Integratie

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Integratie

Bericht door TonyJello » di mar 06, 2012 9:33

:welcome: Is het niet beter om zo veel mogelijk je vegetarische en veganistische producten bij de supermarkten te kopen ipv bij de natuurwinkels? :govegan:

Ananas

Re: Integratie

Bericht door Ananas » di mar 06, 2012 9:53

Helemaal eens! Zelfde geldt voor biologische producten vind ik, die probeer ik zoveel mogelijk bij de gewone winkels te kopen.

Nadeel is dat supermarkten heel weinig kant-en-klare veganistische producten hebben. Die koop ik toch niet zoveel, maar bijvoorbeeld tempeh is een groot gemis.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di mar 06, 2012 13:02

Ja, dat klopt. :govegan:
Hoe meer we in de supermarkten om producten vragen, hoe groter de kans dat ze er komen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mar 06, 2012 13:26

Oh en ik dacht nav titel.. laten we even een verhitte politieke discussie hier voeren... ;)

Maar goed.. op zich mee eens, maar bij supermarkt hebben ze ook weer niet alles. Maar de standaard producten haal ik wel bij supermarkt.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di mar 06, 2012 15:06

Ik verwachtte ook een discussie, maar Ananas was het helemaal met me eens. Best prettig hoor!
:D
Er komen vast nog wel discussies.
:welcome:
Het lijkt mij belangrijk dat we op allerlei manieren zoveel mogelijk de integratie verbeteren. Als we voedsel kopen in een natuurwinkel en schoenen, kleding en accessoires in speciale vegan winkels, dan blijven we een aparte groep en groeit de groep ook trager. Niet veganisten gaan die winkels niet zomaar binnen en komen dan ook niet met al die producten in aanraking. Wanneer wij onze spullen zoveel mogelijk in de gangbare winkels kopen, komen daar steeds meer vegan producten, (wat voor ons gemakkelijker en goedkoper is) en kan iedereen ze zien, kopen en uitproberen. De veganistische drempel wordt lager en dan wordt het ook gewoner. Als meer mensen meer veganistische producten kopen, komen er ook weer meer en gaat de prijs omlaag.
En uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling om zoveel mogelijk foute producten de schappen uit te krijgen!

vegalan

Bericht door vegalan » di mar 06, 2012 15:41

Ik denk dat Vegantastic bedoelt dat het genoemde onderwerp ''integratie'' niet zo past bij de inhoud van je boodschap, omdat hiermee in het algemeen iets anders mee wordt bedoeld? Althans dat (andere) was wel waar ik aan dacht toen in het woord integratie zag staan.

.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di mar 06, 2012 15:47

Aha. Jij denkt bij integratie zeker alleen aan allochtonen? ;)

vegalan

Bericht door vegalan » di mar 06, 2012 17:50

Nee, niet alleen, maar wel voor namelijk omdat het binnen dat kader het meest wordt gebruikt. ;)

.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di mar 06, 2012 19:05

Nou, ik geloof toch dat ik het heel anders zie. Ik verdenk Tony er bijna van hier namens AH te posten! ;)

Grote winkel(keten)s verkopen waar er om gevraagd worden. Natuurwinkels vind ik toch wat idealistischer en stellen andere eisen aan de producten dan alleen de verkoopbaarheid. Grote winkelketens maken veelal gebruik van contracten met leveranciers en draaien hun hand er niet voor om de leveranciers uiteindelijk er toe te dwingen alleen nog maar aan hun keten te leveren. Uiteraard tegen een steeds slechtere prijs. Als iedereen de biologische producten gaat kopen via bijv. AH dan kunnen biologische boeren alleen nog maar afzetten naar AH. Gevolg is dat zij uiteindelijk niet anders kunnen dan te verkopen aan AH en AH kan vervolgens de prijzen bepalen. Het drukken van de prijs gaat vast ook betekenen dat de productiewijze steeds dichter bij de randen van de EKO-eisen komt en uiteindelijk nog maar net voldoen. Een volgende stap is dat AH het EKO-keurmerk dwingt de eisen bij te stellen. Dat kunnen ze doen, omdat ze anders zeggen: prima, dan verkopen we helemaal geen EKO-producten meer. En als ze dat doen, dan kan er nooit meer snel voor gezorgd worden dat EKO-producten via andere kanalen verkocht kunnen worden. Daarom: zorg dat die grote supermarktketens geen monopoly-positie krijgen, steun degenen die biologische producten op de kaart gezet hebben. Koop bij natuurwinkels, betaal in sommige gevallen iets meer, maar weet dan dat het goed zit.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di mar 06, 2012 19:10

Supermarkten werken op allerlei manieren mee aan het verpesten van het milieu. Ze knijpen boeren financieel af, importeren van verre dat het een lust is en veroorzaken zo de degradatie van de kwaliteit van de voeding en de toename van milieubederf en dierenleed.
Uiteraard zit aan de andere kant de immer rechtse politiek dit ongewenste verpesten van voedingskwaliteit en het milieu bewust te ondersteunen via een kromme organisatie van het belastingstelsel op voeding en grondstoffen.

In een zogenaamde natuurvoedingswinkel [rare naam, alle voeding zou natuurvoeding behoren te zijn] zijn de prijzen zo afschrikwekkend hoog, dat ik er zelden iets koop behalve dingen die de supermarkt niet verkoopt zoals quinoa en tahini. In de AH is de quinoa te duur.
De natuurvoedingswinkels zijn allang niet meer die sympathieke lokale initiatieven die soms begonnen in de achterkamers van idealisten, dus of die nou zo heel veel beter zijn dan de supermarkt betwijfel ik.

De noten in de supermarkt zijn helaas van zeer matige kwaliteit [ranzig], waar kun je nog verse noten in de dop kopen?
Overigens vraag ik me af welk percentage van de klanten in een natuurvoedingszaak veganist is.
Zou dit echt veel hoger liggen dan in de gemiddelde "gewone" supermarkt?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » di mar 06, 2012 19:32

Wij hebben geen natuurvoedingswinkel in de buurt, anders zou ik daar wel vaker boodschappen doen en dan kunnen mensen daar ook makkelijker naartoe waardoor het toch makkelijk is voor mensen.

Maar ik ben blij dat het vegan assortiment in gewone supermarkten groter word zodat het voor mensen inderdaad makkelijker te testen is. Een tijdje geleden was telkens de sojamelk in de supermarkt waar ik meestal boodschappen doe telkens uitverkocht. Dat is heel mooi want dat betekent dat er meer mensen zijn die het gaan kopen. Toen hebben ze op mijn suggestie de inkoop verdubbeld en het heeft inmiddels ook een iets groter schap gekregen. Ook de sojaroom en rijstroom e.d. zijn uitgebreid.

Ananas

Bericht door Ananas » di mar 06, 2012 22:01

Rick schreef:Nou, ik geloof toch dat ik het heel anders zie. Ik verdenk Tony er bijna van hier namens AH te posten! ;)

Grote winkel(keten)s verkopen waar er om gevraagd worden. Natuurwinkels vind ik toch wat idealistischer en stellen andere eisen aan de producten dan alleen de verkoopbaarheid. Grote winkelketens maken veelal gebruik van contracten met leveranciers en draaien hun hand er niet voor om de leveranciers uiteindelijk er toe te dwingen alleen nog maar aan hun keten te leveren. Uiteraard tegen een steeds slechtere prijs. Als iedereen de biologische producten gaat kopen via bijv. AH dan kunnen biologische boeren alleen nog maar afzetten naar AH. Gevolg is dat zij uiteindelijk niet anders kunnen dan te verkopen aan AH en AH kan vervolgens de prijzen bepalen. Het drukken van de prijs gaat vast ook betekenen dat de productiewijze steeds dichter bij de randen van de EKO-eisen komt en uiteindelijk nog maar net voldoen. Een volgende stap is dat AH het EKO-keurmerk dwingt de eisen bij te stellen. Dat kunnen ze doen, omdat ze anders zeggen: prima, dan verkopen we helemaal geen EKO-producten meer. En als ze dat doen, dan kan er nooit meer snel voor gezorgd worden dat EKO-producten via andere kanalen verkocht kunnen worden. Daarom: zorg dat die grote supermarktketens geen monopoly-positie krijgen, steun degenen die biologische producten op de kaart gezet hebben. Koop bij natuurwinkels, betaal in sommige gevallen iets meer, maar weet dan dat het goed zit.
Kom je wel eens bij Ekoplaza? Zo ja, is het je niet opgevallen dat allerlei (kleine merk-)producten worden geschrapt en vervangen door producten van eigen merk dan wel verborgen eigen merk (healthy planet)? En dat die producten goedkopere meuk zijn.... vaak met suiker, transvetten of dierlijke troep die in de oorspronkelijke producten niet zaten.
Wat je omschrijft over AH is precies wat zij ook doen. Ze nemen alle reformwinkels over. Willen alleen producten afnemen van 1 leverancier. En willen alle producten vervangen door hun goedkopere eigenmerk meuk. Het is net Albert Heijn maar dan met groene bedrijfskleding.

Ananas

Bericht door Ananas » di mar 06, 2012 22:06

Overigens is het eko keurmerk vervangen door een Europees keurmerk:

http://ec.europa.eu/agriculture/organic ... belling_nl

waardoor de macht van één supermarkt kleiner is, lijkt me...

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di mar 06, 2012 22:46

Ananas schreef:
Kom je wel eens bij Ekoplaza? Zo ja, is het je niet opgevallen dat allerlei (kleine merk-)producten worden geschrapt en vervangen door producten van eigen merk dan wel verborgen eigen merk (healthy planet)? En dat die producten goedkopere meuk zijn.... vaak met suiker, transvetten of dierlijke troep die in de oorspronkelijke producten niet zaten.
Wat je omschrijft over AH is precies wat zij ook doen. Ze nemen alle reformwinkels over. Willen alleen producten afnemen van 1 leverancier. En willen alle producten vervangen door hun goedkopere eigenmerk meuk. Het is net Albert Heijn maar dan met groene bedrijfskleding.
Dichtsbijzijnde Ekoplaza is in Naarden en daar kom ik bijna nooit.
Ik ga meestal naar de natuurvoedingswinkel in Hilversum. Het is duidelijk dat zij daar nog wel nadenken over wat zij in de schappen leggen. Zo hebben we laatst gevraagd of zij ook Frys producten (worstenbroodjes zijn geweldig! net als een aantal andere vleesvervangers van dat merk) willen verkopen. Die zijn namelijk veel lekkerder dan de dingen van de vegetarische slager. Ze gaven aan daarover in dilemma te zijn, omdat die producten (zowel Frys als van de vegetarische slager) niet biologisch zijn.

Voor een deel is uiteindelijk de consument ook die er voor zorgt dat natuurvoedingswinkels gedwongen worden om tot zelfde praktijken over te gaan als winkels als AH. Steun de kleineren dus zou ik zeggen!

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » di mar 06, 2012 22:48

Ananas schreef:Overigens is het eko keurmerk vervangen door een Europees keurmerk:

http://ec.europa.eu/agriculture/organic ... belling_nl

waardoor de macht van één supermarkt kleiner is, lijkt me...
Of juist niet. Waarom zouden de grote ketens kunnen gezamelijk lobby-en als zij hetzelfde doel hebben. En ze zijn er ongetwijfeld goed in. En nu kunnen ze de krachten ook nog eens bundelen....

Eef

Bericht door Eef » wo mar 07, 2012 11:19

Wij kopen bij de natuurwinkel, omdat zij meer dier- en milieuvriendelijk bezig zijn door alles biologisch aan te bieden. Ik koop liever niet bij een winkel die ook bio-industrievlees etc verkoopt, ik steun liever kleine dier- en milieuvriendelijke winkels die ook nog eens heel klantvriendelijk zijn. Daarbij vind ik het ook gewoon handig dat ze er alles hebben dat ik gebruik, bij de gewone supermarkt kun je niet eens gewoon gedroogde linzen kopen, laat staan alle andere gezonde voedingsmiddelen die ik gebruik.

Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd ook onprettig om aan de kassa achter iemand te staan die kilo's bio-industrievlees op de band laadt. Het is onvoorstelbaar wat mensen allemaal aan dierlijke producten kopen in 1 boodschappenronde, tig soorten worst, vleeswaren, kaas, kiloknallers etc.

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » wo mar 07, 2012 13:52

Eef: aan de andere kant heb je in een gewone supermarkt wel meer interactie met mensen die je zou willen inspireren tot verandering. ik heb al meerdere keren gehad dat mensen mij iets vegetarisch zagen pakken en daar naar vroegen hoe ze dat dan moesten gebruiken enz., en ook dat mensen hun 'gewone' vlees gingen omruilen gewoon om het een keer te proberen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mar 07, 2012 14:17

Precies, we hebben het hier dan ook over integratie. Met als doel dat meer mensen overstappen op een veganistische leefwijze.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mar 07, 2012 15:52

Eef schreef:Wij kopen bij de natuurwinkel, omdat zij meer dier- en milieuvriendelijk bezig zijn door alles biologisch aan te bieden
Nou.. als ik het zo zie, dan verkopen natuurwinkels een hele hoop producten mis visolie erin ivm gewone supermarkt. Ook promoten die het veel meer als heilig middel. En producten met haaienkraakbeen e.d. is ook niet onbekend in die natuurwinkels. En wat eens ter discussie stond was dat de natuurwinkels prijzen hoog hielden ivm dat hun klanten het toch wel kopen.

Er zijn wel wat idealistischere natuurwinkels. Die zou ik wel graag supporten, maar sommige zijn gewoon echt niet zo leuk. Die in Zeist vind het ook leuk om dieren voor vermaak in te zetten elk jaar.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo mar 07, 2012 16:02

Ik koop zowel vanwege de prijs als strategie zo veel mogelijk bij de supermarkt. Al is dat dus niet erg veel, want groente enzo koop ik vaak ook aan de boerderij, en er zijn toch veel dingen die alleen de natuurwinkel heeft (tahin, pseudogranen, allerhande biologische varianten van producten - ik probeer zo veel mogelijk biologisch te kopen). Maar naar de supermarkt ga ik wel voor biologische producten die ze daar hebben (suiker, olie, sojamelk) en enkele plantaardige vleesvervangers (de AH is daar heel slecht in, andere supermarkten hebben soms wat meer keuze).

Ik vind het ook een goede strategie om plantaardige/biologische producten meer in het zicht van de 'gewone' klant te krijgen door bij de reguliere supermarkt te kopen. Maar voor plantaardig gaat dat denk ik wel ietsje moeilijker, omdat er minder 'plantaardig v.s. niet-plantaardig' keuzes zijn als bij biologisch. Als je bijv. een paprika koopt bij de AH, dan gaat de AH niet concluderen dat de grote verkoop van paprika's betekent dat ze wel eens meer plantaardige alternatieven in het rek mogen zetten. Zo'n trend zou je alleen kunnen zien bij vleesvervangers en zuivelvervangers.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie