Wat voer je je hond(en)?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Zen
Leefwijze: veganist

Re: Wat voer je je hond(en)?

Bericht door Zen »

Brent schreef: Laat je honden los, dan kunnen ze in het wild prima voor zichzelf zorgen als er voldoende prooi of voedsel is, kijk maar naar de Australische dingo of verwilderde honden in Zuid-Italie of ex-Joegoslavie. Mishandeling is ook het onthouden van natuurlijk gedrag dat een dier een normale psychologie behoort te geven.
Dit is echt heel erg naïef. 'Verwilderde honden', zoals je die heel veel ziet in de landen rond de Middelandse Zee, leven doorgaans van resten die mensen achterlaten en hebben vaak een ronduit miserabel leven en genoeg dieren redden het zelfs niet eens. Er is tegelijkertijd zeer weinig meer 'natuurlijk' aan zo'n bestaan.
Brent schreef: Kijk maar naar de dogwhisperer hoe gestresst en gestoord of paranoia veel van die huishonden en hondjes zijn.
Dus je neemt een TV-programma, dat met name op goede kijkcijfers is gericht en waar bovendien de meer extreme situaties met huisdieren eruit worden gelicht, als je uitgangspunt. Ja, er is een enorm probleem met het houden van huisdieren, maar volgens mij is dat ook niet de discussie die hier wordt gevoerd.
Brent schreef: Een echte veganist stelt niet zijn/haar eigen knuffelbehoeften voorop [waar geen hond op zit te wachten], maar wenst een dier een natuurlijk leven toe dat bij het dier past.
Het dringt waarschijnlijk nog altijd niet helemaal tot je door dat een 'natuurlijk leven' helemaal niet tot de opties behoort. En als je denkt dat dit anders ligt, zorg er dan voor dat je het voor elkaar krijgt.
Brent schreef: Als je een dier "bevrijdt" uit een asiel, zet ze dan bij elkaar in een hondentehuis met veel grond erbij en geef ze veganistisch eten, maar eigenlijk vind ik het niet mijn probleen ze op te vangen, netzomin als ik slachthuisdieren wil gaan redden en opvangen.
Ah ok, dus zelf lever je graag alleen maar commentaar, maar het is verder niet 'jouw verantwoordelijkheid'. Nee, dat is duidelijk dan.
Brent schreef: Je moet die dingen aan de basis oplossen doordat die beesten daarvoor niet gefokt worden.
En de dieren die er al zijn aan hun ellendige lot overlaten. Want jij ziet het niet als jouw verantwoordelijkheid.

Dat de oorzaak aangepakt moet worden is iets wat helemaal niet ter discussie staat hier.
Cut cold stone with a warm heart

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent »

Ik zie weer een hoop drogredenen.
Honden horen niet in huizen net zoals varkens niet in hokken horen te zitten.
Dieren moeten een normaal leven kunnen leiden waarin ze hun normale diereigen gedrag kunnen vertonen.
Dat is mijn mening en ik heb uitgelegd waarom.

Het is niet mijn verantwoordelijkheid om de talloze dieren die dagelijks mishandeld en gedood worden op te vangen nee [nogmaals], het is wél mijn verantwoordelijkheid de gevangenschap en mishandeling van dieren te helpen stoppen en daar horen óók de aaibare huisdieren bij.
Neem anders een tamagochi of een purrende pluchen knuffel met electrische verwarming erin.

Vleeseters schieten altijd fel in de verdediging als ze in discussie gaan met veganisten, ik zie hier een soortgelijke reactiewijze.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Zen

Bericht door Zen »

Brent schreef:Ik zie weer een hoop drogredenen.
Bij je eigen reacties no doubt.
Brent schreef: Honden horen niet in huizen net zoals varkens niet in hokken horen te zitten.
Brent schreef: Dieren moeten een normaal leven kunnen leiden waarin ze hun normale diereigen gedrag kunnen vertonen.
Hoe normaal is hun leven in een asiel of op straat denk je? Maar als ze dat 'moeten' wat ga je er aan doen dan? Of nee, het is jouw verantwoordelijkheid niet natuurlijk. Ja, erg makkelijk op die manier. Roepen dat er vanalles moet, maar het zelf niet als de eigen verantwoordelijkheid zien.
Brent schreef: Het is niet mijn verantwoordelijkheid om de talloze dieren die dagelijks mishandeld en gedood worden op te vangen nee [nogmaals]
Niemand heeft het over talloze, maar je kunt wel een positief verschil maken in het leven van 1 of enkele dieren.
Brent schreef: het is wél mijn verantwoordelijkheid de gevangenschap en mishandeling van dieren te helpen stoppen
Daarom eet je kaas?

Dieren die er al zijn en die je een beter leven kunt geven (zonder mishandeling) waren toch niet jouw verantwoordelijkheid? That doesn't add up.
Brent schreef: Neem anders een tamagochi of een purrende pluchen knuffel met electrische verwarming erin.
Ja, daar is een wegkwijnend dier echt mee geholpen. Je snapt er echt helemaal niets van, of wel?
Brent schreef: Vleeseters schieten altijd fel in de verdediging als ze in discussie gaan met veganisten, ik zie hier een soortgelijke reactiewijze.
Er is niets mis mee om je aangesproken te voelen en slappe argumentatie (als je het zo kunt noemen) af te schieten. Een vleeseter zelden (zeg maar vrijwel nooit) zien doen overigens.
Cut cold stone with a warm heart

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Brent, je zegt honden loslaten, maar je houdt geen rekening met de gevolgen daarvan voor andere dieren. Dat is nl. een dilemma.

vegalan

Bericht door vegalan »

Brent schreef:Het is niet mijn verantwoordelijkheid om de talloze dieren die dagelijks mishandeld en gedood worden op te vangen nee [nogmaals], het is wél mijn verantwoordelijkheid de gevangenschap en mishandeling van dieren te helpen stoppen en daar horen óók de aaibare huisdieren bij.
Het hoeft niet jouw verantwoordelijkheid te zijn en ook al ben je er niet (direct?) voor verantwoordelijk dan kan het nog wel een onderdeel van je wilt zijn om het te doen, mist je (zonder leed te veroorzaken) daar de mogelijkheden voor hebt of het dier past binnen het kader van je leven. Het zegt in dit geval meer iets over je voorstelling van de dingen of wereld waar (wat dit betreft) geen waardige plaats voor dit dier is te vinden, want je richt je meer op het handelen van de mens dan op de positie van het dier, dat je wegen het ontbreken van een handelende persoon (mens) laat lijden. Dit lijkt mij zowel voor het dier als jezelf geen prettige voorstelling.
Als jij het piepende haasje was geweest dan had ik wel naar je omgekeken om te laten zien dat ook anders kan.

Dit is voer voor lieve honden, je blaft en gromt wel, maar je piept nog niet, dus wil je er nog niet van snoepen. Hap snap en ook jij hebt weer een prettig leven, want wie wat dierenliefde ontvangt kan er naar leven :D ;)

.

Eef

Bericht door Eef »

Ik vind het persoonlijk wel veganistisch verantwoord om dieren zonder huis een plek te bieden, als je ze veganistisch voert (als de dieren daarop kunnen leven).

Maar even om weer op het oorspronkelijke topic terug te komen:
Ik voer mijn honden sinds januari geheel veganistisch. Ik ben langzaam overgestapt, ze kregen al heel lang, ik denk een jaar maar misschien wel langer, de helft van de week veganistisch voer en de andere helft biologisch vlees. Ik ben redelijk tevreden, het kan beter maar ik heb nu wel een balans gevonden en gezien waar ze het het best op doen.

Hun basisvoer bestaat uit linzen (geweekt, gekookt en gepureerd), rijst (zachtgekookt), groente (gekookt en gepureerd, je kunt dit ook rauw pureren, dan behoud je meer voedingsstoffen en enzymen, maar dat kan mijn blender niet aan. Let er wel op dat er geen kool bij zit, want dat kan voor een maagtorsie zorgen) en een flinke scheut lijnzaadolie, met de nodige aanvulling en afwisseling - knoflook, kiemen, olijfolie etc - en supplementen: multivitamine-mineralencomplex, l-carnitine, taurine, verteringsenzymen en calcium carbonaat (ik gebruik met opzet deze slecht opneembare vorm van calcium, zodat ik ze een flinke eetlepel kan geven en dat deel dat ze niet opnemen zorgt voor stevigere ontlasting).

Ik heb ook brokken geprobeerd, want het zijn nogal wat kilo's voer die ik steeds moet maken dus een dagje iets makkelijker voer is wel zo handig, maar dat verdragen ze erg slecht. Ze hebben er sowieso verteringsenzymen bij nodig, maar dan nog is het veel geboer etc.
Ik denk dat het sowieso belangrijk is dat wanneer je wel brokken voert, je dit altijd aanvult met verteringsenzymen en lijnzaadolie (brokken bevatten veel te weinig of geen omega 3) en ook is het belangrijk om erop te letten of er wel L-carnitine en taurine in zit, want die zijn beide erg belangrijk. Als dat er niet inzit, zou ik dat zeker gaan supplementeren.

jojo

Bericht door jojo »

Mijn hondje krijgt de veganistische brokken van Yarroh met een scheutje lijnzaadolie erdoor en een knofje. Tussendoor af en toe een stukje wortel, bleekselderij, appel en dergelijke. Ze doet het hier tot nog toe goed op, maar ik geef haar dit ook nog niet zo heel lang, een paar maanden denk ik.

Eef

Bericht door Eef »

In een paar maanden merk je in ieder geval wel of ze het fatsoenlijk kunnen verteren, anders zag je wel diarree en geboer etc. Dus dat is alvast positief.

Het verschilt ook heel duidelijk per hond. 1 van de 3 kan alles veel beter verdragen hier. De andere twee zijn gevoeliger wat dat betreft. Ik heb Benevo en Ami geprobeerd en ik houd Ami op voorraad voor als het echt niet anders kan.

Wat ik nog vergeten was te zeggen, ik poets hun tanden tegenwoordig ook, dat is met vegetarisch voer helaas wel nodig. Ik gebruik daarvoor keltisch zeezout verdund in water. Je kunt ook bijvoorbeeld wat knoflookpoeder oplossen in water. Het schijnt dat honden dat ook lekker vinden, maar ik heb altijd alleen verse knoflook in huis, dus ik heb dat niet geprobeerd.

Plaats reactie