Jij en een slager

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Re: Jij en een slager

Bericht door Renee1137 »

Ik denk dat vergelijkingen met de 2e wereldoorlog vooral escaleren als men de intensiteit ofwel de morele afkeurbaarheidvan iets vergelijkt met de 2e wereldoorlog. Maar in dit geval zei ik niet, 'iemand die een dier slachten niet erg vind is net zo erg als een nazi die een mens afslachten niet erg vind'. Mijn redenatie was dat mensen zowel een heel liefhebbend en compassievol kunnen zijn, als dat ze zichzelf emotioneel kunnen afsluiten voor iets dat die sympathieke geest wellicht zou schaden. Dat wordt uitvergroot in een nazi-officier die ook liefhebbende vader is.

Zo zie je maar weer dat je er voorzichtig mee moet zijn :) Ik had ook een ander voorbeeld kunnen noemen maar ik kon er simpelweg even geen bedenken :)
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik ken een vleeseter die begint te lachen om het leed van dieren op filmpjes (tv of internet) als deze door de mens worden gemarteld. Ziek vind ik dat. T.a.v. dieren is het een sadist, maar toch is hij naar mensen doe wel aardig en zegt alles te lusten van het varken. Hij spoort anderen ook aan om juist vlees te eten en geeft hen groot gelijk wanneer zij dit doen. Dit doet hij vooral in het bijzijn van vegetariers en/of veganisten als hij met hun ideeen wordt geconfronteerd. Hij lijkt hierdoor anderen te willen winnen voor zijn zaak, zodat hij zichzelf overtuigd dat hij niets verkeerd doet, want bijna iedereen doet het. Deze neiging tref je vaak bij vleeseters, want zij willen niet bij het leed van anderen stil staan en lijken dit ook te beseffen.
Ik ben stiekem toch wel erg benieuwd hoe je deze persoon kent (het is vast familie, die kies je niet :wink: ) en vooral: Welke redenen deze persoon precies aandraagt als hij mensen probeert te overtuigen om vlees te eten?

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom »

Overigens was ik niet voorbereid op een gesprek met een slager.. ik dacht dat ze enkel mij gingen interviewen.
Ze hadden het expres als "verrassing" geregeld.
Daarbij moet ook gezegd worden dat ik enkel een inleidend filmpje met dood en verderf te zien kreeg van de slager, maar dat hij een filmpje te zien kreeg waarin amper naar voren kwam dat ik veganist was! Een veelzijdiger filmpje met de interesses voor mijn katten en festivals, met nadruk op mijn creativiteit. Dus het is ook niet zo gek dat hij er met een meer open houding in stond.

Stokkie

Bericht door Stokkie »

Ik weet niet hoor, maar het valt me op dat je toch wel heel vaak verkeerd begrepen/geinformeerd/geciteerd/geportretteerd wordt................
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

vegalan

Bericht door vegalan »

Is het programma ergens nog te bekijken?

vegalan

Bericht door vegalan »

Renee1137 schreef:Ik ben stiekem toch wel erg benieuwd hoe je deze persoon kent (het is vast familie, die kies je niet :wink: ) en vooral: Welke redenen deze persoon precies aandraagt als hij mensen probeert te overtuigen om vlees te eten?
Tja, nee hij is niet door middel van een huwelijk verbonden met de familie. Het is een simpele oude man en heeft niet zo veel verstand van bijv moraal. Ik laat dit soort mensen in hun waarde, want zijn interesse is wat dat betreft erg beperkt. Soms wrijf ik wat dat betreft wel eens wat zout of peper onder zijn neus, maar reageert niet en dan ontstaat er een moment van stilte. Hem kennende heeft hij daar ook geen passend antwoord op. Lekkere hapjes en sapjes zijn vaak de bestanddelen van zijn gedachten en hij heeft daarom vaak de neiging om zichzelf daarin te voorzien. Hij is (in tegenstelling tot dieren) t.a.v mensen geen onaardig persoon en gezien zijn intellectuele beperking, leeftijd (90+) en sterk begrensde eigen focus heb ik ook geen zin om daar veel aandacht aan te besteden. Ik ben ook niet een persoon die zonodig anderen moet overtuigen, maar vertel meer of minder waarvoor ik sta (positionering) en laat het aan de ander over wat ze er mee doen.

.

vegalan

Bericht door vegalan »

blackblossom schreef:Overigens was ik niet voorbereid op een gesprek met een slager.. ik dacht dat ze enkel mij gingen interviewen.
Ze hadden het expres als "verrassing" geregeld.
Daarbij moet ook gezegd worden dat ik enkel een inleidend filmpje met dood en verderf te zien kreeg van de slager, maar dat hij een filmpje te zien kreeg waarin amper naar voren kwam dat ik veganist was! Een veelzijdiger filmpje met de interesses voor mijn katten en festivals, met nadruk op mijn creativiteit. Dus het is ook niet zo gek dat hij er met een meer open houding in stond.
Heb je er voor jezelf wel een goed gevoel aan over gehouden? Want ik denk dat dit voor jezelf toch wel belangrijk is, althans dat zou ik in dit soort gevallen wel willen hebben. Ik denk dat je het verder (ook als dat niet het geval is) gewoon moet loslaten. :wink:

.
Laatst gewijzigd door vegalan op zo feb 26, 2012 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

blackblossom
Contacteer:

Ja ik was heel blij en opgelucht na afloop dat het zo goed was gegaan, en had er alle vertrouwen in dat het een goed programma zou worden, maar het resultaat is me een beetje tegengevallen omdat belangrijke stukken (om mijn schilderij te begrijpen) zijn weggelaten.

blackblossom
Contacteer:

Stokkie schreef:Ik weet niet hoor, maar het valt me op dat je toch wel heel vaak verkeerd begrepen/geinformeerd/geciteerd/geportretteerd wordt................
Klopt, vooral door de media! Ligt ook aan mijn eigen communicatie natuurlijk. Blijkbaar ben ik te onduidelijk. Laatst zei een vriendin die mij al 14 jaar kent ook tegen me dat ik vaak heel anders overkom dan ik bedoel. Ik begin er steeds meer aan te twijfelen of ik niet gewoon een soort autisme heb oid. Maar ik ben een beetje een rare snuiter die 17 jaar lang heeft moeten vluchten voor mensen en daardoor niet echt sociaal vaardig.

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha »

Blackblossem: Ik denk dat het punt is dat je het lastig vind om positief te blijven als je in zo'n situatie wordt geplaatst. En ik denk dat je daar niet de enige in bent. Het is ook heel lastig. Sommigen zijn daar wat beter in dan anderen. Wat ook onhandig uitvalt is dat je je op veel andere punten ook niet kunt identificeren met andere heb ik het idee. In dat andere programma heb ik het idee dat je totaal niet snapt waarom al die mensen zoveel waarde hechten aan luxe enzo. Voor jou zal alles wijken voor je principes. En dat is ontzettend bewonderenswaardig in mijn ogen, maar ik denk dat veel mensen zich daar totaal niks bij kunnen voorstellen. Bijvoorbeeld zo'n uitspraak als: ik ga liever dood dan iets niet veganistisch te eten. Dat schrikt de meeste mensen echt heel erg af. En er is wellicht veel verkeerde beeldvorming gedaan, maar die uitspraak doe je wel echt zelf.
Ik denk overigens niet dat je autistisch bent ofzo, je zit gewoon anders in elkaar dan veel andere mensen. En dat geeft totaal niks, maar het kan soms lastig zijn als je juist die mainstream wilt bereiken. Als je dat wil zou je wellicht iets meer moeten onderzoeken over wat deze mensen willen. Ik denk dat daarbij een paar dingen van belang zijn:
-het moet niet te veel afwijken van wat ze gewend zijn. daarom zijn denk ik dingen als vleesvervangers ook heel belangrijk voor veel mensen.
-het moet niet te veel tegelijk zijn. dus niet én veganistisch, én biologisch, én fair trade, én suikervrij én én én. dan zien ze door de bomen het bos niet meer en het resulteert erin dat ze uiteindelijk niks doen. kleine stapjes!
-mensen willen ook gewoon dezelfde persoon zijn die houd van kleding, naar de bioscoop gaan, uitgaan, wijntje, gezellig kletsen. En niet dierenrechtenliteratuur lezen, overal diepzinnig overna denken, nooit de verkeerde beslissing maken, etc. Niet dat je dat nu zegt, maar als je daar zelf zo opgefocust bent kan het overkomen dat als je eens wat plantaardiger gaat eten, je ook direct dat moet doen. (Dus niet dat het echt moet maar dat het zo overkomt.) En dat kan afschrikkend werken. Als je laat zien dat je normaal kan leven zonder je baan aan te passen, zonder je vrienden om te wisselen, zonder je hobby's aan te passen (ok, tenzij jagen of vissen ofzo je hobby is ;)) etc. dan denk ik dat dat veel succesvoller werkt.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Ik ben het wel met Sasha eens. Ik kan me voorstellen dat het verschil dat je ziet tussen jezelf en bijv. de andere mensen in BZ&L heel groot is. Dat is het ook, daar hebben veel van ons denk ik ook ervaring mee. Wat een verwend gedrag en naïviteit je dan tegen komt... Maar dat je liever dood gaat dan iets dierlijks te eten komt denk ik inderdaad héél heftig over. Ook als het zo is, is het misschien beter om dat iets genuanceerder te brengen, de stap is idd denk ik zo groot voor veel mensen dat ze zich daardoor laten afschrikken.

Dit gaat er natuurlijk wel van uit dat je mensen wil laten zien dat jouw levensstijl heel 'do-able' en normaal is en dat ze het best ook eens kunnen proberen. En ik weet niet of dat je insteek is natuurlijk, dat hoeft niet per se, je hoeft geen lopend reclamebord te zijn.

blackblossom
Contacteer:

Die opmerking kwam voort uit het gevoel dat ze me vlees wilden laten eten, er gingen nog een aantal gebeurtenissen aan vooraf waardoor ik dacht dat ze me in die situatie wilde stoppen. Ze hadden ons levende kippen gegeven om te slachten en er was 1 meisje van de crew die daar al langer zat, die normaal vegetariër was maar die tegen me zei dat ze daar wel vlees at omdat er niks anders was.
Natuurlijk zou ik als het er echt op aan komt wel liever vlees eten dan dood gaan, maar NIET voor TV. Als ze me vleesetend op TV hadden willen brengen.. dan had ik liever de pijp uit gegaan.
Vandaag staat er een artikel van mij in Trouw, waarin staat dat ik die opmerking ook niet meen.

blackblossom
Contacteer:

overigens was de vraag van Lotte "Maar als je 2 dagen geen eten hebt dan zou je wel vlees eten?"
Nou stelt 2 dagen niet eten natuurlijk helemaal niks voor, waardoor ik ook zo reageerde.. zo uit een gevoel van JA DAHAAAGG, ECHT NIET!!
Maar als ze had gevraagd als je bijna op sterven ligt en je kan in leven blijven door vlees had ik veel milder gereageerd.

Violet

Bericht door Violet »

vegalan schreef:Is het programma ergens nog te bekijken?
Ik wil het ook graag zien. Heeft iemand een link?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Is het dit? (of gaat het ondertussen over een ander programma?) http://www.youtube.com/watch?v=2v5x6mEfbXI en http://www.youtube.com/watch?v=8bbYk7Zq ... ure=relmfu

blackblossom
Contacteer:

Ja dat programma is het Fynnya

Violet

Bericht door Violet »

Ik heb het gekeken en vind het positief en respectvol. Dat groene 'ding' staat je goed, Daphne!

blackblossom
Contacteer:

Dank je wel Violet :), ik was al bang voor klappen.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Nee, ik vind deze ook erg geslaagd :) Ik vond de groene, euh, hoofddoek? ook erg leuk!
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Plaats reactie