Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Overstand
Leefwijze: veganist

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Overstand »

Ik vond smurfin best sexy gemaakt in die film 8)

jet
Moderator

Bericht door jet »

Ik vond het wel apart dat de oorspronklijke smurfin donker haar had (en 'kwaadaardig' was) en de latere blond/geel haar had.....
Maar ik dwaal af :mrgreen: :offtopic:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Brchj

Bericht door Brchj »

Jongens jullie snappen er niks van, baby smurf was duidelijk de leukste. Die kon toveren.

Anyway, mijn eigen moeder ging laatst op een feestje (waar ik notabene zelf bij was) vertellen tegen anderen dat ze het niet eens was met mijn veganisme.

Zucht...

Ze draait wel bij, toen ik vegetarier was vond ze dat altijd erg goed, en ze wil zelf eigenlijk al geen ei meer eten omdat ze sinds kort weet hoe dat eraan toe gaat, maar ze is natuurlijk nog in de illusie dat zuivel gezond is enzo..
Lieve Nugget! <3
Clover

Overstand

Bericht door Overstand »

ja ik snap dat wel beetje denk ik Brchj

Mijn mami is altijd awesome! Zij staat bij achter alles wat ik doe, beschermde me zelfs toen ik als klein kind van school werd gestuurd.

Mijn zus daarentegen, zij zegt wel dat ze het oke vind, maar laatst was ik bij hun, groente aan het snijden, met handschoentjes omdat mijn vingers anders zo naar knoflook ruiken,

kwam, ofja, ging een vrouw bij hun weg, die dan zei tegen mij, waarom heb jij handschoenen aan? Ik legde haar uit wegens geur,

Zij zei: ja doe ik nooit, ik heb er nooit last van

Kwam mijn zus tussenbeide, met: jaa hij, hij is altijd.. zo een tss gebaar. (van: hij heeft issues)

:( that hurtte me best wel, tegen een vrouw die bij haar zakelijk op bezoek was.

Wanneer het van anderen komt niet, I'm stronger nu, geen little onzekere boy aan het begin meer.

Maar mn zus, ik heb haar dat gezegd,

zei ze, sorry je hebt gelijk. Maar onbewust :) get it?

I do. And that is fuckedup

Mijn mami though, is awesome!

wat een vrouw!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Gasten: we hebben een leuk idee, BBQ met zijn allen! Jullie komen toch ook?
Mijn vriend: ehm, As is vega en ik eet nog heel weinig vlees. We komen daarna wel een wijntje drinken.
Gast: We hebben ook vis! Dat kan ze toch eten?
Vriend: Vis is ook niet vega, dat is een dier.
Gast: Nou wat paprika's dan...
Vriend: Ze houdt niet zo van vleessmaak aan haar paprika's
Gast: Dan eet ze ook niks, pff dat je zo kan leven...

We zijn dus ook niet meer voor de wijn gegaan.

Ik was wel blij met deze reactie van mijn vriend overigens.

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske »

Jammer dat je daarna geen wijntje meer bent gaan drinken..... Imo bevestig je nu het beeld dat er is van mensen die vegetarisch/veganistisch eten (ze zijn lastig, denken te veel over de verkeerde dingen na, zijn niet gezellig etc....)

@rno

Bericht door @rno »

franske schreef:Jammer dat je daarna geen wijntje meer bent gaan drinken..... Imo bevestig je nu het beeld dat er is van mensen die vegetarisch/veganistisch eten (ze zijn lastig, denken te veel over de verkeerde dingen na, zijn niet gezellig etc....)
Ik denk dat je dan wel meer dan één wijntje moet gaan drinken.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Nou er spelen meer dingen mee dan. We werken hier hard en 's avonds is onze vrije tijd. Als ik dan kan kiezen wat ik kan doen, of bij een flapdrol die me raar vindt een wijntje moet drinken is mijn keuze snel gemaakt.

Gisteren heb ik overigens heel gezellig wijntjes gedronken met (andere) gasten.

Mystique

Bericht door Mystique »

LoL... Ik zou echt nooit tegen mijn zin een wijntje gaan drinken met zulke oppervlakkige mensen om hun vooroordeel niet te bevestigen. Ze hebben dat vooroordeel nu al, dus of het erg gezellig geweest zou zijn is dan ook maar de vraag.

Ik vind het goed dat je voor jezelf en jouw eigen plezier hebt gekozen, As. Sommige mensen zijn het simpelweg ook gewoon niet waard om moeite in te stoppen. ;)

Lisa

Bericht door Lisa »

Het volgende whatsapp gesprekje tussen mijn moeder en mij wil ik jullie niet onthouden:

Ik: wil je a.s woensdag asjeblieft iets maken zonder vlees voor f (mijn dochter), of ik wil ook eten meegeven eventueel
Moeder: f móet echt vlees eten, dat mag je haar niet aandoen! Ik heb nog vegetarische worstjes liggen
Ik: graag de worstjes dan als je die wil klaarmaken
Moeder: ik ga haar gewoon iedere x veg vlees geven, maar niet zonder vlees. Kan nooit goed zijn. Ik ga naar het consultatiebureau om het na te vragen. Wat jij doet moet jij weten maar dat meisje moet gezond eten
Ik: vlees vervanger is prima
Moeder: ik ga het navragen!

Of de worstjes al dan niet vegan zijn laat ik maar even zitten. Vegetarisch ben ik al erg blij mee.
Mijn angst nu is dat ze tegen iemand aanloopt van de vleeslobby bij het consultatiebureau, iemand die zegt: oh nee mevrouw, opgroeiende kinderen móeten echt vlees hebben, en melk, dit is echt heel belangrijk!
Hopen dat ze daar een beetje hersencellen in hun hoofd hebben zitten.
Mijn moeder hoeft maar 1 iemand tegen te komen die zegt vlees is gezond en ik krijg er nooit meer een vleesvervanger doorheen daar.
Nu blijft ze toch wel net zolang zoeken tot ze zo iemand gevonden heeft of gaat op google zoeken met de zin:
Waarom is vlees heel gezond voor je en dat gaat ze me dan vervolgens mailen.

Pffff vermoeiend hoor. Maar goed, die enkele keer dat ze daar eet.
Het aantal eetmomenten daar maar zoveel mogelijk beperken.

@rno

Bericht door @rno »

Lisa schreef:Kan nooit goed zijn. Ik ga naar het consultatiebureau om het na te vragen. Wat jij doet moet jij weten maar dat meisje moet gezond eten
Je mag dit als voorbeeld aanvoeren:
Mijn ouders zijn in 1930 vegetariër geworden en hebben zeven kinderen vegetarisch opgevoed, zelfs in de oorlogsjaren (hongerwinter). Ze zijn allemaal gezond volwassen geworden.

Mijn zoon en dochter hebben hetzelfde lot (zonder hongerwinter) ondergaan en zijn inmiddels volwassen en nog steeds vegetariër.

Desgewenst wil ik je moeder een bezoekje brengen, samen met mijn zus van 81.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

"Ik drink melk en eet ei, dus moet ik consequent zijn en ook vlees eten." :shock:

Lisa

Bericht door Lisa »

Haha dankje @rno, maar mijn moeder is op zoek naar mensen die met haar meepraten. Iets van jou, of wie dan ook die kan bewijzen dat veganisme gewoon gezond is, zal ze nooit aannemen terwijl iemand die zegt dat veganisme ongezond is gelijk zal zien als iemand die de wijsheid in pacht heeft.
En ze zal net zo lang op internet zoeken totdat ze een arts heeft gevonden die schrijft dat veganisme ongezond is, want dan komt het ook nog eens van een arts! :D nou dan moet het wel waar zijn!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Dan komen we gewoon met zijn allen, ik ben mijn hele leven (40 jaar) vega en loop gewoon rond :wink:

Mijn vader is chemicus/toxicoloog en mijn moeder was biologe, beide gepromoveerd. Je zou zeggen dat die weloverwogen keuzes konden maken destijds.

Lisa

Bericht door Lisa »

Mijn moeder zou het dus gaan navragen bij het consultatie bureau over dat vegan eten
(Lees: Steun zoeken in haar belief dat haar dochter verschrikkelijk onverantwoord bezig is)
Dat ik diezelfde dag of de dag erna nog geen berichtje had in de trant van:
"Zo, ik zei het toch, heb het nagevraagd en ze zeggen daar ook dat je dom bent dat je zo met de gezondheid van je kind speelt, ha!!" liet al een beetje een belletje rinkelen.
En vandaag had ik haar weer aan de telefoon en toen gaf ze dus een beetje schoorvoetend toe dat ze daar hadden gezegd dat het niet ongezond was als ik maar zorgde voor vervanging en vooral lette op b12 en ijzer. :mrgreen:

Ik had wel een beetje medelijden met haar want ze zat er geloof ik echt op te wachten om mij keihard uit te lachen dat ik het bij het verkeerde eind had.
Dus ben blij dat ze het nu van iemand heeft gehoord waar ze redelijk vertrouwen in heeft dat die er verstand van heeft, al vind ze het natuurlijk nog steeds belachelijk.
Maar wie weet draait ze bij als ze over een half jaar merkt dat het menens is en dat we niet weer opeens vlees zijn gaan eten.

Ze vind alleen dat ik mijn dochtertje iets opdring en dat ik haar niet zelf de keuze laat.
Maar doe je dat niet ook als je haar vlees voorschotelt en andere dierlijke producten?
Als zij later oud en wijs genoeg is om over haar keuzes na te denken dan wil ik er nog wel eens over nadenken om haar zelf de keuze te laten, maar voorlopig is ze nog maar 3 en beslis ik :grin:

@rno

Bericht door @rno »

Lisa schreef:
Ze vind alleen dat ik mijn dochtertje iets opdring en dat ik haar niet zelf de keuze laat.
Maar doe je dat niet ook als je haar vlees voorschotelt en andere dierlijke producten?
Als zij later oud en wijs genoeg is om over haar keuzes na te denken dan wil ik er nog wel eens over nadenken om haar zelf de keuze te laten, maar voorlopig is ze nog maar 3 en beslis ik :grin:
Ditzelfde geldt ook voor de keuze van geloof, roken, drinken, drugs gebruik en het al dan niet weggooien van een papiertje op straat.

Mystique

Bericht door Mystique »

Jezus... Ik zou mijn kind dus echt nooit naar mijn moeder brengen als zij zo respectloos en en en, ik heb er gewoon geen woorden voor!, met mij en mijn wensen om zou gaan.
Sorry hoor, maar ik vind je moeder echt overkomen als een vreselijk mens! :shock:

Brent

Bericht door Brent »

Lisa schreef:Dus ben blij dat ze het nu van iemand heeft gehoord waar ze redelijk vertrouwen in heeft dat die er verstand van heeft, al vind ze het natuurlijk nog steeds belachelijk.
Maar wie weet draait ze bij als ze over een half jaar merkt dat het menens is en dat we niet weer opeens vlees zijn gaan eten.
Je moeder heeft duidelijk (zoals de meeste mensen) niet door dat het eten van vlees, vis, eieren en zuivel de kansen op het krijgen van kanker, hart- en vaatziekten waaronder beroertes en suikerziekte aanzienlijk verhoogt.
Misschien moet je haar er direct en hard mee confronteren dat zij van jou verlangt dat je die kansen voor je kind omhoog schroeft?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Lisa

Bericht door Lisa »

@mystique, ikzelf gebruik liever het woordje 'apart'. Het blijft toch mijn moeder en zie ze niet graag als verschrikkelijk persoon. Op andere gebieden is ze heel lief en zorgzaam hoor :wink:
Mijn moeder doet gewoon heeeeel erg haar best om met de grote kudde mee te lopen.
Wat de rest doet dat doet zij ook, waar de rest heen gaat daar gaat zij ook heen.
En de grootste groep bestaat toch helaas uit vleeseters en dat is zij dus ook.

@Brent, denk niet dat dat iets uithaalt.
Ik ben al heel blij dat ze van het consultatiebureau heeft gehoord dat het niet ongezond is wat ik doe.
Ze zal mij nooit helemaal accepteren als persoon die zich bewust buiten de groep zet, maar als ze alleen maar stilletjes accepteert wat ik doe ergens op de achtergrond dan ben ik al tevreden :wink:

Je kunt niet iedereen veranderen.
Sommige mensen zitten teveel vast aan gewoontes en cultuur en de angst wat anderen wel niet van ze denken.
Zulke mensen moet je ook niet willen veranderen denk ik. Het is eng buiten hun comfort zone.
Ik hoop zulke mensen met geduld liefde en compassie te kunnen blijven benaderen zonder oordelen en verwijten. :hippy:

Brent

Bericht door Brent »

Amen! :)
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Plaats reactie