Integratie

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Integratie

Bericht door TonyJello »

Ook wanneer wij afwijkende benamingen blijven gebruiken, blijven we een afwijkende groep en zullen mensen misschien minder snel kiezen om bij die groep te gaan horen, om een veganistische leefwijze aan te gaan nemen.

Zoals bijvoorbeeld:
Vegan of diervriendelijke schoenen, vegan of milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen of natuurvoeding.

In plaats van:
Schoenen, schoonmaakmiddelen en voeding.

Ook denk ik dat het goed is om juist de ‘foute’ dingen afwijkende benamingen te geven.

Zoals bijvoorbeeld:
Dierenleed schoenen, milieu kapotmakende schoonmaakmiddelen of chemische maagvulmiddelen.

En dan heb je nog:

Zuivelvervangers en vleesvervangers…

Er hoeft niets vervangen te worden, want we hebben geen zuivel, ofwel gestolen melk van dieren en melkvoortbrengsels nodig, integendeel!

Rundergehakt en varkensgehakt wordt gehakte koeien en gehakte varkens, want gehakt opzich is toch niets?

En biologische veehouderij/veeteelt en biologisch vlees… Wat zijn dat nou weer voor een rare woorden?!
Wie kan daar wat van maken? :grin:
Laatst gewijzigd door TonyJello op do mar 08, 2012 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Ananas

Bericht door Ananas »

Renee1137 schreef:Als je bijv. een paprika koopt bij de AH, dan gaat de AH niet concluderen dat de grote verkoop van paprika's betekent dat ze wel eens meer plantaardige alternatieven in het rek mogen zetten.
:mrgreen:

we zouden eigenlijk een grootse emailactie moeten opzetten naar AH.... om ze te laten zien hoe het ook kan met hun Tivall (dan denk ik aan Vivera, Alpro, Provamel, Vegaslager, Fry's) en wat ze nog meer kunnen opnemen in hun assortiment (basisproducten zoals tempeh en seitan. en edelgist!)

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Dat lijkt mij een heel goed idee! :good:

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Quote "Brent" ...[De noten in de supermarkt zijn helaas van zeer matige kwaliteit [ranzig], waar kun je nog verse noten in de dop kopen?]...

Bij de notenkraam op de markt.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Net heb ik ontdekt dat er een topic is die heel goed aansluit bij dit topic.
Op dat topic worden allerlei producten genoemd die in verschillende supermarkten en winkels verkocht worden.
:)
Dit is hem:
Ik kwam iets veganistisch tegen bij…

Bij Vegan Wiki staat de samenvatting. :)
http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Snoep
Laatst gewijzigd door TonyJello op za mar 10, 2012 8:14, 4 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ananas schreef:
Renee1137 schreef:Als je bijv. een paprika koopt bij de AH, dan gaat de AH niet concluderen dat de grote verkoop van paprika's betekent dat ze wel eens meer plantaardige alternatieven in het rek mogen zetten.
:mrgreen:

we zouden eigenlijk een grootse emailactie moeten opzetten naar AH.... om ze te laten zien hoe het ook kan met hun Tivall (dan denk ik aan Vivera, Alpro, Provamel, Vegaslager, Fry's) en wat ze nog meer kunnen opnemen in hun assortiment (basisproducten zoals tempeh en seitan. en edelgist!)
Kijk je weleens op de voorpagina van de NVV? :) Daar kan je nl. aan een e-mailactie meedoen :)

Ananas

Bericht door Ananas »

Vegantastic schreef: Kijk je weleens op de voorpagina van de NVV? :) Daar kan je nl. aan een e-mailactie meedoen :)
Shit, nu ben ik betrapt :p nee eigenlijk niet, want er staat meestal weinig nieuws....
maarrr ik heb hem verzonden. Zouden misschien nog wel wat suggesties bij mogen voor wat ze dan precies in t assortiment kunnen nemen :)

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ja, ik heb eergisteren meegedaan aan een e-mail actie aan AH. :thumbsup:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Ananas schreef:want er staat meestal weinig nieuws....
Dat is sindskort al verbeterd :) En exponentieel neemt het toe :)

Eef

Bericht door Eef »

Sasha schreef:Eef: aan de andere kant heb je in een gewone supermarkt wel meer interactie met mensen die je zou willen inspireren tot verandering. ik heb al meerdere keren gehad dat mensen mij iets vegetarisch zagen pakken en daar naar vroegen hoe ze dat dan moesten gebruiken enz., en ook dat mensen hun 'gewone' vlees gingen omruilen gewoon om het een keer te proberen.
Dat is super! En heel positief. Maar eerlijk gezegd vind ik de kans dat iemand me wat over veganistisch eten/leven vraagt te klein om daarvoor mijn geld te gaan besteden aan een kiloknaller verkopende supermarkt, die constant gratis spullen weggeeft, gemaakt door kinderen...
Vegantastic schreef:
Eef schreef:Wij kopen bij de natuurwinkel, omdat zij meer dier- en milieuvriendelijk bezig zijn door alles biologisch aan te bieden
Nou.. als ik het zo zie, dan verkopen natuurwinkels een hele hoop producten mis visolie erin ivm gewone supermarkt. Ook promoten die het veel meer als heilig middel. En producten met haaienkraakbeen e.d. is ook niet onbekend in die natuurwinkels. En wat eens ter discussie stond was dat de natuurwinkels prijzen hoog hielden ivm dat hun klanten het toch wel kopen.

Er zijn wel wat idealistischere natuurwinkels. Die zou ik wel graag supporten, maar sommige zijn gewoon echt niet zo leuk. Die in Zeist vind het ook leuk om dieren voor vermaak in te zetten elk jaar.
Ik weet niet of je wel eens bij de supplementen in de gewone supermarkt hebt gekeken, dat is niets anders hoor, maar dan alleen veel vaker gelatine in de capsules ipv veggiecaps...
De natuurwinkel verkoopt inderdaad producten met visolie en misschien ook wel haaienkraakbeen, dat weet ik niet, maar de gewone supermarkt verkoopt dit ook en ligt vol met dooie vissen en andere dode dieren en vergiftigt ons met chemische e-nummers. Maar omdat de natuurwinkel niet perfect is, moeten we maar naar de supermarkt gaan die veel dier-, milieu- en mensonvriendelijker is?
En jij denkt dat de gewone supermarkten hun prijzen niet lekker hoog houden? En als de prijzen daar omlaag gaan, gaat de kwaliteit nog meer omlaag, kopen ze de groente met nog wat meer gif erop en korten ze dat geld gewoon op de producenten. Of heb jij de indruk dat AH maar net rond kan komen?
Er zijn overigens ook natuurwinkels die enkel een vegetarisch assortiment hebben, dat is toch super! Dat zie je bij een gewone supermarkt echt niet hoor, die hebben geen normen of waarden, enkel het geld dat telt.
Om dieren in te zetten als vermaak is walgelijk en ik zou daar zeker over klagen en nooit meer naar die winkel gaan.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Vorige week was ik in Natuurshop Madelief in Valkenburg om een nieuw potje B12 te kopen en toen hing er bij de ingang een baby-bodywarmer van bont! :banghead:

Eef

Bericht door Eef »

TonyJello schreef:Vorige week was ik in Natuurshop Madelief in Valkenburg om een nieuw potje B12 te kopen en toen hing er bij de ingang een baby-bodywarmer van bont! :banghead:
Dat geloof ik niet :shock:
Weet je zeker dat het geen synthetisch bontje was?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Nee, ik weet het niet zeker. Ik ben er aan gaan voelen en ik heb goed gekeken, maar ik kon zo even snel niet zien of het nep was. Het leek mij echt.

Wel heb ik er direct wat van gezegd: Ik zei: 'Die bodywarmer daar, dat is toch geen echt bont he? Want ik me niet voorstellen dat u hier in de Natuurwinkel bont verkoopt.'
'Nee', zei ze, 'daar is het veel te goedkoop voor.'
Waarop ik zei: 'Echt bont is vaak goedkoper dan namaak, hoor!'
Volgens mij wist zij nog minder van echt en nepbont dan ik.

Die avond heb ik haar een mail gestuurd waarin ik schreef dat mijn mail waarschijnlijk overbodig was, maar dat ik haar voor de zekerheid vroeg om 8,5 minuten de tijd te nemen om de volgende video te kijken.

Fur Free Friday the Dutch Way:
http://www.youtube.com/watch?v=R-EMWnm1YD4

Ik heb geen antwoord van haar ontvangen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Eef schreef: Ik weet niet of je wel eens bij de supplementen in de gewone supermarkt hebt gekeken, dat is niets anders hoor, maar dan alleen veel vaker gelatine in de capsules ipv veggiecaps...
De natuurwinkel verkoopt inderdaad producten met visolie en misschien ook wel haaienkraakbeen, dat weet ik niet, maar de gewone supermarkt verkoopt dit ook en ligt vol met dooie vissen en andere dode dieren en vergiftigt ons met chemische e-nummers. Maar omdat de natuurwinkel niet perfect is, moeten we maar naar de supermarkt gaan die veel dier-, milieu- en mensonvriendelijker is?
De natuurwinkel promoot dit heel vaak heel erg ivm supermarkten. Supermarkten promoten wel weer andere dingen meer

Natuurwinkels zijn tegenwoordig ook supermarkten. Er zijn nog hier en daar wat idealistischere natuurwinkels. Die zou ik dan het liefst willen steunen.
Er zijn overigens ook natuurwinkels die enkel een vegetarisch assortiment hebben, dat is toch super! Dat zie je bij een gewone supermarkt echt niet hoor, die hebben geen normen of waarden, enkel het geld dat telt.
Om dieren in te zetten als vermaak is walgelijk en ik zou daar zeker over klagen en nooit meer naar die winkel gaan.
Ja die heb je idd, dat zijn de meer idealistischere. Maar de meeste natuurwinkels in NL zijn van grote bedrijven.

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha »

Eef schreef:
Sasha schreef:Eef: aan de andere kant heb je in een gewone supermarkt wel meer interactie met mensen die je zou willen inspireren tot verandering. ik heb al meerdere keren gehad dat mensen mij iets vegetarisch zagen pakken en daar naar vroegen hoe ze dat dan moesten gebruiken enz., en ook dat mensen hun 'gewone' vlees gingen omruilen gewoon om het een keer te proberen.
Dat is super! En heel positief. Maar eerlijk gezegd vind ik de kans dat iemand me wat over veganistisch eten/leven vraagt te klein om daarvoor mijn geld te gaan besteden aan een kiloknaller verkopende supermarkt, die constant gratis spullen weggeeft, gemaakt door kinderen...
Ik bedoel ook niet te zeggen dat niemand meer bij een natuurwinkel moet kopen. Als er eentje in het dorp zou zitten waar ik woon zou ik dat waarschijnlijk veel vaker doen. Ik vind het ook veel leuker om in een natuurwinkel boodschappen te doen, dan kan ik echt uren rondneuzen en allerlei nieuwe dingen uitproberen. Maar een supermarkt heeft ook zo zijn voordelen.

vegalan

Bericht door vegalan »

Sasha schreef:Ik bedoel ook niet te zeggen dat niemand meer bij een natuurwinkel moet kopen. Als er eentje in het dorp zou zitten waar ik woon zou ik dat waarschijnlijk veel vaker doen. Ik vind het ook veel leuker om in een natuurwinkel boodschappen te doen, dan kan ik echt uren rondneuzen en allerlei nieuwe dingen uitproberen. Maar een supermarkt heeft ook zo zijn voordelen.
Ja, dat had ik ook. Toen ik nog in Adam woonde kwam in een reform winkel (bestaat nu niet meer) en de eigenaar was een vegetariër en verkocht buiten wat zuivel geen dierlijke producten en dan had ik ook altijd behoefte om daar wat rond te snuffelen en om wat nieuwe dingen te kopen, zo krijg je een goed beeld van wat er allemaal te koop is als je die wereld van vegetariërs, veganisten (en macrobioten) binnen stapt, want in die tijd kon je daarvan nog niet veel in de supermarkt kopen. Ik denk dat het eigenlijk wel handig is voor een beginnende vegetariër of veganist om in een dergelijk winkel eens rond te kijken.

.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Zeker.
In een supermarkt zoek je je rot in het begin. Zonnatura heeft nog een eigen rek waar alles bijelkaar staat, maar voor vegetarische en veganistische producten moet je op speurtocht door de hele supermarkt.

Emiel

Bericht door Emiel »

Ik las vandaag op Facebook weer een stukje van Gary Francione;
Was at Whole Foods with all of those "progressive" shoppers with their "free-range," and "Animal Compassionate" products. Frankly, I prefer to be in a conventional grocery store with people who either don't know about "happy" labels or don't care. There is something very disturbing about people who are aware of the moral issues, see "happy" exploitation as the answer, and fall over patting themselves on the back for being "compassionate."
Ik had er nog niet zo over nagedacht, maar ben het met hem eens.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Emiel, zo zie ik het dus ook. Kan me daar gruwelijk aan ergeren. Een of ander keurmerkje betekent heus niet dat het opeens een dierenparadijs is. Bwèh. Krijg dan veelal de neiging om eens wat mensen biologisch te gaan slachten...

Hoe neoemen we het dan? Schijnheilige vlees en zuivel? ;)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Ananas schreef: Kom je wel eens bij Ekoplaza? Zo ja, is het je niet opgevallen dat allerlei (kleine merk-)producten worden geschrapt en vervangen door producten van eigen merk dan wel verborgen eigen merk (healthy planet)? En dat die producten goedkopere meuk zijn.... vaak met suiker, transvetten of dierlijke troep die in de oorspronkelijke producten niet zaten.
Vind je dat? :( Ik koop heel vaak eigen merk producten bij EkoPlaza, zoals nootjes en tomatensaus, ik geloof ook pasta enzo maar ik weet ik niet zeker of dat eigen merk is, maar ik word daar veel blijer van dan wat er bij AH ligt (en dan bedoel ik niet eens Euroshopper). Ik koop ook eigenlijk bijna alleen maar verse producten, dus misschien ligt daar het verschil in, die dingen met suiker en vetten heb ik weinig ervaring mee.

Tahin en Tempeh zijn gewoon bij Bas van der Heijden te krijgen. Hoeveel regenwouden ervoor gekapt zijn en hoeveel boeren zijn afgezet ervoor weet ik niet :)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Plaats reactie