Reacties van niet-veganisten op veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Reacties van niet-veganisten op veganisten

Bericht door Mystique »

Één 'vriendin' van me vertelde me een keer dat ze niet als 'mijn project' gezien wilde worden. Omdat ik haar 1x had getagged bij een filmpje, omdat ik nieuwsgierig was naar reacties.

En dan zeggen ze dat veganisten zich boven anderen stellen. Ik vind je toch behoorlijk arrogant als je denkt dat je een project van iemand bent. Ik heb haar ook gezegd dat ik dat niet doe bij mensen die er toch niet voor open staan en iedereen had getagged en niet alleen haar dus. Ze staat nog in m'n lijst, omdat ik het moeilijk vind om haar eruit te gooien, aangezien we toch wel zeker 10 jaar bevriend zijn geweest, maar we zijn echt ieder onze weg gegaan wat betreft moralen en dingen die je belangrijk vindt. Met name haar man hecht erg veel waarde aan dure spullen, grote nieuwe tv, terwijl de 'oude' nog niet stuk was en ook al groot en duur en hij maakt ook van die nare opmerkingen. Hem heb ik wel uit m'n lijst geflikkerd...

Ik vind het soms wel confronterend hoor en ook wel vervelend. Sinds ik veganist ben zijn mijn ogen niet alleen open gegaan wat betreft dierenleed, maar ook wat betreft hoe oppervlakkig en egocentrisch mijn 'vrienden' en familieleden zijn. Je kunt je daar best eenzaam en gefrustreerd onder voelen. Die vriendin die jij hebt, die er enigszins voor open staat. Daar heb ik er dus 0 van om mij heen. Afgelopen weekend ben ik wezen "shoppen" met de dochters van m'n zus en zijn we wezen eten bij de Subway. Ze deden er helemaal niet moeilijk over dat ik ze alleen wilde trakteren op een broodje zonder vlees en kaas en de jongste vond het ook helemaal niet erg dat ze geen chocomelk mocht. Maar tijdens het eten moet je toch heel erg oppassen met wat je zegt (want ze stellen dan vragen natuurlijk), aangezien mijn zus bang is dat ik haar kinderen brainwash. Misschien dat ik daarom ook zo graag met kinderen werk. Die staan er nog veel meer voor open.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Mystique schreef:...Sinds ik veganist ben zijn mijn ogen niet alleen open gegaan wat betreft dierenleed, maar ook wat betreft hoe oppervlakkig en egocentrisch mijn 'vrienden' en familieleden zijn. Je kunt je daar best eenzaam en gefrustreerd onder voelen...
Zeker weten! Ik zie al die mensen als de oorzaak en in standhouders.

Overstand

Bericht door Overstand »

TonyJello schreef:Zeker weten! Ik zie al die mensen als de oorzaak en in standhouders.
Daar heb je wel een punt! Zulke shit wekt in mijn mening waar Mystique doorheen gaat met haar vrienden en familie.

Ik kan niets zeggen over Mystique's vrienden of mensen met wij jij optrekt Tony,

maar ik vind het niet cool om mensen als egocentrisch en oppervlakkig te beschouwen alleen omdat ze niet vegan zijn.

Ik heb mensen die geen vegan zijn die niet oppervlakkig zijn, maar een vegan ontmoet in Enschede die gewoon fucking retarded was.

Vroeger werd ik door veel nazi europeanen gezien als dat ze turken haten, maar mij mogen.

Zoals dat alle vegans retarded zijn, maar ik anders ben

Mijn omnivoor zus vind het cool hoe ik met haar kinderen omgaa en hun plantaardig brainwash

Het is maar net wie er (edit: en welke shit allemaal involved zijn, hoe je reageert, hoe je doet, that defines you and how people perceive you.

shit man ik zou me strict op kookgedeeltes van deze forum richten, and imaa do that!

Mystique

Bericht door Mystique »

Overstand schreef:maar ik vind het niet cool om mensen als egocentrisch en oppervlakkig te beschouwen alleen omdat ze niet vegan zijn.
Heb ik ooit beweerd dat zij egocentrisch zijn en oppervlakkig alleen omdat ze geen veganist zijn dan?
Ik bedoelde dat ik, toen ik veganist werd, mij ook veel meer ben gaan bezig houden met heel veel dingen buiten dierenleed om. En dan zie je pas echt hoe ellendig en egoïstisch een groot deel van de bevolking is...

Mijn vrienden en familie zijn oppervlakkig en egocentrisch, omdat ze alleen maar denken aan wat zij willen en wat hen gelukkig zou maken: een dure tv, een huis aan zee, een kind! En dat is prima (al geloof ik dat je gelukkig moet zijn met jezelf an sich en er niets voor nodig moet hebben), maar niet als je niet een klein beetje rekening wilt houden met mensen die het minder goed hebben. Ik zie gewoon aan de mensen om mij heen dat ze zich enkel bekommeren om hun gezin en misschien het kleine kringetje eromheen en dat het daarna snel ophoudt.
Het journaal bekijken, schrikken van al het geweld, maar vervolgens weer lekker doorgaan met hun leven alsof ze niets gezien hebben.
Mijn zus bijvoorbeeld vereert ook militairen. Zij gelooft echt dat deze mensen enkel in het leger gaan om voor 'ons' te vechten. In plaats van het gehele plaatje te zien van dat ons eigenlijk iedereen op deze wereld is en niet alleen Nederlanders. Zolang wij denken in grenzen en vooral doen wat de machtige leiders van ons vragen zullen er ook militairen nodig blijven...
Ik zie mijzelf veel meer als Wereldburger dan als Nederlander en ik schrik me nog steeds kapot als er weer eens een racistische opmerking komt van één van mijn familieleden. En natuurlijk vind ik ze ook oppervlakkig, omdat ze zich zo tegen mij afkeren en niets willen weten van veganisme, maar wel beweren van dieren te houden en het zo zielig te vinden als ze een konijntje geslacht zien worden, maar dat is dus lang niet de enige reden...

Overstand

Bericht door Overstand »

Mystique schreef:Heb ik ooit beweerd dat zij egocentrisch zijn en oppervlakkig alleen omdat ze geen veganist zijn dan?
nee maar Tony wel. als je kijkt naar haar reactie op de quote die ze heeft geselecteerd, ja he :D

Overstand

Bericht door Overstand »

Mystique schreef:
Overstand schreef:Mijn zus bijvoorbeeld vereert ook militairen. Zij gelooft echt dat deze mensen enkel in het leger gaan om voor 'ons' te vechten.
de leger is hier om hun eigen investering te beschermen, niet ons.

:D cool Mystique !

Mystique

Bericht door Mystique »

Ehmm... Nee? Ik zie het er nog steeds niet in? En ik weet eigenlijk wel bijna zeker dat Tony er net zo over denkt als ik...

Overstand

Bericht door Overstand »

dan zouden ze dat niet zijn als ze vegan waren?

Je weet zeker van Tony, maar eerder gaf ze ergens aan dat ze niet eens vriendschap met iemand aangaat puur omdat deze niet vegan is. dat zegt ze zelf.

En dat reactie van haar, op jou quote, ik zie ik zie wat jij niet ziet :mrgreen:

maar ik vind goed als het jou goed doet, om te zien wat jij ziet.

groet

Overstand

Bericht door Overstand »

ik ga me alweer bezighouden met de kookgedeeltes van dit forum :mrgreen:

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Overstand schreef:
Mystique schreef:Heb ik ooit beweerd dat zij egocentrisch zijn en oppervlakkig alleen omdat ze geen veganist zijn dan?
nee maar Tony wel. als je kijkt naar haar reactie op de quote die ze heeft geselecteerd, ja he :D
Nee, ook niet, mijn antwoord zou precies die van Mystique zijn.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Overstand schreef:dan zouden ze dat niet zijn als ze vegan waren?

Je weet zeker van Tony, maar eerder gaf ze ergens aan dat ze niet eens vriendschap met iemand aangaat puur omdat deze niet vegan is. dat zegt ze zelf.

En dat reactie van haar, op jou quote, ik zie ik zie wat jij niet ziet :mrgreen:

groet
Ik heb me mijn leven lang al gestoord aan oppervlakkige en egocentrische mensen en sinds ik veganist ben nog meer en inderdaad wil ik geen nieuwe vriendschappen aangaan met niet-veganisten, of ze zouden per direct bereid moeten zijn veganist te worden en ik zie niet-veganisten als oorzaak en in standhouders van leed.

Maar ik vind niet alle niet-veganisten oppervlakkig en egocentrisch. Ik zie veel bijzondere mensen, maar vind het wel jammer dat ze niet ook nog veganist zijn.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan een aantal bekende mensen zoals Oprah Winfrey, Wayne Dyer, Deepak Chopra, Cesar Millan, Eckhart Tolle.

Overstand

Bericht door Overstand »

is al goed joh

ik ging uit van wat er stond, en eerdere berichten.

Natuurlijk vinden jullie niet alle niet vegans niet oppervlakkig en egocentrisch

Wie zou hier op ingaan dat het wel zo is

Ik denk dat wanneer wij opmerkingen maken over wat mensen eten (vieze lui :P kalkoen, varken, paardvlees)
het niet helemaal, maar toch vergelijkbaar kunt stellen, met wanneer mensen op mij opmerken, of ik niet gewoon vlees moet eten, of ik niet volwaardige eiwitten binnen moet krijgen, of ik niet

Ik weet niet, als er iemand hier op forum is, die denkt dat ik hem of haar niet mag om wat ze doen, dat is niet zo.

Ik heb schijt op een populatieniveau met vegans en niet vegans er allemaal in.

Maar ik vind jammer hoe sommigen zichzelf mee hebben met hoe ze doen, terwijl het eigenlijk ook heel anders kan.

Als ik nu zeg: Imma shine baby, zelfs dit shit zal bij sommigen hier aankomen van eikel, terwijl het niet zo is, now i understand this game

Groete

ik wens iedereen heel veel plezier en give thanks to iedereen hier op forum, zonder jullie daar was ik waarschijnlijk niet hier.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Overstand schreef:is al goed joh

ik ging uit van wat er stond, en eerdere berichten.

Natuurlijk vinden jullie niet alle niet vegans niet oppervlakkig en egocentrisch...
Nou, ik moest wel even in mijn binnenste op zoek naar hoe ik daar werkelijk over voelde en dacht, hoor.
Dus dat was goed.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Vandaag een leuke:

Vegetariers vergroten het leed door geen vlees te eten, ze moeten voor bio gaan

En:
soja voor tofu is veel schadelijker dan de teelt voor de vleesindustrie, dat hebben we gehad met aardrijkskunde en ik moest er een proefwerk over doen!
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

DeVegetarische

Dat is waarschijnlijk een stukje starheid van mij. Ik kan allerlei onderwerpen best ''ruimdenkend'' bespreken, maar met dit heb ik zoiets van ''omfg hoe bedenk je het'', en dan moet ik bij mezelf denken: Geduld is een schone zaak.

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik vroeg me af: als het ter sprake komt, noemen jullie jezelf dan veganist of vegetariër?

Ik noemde mij in t eerste jaar als vegan namelijk nog vegetariër, en als ik bv. geen cappuccino wou legde ik pas uit dat ik ook geen melk etc nam. Pas later ben ik mezelf vegan gaan noemen (toen pas had ik het idee dat ik 'alles' wist, e-nummers en vit D3 enzo).

Anyway - toen ik me nog voorstelde als vegetariër kreeg ik veel meer vragen over waarom dan geen koemelk etc. Had het idee dat mensen er meer voor openstonden dan in de latere jaren toen ik mezelf wél vegan noemde. Alsof je dan gelijk al extreem bent, of tot de 'outgroup' behoort en ze toch niet meer naar je willen luisteren, omdat je schijnbaar wezenlijk anders bent dan zij.

Ik heb dus besloten om mezelf weer voor te stellen als vegetariër - ook al ben ik natuurlijk vegan & proud, ik be benieuwd hoe de gesprekken lopen als de term veganisme pas later valt. Dan maar even m'n trots opzij zetten, hopelijk for the greater good :D

Ervaringen so far: de fietsverkoper die het eerst gek vond dat ik geen leren handvatten wou, gaat nu op koopavond eten halen bij de Vegetarische Snackbar (waar 't meeste vegan is :), en iedereen een nudge richting veganism krijgt). Vandaag had ik minder succes bij de iphone reparatie, maar daar was dan ook geen leer (de man was wel lactose intolerant en gaat nu eens amandelmelk proberen).

Wat denken jullie?

Mystique

Bericht door Mystique »

Dat gevoel heb ik ook, Ananas.
Het lijkt erop dat vegetariër beter te accepteren is dan veganist. Helaas noemen mensen zichzelf wel te snel vegetariër of zeggen ze dan dat ze ook praktisch vegetariër zijn, omdat ze maar weinig vlees eten.

Ik moet zeggen dat ik ook wel een vooroordeel had toen ik hoorde van iemand die veganist was. Ik stel mijzelf ook regelmatig voor als (strikt)-vegetariër en leg dan ook de rest uit.
Ik deel jouw gevoel/mening dus.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Zit wat in om je vegetariër te noemen.

Pas op het werk vroeg een jong meisje mij of ik vegetariër was. Ik zei ja. En dat klopt natuurlijk ook. Als veganist ben je ook vegetariër. Ik had op dat moment geen zin in de gangbare vragen en antwoorden. Nu bleef het daarbij. Ook wel eens prettig.

DeVegetarische

Ik zei dat ik geen vlees, melk en ei eet (omdat het daar doorgaans in de praktijk op neerkomt) en hij noemde dat vegetarier. En aangezien het precieze naampje me niet zo boeit... liet ik het zo. Hij begon toen een betoog dat mensen die geen vlees eten eigenlijk verantwoordelijk zijn voor de excessen. :roll: Ik heb me geloof ik nooit expliciet voorgesteld als veganist, ik zei weleens domweg dat ik dat en dat niet eet.

Die persoon is wel aardig trouwens, maar tsjezus... :roll:

jet
Moderator

Bericht door jet »

In veel landen hebben ze niet eens een aparte term voor veganisten. Het zijn domweg vegetariërs met strengere regels/principes....
In het Engels laat ik me ook rustig vegetarian noemen als men maar door heeft wat ik wel en niet eet :mrgreen:
Verder zal het me aan mn bips oxideren hoe ze me noemen :wink:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie