Cadeaus voor verjaardag ed

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Cadeaus voor verjaardag ed

Bericht door Ananas » wo jan 26, 2011 13:38

Ik heb een dilemma. Ik ben mijn broertje nog een verjaardagscadeau verschuldigd en hij heeft niet echt wensen. Hij zei 'doe maar een leuke film ofzo'. Omdat hij sinds zijn eerste vriendinnetje geen vegetariër meer is (zij is het ook niet, hij at al een paar jaar geen dieren meer) zit ik te denken om hem de film 'Meat the Truth' te geven. Hij is trouwens 17.
Binnenkort is ook mijn zusje jarig. (Zij wordt ook 17. Gescheiden ouders :mrgreen:) Zij is veel meer van de make up en mode ed dan ik, is erg begaan met dieren. Door haar allergiën mocht ze van mijn moeder geen vegetariër worden (ze kan geen noten, tomaat of aardbei verdragen, en vroeger ook geen chocolade en koemelk), maar nu zou dat denk ik wel mogen. Ze is al heel selectief in wat ze eet, geen paard, geen jonge dieren, geen wild... Dus ik wil haar graag Veggie in Pumps geven, in de hoop dat dat het laatste zetje is.

Mijn dilemma is, dat ik graag mensen wil informeren en bewust maken, maar niet pushen. Ik denk dat het het beste is als iedereen vanuit zichzelf de keuze maakt om minder of geen dierlijke producten te eten. Geef jij dit soort cadeaus aan vrienden/familie? Hoe doe jij het als iemand alleen maar ondiervriendelijke wensen heeft?

JudithK
Contacteer:

Re: Cadeaus voor verjaardag ed

Bericht door JudithK » wo jan 26, 2011 14:06

Wat houdt ondiervriendelijke wensen in? Als ze make-up of iets dergelijks willen zou ik iets diervriendelijks geven. Qua boeken of films hoeft het van mij niet met dieren te maken hebben. Gewoon kijken waar de interesses liggen. Maar zoals je over je zusje schrijft kan ik me voorstellen dat Veggie in Pumps wel een leuk boek voor haar is.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Ananas

Bericht door Ananas » wo jan 26, 2011 14:13

Nou, als iemand bijvoorbeeld als enige hobby hengelen heeft. Of paardrijden. Of wijn verzamelen. Of snoep wil met gelatine. Of een kledingbon van H&M (dat is dan vooral kind-onvriendelijk).

cavia

Bericht door cavia » wo jan 26, 2011 15:16

Nou ja, gewoon geen visspullen geven. Evenals paardrijspullen. En als iemand van wijn houdt, gewoon een vegawijn kopen. Qua smaak verschilt het volgens mij niks, over er wel of geen gelatine zit in snoep, dus ja. Snoepjes zonder gelatine dan.

En Veggie in Pumps lijkt me ook erg leuk, voor je zusje! En anders diervriendelijke make-up oid.
Zo'n "leuke film" is Meat the Truth niet, dus eerlijk gezegd zou ik dat niet geven... (En misschien is het ook maar een fase, dat hij nu weer vlees eet. Hij at niet voor niks geen dieren meer)

Ik heb trouwens nog nooit zulk soort kado's gegeven. Mn moeder een keertje een lunch bij Baklust, maar dat is ook omdat ik weet dat zij het daar erg lekker/leuk vind (en zij ook vegetariër is). Datzelfde kado heb ik pas nog kado gedaan aan een tante, ze wilde nog een keertje ergens vega gaan eten met mij, vandaar.
Verder ben ik altijd een beetje "bang" dat mensen dan denken 'heb je háár weer', omdat ik toch wat dat betreft anders denk dan de meeste mensen om mij heen.

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » wo jan 26, 2011 16:22

Veggie in pumps is nu voor 5 euro bij bol.com te koop!

Geef zelf geen cadeautjes die erg dieronvriendelijk zijn, liever een boek, dvd, een leuk pakket met verschillende producten (chocolade, koffie, thee, douchegel, jam etc.), maar soms ook bloemen al worden die heel milieuonvriendelijk geteeld. Zou je broer ook niet Meat the truth geven, in elk geval niet voor zijn verjaardag (misschien gewoon een keer), dat komt wel erg belerend over, vind ik niet erg bij de gelegenheid passen.

Liadan

Bericht door Liadan » wo jan 26, 2011 18:29

Uh even hoor.. wat is er mis met paardrijden?

Ik zou nooit zoiets als verjaardagscadeau geven als meat the truth. Verjaardagen zijn voor leuke dingen. Koop bijv. bioscoopbonnen voor je broertje zodat hij met z'n vriendinnetje naar een leuke film kan. Je zusje kan je bijv. lekkere parfum van Yves Rocher/Body Shop geven, of leuke sieraden. Serieuze zaken kan wel op andere dagen ;)

Ananas

Bericht door Ananas » wo jan 26, 2011 18:51

Liadan schreef:Uh even hoor.. wat is er mis met paardrijden?
Het is onnatuurlijk, een paard is er niet om bereden te worden door mensen of door wie dan ook.

De paarden op maneges worden vaak slecht verzorgd. Paarden moeten lopen, ook al kunnen ze dat eigenlijk niet (als ze kreupel zijn). Of ze hebben vaak rugklachten en dan rijden er toch (zware) mensen op. Er wordt bij aanvang van de rijlessen slecht gecontroleerd of het zadel wel goed zit, zodat veel paarden schuurplekken op hun rug krijgen. Paarden worden slecht geborsteld en hun hoeven worden niet goed schoongehouden.

Daarnaast worden ze vaak opgesloten in stallen en kunnen ze dus niet vrij lopen. Ook hebben ze dan geen contact met andere paarden. Ze mogen alleen hun stal uit om één of meerdere uren achter elkaar bereden te worden door zowel ervaren als onervaren mensen. Dan moeten ze allerlei onnatuurlijke manoeuvres uithalen (met hun hoofd gebogen lopen, voeten netjes optillen, weet ik 't), maar ze mogen niet gewoon een stuk rennen of ravotten. Ze worden geslagen met zwepen en in hun buik gestoken met sporen als ze niet luisteren naar degene die op hen zit.

Verder is het ook zo dat zo'n manegepaard na een jaar of 8, 9 wordt afgeschreven en naar een slachthuis gaat. Terwijl paarden in de natuur een jaar of 30 kunnen worden.

Liadan

Bericht door Liadan » wo jan 26, 2011 20:00

Ja ok maneges.. maar als je gewoon paarden hebt die het goed hebben is het juist leuk om paard te rijden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jan 26, 2011 20:47

Liadan schreef:Ja ok maneges.. maar als je gewoon paarden hebt die het goed hebben is het juist leuk om paard te rijden.
Het beste voor een dier is geen gewicht steeds op de rug om mee te rijden. Is een beetje alsof je gaat hardlopen met een tas vol lood. Niet goed voor gewrichten etc.

Dus zelfs buiten 'maneges' houden is dus niet goed voor het dier. Je wilt neem ik aan het beste voor het dier.

Vanuit dierenrechtenvisie is het sowieso niet correct als een dier gebruikt wordt voor menselijke doelen. Ik zie liever ook lekker een paard vrij zijn.

Purplehippie

Bericht door Purplehippie » do jan 27, 2011 12:33

Volgens mij is het 't belangrijkste dat je een cadeautje geeft waarvan je oprecht denkt dat de ontvanger het leuk/interessant/nuttig zal vinden èn waar je je zelf ook prettig bij voelt om het te geven. Volgens deze vuistregel klinkt Veggie in Pumps voor je zusje als een goed idee (want het sluit aan bij haar interesses èn bij jouw morele kader) en Meat the Truth voor je broertje als een minder goed plan (vanwege alle hierboven ook al genoemde redenen).
Als iemand alleen maar dieronvriendelijke wensen heeft, kun je dat volgens mij prima bespreekbaar maken door aan te geven dat jij je er persoonlijk niet prettig bij voelt om geld uit te geven aan iets wat tegen jouw overtuigingen als veganist ingaat. Als je dat vriendelijk inkleedt en duidelijk aangeeft dat je wel graag een cadeau'tje wilt geven, maar liever iets anders, moet dat volgens mij geen problemen opleveren. Als het goed is, heb je met mensen aan wie je cadeau'tjes geeft meestal wel zo'n band dat ze je iig voldoende kennen om te weten dat je veganist bent.
Oh en dan nog een idee voor een cadeau voor je zusje: je zou er de cosmeticagids van Proefdiervrij bij kunnen geven; sluit goed aan bij Veggie in Pumps en volgens mij ook wel bij haar interesses als ik het goed lees. Die gids is gratis (of voor een klein bedrag?) aan te vragen via de site van Proefdiervrij.

Ananas

Bericht door Ananas » do jan 27, 2011 13:01

Ohh, dat van de cosmetica gids is echt een goed idee! Toevallig heb ik hem net voor mezelf besteld, maar ze is al heel snel jarig en dan kan ik die aan haar geven. Kost inderdaad maar 1,50.
Ga denken over een vrolijker cadeau voor hem. Weet alleen nog niet wat ;-)

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » do jan 27, 2011 13:03

Ik zou denk ik persoonlijk niet erg blij worden van zo'n kado, als ik mezelf in de schoenen van die kinderen plaats.
Als je zo iets geeft, geef het dan erbij, als bonus naast een "normaal" kado.
Want dit is bij wijze van spreken wat jij wil dat ze over gaan nadenken, maar houdt niet echt rekening met hun persoonlijke hobby's of interesses.
Ik zou me gepusht voelen als ik hen was.

Ananas

Bericht door Ananas » do jan 27, 2011 16:01

Daar zit ook wat in. Maar het sluit wel redelijk bij hun interesses aan, omdat hij eerst vega was... En bij mijn zusje ook, als modefan. Ook dat ze niet echt een verlanglijst hebben... Zie al voor me dat ze dan de jaren daarna ellenlange lijsten maken om confronterende cadeaus te voorkomen, haha!

cavia

Bericht door cavia » do jan 27, 2011 16:18

Maar dat boek is een leuk idee! Zeker hoe je verteld over je zusje. Voor die vijf euro kun je ook geen plank mis slaan, denk ik. Staan geloof ik ook nog een aantal receptjes in. (Heb 'm ooit gekocht, niet eens echt in gekeken....)

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel » za jan 29, 2011 20:21

Ananas schreef:Ohh, dat van de cosmetica gids is echt een goed idee! Toevallig heb ik hem net voor mezelf besteld, maar ze is al heel snel jarig en dan kan ik die aan haar geven. Kost inderdaad maar 1,50.
Ga denken over een vrolijker cadeau voor hem. Weet alleen nog niet wat ;-)
In de bodyshop is make-up die veganistisch en niet op dieren getest is (geloof niet dat AL de make-up daar veganistisch is, dus moet je navragen), vind het trouwens ook altijd moeilijk om een gepast cadeau te geven.

Ik wil graag iets 'nuttigs' geven EN iets dat een beetje moreel verantwoord is... maar da's soms moeilijk.

Iets van eten is ook altijd wel leuk ja, in de biowinkel (of in een oxfamwinkeltje) heb je meestal nog speciale en heel lekkere dingen ook :)

cavia

Bericht door cavia » do feb 10, 2011 16:44

Wat heb je nou uiteindelijk gegeven aan je broertje/zusje?

Ananas

Bericht door Ananas » do feb 10, 2011 18:02

Voor mijn zusje heb ik Veggie in Pumps en de cosmeticagids liggen, wil er nog nagellak bij doen oid. Ze viert het over 2 weken.
Voor mijn broertje nog steeds niks gekocht :$, ik ben er nog niet over uit. Bedacht me dat hij mij ook niks had gegeven voor mijn verjaardag, dus heb nu wat minder haast :P
En eigenlijk wil ik nog steeds nog iets geven om hem te laten inzien wat hij aanricht door weer vlees te eten....
waarom is er geen veggie in boots? :P

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » do feb 10, 2011 18:30

Earthlings DVD'tje branden?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr feb 11, 2011 0:03

stippel schreef:In de bodyshop is make-up die veganistisch en niet op dieren getest is
Maar Bodyshop maakt wel deel uit van l'Oreal, die wel dierproeven doet. Zelf weten, maar just no know.

In die cosmeticagids van Proefdiervrij staan veel merken die wellicht niet geheel dierproefvrij zijn. Als een bedrijf zelf zegt dierproefvrij te zijn neemt Proefdiervrij dat gewoon over. Je kan denken: ´Ok, ik geloof ze.´ Maar als de Hema zich bijvoorbeeld niet wil laten controleren door een onafhankelijke audit...
Ik houd zelf deze lijst aan: http://www.stopdierproeven.org/new_site ... ucten.html

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr feb 11, 2011 0:06

Veggie in Pumps klinkt leuk voor je zusje.
En voor je broertje... Misschien een cd van een animal rights bandje? Of iets lekkers? Ik zou die DVD ook niet voor zijn verjaardag geven, hoooguit ´erbij´.

Plaats reactie