Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Lisa
Leefwijze: veganist

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Lisa »

Haha bedankt voor de input, je had je standpunt niet duidelijker kunnen brengen en natuurlijk heb je ook wel gelijk

Framboos

Bericht door Framboos »

ARTHUR schreef:Mijn kinderen eten vegan en zullen bij geen enkele oma dierlijke producten eten. Fijn dat zij geloven in het goede van vlees en zuivel, ik wéét dat het - los van alle dierenleed - kanker en andere vreselijke gevolgen kan hebben. Ik ben verantwoordelijk voor míjn kind, niemand anders. Jij hebt je kans gehad, moeder, en ik zal je dan ook niet kwalijk nemen dat jij tijdens mijn opgroeien niet verder hebt gedacht dan wat je ogen konden zien.

Zo geloof ik ook niet in hardhandig straffen of enkel in gesprek gaan over wangedrag. Mijn kind, mijn regels, mijn verantwoordelijkheid. Accepteren of tevreden zijn met begeleid bezoek.
Dat is wat jij in dat geval zou zeggen toch, hypotetisch? Je hebt geen kinderen toch, of heb ik iets gemist..?

Lisa

Bericht door Lisa »

Vandaag:

Oh veganist? Nou dan mag je dat staafje wel uit je arm laten halen (anti conceptie) want dat is op dieren getest, wist je zeker niet he, ha! Lekker dom!
Oh en je mag geen paracetamol meer, tja dan maar met hoofdpijn blijven lopen, eiegen schuld.

En toen ik meloen en later komkommer wilde pakken.
Zeg daar kunnen wel insecten op hebben gezeten hoor, nu mag je dat ook niet!

:(

Serieus, waarom zijn sommige mensen zo gemeen, ik doe toch niks verkeerds!

Lisa

Bericht door Lisa »

Basisschool?

Net thais besteld.
Ik wilde graag uit de vegetarische gerechten de groenten in oestersaus maar natuurlijk niet in oestersaus want dat is niet vegetarisch, laat staan veganistisch.
Dus ik vroeg waarom dat wel onder de vegetarische gerechten staat, want dat is toch ook een dier?
Ja maar wel een zeedier, dat valt onder vis en dat vinden de meeste mensen gewoon vegetarisch.

:?

Raar hoor, hoor het wel eens vaker, vegetarisch eten maar dan wel vis eten.
Snap de beweegredenen van die mensen dan nooit zo goed.

Brent

Bericht door Brent »

ja, dat probleem met definities en gezichtspunten heb je veel.
Ik zie mensen met honden en katten in huis weer niet als veganist, maar ook daar zie je veel onbegrip, het is maar hoe je gewend bent er tegenaan te kijken.
Eigenlijk zou het net als in supermarkten door de overheid strikt en eenduidig geregeld moeten worden, dat alles dat met eten verkocht wordt vaste aanduidingen als plantaardig dan wel lacto-plantaardig, dan wel ovo-plantaardig dan wel dierlijk moet hebben, op straffe van een hoge boete bij foutieve of ontbrekende aanduidingen.

Als het in supermarkten geregeld kan worden, dan ook voor restaurants enzovoort.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Brent

Bericht door Brent »

in het kader van je (te verwachten) reactie viel vanmorgen mijn oog op dit artikel in de Correspondent:

https://decorrespondent.nl/1077/Hoe-ide ... 3-f4629bb7

"Als de werkelijkheid schuurt met onze diepste overtuigingen, dan morrelen we liever aan die werkelijkheid dan aan ons wereldbeeld. Sterker nog, dan klampen we ons nóg harder vast aan de overtuigingen die we al hadden.De journalist Joe Keohane schreef een paar jaar geleden een interessant stuk over dit 'backfire'-effect. Net als mevrouw Martin."

Het wereldbeeld van honden- en kattenbezitters is dat deze roofdieren het "fijn" zouden vinden om in een mensenhuishouding te worden opgevangen, misschien zelfs fijner dan hun leven onder soortgenoten in het vrije veld.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Kim83
Leefwijze: flexanist

Bericht door Kim83 »

Een vriendin van mij kwam bij mij eten. Normaal gesproken zorgt degene die komt eten voor de drank en degene bij wie het thuis is voor het eten. Maar dit keer wilde zij graag voor het voorgerecht zorgen. Aangezien ik net over was gegaan op veganistisch eten, antwoordde ik dat ik liever voor het eten wilde zorgen. Omdat ik veganistisch was gaan eten en dat dat wellicht lastig koken was voor haar.

Ze reageerde: 'Ik ben echt teleurgesteld! Ik had me verheugd op een gezellige avondje eten en drinken. Nu moet ik op een blaadje sla kauwen met wat water.'. Ik ben heel rustig gebleven en heb steeds herhaald dat ik een geweldige maaltijd neer zou zetten en dat wijn geen probleem zou zijn (ik vergat het klaren van de wijn maar voor even...). Na enige geruststellingen van mijn kant, legde ze zich erbij neer. Ze kwam immers bij mij eten, dus het was uberhaubt al niet terecht om op deze manier te reageren.

Na het etentje kreeg ik een bericht van haar. Ze had heerlijk gegeten en ze wilde dat veganistische 'Gare du Nord' ook wel uitproberen :lol:

Op mijn werk krijg ik vreemde blikken als ik de belegde broodjes links laat liggen en met m'n eigen brood en hummus aan de slag ga. Maar ze vragen er wel gewoon naar gelukkig. Als ik het dan uitleg, dan begrijpen de meesten het wel. Ik heb daar nog geen negatieve reacties ontvangen. Wel veel reacties van mensen die terugdenken aan de jaren 70 en de vegetariër-hype die er toen schijnbaar was. Ook wel vaak dat mensen denken dat je niets mag eten als je veganistisch probeert te eten. Ergens klopt dat ook wel, ik laat bijna elke traktatie staan omdat ik weet dat er room of ei in zit.

Ik merk wel dat er vervolgens gekeken wordt naar een jack en een tas die toevallig van leer zijn. De jas had ik daarvoor al. De tas was een cadeau van iemand die dat een half jaar geleden al had gekocht. Ik vind het zonde om de jas weg te gooien voordat dat zou moeten. De tas was een cadeau en het zou ontzettend onbeleefd zijn om die weg te doen omdat ik 3 maanden geleden heb besloten om veganist te worden. Zeker gezien het feit dat de tas werd uitgekozen voor mij (en met zorg... kleur, type... alles voldoet) toen ik nog niet veganistisch was.
In deze 'overgangsperiode' heb ik nog steeds een hoop spullen van leer en wol. Ik ga ze niet weg gooien voordat het moet. Aan de ene kant omdat dat in wezen zonde zou zijn, aan de andere kant omdat ik financieel gezien dan een probleem zou hebben. Als je alles in één keer moet vervangen... laten we eerlijk zijn...

Mijn ervaring op dit moment is dat mensen kritisch zijn en dat mag. Als ik uitleg geef of hen laat ervaren, dan zijn ze al een stuk positiever! Je ziet ook steeds meer producten in de reguliere supermarkten die veganistisch zijn! En met deze dip, zorg je ervoor dat iedereen geniet: http://veganchallenge.nl/frisse-komkommer-cashewdip/ Dat is een favoriet bij mijn gasten.

Lisa

Bericht door Lisa »

@kim, ik herken dat naar kleding en schoenen kijken wel.
Als je dan hebt uitgelegd dat je geen dierlijke producten wil gebruiken dan zie je gelijk die ogen overal naar schieten alsof ze echt iets zoeken om je onderuit te halen: EN DAT DAN!! Word er regelmatig geblaft, en dan wijzen ze inderdaad naar schoenen of trui.
Mijn wollen kleding die ik wil afdragen draag ik nu alleen nog in huis, om dit soort reacties te voorkomen.

Laatst was ik weer in discussie met mijn moeder.
Dingen die voorbij kwamen:
- als je kind later kanker heeft mag je haar niet aan de medicijnen zetten, dan pak je haar op en loop je weg, dan moet je haar dood laten gaan, medicijnen zijn op dieren getest!
- oh, kleding van de h&m? Weet je wel dat ze daar mensen voor uitbuiten? Ik dacht dat jij zo'n wereldverbetraar was, dat je daar nou niet op let zeg!
- echt zielig dat je een outsider van je kind maakt, je hebt er nu al voor gezorgd dat ze word gepest later op school, echt zielig wat je dat kind aandoet.

Dit was ook meteen mijn laatste discussie met mijn moeder, contact staat nu op een laag pitje, ben er even klaar mee.
In discussie gaan is prima, maar dit is gewoon heel hatelijk allemaal!

@rno

Bericht door @rno »

Lisa schreef: - echt zielig dat je een outsider van je kind maakt, je hebt er nu al voor gezorgd dat ze word gepest later op school, echt zielig wat je dat kind aandoet.

Mijn ouders hadden tal van idealen, niet alleen vegetarisme. Ruim voldoende om gepest te worden, maar ik heb dit zelden meegemaakt en geen slechte herinneringen aan school. Echt een outsider voelde ik mij niet. Op straat voldoende vriendjes (toen speelden we inderdaad nog op straat).
Wat ik er wel aan over heb gehouden, is dat ik nooit meega met de "flow" of hypes volg. Gewoon zelf denken.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Marianne

Bericht door Marianne »

Brent schreef:in het kader van je (te verwachten) reactie viel vanmorgen mijn oog op dit artikel in de Correspondent:

https://decorrespondent.nl/1077/Hoe-ide ... 3-f4629bb7

"Als de werkelijkheid schuurt met onze diepste overtuigingen, dan morrelen we liever aan die werkelijkheid dan aan ons wereldbeeld. Sterker nog, dan klampen we ons nóg harder vast aan de overtuigingen die we al hadden.De journalist Joe Keohane schreef een paar jaar geleden een interessant stuk over dit 'backfire'-effect. Net als mevrouw Martin."

Het wereldbeeld van honden- en kattenbezitters is dat deze roofdieren het "fijn" zouden vinden om in een mensenhuishouding te worden opgevangen, misschien zelfs fijner dan hun leven onder soortgenoten in het vrije veld.
Ha Brent,
Blijf ik teveel op mijn aambeeld slaan als ik zeg dat het in de natuur toch veel voorkomt dat twee verschillende soorten elkaars gezelschap uitkiezen omdat beiden er beter van worden? Bijvoorbeeld een rund en een vogeltje dat dol is op zijn parasieten? Of ook: een eenzaam mens en een lui hongerig hondebeest?

Edit: en ik kan het niet helpen, maar denk ook écht dat mijn honden aan me gehecht zijn. Honden snappen niet alleen het gedrag van mensen erg goed, maar omgekeerd snappen mensen honden ook, bijvoorbeeld omdat er toch overeenkomsten zijn, zoals bijvoorbeeld een zucht van genoegen.

Overigens zie ik soms ook om me heen dat het vreselijk mis kan gaan tussen mensen en honden hoor. Maar ik ben ervan overtuigd dat het omgekeerde ook veel voor komt.

Kitsune

Bericht door Kitsune »

Ik wil niet teveel off-topic gaan, maar honden zijn al heel wat jaren door mensen dusdanig gefokt dat de meesten het absoluut niet zouden redden zonder de mens. Het zijn qua gedrag een soort "wolven" die eeuwig puppy blijven (blaffen doen bijv. alleen wolven puppy's, om over de speelsheid maar niet te spreken). Daarnaast zijn honden eerder omnivoren (ipv 'standaard' roofdieren) en enorme opportunisten. Ik denk dat je (Brent) honden nogal onderschat....
Wat overigens niet wil zeggen dat ik voor huisdieren ben.....ik sluit me aan bij Arthur en zal dieren (waaronder honden) opvangen zolang dat nodig is (lees: ze een beter leven geven).

Qua reacties.......ik merk vooral dat wanneer mensen bij ons komen eten, dat ze telkens verbaasd zijn over hoe lekker veganistisch eten kan zijn en hoe anders het is dan wat ze verwacht hadden.

Wen

Bericht door Wen »

Kitsune +1

Brent

Bericht door Brent »

Je hebt gelijk, honden hebben hun rechten op een natuurlijk leven verspeeld toen ze zich door ons lieten doorfokken.
Hadden ze het maar niet moeten toestaan!
Is dat ongeveer de redenering die ik hieruit destileer?

Lisa

Bericht door Lisa »

Wen

Bericht door Wen »

echt grappig :)

TonyJello

Bericht door TonyJello »

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Maar deze reactie vind ik geweldig!

'bekijk het positief nog altijd liever een veganist die zegt dat ik hellemaal niks schattigs mag mutileren en opeten dan iemand die zecht dat wat ik doe dierenmishandeling is en ik mn vlees ook gewoon in de supermarkt kan kopen zoals iedereen'

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Deze dan weer niet:

'Ik vind het plezier van lekker stukje biefstuk persoonlijk wel opwegen tegen het al reeds door wetgeving beperkte beetje dierenleed.'

Lisa

Bericht door Lisa »

TonyJello schreef:Deze dan weer niet:

'Ik vind het plezier van lekker stukje biefstuk persoonlijk wel opwegen tegen het al reeds door wetgeving beperkte beetje dierenleed.'
:x

Vandaag waren we in een winkelcentrum en daar zouden we ook gelijk blijven eten.
Er was een macdonalds, 5 winkels die leken op een macdonalds (verkochten dezelfde troep)
En nog een paar winkels waar het meest voedzame een croissant was, of een donut.
In laatst genoemde dan maar gaan zitten, want ja we moesten toch iets eten.

Maar ik stond een beetje te overleggen met mijn man, ja wat moet ik nou, ik heb echt super honger, maar niks hier is vegan.
Dus die man kwam helemaal van achter zijn kraampje vandaan en vroeg wat er aan de hand was.
Dus ik uitgelegd dat ik vegan eet, heeft hij helemaal het menu staan uitleggen en verteld welke producten hij vegan kon maken.
Uiteindelijk een pannenkoek gegeten met extra veel groente erop.
Volgens mij was de pannenkoek niet vegan, al ging hij wel zijn best doen zei hij.
Maar wat lief dat hij zo mee dacht en helemaal zijn best deed om iets te bedenken voor me! Was heel begripvol en deed helemaal niet moeilijk.

Ook gisteren wat kleding gekocht in een winkeltje waaronder een wikkelrok die je aan 2 kanten kon dragen.
Maar bij thuiskomst bleek het 100% zijde te zijn, weet ik veel, heb nog nooit iets van zijde gekocht dus herkende de stof helemaal niet.
Eigenlijk mocht ik het niet terugbrengen want het was een afgeprijsd artikel, dat had ze al verteld toen ik het ging afrekenen. Maar ik heb het uitgelegd en ze bergreep het helemaal dus ze nam het toch terug.
Kreeg niet mijn geld terug maar mocht iets anders uitzoeken, super aardig!

Zo kan het ook he :mrgreen:

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

(y) Fijn!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie