Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
MBVegan31
Leefwijze: veganist

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door MBVegan31 »

Zondag komen vrienden op bezoek voor m'n verjaardag.
Ik heb voor 100 euro aan vreten en drinken gekocht en wat zegt m'n vriend net? :
Heb je geen worst of kaas ofzo gekocht??? Je krijgt praatjes zo hoor!
Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

MBVegan, vermoeiend is dat hé...

Laatst was ik een terrasje pakken met wat nieuwe studiegenoten. Als ik bestel, komt natuurlijk de vraag waarom dat zo moeilijk moet? Ik dus uitleggen dat ik vegan ben. Komt een meisje aan: "ja maar, een koe geeft gewoon melk, en een kip legt gewoon een ei..."

Dat is een nogal standaardreactie, maar als ik 'm nog ÉÉN KEER hoor... ik sta niet voor mezelf in hoor :banghead:
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.
Mystique

Bericht door Mystique »

Probeer maar zo te denken: wij zijn zelf ook zo onwetend geweest. Ik ben er dankbaar voor dat er iemand in mijn leven is gekomen die mij de ogen heeft geopend en ik hoop dat ook te kunnen betekenen voor anderen. :)
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Renee1137 schreef:Dat is echt bizar. Ik snap niet dat mensen zo onfatsoenlijk kunnen zijn zonder een heleboel scheve blikken te krijgen.
Het heeft natuurlijk ook met het nivo van de mensen te maken. Ik werk al jaren via uitzendburo's en doe ongeschoold werk. Jij begeeft je over het algemeen tussen mensen met een veel hoger nivo. Dat is toch wel een wereld van verschil.

Over die scheve blikken: Mensen horen graag bij de groep. Kiezen ze mijn kant of die van haar... beiden staan we op zo'n moment buiten de groep. Twee 'extremen' tegenover elkaar. Niemand steekt zijn nek uit, maar ik denk dat in dit geval diverse collega's meer begrip voor mij hebben. Niet omdat ze het fijne ervan weten, maar omdat ik vanuit betrokkenheid voor iets sta en de zij het afzeikt. Logisch, lijkt mij.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Je hebt wel gelijk Tony, je uitleg is logisch. Ik bekeek het denk ik te veel vanuit mijn eigen perspectief. Ik ken eigenlijk niemand die dit soort gedrag zou accepteren. Maar door je uitleg snap ik wel waar dat soort gedrag vandaan kan komen.

Niet helemaal een 'reactie' maar meer een positieve ervaring. Bij ons op de tuinderij kwam een groepje van Slow Food voor een rondleiding, en daarna hadden ze een potluck. De tuinder had vantevoren al gezegd dat Slow Food naar zijn gevoel nogal overmatig van de vlees en kaas-producten is (zeldzame varkensrassen, dat soort dingen). Toen ze vroegen of we mee-aten met hun meegebrachte eten was het eerste wat hij zei, ehm... [kijkt naar mij], als er iets veganistisch is?" Zo lief. Hij leest ook alle ingrediënten van de koekjes voor me :D Anyway, blijkt alles wat ze meehebben dus vegetarisch te zijn, en één van de vier dingen was zelfs een vegan salade. De enige dierlijke producten in de hele potluck waren wat kleine stukjes huttenkase en brie. De mevrouw van de vegan salade zei dat ze het niet expres vegan had gemaakt maar ze leek wel blij te zijn dat ik ervan kon eten. Vond ik toch wel hoopvol, blijkbaar stellen ze smulpaperij toch niet op één lijn met veel vlees, vis en kaas...

Oh, en ik vond een boek die een jongeman op zijn eigen website had gepubliceerd waar o.a. in stond (was niet het main subject) dat hij dacht dat een vegan dieet toch niet zo'n goed idee was, vooral wat betreft afvallen en op gewicht blijven. Dus toen heb ik 'm gemaild over of hij dit en dat onderzoek gelezen had enzo, en hij reageerde super-geïnteresseerd en hij veranderde zijn standpunt er zo'n beetje meteen door... :D
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

(y) fijn Renee, toevallig dan maar kon je tenminste lekker mee-eten :)
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Renee1137 schreef:Je hebt wel gelijk Tony, je uitleg is logisch. Ik bekeek het denk ik te veel vanuit mijn eigen perspectief. Ik ken eigenlijk niemand die dit soort gedrag zou accepteren. Maar door je uitleg snap ik wel waar dat soort gedrag vandaan kan komen.
Daarom is het voor jou en enkele andere Veganisten misschien gemakkelijker om positief te zijn en te blijven. Ik heb met nogal afgestompte, kortzichtige, ongemotiveerde mensen te maken. En wat denk je wat voor reacties we krijgen met ADC in het centrum van bijvoorbeeld een stad als Den Haag...
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

TonyJello schreef:
Renee1137 schreef:Je hebt wel gelijk Tony, je uitleg is logisch. Ik bekeek het denk ik te veel vanuit mijn eigen perspectief. Ik ken eigenlijk niemand die dit soort gedrag zou accepteren. Maar door je uitleg snap ik wel waar dat soort gedrag vandaan kan komen.
Daarom is het voor jou en enkele andere Veganisten misschien gemakkelijker om positief te zijn en te blijven. Ik heb met nogal afgestompte, kortzichtige, ongemotiveerde mensen te maken. En wat denk je wat voor reacties we krijgen met ADC in het centrum van bijvoorbeeld een stad als Den Haag...
Zelfs ik vind het met over het algemeen positieve reacties soms moeilijk om niet negatief te denken, dus ik kan me echt wel voorstellen dat het in jouw situatie nog veel moeilijker is.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
TonyJello

Re: Reacties van niet-veganisten op Veganisten

Bericht door TonyJello »

Het is wel Vegan-overschrijdend leerzaam.
Iejoor

Bericht door Iejoor »

Ik heb laatst gezondigd en toen hebben we pizza besteld en heb ik een pizza met kaas gegeten.
Waar ik vervolgens drie dagen knallende koppijn van heb gehad dus dat nooit meer (en het was niet eens meer zo lekker als 'toen').
Ik vertelde dat aan een collega en die reageerde met dat ik dan 'straks' toch 'helemaal niks meer' kon eten, wat als ik in het ziekenhuis zou komen te liggen, daar hebben ze geen veganistisch eten.
Joh, dat hebben mensen die biologisch eten ook. Een vriendin vertelde dat als ze eens 'gewoon' uit eten ging dat het dan wel lekker was, maar dat ze de volgende dag hoofdpijn had. Dat is echt niet een kwestie van veganisme alleen.
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope
@rno

Bericht door @rno »

Tijdens een gesprek met echte carnivoren gaf ik aan dat ik nog nooit vlees had gegeten.

Carni: "Dus je weet niet beter".

Vanzelfsprekend had ik kunnen antwoorden: "Juist wel", maar ja, dan ben je arrogant.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.
@rno

Bericht door @rno »

Ik deelde echte vegan-koekjes uit van "Billy's Farm" aan carni's.

Carni: "Probeer je mij te vergiftigen".

Ik: "Integendeel".
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.
Brent

Bericht door Brent »

Iejoor schreef:Ik heb laatst gezondigd en toen hebben we pizza besteld en heb ik een pizza met kaas gegeten.
Waar ik vervolgens drie dagen knallende koppijn van heb gehad dus dat nooit meer (en het was niet eens meer zo lekker als 'toen').
Ik vertelde dat aan een collega en die reageerde met dat ik dan 'straks' toch 'helemaal niks meer' kon eten, wat als ik in het ziekenhuis zou komen te liggen, daar hebben ze geen veganistisch eten.
Joh, dat hebben mensen die biologisch eten ook. Een vriendin vertelde dat als ze eens 'gewoon' uit eten ging dat het dan wel lekker was, maar dat ze de volgende dag hoofdpijn had. Dat is echt niet een kwestie van veganisme alleen.
Ik heb wel eens een gigantische migraineaanval gehad na het nuttigen van een door een kennis bereide maaltijd met champignons (hij wist niet dat ik dat nooit eet), maar van kaaspizza's krijg ik enkel soms een kortdurende ontsteking, nooit hoofdpijn.
Voorlopig eet ik bijna wekelijks die ene enkele maaltijd met graan en kaas en dat is dus een pizza.
Totdat ze ooit in de supermarkt vegan pizza's gaan verkopen zonder look. Maar dat zie ik niet snel gebeuren. :cry:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
TonyJello

Reactie van een Veganist op een niet-veganist

Bericht door TonyJello »

Als je kaas eet ben je geen Veganist en dan moet je dat wijzigen bij je profiel.
MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Brent je kan toch zelf thuis een veganpizza maken?
Rick
Site Admin

Re: Reactie van een Veganist op een niet-veganist

Bericht door Rick »

TonyJello schreef:Als je kaas eet ben je geen Veganist en dan moet je dat wijzigen bij je profiel.
Dit is niet zo tactvol he. Je kunt het er best mee oneens zijn, maar er is hier geen reglement dat zegt wanneer je dit wel of niet mag gebruiken. Doe dan ook graag niet alsof dat er wel is en laat iedereen vrij het zelf toe te passen zoals hij/zij dat wil.
Iejoor

Bericht door Iejoor »

Vandaag was er iemand en ik weet niet meer precies hoe hij het zei, maar het kwam er op neer dat ik niet veganist hoefde te zijn om de wereld te veranderen want dat had toch geen zin.
Ik kreeg er een gevoel bij alsof hij zich enigszins aangevallen voelde hoewel ik niks raars gezegd heb.
Verbaasde me over het feit dat andere mensen die avond vertelden over een veganist die heel extreem was, want als je die een snoepje aanbood wou ze eerst weten wat er in zat en anders wou ze het niet...
Elpida Shelter of Hope
@rno

Bericht door @rno »

De wereld verbeteren begint bij jezelf.

Maar je mag natuurlijk met je armen over elkaar wachten tot je buurmens de eerste stap zet. Maar die wacht op zijn/haar buurmens.
Iejoor

Bericht door Iejoor »

Dat was dus ook mijn reactie. Als iedereen zo denkt, zál er ook niks veranderen...
Verder was het het standaard verhaal over mensen in hun waarde laten want ze doen óók zo hun eigen goeie dingen....
Oh ja, en 'jij eet heel veel niet hè' maar ik eet ook heel veel wél!
Elpida Shelter of Hope
TonyJello

Re: Reactie van een Veganist op een niet-veganist

Bericht door TonyJello »

Rick schreef:
TonyJello schreef:Als je kaas eet ben je geen Veganist en dan moet je dat wijzigen bij je profiel.
Dit is niet zo tactvol he. Je kunt het er best mee oneens zijn, maar er is hier geen reglement dat zegt wanneer je dit wel of niet mag gebruiken. Doe dan ook graag niet alsof dat er wel is en laat iedereen vrij het zelf toe te passen zoals hij/zij dat wil.
Het gaat niet om een mening, het is een feit. Het is niet vrij in te vullen. Je mag alles, maar als je kaas eet ben je geen Veganist.
Plaats reactie