Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Martine »

Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mystique
Leefwijze: veganist

Bericht door Mystique »

ARTHUR schreef:Ik ga Skyclad adopteren.
Hè verdorie, je was me voor. Hij had me om met het knuffelige. :grin: Gedeelde voogdij? :mrgreen:

Mystique

Bericht door Mystique »

ARTHUR schreef:Ja! Onze eigen Totoro!

http://24.media.tumblr.com/655e780875b6 ... o1_500.gif
Ha! Een van mijn favoriete stukjes. Waar Satsuki hem eindelijk ook voor het eerst ziet. :)
Heb je 'm inmiddels nu al gezien?

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Die grote?

Ik ben wel wat kleiner hoor, pas prima in een 2 kamer flatje. En ook nog eens zindelijk (hoewel ik mijn ideeën nog wel eens loos in daar niet voor bedoelde ruimtes).

Mochten jullie samen niet tot een overeenkomst komen dan kan er altijd nog geboden worden. Begin prijs op...hmmm...laten we conservatief doen en zeggen €100000.

PS Mystique: Ik zou maar een deal maken want dat bieden ga je niet winnen :razz:

Mystique

Bericht door Mystique »

Euhhhh... Jij moet ONS betalen dat je bij ons mag komen wonen!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Skyclad schreef:...Toen ik 12-14 ofzo was stopte ik met vlees eten. Ik wist al langer dat het niet correct was, maar toen pas heb ik daadwerkelijk gezegd dat het er niet meer in ging. Er zijn genoeg verhalen van kinderen van 6 of 8 die zeggen dat ze geen vlees meer willen eten omdat het zielig is voor de dieren. Zelfs kleine kinderen kunnen het simpelste idee begrijpen dat dieren doodmaken omdat ze lekker smaken walgelijk is. Ze hebben er niet eens hulp bij nodig om dit in te zien, ik ben bijv bij standaard dierenliefhebbers opgegroeid, honden moet je lief voor zijn en dat betekent dat ze dure kipfilet moeten eten.

Daadwerkelijk veganistisch worden duurt langer, omdat we gehersenspoeld worden door de industrie dat alle koeien lachend in de wei staan met een vriendelijke boer die ze melkt. Maar het idee erachter is wat telt, bij een stuk vlees is het onmogelijk te negeren dat er iets voor dood is gegaan, dus geen vlees eten is voor kinderen te begrijpen, ondanks alle leugens die iedereen ze vertelt.

Dus als je diegene waar je je leven mee deelt, duidelijk maakt hoe wat en waarom veganistisch, en dit wordt genegeerd, dan hebben te maken met iemand die vlees eten belangrijker vindt dan jou ethiek, iemand die er geen probleem mee heeft om vlees te eten terwijl hier onbegrijpelijk hoeveel dierenleed door wordt veroorzaakt. Door begrip te tonen voor vleeseters maak je duidelijk dat het acceptabel is om eigen comfort belangrijker te vinden dan het welzijn van andere levende wezens.

Ik denk dat stuk voor stuk, iedereen hier meteen veganistisch was geworden mocht een veganist ze de gedachten erachter hebben duidelijk gemaakt toen ze nog vlees aten. In sommige gevallen zelfs een random vreemdeling, laat staan iemand waar ze een relatie mee hebben. Het lijkt me wel duidelijk hoe ver je van elkaar verschilt, als jouw partner gewoon nog doodleuk vlees blijft eten terwijl jij duidelijk hebt gemaakt waarom dit verkeerd is.
+1

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Pfoeh, wat een reacties op mijn verhaaltje. Bedankt voor de ondersteunende en soms doch ietwat kritische reacties.

Het is een aanname dat ik me geen zorgen maak over mijn vriend. Ik vind het vreemd dat men die aanname maakt als ik een stukje typ over mijn schoonmoeder in dit topic, en niet over mijn vriend. Want tussen mij en mijn vriend is iets persoonlijks, of ik dat deel is mijn keuze. Verder geloof ik dat dit goed komt met tijd, liefde, en compasion. (Het tegenovergestelde van wat sommige mensen in bovenstaande berichten hebben geventileerd). En op die weg daar naartoe heb ik al veel dierenleed voorkomen omdat hij nog maar 30% van het vlees eet dan hij voorheen deed.

Over preaching to the choir - de redenen die ik beknopt opgaf tegen mijn schoonmoeder; ik nam aan dat de rest bekend is hier en dat ik niet hoef op te schrijven en herhalen waar veganisten op moeten letten. Ter illustratie had ik 'tekorten' genoemd. Maar blijkbaar is overvloedige informatie tegen mede-veganisten wel degelijk gewenst, want de meeste paprika-chips is alles behalve vegan! Er zit namelijk (karne)melkpoeder in.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Skyclad schreef:...Dit forum is wat dat betreft één en al suiker en knuffels....
Heel vaak wel, ja en daardoor durf ik zelf ook steeds minder mijn meningen te geven.

Ik houd wel van het uitwisselen van gedachten en duidelijke taal.

Beiden vind ik prettig, zolang het maar niet doodloopt.

On topic...

Iemand die mijn tattoo zag en dus constateerde dat ik Veganist ben vroeg: 'Scheid je dan ook afval, enzo?'

Mystique

Bericht door Mystique »

ARTHUR schreef:Ja! Ik ben een beetje verliefd geworden op Totoro. Wat een geweldig verhaal. Ik denk dat hij ergens in de buurt woont. Het weer kan hier zo plotseling omslaan. :grin:
Dat is het leuke van Totoro. Hij is eigenlijk 'everybody's neighbour'. :grin:
ARTHUR schreef:Maar dan is de adoptie dus een feit. Moeten we hem enkel nog lokken. Bleekselderij in de koelkast en de deur open laten staan?
Ik zou een zak bonen over de drempel leggen.

Even on-topic.
Ik ben zelf iemand van zeggen wat je te zeggen hebt, maar probeer het opbouwend te brengen. Ik begrijp niet zo goed hoe je iemand helpt (opbouwt) door te zeggen dat haar vriend een psychopaat is. Ik denk dat ze er meer aan zou hebben als je tips zou geven waarmee ze haar vriend zou kunnen proberen bewuster te maken.
Het is toch degene waar je al heel wat jaren bij bent gebleven en, als het goed is, flink van houdt. Dan lijkt het mij heel erg moeilijk om dan plots te zeggen "He Sjakie, jij eet vlees, ik niet meer, dus opzouten." Zo gemakkelijk is het allemaal niet. En nogmaals, ik ben erg blij dat van al die vleeseters hun partner veganist zijn geworden, omdat de vleesconsumptie hoe dan ook reduceert. Denk je echt dat het zou helpen als ze de relatie zou verbreken? Dan zoekt ie een of andere vleesetende doos en gaat ie alleen maar weer meer vlees eten. En wat heb je daar dan mee bereikt???

Nee, ik word (werd) regelmatig bot genoemd, maar iemand zo aanvallen zou ik nooit willen...
*Tenminste, mede vegans niet.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Vleesetende mensen in het harnas jagen, daar schiet je niks mee op. Door een hoop mensen hier krijgen niet-veganisten een ellendig beeld van veganisten die over ze oordelen, in plaats dat ze hulp durven vragen om veranderingen te maken in hun eet-gedrag. Het is in mijn ogen niet alles of niks, elk dier is er één.
Zelf ben ik nog niet zo lang veganist, ik ben eerst even met mezelf bezig. Ik heb ook jarenlang samen met hem vlees gegeten. In voor en tegenspoed samen, en dat ik nou het licht heb gezien betekent niet dat dat proces bij hem hetzelfde verloopt. Om iemand daarvoor nou voor het blok te zetten?! Erg verdrietig als er hier mensen zijn die zo met hun partner omgaan. Of is het gewoon een elitaire grote mond?

Verder heb ik geen tips nodig om mijn vriend bewuster te maken, ik informeer hem vaak en praat met hem over veganisme. Ik ken hem lang genoeg om te merken dat het kwartje al van zijn vaste standplaats af gevallen is. Maar toch bedankt.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Stein

Bericht door Stein »

AnAnAN schreef:Vleesetende mensen in het harnas jagen, daar schiet je niks mee op. Door een hoop mensen hier krijgen niet-veganisten een ellendig beeld van veganisten die over ze oordelen, in plaats dat ze hulp durven vragen om veranderingen te maken in hun eet-gedrag. Het is in mijn ogen niet alles of niks, elk dier is er één.
Zelf ben ik nog niet zo lang veganist, ik ben eerst even met mezelf bezig. Ik heb ook jarenlang samen met hem vlees gegeten. In voor en tegenspoed samen, en dat ik nou het licht heb gezien betekent niet dat dat proces bij hem hetzelfde verloopt. Om iemand daarvoor nou voor het blok te zetten?! Erg verdrietig als er hier mensen zijn die zo met hun partner omgaan. Of is het gewoon een elitaire grote mond?
Hm. Mijn vriendin is veganist geworden doordat ik haar heb overtuigd tijdens het klimaatactiekamp twee jaar terug in Antwerpen - toen kenden we elkaar pas net en waren we nog geen koppel. Het zat er al wel langer in, dat ze dat zou worden, zei ze zelf, maar ik vermoed dat ze het aanvankelijk toch een beetje voor mij heeft gedaan - dat vind ik ook wel schattig :)

Zou ik bij haar blijven als ze nu weer vlees gaat eten? Ik heb daar vaker met haar over gepraat en ik zeg haar regelmatig, als ze iets wil dat ik moreel verwerpelijk vind (ik vind veel moreel verwerpelijk naar het schijnt, maar ik vind dat dat wel meevalt), dat ze het maar moet doen - want ik vind ook echt dat ze die dingen zelf moet kiezen, mensen dwingen moreel te handelen maakt de moraliteit immers leeg en is op zich nota bene immoreel - zolang het geen vlees eten is!

Dat gaat voor mij te ver. Ze kan nog zoveel Nike's kopen of bij de ESPRIT naar binnen stappen, nog zovaak iets bij de Starbucks gaan drinken, slavenchocolade kopen of wat dan ook, roken... en gelukkig doet ze dat zelden, ze vind moraliteit ook heel belangrijk... maar als ze dat allemaal deed dan zou ik het nog niet uitmaken (denk ik toch, alhoewel dat wel acties zijn die een goede daad van nihilisme zijn)... ik zou het echter direct uitmaken als ze vlees gaat eten, ik zou dat niet aankunnen. Ze weet dat ook.

Verder hou ik keiveel van haar :) maar nee... vleeseten gaat mij echt te ver.

Want niet-veganisten daarvan vinden? Het interesseert me nu eens niet zo veel wat dat soort mensen van mij vindt. Iemand die geen degelijk moreel oordeel kan vellen zal ook wel geen degelijk oordeel kunnen hebben over mij. Op de universiteit was men wel geïnteresseerd (vooral de professor, dat is zelf iemand die moraliteit nog vrij belangrijk vindt, maar wel nog soms vlees eet) en ik heb rustig uitgelegd wat ik dan zoal eet en heel kort wat mijn motivatie was, heel erg ermee rekening houdend dat ik niks aanstootgevends zou zeggen... maar enkelen reageerden toch ook beledigd. Dat vind ik de meest bizarre reactie van een bepaald soort kadaverkauwers: ze zijn beledigd als ter sprake komt dat je veganist bent.

Is dat een moreel besef dat jarengeleden in slaap is gesust en nu wakker wordt geschud, waarna de vleeseter beseft wat voor een rampzalig mens hij eigenlijk is? Is het een door de maatschappij aangewakkerde haat tegen alles wat alternatief is? Is het jaloezie? Ik ben er nog niet helemaal uit.

EDIT: overigens is in de wetenschappelijke literatuur een en ander te vinden over de vega-seksueel: veganisten schijnen bijzonder goed te koppelen met andere veganisten en minder met niet-veganisten, wat bepaalde wetenschappers ertoe bracht te concluderen dat er er naast heteroseksueel (overwegend hierarchisch en stoer) en homoseksueel (niet-hierarchisch en stoer) ook nog de vega-seksueel zou zijn (doetjes, overgevoeligen). Dat is dus wat niet-veganisten er soms ook over kunnen denken: doetjes ;) is nog eens wat anders dan gekke radicalen...

@rno

Bericht door @rno »

Ik leef al 35 jaar met de meest ideale partner. Het eten van vlees/vis zal nooit ter discussie staan.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Mystique

Bericht door Mystique »

Ohjee, we worden weer eens ingetoomd door de forumpolitie. ;)

Maar snel weer on-topic gaan voor we een bekeuring krijgen. Ook al vond ik de discussie erg interessant, we moeten ons natuurlijk wel aan de regels houden hè... :)

TonyJello

Bericht door TonyJello »

:mrgreen: (y)

Ik vind die discussie ook interessant en als we die hier in dit topic houden is die moeilijk terug te vinden.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

MBVegan31 schreef: Dat jij dat een slechte keuze in het leven vind, ach gelukkig is het mijn leven waarin ik de keuzes maak (y)
Integendeel. Zoals ik al eens eerder heb gezegd in het forum, zijn veganisten die heel veel contact hebben met vleeseters en diens voedingspatroon beïnvloeden juist veel beter bezig dan veganisten die (zelf gekozen of niet) in hun eigen vegan bubble leven. Want: meer dierenlevens gered, en meer mensen laten zien hoe het anders kan. Om dan je eigen 'puurheid' als vegan vóór de belangen van de dieren te zetten, is juist egoïstisch en niet erg vegan-minded :)

Wat iedereen ook wel of niet gezegd heeft: Het is niet constructief om elkaar aan te vallen. Als je al de neiging hebt om een mede-veganist om de oren te slaan voor zijn gedrag, dan heb je ruzie met de hele wereld :D En uitschelden helpt al helemaal niet...
Mystique schreef:Ohjee, we worden weer eens ingetoomd door de forumpolitie. ;)

Maar snel weer on-topic gaan voor we een bekeuring krijgen. Ook al vond ik de discussie erg interessant, we moeten ons natuurlijk wel aan de regels houden hè... :)
Zo als Tony zelf ook graag zegt... +1 ;)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Nox

Bericht door Nox »

Ik zorg er ook voor dat ik niet aanvallend over kom op anderen, maar gewoon vertel hoe ik veganistisch eet als anderen er naar vragen.
Op een opmerking als: 'honing kan ik niet missen, dus ik zou geen veganist kunnen zijn' zeg ik 'begin dan met de andere dingen, als je die wel wilt laten staan. En op het moment dat je er aan toe bent zou je kunnen overwegen om honing te vervangen door iets anders'.

Op deze manier heb ik al aardig wat vrienden geïnspireerd. :)

Brchj

Bericht door Brchj »

Ik vind het ook wel moeilijk om mensen te laten begrijpen waarom ik vegan eet. Er zijn zoveel negatieve ideeën bij, mensen hebben er een totaal verkeerd beeld bij. Het is inderdaad een kwestie van uitleggen en positief blijven. Wel grappig, een vriend van me vond het eerst stom, en toen moest hij voor een dieet een paar dagen vegan eten en er ging echt een wereld voor hem open. Voorheen dacht hij altijd dat je veel voedingsstoffen zou missen.
1-0 voor de vegans ;)
Lieve Nugget! <3
Clover

Wen

Bericht door Wen »

:D

Plaats reactie