Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Dani »

Renee1137 schreef: Zoals ik al eens eerder heb gezegd in het forum, zijn veganisten die heel veel contact hebben met vleeseters en diens voedingspatroon beïnvloeden juist veel beter bezig dan veganisten die (zelf gekozen of niet) in hun eigen vegan bubble leven. Want: meer dierenlevens gered, en meer mensen laten zien hoe het anders kan. Om dan je eigen 'puurheid' als vegan vóór de belangen van de dieren te zetten, is juist egoïstisch en niet erg vegan-minded :)

Wat iedereen ook wel of niet gezegd heeft: Het is niet constructief om elkaar aan te vallen. Als je al de neiging hebt om een mede-veganist om de oren te slaan voor zijn gedrag, dan heb je ruzie met de hele wereld :D En uitschelden helpt al helemaal niet...
Mooi gezegd, en ik ben het er helemaal mee eens. Juist laten zien dat je niet meer mee kan/wil draaien in het leven wat het overgrote deel van de mensen ziet als "normaal" maakt de drempel voor veganisme alleen maar groter en hoger.
Geef het positieve voorbeeld van hoe je toch lol in het leven kan hebben, heerlijk kan eten én uit eten gaan en kan genieten van vele dingen. Dat inspireert mensen meer, dan dat je je afzondert, afwijst en afkeurt.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Wen

Bericht door Wen »

Helemaal mee eens :)

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Marja, om terug te komen op je verbazing over Desteni t.a.v. veganisme; ons doel is om in de toekomst als mensheid de vleesindustrie afbouwen. Dat moet geleidelijk gebeuren omdat er anders een massale werkeloosheid zou ontstaan van de miljoenen en miljoenen mensen die hierin en hiermee in verband werk hebben.
Ook zijn lang niet alle menselijke lichamen op dit moment geschikt om te stoppen met vlees eten wegens de langdurige gewenning er aan.
Er zijn waarden gehecht aan vlees eten die wel een paar generaties vergen van heropvoeding om tot een andere houding en ander gedrag te komen t.a.v. de dierenwereld. En goede kennis van voeding en dieten en het menselijk lichaam.
Het Is allereerst noodzakelijk om iedereen van een basisinkomen te voorzien, anders lukt het nooit om zulke opvoeding te organiseren.
Daarom dat we nu de nadruk leggen op deze eerste stap.
We verwachten dat we alleen nog vlees zullen eten als een delicatesse nu en dan van dieren die gestorven zijn van ouderdom of door een ongeluk, waarvan het vlees nog goedgekeurd kan worden.
Veganisme is geen oplossing omdat het alleen sukses heeft als iedereen veganist wordt, en dat gebeurt nooit.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Maar nu verdwijnt er toch soepsiedie in de vleessector? Als ik het goed heb? Het kóst toch ook veel? Zou dat in ieder geval in Nederland die WW-uitkeringen en bijstandsuitkeringen kunnen dekken?
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Wen

Bericht door Wen »

Als de veesector wordt opgeschort, dan komen er net banen bij. Denk eens aan de massa's vleesvervangers ea die dan geproduceerd zullen worden :)

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Daar hebben ze wel gelijk in hoor. Je moet denken aan mensen die in die sector zitten. Boeren, slagers, etc.

Vegan voer wordt in fabrieken gemaakt, is voor een groot deel geautomatiseerd dus er komen niet zoveel banen bij. Maar ook al, de mensen in de vleesindustrie zijn voor andere dingen opgeleid. Die kunnen niet zomaar doorstromen naar ander werk, dat is het probleem.

Het probleem met hun logica is alleen dat ze een relatief klein probleem (werkloosheid) boven een veel groter probleem stellen (het martelen en doodmaken van dieren).

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Ik vind de discussie ook interessant :D

Ik vind het ook bijzonder hilarisch als niet-vegans me gaan voorschrijven hoe ik me dien te gedragen. Pardon, wat? Ik ga echt niet op eierschalen lopen omdat ik anders mensen voor hun carnistische hoofden stoot. Ik ga me ook echt niet verontschuldigen omdat ik 'lastig' ben, ga weg hoor. :roll:

En ja, ik hoor ook vaak van vrienden dat ik ze inspireer om te minderen met vlees of zuivel. Daar reageer ik dan wel positief op, maar eigenlijk denk ik van tja...
Mystique schreef: Tja, maar was jij al zo bewust van alle dierenleed toen jij nog vlees at? Toen ik mij er bewust van werd ben ik meteen ermee gestopt en toen ik vernam dat het bij de eier- melkindustrie enzo ook net zo erg was ben ik ook meteen veganist geworden.

Ik heb vooral weinig begrip voor vleeseters die donders goed weten hoeveel leed erbij komt kijken, maar BEWUST hun hoofd ervoor wegdraaien.
Idem. Dus een +1 :P
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

@rno

Bericht door @rno »

Moderne ontwikkelingen veroorzaken altijd veel werkloosheid. De invoering van de stoommachine bijvoorbeeld. En de computer heeft ook veel typemachines de nek om gedraaid. Geen van beide ontwikkelingen waren te stoppen. Veg*sme ook niet.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Mystique

Bericht door Mystique »

Daarom kan ik niet wachten tot alles zo geautomatiseerd is dat er bijna geen banen meer zijn en dat basisinkomen er wel móet komen.
Lijkt me echt heerlijk om mijn werk te kunnen blijven doen zonder er geld voor te hoeven vragen. Het is zulk dankbaar en mooi werk dat ik zeker weet dat ik het zal blijven doen als ik niet meer zou hoeven te werken...

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Afgelopen zondag zó'n leuke reactie gehad toen ik op De Parade was in Utrecht.

Ik had vantevoren al gelezen dat de ijskraam Professor Grünschnabel ijs (=vegan) had. Maar ik zag aldaar alleen maar mensen lopen met ijshoorntjes en waarschijnlijk zit daar ei in. Dus ik naar de kraam, vragen of ze het ook ergens anders in konden doen.

De jonge jongen achter de balie zegt "Je hebt allergieën." Dus ik "Em, nee... ik ben veganist?" En hij zo, "Oh okee, interessant, ja hoor we hebben ook glaasjes om het in te doen! Kijk, hier is een lijst van alle smaken, en er staat allemaal 'vegan' bij dus je kan ze allemaal kiezen. Maarre, wat interessant, je bent veganist, dus... dat lukt allemaal en gezond enzo?" En hij zei het echt geïnteresseerd en heel open, totaal niet aanvallend ofzo. En toen hebben we een héél gesprek gehad over hoe je gezond vegan kan leven, en wat mijn redenen waren, en hij vroeg wat ik dan van bio vlees vond, en was ontzettend geïnteresseerd in mijn antwoorden. Het gesprek kwam niet vanuit mij uit een soort van overtuigingsdrang ofzo, het kwam echt van hem uit.

Dit was iemand die weliswaar geen vegan was, maar totaal niet de neiging had om a) aanvallend/defensief te reageren, of b) zijn eigen keuzes krampachtig te verantwoorden. Gewoon heel open. Na 5 minuten kregen we allebei door dat er ineens een rij achter mij stond en hebben we haast giechelend afscheid genomen ^^
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Mystique

Bericht door Mystique »

Heerlijk gevoel, geeft je dat. Gelukkig zijn er daar ook nog aardig wat van en wie weet heb je 'm stiekem wel aangespoord. :wink:

Stein

Bericht door Stein »

Dani schreef:
Renee1137 schreef: Zoals ik al eens eerder heb gezegd in het forum, zijn veganisten die heel veel contact hebben met vleeseters en diens voedingspatroon beïnvloeden juist veel beter bezig dan veganisten die (zelf gekozen of niet) in hun eigen vegan bubble leven. Want: meer dierenlevens gered, en meer mensen laten zien hoe het anders kan. Om dan je eigen 'puurheid' als vegan vóór de belangen van de dieren te zetten, is juist egoïstisch en niet erg vegan-minded :)

Wat iedereen ook wel of niet gezegd heeft: Het is niet constructief om elkaar aan te vallen. Als je al de neiging hebt om een mede-veganist om de oren te slaan voor zijn gedrag, dan heb je ruzie met de hele wereld :D En uitschelden helpt al helemaal niet...
Mooi gezegd, en ik ben het er helemaal mee eens. Juist laten zien dat je niet meer mee kan/wil draaien in het leven wat het overgrote deel van de mensen ziet als "normaal" maakt de drempel voor veganisme alleen maar groter en hoger.
Geef het positieve voorbeeld van hoe je toch lol in het leven kan hebben, heerlijk kan eten én uit eten gaan en kan genieten van vele dingen. Dat inspireert mensen meer, dan dat je je afzondert, afwijst en afkeurt.
Ik heb meer lol als ik met niet-vleeseters omga. Het zijn vaak toch de meer open-minded mensen...

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Stein schreef: Ik heb meer lol als ik met niet-vleeseters omga. Het zijn vaak toch de meer open-minded mensen...
Kan ik me natuurlijk ook voorstellen, en soms kies je ook niet helemaal hoe het gaat en wie je tegenkomt. Ik wilde alleen maar zeggen, dat het niet somehow 'beter' is om omnivoren te vermijden. Het is een persoonlijke keuze, waar jij je het beste bij voelt, maar ik vind het niet tof als de indruk wordt gewekt door sommigen dat ze intolerant zijn tegenover vegans die wél graag met sommige niet-vegans omgaan of zelfs van ze houden <3

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

ARTHUR schreef:Wie wekt die indruk dan?
Nou ja ik weet het niet meer exact en ik ben de lui om het terug te zoeken :P Laat maar weer ;)

Okee het volgende is niet een reactie en ook niet van een niet-veganist maar... Ik zag gisteravond in de trein naar en voorbij Alkmaar een man met een tas van de Vega-life en ik kon me haast niet inhouden, wilde zo graag vragen of hij vegan was (kleding leek daarvoor in orde, zelfs het horlogebandje leek niet van leer) en wat hij gekocht had maar ik durfde niet, want hij was een beetje aan het vloeken in zichzelf :P

Maar ik zeg het even voor het geval de extreme serendipity is dat hij iemand op dit forum is :P Dus was je gisteren in de trein met een vega-life tas aan het bellen en hardgrondig aan het vloeken (zal het hier niet herhalen want weet niet wat de betreffende forumregels zijn :P) laat 't me weten :D

@rno

Bericht door @rno »

Dus dit was een niet-reactie van een veganist op een veganist .
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Mystique

Bericht door Mystique »

ARTHUR schreef:Hahahaha! Skyclad!
Echt wel! Precies zoals ik 'm voor me zie! :mrgreen:

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

@rno schreef:Dus dit was een niet-reactie van een veganist op een veganist .
:P bijna on-topic toch?
Mystique schreef:
ARTHUR schreef:Hahahaha! Skyclad!
Echt wel! Precies zoals ik 'm voor me zie! :mrgreen:
:D Ghegege ik ben benieuwd :P

Ik heb ook overwogen om zo'n romantisch treinzoekertje te plaatsen. "Jij, lang, goed gebouwd, modieus leervrij gekleed, vloekend, stond op het perron met je Vega-life tas. Ik, met de grote zwarte bril en dik leesboek, stond naast je kon mijn ogen niet van je afhouden maar durfde je niet aan te spreken. Voelde jij de vonk ook?' :lol:

Mystique

Bericht door Mystique »

Whuhahaha!

Misschien was ik het stiekem wel. :P

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Mystique ben jij geen vrouwtje dan?
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Mystique

Bericht door Mystique »

*ff checken*

Oh... Toch wel ja...

Nevermind. :mrgreen:

Plaats reactie