesten is niet goed'

Lisa

Bericht door Lisa »

Ik ben heel benieuwd naar je reacties, discussies zijn niet mijn sterkste kant, bij de eerste opmerking ben ik al uitgepraat, dan weet ik al niet meer wat ik moet zeggen.
Moet me er toch eens meer in verdiepen zodat ik ook een weerwoord heb, mocht zoiets ooit voorkomen.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Vervolg:

Persoon A: Ik stel me even een wereld voor met allemaal veganisten .... Dan moeten we dus niet alleen de mensen voorzien van plantaardig voedsel maar zeker ook al het vee wat nu gebruikt wordt als voedingsbron ... Dat wordt een toestand.

Persoon B: Het einde van de wereld.

Persoon A: Of niet natuurlijk. Ze hebben geen functie meer dus die kunnen we dan eerst opeten ...Dat is de vraag

Persoon C (Van de lange tekst van de vorige pagina): nou dan offer ik me wel vrijwillig op om me door de rest van de veestapel heen te eten

Ik: Om dat doel te bereiken zal ik het opeten van de veestapel door de vingers zien, Persoon C.

@rno

Bericht door @rno »

Vraag of hij al een bed in het ziekenhuis heeft gereserveerd en wat voor muziek hij, na een lang ziekbed, bij zijn begrafenis wil.

Lisa

Bericht door Lisa »

Ik heb voorgesteld om volgende week woensdag te gaan koken voor mijn moeder, vader, mezelf en mijn dochter.
Eerst wilde ze het niet, want ze willen per se een prakkie (gekookte aadrappels, gekookte groente en een stuk vlees) en bovendien moeten ze echt echt echt vlees eten.
Nu zijn ze toch overstag gegaan, maar waarschijnlijk alleen om het uiteindelijk te kunnen afkraken.

Ik zat eerst te denken aan allemaal kleine hapjes, want als ik 1 gerecht maak en ze lusten het niet dan zeggen ze natuurlijk gelijk ja zie je nou veganistisch eten is walgelijk.
Maar ben toch beetje teruggekomen van dat hapjes idee, ik ben slecht in de keuken, en bovendien heb ik discalculie, dus ik kan wel 1 gerecht maken met moeite, maar meerdere hapjes tegelijk gaat gegarandeerd fout.
Ik kan geen tijden inschatten en geen hoeveelheden en als er dan ook nog tussendoor dingen in de oven staan dan explodeert straks heel de keuken door mijn toedoen :lol:

Weten jullie ietsdat makkelijk is, lekker vult en waarvan een omnivoor denkt, wow kan ik zo lekker eten als veganist zijnde?

Het is niet mijn idee ze te bekeren ofzo. Dat doen ze nooit, daarvoor is de bloeddorst te groot.
En zijn ze te bekrompen in hun denken.
Bovendien is de kans groot dat ze dit alleen doen om het vervolgens af te kraken, maar ik wil het toch proberen.

Wie heeft een leuk idee voor een recept?

Edit: mijn maakt gaat maandag risotto maken (hij is kok dus kan dat goed) en dan maak ik woensdag gevulde gegrilde paprika (gevuld met die risotto)
En dan hartige maiskoekjes, die had ik al eens gemaakt en die vonden ze erg lekker.
Maar dat is een beetje weinig. Hummus met brood erbij??

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Als je brood de maaltijd geeft bij geeft zou ik in plaats van hummus ('raar') zelfgemaakte kruidenboter doen. Gewoon kruiden en een beetje knoflook door een bakje Alpro margarine prakken en een paar uur laten staan zodat de smaken kunnen intrekken.

Voor echte Hollandse prakjes eters is dit een goed recept: http://vegetus.nl/ovenschotel-met-gehakt-en-boerenkool/

Mijn omnivore schoonfamilie schept er wel drie keer van op als ze de kans krijgen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Het is al die tijd stil geweest op die facabook pagina, maar vanmorgen zag ik het volgende:

Persoon D: Hallo.

Mijn facebook vriend (die zich er voor het eerst in mengt na 430 berichten): Het is een beetje stil gevallen.

Persoon E: In Schotland, waar ik gelopen heb, wordt in heel veel gebieden gejaagd, omdat anders de populatie uit de klauwen escaleert. Als iedereen veganist zou zijn zou alles weg getieft worden. En na dagen lopen ver van beschaving is er niks zo voedzaam als een dikke vette runderburger. Als ik al die calorieën(ongeveer 3000kcal op een dag) moet binnen krijgen met alleen planten moet ik een immense voorraad brandnetels mee slepen of bestellen. No fucking way dat vegansime dan handig is. En zolang er dieren in het wild leven zal er altijd vlees gegeten worden. Veganisme is uitgevonden door debielen die nooit buiten de stad komen en geen idee hebben hoe het op het platteland of in de bergen werkt.
Doe dus iedereen een plezier en ga lekker met een touw en een wankel krukje het bos in.

Persoon D: Ja kan kan je een koe vast binden met het touw en hem dan melken op een melkkrukje! Goed idee Persoon E.

Mijn facebook vriend: Oplossing voor een grote hoeveelheid aan kcal in een kleine verpakking (Foto van een zak pinda's). Zie hier. Ruim 600 kcal per 100 gram dus ongeveer 500 gram per dag is ruim voldoende (mits het optimaal wordt verteerd ) veel onverzadigde vetten alleen een niet probleem vanwege de hoeveelheid zouten.

Persoon E: Voor on the go zijn noten ideaal, maar als je dan weer eens in de beschaving komt kan het niet op tegen een goeie hamburger of spareribs.

Persoon C: vegan an old tribal word for a stupid fuck who can hunt or fish.

Framboos

Bericht door Framboos »

Waarom lees je daar toch?

Misschien moet je eens naar de podcast van Colleen Patrick-Goudreau over social media luisteren. Is niet een heel oude aflevering.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Framboos schreef:Waarom lees je daar toch?
Hierom, dit schreef ik eerder:

'Ik ben in mijn eentje in een 'discussie' terechtgekomen op een facebookpagina van een leuke jongen die zich er zelf niet mee bemoeit, maar met zijn vriendenclubje van jonge jongens die jagen, zwaardvechten, werken bij Archeon en bij de scouting zitten. Ze zien het als een leuk pestspelletje tegen mij en ik zie het ook als een uit de hand gelopen grap, maar ik hoop natuurlijk wel dat zij - en misschien anderen die zich er niet mee bemoeien maar wel meelezen - er iets van opsteken en een aantal andere keuzes gaan maken. Daarnaast is het ook wel eens lekker om me helemaal te laten gaan wat betreft het eindeloos doorgaan met reageren, cartoons, tekstplaatjes en video's plaatsen.'

Framboos

Bericht door Framboos »

Hm. Ik zou daar niet gelukkig van worden. En ik denk ook niet dat zulke discussies ook maar iemand aan het denken zetten.

@rno

Bericht door @rno »

Ik heb inderdaad ook een tijdje aan discussies meegedaan. Niet in de overtuiging de reageerder te overtuigen, maar om meelezers met andere gedachten in aanraking te brengen.

Op zich vond ik het wel leuk om dit te doen.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Precies, je weet nooit wie er mee leest en wat die met de informatie gaat doen. Daar kunnen nog wel grote verassingen tussen zitten. De kans is groot dat je het nooit te weten komt, maar dat geeft natuurlijk niet en maakt het ook wel weer bijzonder. Zaadjes plant je altijd.

Lisa

Bericht door Lisa »

Jeetje wat een haat ook tussendoor zeg, zoals deze opmerking:
Doe dus iedereen een plezier en ga lekker met een touw en een wankel krukje het bos in.

Ergens snap ik het misschien wel een beetje, want ergens diep van binnen weten ze dat vegans wel degelijk gelijk hebben en dat het echt verschrikkelijk is wat we de dieren, het mileu en onze gezondheid iedere dag, iedere seconde bewust aandoen.
Maar ze willen graag van hun stukje vlees blijven genieten zonder zich schuldig te hoeven voelen dus dan maar er keihard tegenin.
Tenminste, ik denk dat het zo werkt, al snap ik dan nog niet die intense haat.

Jeetje, hoe kun je als mens problemen hebben tegen iemand die probeert in vrede en compassie te leven met alles en iedereen om hem heen, waarom is dat zo bedreigend voor sommige mensen?
Word er soms zo verdrietig van, soms heb je het gevoel dat je tegen een keiharde muur van pure haat aanpraat en hoe je ook praat en smeekt je komt er niet doorheen.
En die mensen zijn voor zichzelf misschien nog wel het grootste probleem, hoe moet het zijn om met zo'n haat te leven? :cry:

Framboos

Bericht door Framboos »

TonyJello schreef:Precies, je weet nooit wie er mee leest en wat die met de informatie gaat doen. Daar kunnen nog wel grote verassingen tussen zitten. De kans is groot dat je het nooit te weten komt, maar dat geeft natuurlijk niet en maakt het ook wel weer bijzonder. Zaadjes plant je altijd.
Maar denk je niet dat je die zaadjes beter kunt planten bij mensen die er al ontvankelijker voor zijn? Deze mensen graven zich alleen maar in. Ik lees je uitwisselingen niet maar kan me voorstellen dat je door de provocerende reacties zelf ook eerder dingen zegt op een manier die niet de meeste... handige manier is. En post je het hier niet omdat je het frustrerend vindt...?

Plaats reactie