Voor en tegen veganisme

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
eno2
Leefwijze: veganist

Voor en tegen veganisme

Bericht door eno2 » ma sep 26, 2011 22:33

Beetje advocaat van de duivel spelen, want ik verwacht niet dat er hier nog iemand tegen veganisme zal willen argumenteren.

Ik heb weliswaar mijn kritiek op veganisme, maar de hoofdbedoeling van deze draad is de bezwaren van tegenstanders te weerleggen, vleeseters meestal, die ik op open fora ontmoet die het mij moeilijk maken.

Ik zal ze daarbij hier importeren en citeren.

We kunnen ook hier de discussie verder zetten die we over voor en tegen al in een andere draad bezig waren.
Ik zal dan maar beginnen met citaten van Vegalan en Zen uit die draad.
Vegalan:

Hoe zo? (Mag je pm sturen)
De Achilleshiel van veganisme is B12
Dat je supplement moet slikken (eigenlijk is dit medicatie) bewijst zeer aanschouwelijk en onweerlegbaar dat het dieet een essentieel tekort opbouwt. Ik vind dat we daarin nederig moeten zijn, bij het argumenteren.
Eet wat goed is voor de planeet

Zen

Re: Voor en tegen veganisme

Bericht door Zen » di sep 27, 2011 9:31

eno2 schreef:De Achilleshiel van veganisme is B12
Dat je supplement moet slikken (eigenlijk is dit medicatie) bewijst zeer aanschouwelijk en onweerlegbaar dat het dieet een essentieel tekort opbouwt. Ik vind dat we daarin nederig moeten zijn, bij het argumenteren.
Waarom zou je 'nederig' moeten zijn? Net lijkt me voldoende om het te erkennen en te onderstrepen dat B12 een risico inhoudt als je geen enkele vorm van supplementatie gebruikt. Maar ik zie zo'n enkel supplement gewoon als onderdeel van mijn dieet. Ik ben wel benieuwd naar het 'argument' tegen het gebruik van supplementen. Dat het niet 'natuurlijk' zou zijn, zoals je wel eens hoort houdt totaal geen stand; er zijn talloze dingen die mensen dagelijks doen die verre van natuurlijk zijn (waaronder het opsluiten en uitbuiten van dieren, het stelen van melk, etc.) en los daarvan vind ik het totaal ondergeschikt aan het willen voorkomen van dierenleed. Als mensen 'natuurlijk' (en die term kun je bovendien op vele manieren uitleggen) daadwerkelijk belangrijk vinden dan zouden ze echt een radicaal andere levensstijl kiezen.

PS: zullen we nu niet steeds een nieuw topic openen, dit borduurt eigenlijk gewoon verder op je eerdere (twee) topic(s).
Cut cold stone with a warm heart

Emiel

Bericht door Emiel » di sep 27, 2011 10:01

Eens met Zen. Aan het vlees dat men eet is niets natuurlijks meer. Sinds de jaren '40 is men al bezig met het genetisch manipuleren van o.a. broed- en vleeskippen en vanaf diezelfde periode wordt er ook antibiotica toegevoegd aan het voer. Er zijn zelfs geen normale kippen meer, ook niet in de biologische sectoren. Wat men dus eet is een dier dat door de mens is gecreeerd, als een soort monster van Frankenstein, en dat niet meer normaal kan lopen, staan of enigszins natuurlijk gedrag kan vertonen. Kalkoenen kunnen zich b.v. al niet meer op natuurlijke wijze voortplanten en moeten kunstmatig geinsemineerd worden.

Heel wat natuurlijker zou het zijn als mensen hun eigen vlees/vis zou vangen en doodmaken, maar dan zouden we niet zulke grote hoeveelheden kunnen consumeren als we nu doen en wat ogenschijnlijk ook onze ondergang wordt.

Anyways... Een dieet van (biologische en vrij van GMO's) groenten, fruit, noten en zaden en wellicht wat vervangers en af en toe een supplement is in mijn ogen heel wat 'natuurlijker' dan het eten van door de mens gecreeerde wezens, volgepompt met groeihormonen en medicijnen.

eno2

Bericht door eno2 » di sep 27, 2011 10:13

Zen
PS: zullen we nu niet steeds een nieuw topic openen, dit borduurt eigenlijk gewoon verder op je eerdere (twee) topic(s).
Hier gaat het direct over voor en tegen veganisme. Met vleesetersargumenten erbij. Dat trekt de discussie open.
Als het forumreglement en de moderator het toelaat.
Dat heeft maar zijdelings te maken met afschuwelijke toestanden veeteelt en slacht en ook maar zijdelings met milieu impact. Vandaar een afzonderlijke draad.
Waarom zou je 'nederig' moeten zijn?
Na twee jaar veganisme leed ik aan bloedarmoede. Niets dat het regelmatig slikken van medicatie niet kon verhelpen gelukkig.
Overigens is het een taktiek. Je krijg sowieso al het verwijt dat je je beter acht dan anderen. Of meerderwaardig. OK, dat zijn we ook, maar het is beter j e taktisch te verkleinen bij confrontaties met vleeseters..lijkt me. Tegen het B12 tegenargument schop ik niet hard aan.
Laatst gewijzigd door eno2 op di sep 27, 2011 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » di sep 27, 2011 10:21

De B12 die vleeseters binnenkrijgen is ook niet zo "natuurlijk". De veehouderij is de grootste afnemer en gebruiker van B12. Het wordt massaal aan veevoer toegevoegd.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

eno2

Bericht door eno2 » di sep 27, 2011 10:24

Marcello schreef:
De B12 die vleeseters binnenkrijgen is ook niet zo "natuurlijk". De veehouderij is de grootste afnemer en gebruiker van B12. Het wordt massaal aan veevoer toegevoegd.
Jawel jawel, maar dat is tegenaanval en geen weerlegging van de originele stelling.
Ge ziet van hier dat deze en andere "contaminatie" van het vlees DOOR DE VLEESKWEEKINDUSTRIE een enorme motivering vormt die zij wegwuiven, anders moesten ze ook stoppen gewoon.
Toch goed gezien en defensief bruikbaar (ik ken overigens de mate niet in dewelke jij stelt dat ze de grootste afnemers B12 zijn - als ik dat gebruik gaan ze me bronnen vragen natuurlijk)

Zen

Bericht door Zen » di sep 27, 2011 11:09

eno2 schreef: Dat heeft maar zijdelings te maken met afschuwelijke toestanden veeteelt en slacht en ook maar zijdelings met milieu impact. Vandaar een afzonderlijke draad.
Wat ik bedoel is dat de andere topics ook uiteindelijk overal en nergens over gingen omdat allerlei zijsporen zo worden ingeslagen. Ook daar ging het met name over 'argumenten die vleeseters naar voren brengen'.
eno2 schreef:
Waarom zou je 'nederig' moeten zijn?
Na twee jaar veganisme leed ik aan bloedarmoede. Niets dat het regelmatig slikken van medicatie niet kon verhelpen gelukkig.
Wat heeft dat met veganisme te maken? Ik heb nooit bloedarmoede gehad.
eno2 schreef: Overigens is het een taktiek. Je krijg sowieso al het verwijt dat je je beter acht dan anderen. Of meerderwaardig. OK, dat zijn we ook, maar het is beter j e taktisch te verkleinen bij confrontaties met vleeseters..lijkt me. Tegen het B12 tegenargument schop ik niet hard aan.
Ik vind de keuze om geen dieren te eten en andere producten te gebruiken waarvoor dieren zijn misbruikt beter om dat niet te doen. Verder het 'verwijt' dat je je beter voelt dan anderen is een zwaktebod en zeker geen argument. Iedereen voelt zich op een zekere manier wel beter dan een ander. Kijk naar hoe men (neer)kijkt op criminelen. Alleen al door de wet (die hen straft) te accepteren zeg je feitelijk dat criminelen een slechtere behandeling (het ontnemen van elementaire vrijheden etc.) verdienen dan niet-criminelen (volgens de wet). Het is begrijpelijk dat er zo geredeneerd wordt, maar in die context moet je de zogenaamde 'morele superioriteit' waarvan vegans vaak worden beticht ook zien denk ik. En dat terwijl ik juist vind dat veganisten over het algemeen ont-zet-tend veel geduld hebben met mensen die keuzes maken die we zelf verschrikkelijk en verwerpelijk vinden. En respect ook, de meeste vegans zijn doorgaans heel sociaal naar niet-vegans. Dat kun je van de meeste vlees-eters ten opzichte van bijvoorbeeld racisten niet zeggen denk ik. Je ziet ook veel en veel vaker, ook online, dat vleeseters 'in de aanval gaan' en niet andersom. Dat komt met name door het besef bij vegans dat het in het belang is voor de dieren (en het milieu, etc.) om mensen die nog zeer actief bijdragen aan dierenleed niet tegen je in het harnas te jagen omdat daarmee vaak de deur tot de dialoog (en daarmee het uitdragen van de boodschap) op slot gaat.

Zen

Bericht door Zen » di sep 27, 2011 11:15

eno2 schreef: Jawel jawel, maar dat is tegenaanval en geen weerlegging van de originele stelling.
Tja, je lijkt er zo op gefocused om alle geponeerde stellingen maar te moeten weerleggen. Maar dit is simpelweg geen steekhoudend argument. Laat men eerst maar eens aantonen waarom 'natuurlijk' een relevant argument zou zijn. Waarom is dat belangrijk, laat staan belangrijker dan bijvoorbeeld het willen voorkomen van leed bij voelende wezens?
Laatst gewijzigd door Zen op di sep 27, 2011 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Zen

Bericht door Zen » di sep 27, 2011 11:18

Emiel schreef: Anyways... Een dieet van (biologische en vrij van GMO's) groenten, fruit, noten en zaden en wellicht wat vervangers en af en toe een supplement is in mijn ogen heel wat 'natuurlijker' dan het eten van door de mens gecreeerde wezens, volgepompt met groeihormonen en medicijnen.
Yep. Nuff said.

Komt nog bij, er is geen 'perfect solution'.

Dan krijg je dus zoiets:
Posit (fallacious): Veganism is a bad idea. It's not 100% natural.

Rebuttal: While it's not 100% natural, it still is (or can be) the better alternative compared to other lifestyles (in Western societies), in terms of being 'natural'.

vegalan

Bericht door vegalan » di sep 27, 2011 11:34

eno2 schreef:De Achilleshiel van veganisme is B12. Dat je supplement moet slikken (eigenlijk is dit medicatie) bewijst zeer aanschouwelijk en onweerlegbaar dat het dieet een essentieel tekort opbouwt. Ik vind dat we daarin nederig moeten zijn, bij het argumenteren.
B12 bevindt zich in de bodem en het oppervlakte water (niet al te schoon drinkwater).
Dieren maken geen B12, want B12 is afkomstig van micro-organisme die behoren tot het plantenrijk. B12 in tabletvorm (is zuiver want het) komt direct van de bron, terwijl mensen die vlees eten het via een omweg binnen krijgen, tesamen met stoffen die minder gewenst zijn. Planten (zoals soja, alfalfa, erwt en spinazie) die op een grond worden geteeld waarin zich deze micro-organisme bevinden (of dierlijke/menselijke mest bevat) kunnen ook B12 bevatten. Zo' n 60 a 70 procent van de micro-organismen in de bodem maakt B12 aan. Wanneer twee delen water worden geschud met 1 deel grond bevat dit water net zo veel B12 als koemelk. B12 wordt ook gevonden in de nog te noemen wortelknolletjes van planten (vlinderbloemige) die in symbiose leven met Rhizobium-bacteriën en B12 komt dan voor in de bladeren van lupine, van jonge erwtenplanten en van mosterd. De wortelknolletjes van vlinderbloemige zouden een goede bron van B12 kunnen zijn. Ook algen/wieren (blauwgroene en rode algen)produceren B12 en fytoplankton bevat B12. Dus we kunnen het ook zonder vlees consumptie verkrijgen als we dat willen. B12 is minder stabiel wanneer deze wordt verhit samen met eiwitten en daarom is het voor een vleeseter ook verstandig om B12 tabletjes te slikken. Wil je er zeker van zijn dat je voldoende B12 binnen krijgt dan is het gewoon verstandig tabletjes te nemen.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op di sep 27, 2011 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di sep 27, 2011 12:35

Het hoofdargument tegen veganisme is mijns inziens dat verschillende diersoorten niet gelijkwaardig zijn qua recht op bescherming en dat de mens in dat opzicht helemaal niet gelijkwaardig is aan dier.
Dat zou het gebruik van dieren voor menselijk welzijn rechtvaardigen.

Zelfs als je dat argument waardevol vindt, kun je nog veganist zijn, maar je zal dan minder snel geneigd zijn een wereld voor ogen te hebben die geheel vrij is van het menselijk gebruik van dieren.
Je zou dan wel kunnen pleiten voor het verschuiven van dat gebruik van dieren naar minder complexe levensvormen en het minimaliseren van het leed dat toegebracht wordt.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

vegalan

Bericht door vegalan » di sep 27, 2011 14:09

Brent schreef:Het hoofdargument tegen veganisme is mijns inziens dat verschillende diersoorten niet gelijkwaardig zijn qua recht op bescherming en dat de mens in dat opzicht helemaal niet gelijkwaardig is aan dier. Dat zou het gebruik van dieren voor menselijk welzijn rechtvaardigen.
Waarom zou het veganisme qua recht op bescherming van verschillende diersoorten gebaseerd moeten zijn op die gelijkwaardigheid, want dit is toch de maat van het streven waardoor dat onvermogen wordt erkend en waarom zou die ongelijkheid het gebruik van dieren voor ons welzijn rechtvaardigen? Het gebruik van dieren voor eigen welzijn is moreel gezien bijna nooit rechtvaardig. De mens heeft (t.a.v. dieren) vaak de neiging om zichzelf hoger te positioneren dan men werkelijk is en om vervolgens aan die status (onrechtvaardig) rechten te ontlenen. Dit laatste is iets dat men misschien juist afwijst.
Brent schreef: Zelfs als je dat argument waardevol vindt, kun je nog veganist zijn, maar je zal dan minder snel geneigd zijn een wereld voor ogen te hebben die geheel vrij is van het menselijk gebruik van dieren.
Je zou dan wel kunnen pleiten voor het verschuiven van dat gebruik van dieren naar minder complexe levensvormen en het minimaliseren van het leed dat toegebracht wordt.
Als iedereen veganist zou zijn, dan is deze conclusie niet juist. Waarschijnlijk ga je uit van een situatie dat niet iedereen vanwege die ongelijkheid veganist is en dat deze niet door een moreel status wordt gecompenseerd?

.

Stokkie

Bericht door Stokkie » di sep 27, 2011 14:55

Ik zit hier nu al een tijd over na te denken, maar ik kan geen "tegen" bekenden. Wat kan er nu tegen zijn om geen dieren te consumeren???
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

vegalan

Bericht door vegalan » di sep 27, 2011 16:30

Stokkie schreef:Ik zit hier nu al een tijd over na te denken, maar ik kan geen "tegen" bekenden. Wat kan er nu tegen zijn om geen dieren te consumeren???
De bio-industrie, want dat levert geen cent op of voor de instandhouding van het idee dat het niet verkeerd is om dieren of hun producten te consumeren, wat meestal wordt gedragen door mensen die zichzelf altijd hoger positioneren dan dieren of omdat het bestaan van levende dieren voor hen geen waarde heeft. :wink:

.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di sep 27, 2011 16:54

Brent schreef:Het hoofdargument tegen veganisme is mijns inziens dat verschillende diersoorten niet gelijkwaardig zijn qua recht op bescherming en dat de mens in dat opzicht helemaal niet gelijkwaardig is aan dier.
Dat zou het gebruik van dieren voor menselijk welzijn rechtvaardigen.
Dat is ook de reden dat ik zelf geen consequente veganist ben. Ik zou menselijke vrouwen nooit en te nimmer voor hun melk houden, maar als het de melk van dieren is heb ik daar al een stuk minder moeite mee.
De ene levensvorm is de andere niet en daarom kun je nooit stellen dat die allemaal gelijkelijk "vrij" mogen zijn van menselijke bemoeienis. Je kunt zoiets wel poneren als een soort dogmatische veganistische moraal, maar dat maakt ze daarmee moreel nog niet direct superieur.

Of het verstandig is om met meer dan 6 miljard mensen voeding en kleding via dieren te betrekken is weer een andere discussie. Ik vind het volkomen onverstandig dat via dieren te doen, de natuur van deze planeet is te zeer verarmd en verschraald door al dat menselijke beslag op de grond.
Vooral om die reden vind ik het aanmoedigen van een naar veganisme neigende levensstijl positief.
Maar niet omdat het houden van dieren door mensen inherent fout of kwaadaardig zou zijn.
Afgezien dan van het aspect van de volslagen ideotie en onmenselijkheid van de moderne industriële dierenhouderij.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

cherry
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door cherry » di sep 27, 2011 18:50

vegalan schreef:B12 bevindt zich in de bodem en het oppervlakte water (niet al te schoon drinkwater).
Ik hoorde dit voor het eerst in een podcast over veganisme, nog niet zo lang geleden, en ik vond het een grote opluchting. Dit is wat mij betreft het ultieme antwoord op de stelling dat veganisme niet gezond kan zijn omdat vitamine B12 niet voorkomt in plantaardige voeding. Want de stelling is niet juist (y).

Overigens had ik een hele lage B12 waarde toen ik nog vleeseter was. Inmiddels al een tijdje niet meer, maar onlangs ben ik voor de zekerheid een B12 supplement gaan gebruiken.

vegalan

Bericht door vegalan » di sep 27, 2011 18:53

Brent schreef:Ik zou menselijke vrouwen nooit en te nimmer voor hun melk houden (...)
Doen veganisten dit of is dit een veganistisch ideaal?

Brent schreef:I
(......)maar als het de melk van dieren is heb ik daar al een stuk minder moeite mee.
Waarom, omdat je dieren lager positioneerde?
Brent schreef: De ene levensvorm is de andere niet en daarom kun je nooit stellen dat die allemaal gelijkelijk "vrij" mogen zijn van menselijke bemoeienis.
Waarom niet, zolang dit voor de mens of het leefmilieu geen gevaar oplevert en bijdraagt aan hun welzijn zie ik die vrijheid niet als een probleem.
Brent schreef: Je kunt zoiets wel poneren als een soort dogmatische veganistische moraal, maar dat maakt ze daarmee moreel nog niet direct superieur.
Ik kan uit dit schrijven een afwijzing constateren welke is gerelateerd aan je eigen status. Die superioriteit van het veganisme (als moreel uitgangspunt) kan ik echter ook niet bevestigen, maar ik kan uit dit schrijven wel opmaken dat jij jezelf (kunstmatig) een hogere (superieure) status geeft. Ik respecteer je eigen verheven standpunt (zover dit bij jezelf blijft), maar het is geen waardevol onderdeel van mijn visie.

Brent schreef: Maar niet omdat het houden van dieren door mensen inherent fout of kwaadaardig zou zijn.
Afgezien dan van het aspect van de volslagen ideotie en onmenselijkheid van de moderne industriële dierenhouderij.
Je bent dus niet tegen ongelijkheid en ongelijke behandeling?

.

vegalan

Bericht door vegalan » di sep 27, 2011 19:10

cherry schreef:
vegalan schreef:B12 bevindt zich in de bodem en het oppervlakte water (niet al te schoon drinkwater).
Ik hoorde dit voor het eerst in een podcast over veganisme, nog niet zo lang geleden, en ik vond het een grote opluchting. Dit is wat mij betreft het ultieme antwoord op de stelling dat veganisme niet gezond kan zijn omdat vitamine B12 niet voorkomt in plantaardige voeding. Want de stelling is niet juist (y).
In een onderzoek is aangetoond dat sojaplanten in staat zijn om vitamine B12 (als dit zich in de bodem bevindt) op te nemen en te transporteren naar de groeikernen van de plant. In het onderzoek werd dus aangetoond dat het B12-gehalte van de plant afhankelijk is van het B12-gehalte van de bodem. Bij spinazie nam het B12-gehalte in het onderzoek toe na bemesting met koemest. Er moet nog veel onderzoek worden verricht, want nog niet alles is in kaart gebracht.
cherry schreef: Overigens had ik een hele lage B12 waarde toen ik nog vleeseter was. Inmiddels al een tijdje niet meer, maar onlangs ben ik voor de zekerheid een B12 supplement gaan gebruiken.
Verstandig want B12 is een zeer essentieel vitamine.

.

Zen

Bericht door Zen » di sep 27, 2011 20:10

Brent schreef:Ik zou menselijke vrouwen nooit en te nimmer voor hun melk houden, maar als het de melk van dieren is heb ik daar al een stuk minder moeite mee.
Vooral een gebrek aan empathie dan ben ik bang.

eno2

Bericht door eno2 » di sep 27, 2011 23:06

Zen
Wat heeft dat met veganisme te maken? Ik heb nooit bloedarmoede gehad.
Ik wel. Bloedarmoede door ijzertekort. Na exact twee jaar veganisme. Door B12 tekort.

http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort ... e/oorzaken
De oorzaken van een vitamine B12 tekort
Er bestaan vele oorzaken voor een tekort aan vitamine B12. Deze zijn onder te verdelen in 4 categorieën: verminderde inname (geen/te weinig dierlijke producten), een gestoorde opname, aangeboren stoornissen in het metabolisme, en gestoorde benutting. Ook is het mogelijk dat er bij één persoon meerdere oorzaken naast elkaar aanwezig zijn. Sommige oorzaken zijn vrij eenvoudig te achterhalen, in andere gevallen kan dat erg moeilijk zijn. Een aantal oorzaken kunnen worden weggenomen, waardoor de opname van vitamine B12 zich kan herstellen. Dit kan o.a. het geval zijn bij coeliakie, langdurig gebruik van maagzuurremmers en aanwezigheid van parasieten in de darmen. De meeste oorzaken zijn echter niet weg te nemen, waardoor levenslange behandeling nodig is.
Verminderde inname
• Strikt vegetarisch/veganistisch/macrobiotisch dieet
Laatst gewijzigd door eno2 op di sep 27, 2011 23:59, 4 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie