Afgelopen verkiezingen

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Wat heb je bij de afgelopen parlementaire verkiezingen gestemd?

CDA
1
3%
PvdA
2
6%
SP
4
13%
VVD
0
Geen stemmen
PVV
1
3%
GroenLinks
6
19%
ChristenUnie
0
Geen stemmen
D66
1
3%
SGP
0
Geen stemmen
PvdD
14
45%
TROTS
0
Geen stemmen
Andere partij
0
Geen stemmen
Niet gestemd, mocht wel stemmen.
2
6%
Niet gestemd, mocht niet stemmen.
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 31

Jeroen
Leefwijze: veganist

Re: Afgelopen verkiezingen

Bericht door Jeroen »

Brent schreef:Behalve die ene CDA-stem dus geen rechtse stemmers hier.
Tja, het CDA noemt zichzelf nog steeds een partij op het midden van het spectrum. Ik denk dat de landelijke lijn rechts is maar de achterban hoogstens centrum-rechts. Hoe dan ook, bij de volgende verkiezingen (PS) stem ik links, D66. Overigens, reken je die PVV-stem niet tot rechts?
Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
- Jesaja 11:6

Zen

Bericht door Zen »

Jeroen schreef:
Tja, het CDA noemt zichzelf nog steeds een partij op het midden van het spectrum. Ik denk dat de landelijke lijn rechts is maar de achterban hoogstens centrum-rechts. Hoe dan ook, bij de volgende verkiezingen (PS) stem ik links, D66. Overigens, reken je die PVV-stem niet tot rechts?
D66, links?

De PVV is overigens niet op alle standpunten (extreem)rechts. Ze zijn ook verre van liberaal (Partij voor de VRIJHEID?) - wat was dat ook alweer voor een SGP-crushing standpunt over abortus - de keuze nooit aan de vrouw meer laten maar aan de (behandelend) arts? En zo zijn er wel 1.001 voorbeelden te vinden.
Cut cold stone with a warm heart

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Voor mij is D66 aardig links, tot nu toe heb ik CU, VVD, FDP, Die Grünen, CDA... gestemd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Zouden er wel rechtse veganisten bestaan? Rechts en veganisme lijken niet echt bij elkaar te passen gezien de 'geld-boven-welzijn-houding' van die partijen.
Ik sta denk zelf op sommige vlakken heel rechts. Zou denk als PvdD er niet was denk nu D66 stemmen. Voel me totaal niet (meer) thuis in de hoek bij SP of GL.

Maar vind links-rechts altijd een beetje slechte manier van indelen.

Je kan best rechts zijn en veganist. Zolang je dus niet over de kernwaarden heen gaat die veganisme maken m.i.

Ananas

Bericht door Ananas »

Maar wat is dan rechts?
Ik vind facisme of nationalisme heel slecht samen gaan met veganisme. Snap niet hoe je kunt inzien dat dieren intrinsieke waarde en eigen rechten hebben, maar ondertussen denkt dat mensen niet gelijk zijn aan elkaar.

Edit: spelfout verwijderd.
Laatst gewijzigd door Ananas op ma feb 14, 2011 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ananas schreef:Snap niet hoe je kunt inzien dat dieren intrinsieke waarde en eigen rechten hebben, maar ondertussen denkt dat mensen niet gelijk zijn aan elkaae.
+1!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Ananas schreef:Maar wat is dan rechts?
Ik vind facisme of nationalisme heel slecht samen gaan met veganisme. Snap niet hoe je kunt inzien dat dieren intrinsieke waarde en eigen rechten hebben, maar ondertussen denkt dat mensen niet gelijk zijn aan elkaar.
facisme/nationalisme is extreem-rechts.

Er zijn een hoop stromingen binnen 'rechts'. En ook binnen links. Daarom kan je het ook niet zo simpel even wegzetten als niet passen bij veganisme bv.

Zo zijn bepaalde stromingen aan de linkerkant ook totaal niet tolerant naar anderen.

Zen

Bericht door Zen »

Vegantastic schreef: facisme/nationalisme is extreem-rechts.
Ook dat klopt niet zonder meer. Nationalisme is niet per definitie rechts (laat staan extreem-rechts).
Er is ook Linksnationalisme

Bij echt rechts denk ik eerder aan; 'eigen belang eerst' (waarbij de belangen van anderen grotendeels of zelfs helemaal worden genegeerd)

vegalan

Bericht door vegalan »

Zen schreef:Bij echt rechts denk ik eerder aan; 'eigen belang eerst' (waarbij de belangen van anderen grotendeels of zelfs helemaal worden genegeerd)
Hierdoor ontstaat een elite die ten behoeve van het eigen gewin het materiele product (van de arbeid) boven of gelijkschakelt aan het welzijn van medemens en het milieu.(zie je ook in de globalisatie politiek). Het gaat niet in gelijke mate om het welzijn van iedereen, maar vooral om een bepaalde groep. Het dier wordt hierdoor ook tot product gemaakt, want de mens als elite verwerpt belang van dieren. Daarom moet deze elitaire status doorbroken worden om vanuit een sociaal (gelijk) standpunt zorg te kunnen dragen voor het welzijn mede mens en dier. Dat bepaald dan ook je politieke keuze als je zo’n doorbraak wilt verwezenlijken.

.

Qntn
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Qntn »

Wie heeft hier PVV gestemd. Ik had niet verwacht die tegen te komen op een veganistisch forum :0

Brent

Bericht door Brent »

Er was hier enige tijd terug idd iemand die volgens mij onder de indruk was van de "dierenliefde" [tegen halal slachten enzo] van de PVV.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Zen

Bericht door Zen »

Brent schreef:Er was hier enige tijd terug idd iemand die volgens mij onder de indruk was van de "dierenliefde" [tegen halal slachten enzo] van de PVV.
True that.
Hier nog een mooie 'dierenliefde' snippet uit het PVV verkiezingsprogramma:
Geen dierenactivisme, maar wel een gezonde dierenliefde. Het gaat niet alleen om huisdieren maar ook om onze primaire levensbehoefte melk, kaas en vlees.
Het staat er echt in.

Stein

Bericht door Stein »

Brent schreef:Er was hier enige tijd terug idd iemand die volgens mij onder de indruk was van de "dierenliefde" [tegen halal slachten enzo] van de PVV.
Ja, terecht. Want enkel bij halal-slachten lijden de dieren... slechte, slechte moslims!

Ananas

Bericht door Ananas »

http://www.verlosonsvanhetcda.nl/

100 redenen waarom het CDA een rampenpartij is.

Er bekroop me een heel naar gevoel bij het lezen van die lijst. Dat er zo'n partij bestaat, en dat er mensen op stemmen, bah. Gelukkig steeds minder kiezers.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Haha, veel terechte opmerkingen... opzegging lidmaatschap, daar wacht ik nog een jaartje mee. Als de Balk terugkomt en/of Donner en Leers hun verstand weer terugvinden blijf ik. :mrgreen:

Met een paar punten op de lijst ben ik het slechts eens met het CDA en niet de opstellers van de lijst: 5, twijfel over 15, 23, 34, 42, 68, 92, 98...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Jeroen schreef: 5,
Ik was ook wel voor nieuwe missie daar. Maar vind dat hele politieke spel van politieke correctheid erover niet zo goed. Dus doen alsof ze wel een contract kunnen aangaan dat die politie agenten niet met zwaar geschut op taliban gaan jagen enzo. Maar het blijft lastig wat de beste vorm is, en beste manier daar.
twijfel over 15, 23, 34, 42, 68, 92, 98...
15) Kernenergie is niet duurzaam. Hooguit semi-duurzaam te noemen wellicht

De rest snap ik niet waarom je daar twijfelt. Lijken mij vrij duidelijk.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Alleen over 15 twijfel ik, met de rest ben ik het simpelweg met het CDA eens. Sorry voor de onduidelijkheid...

Ananas

Bericht door Ananas »

Je maakt me heel nieuwsgierig. Waarom wil je niet dat dieren van de oostvaardersplassen naar de veluwe kunnen? Of dat er verbindingszones in Westerbroek komen? Wij sluiten onszelf toch ook niet op in een klein gebied. Dieren hebben ook bewegingsruimte nodig.

Gentech ok? We weten nog veel te weinig van voeding om in het lab complete voeding neer te zetten, bovendien zijn de gevolgen van gentech nog niet goed genoeg onderzocht...

Wat vind je van een land dat illegaal jaagt op een bedreigde diersoort, zoals de walvis?

Vierbaanssnelwegen door een natuurgebied, terwijl dat geld ook gestopt zou kunnen worden in het verbeteren van OV in de provincies?

Zen

Bericht door Zen »

Hier nog iets over de 'belofte' van GenTech.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Ananas schreef:Je maakt me heel nieuwsgierig. Waarom wil je niet dat dieren van de oostvaardersplassen naar de veluwe kunnen? Of dat er verbindingszones in Westerbroek komen? Wij sluiten onszelf toch ook niet op in een klein gebied. Dieren hebben ook bewegingsruimte nodig.

Gentech ok? We weten nog veel te weinig van voeding om in het lab complete voeding neer te zetten, bovendien zijn de gevolgen van gentech nog niet goed genoeg onderzocht...

Wat vind je van een land dat illegaal jaagt op een bedreigde diersoort, zoals de walvis?

Vierbaanssnelwegen door een natuurgebied, terwijl dat geld ook gestopt zou kunnen worden in het verbeteren van OV in de provincies?
Als het gaat om verbindingszones ben ik heel sceptisch, ik heb namelijk het idee, verbeter me als ik het verkeerd heb, dat het gaat om dieren die wij zelf hebben uitgezet in die gebieden. Voor dat soort grote beesten is naar mijn mening simpelweg geen ruimte in de Nederlandse natuur. Goed, er schijnen dan allerlei dingen dicht te kunnen groeien maar het is me volstrekt onduidelijk wat daar nu precies het probleem van is, behalve dan dat het niet "divers" is.

Over gentech: goed, daar ik twijfel ik eigenlijk ook wel over. De grootste problemen met gentech liggen voor zover ik weet in de patenten die daarop verkregen kunnen worden, denk bijvoorbeeld aan Monsanto en andere problemen van economische aard. Als het gaat om gezondheid lijkt de belangrijkste kritiek dat er onvoldoende onderzoek is gedaan naar gentech. Dit lijken me allemaal oplosbare problemen. Mochten die worden opgelost kan gentech volgens mij best een bescheiden voordeel bieden voor de landbouw.

Wat de juridische aard is van de moord op een dier lijkt me een handig feit in de bestrijding van die moord maar vind ik voor de toetreding van dat land tot de EU niet echt interessant. Ik heb nooit gesnapt dat walvissen zoveel aandacht krijgen in vergelijking met bijvoorbeeld koeien. Maar wanneer was er voor de laatste keer ook maar enige diplomatieke druk vanwege het leed dat koeien wordt aangedaan? Ik vind het wat curieus dat juist walvissen weer als argument worden gebruikt, waarschijnlijk is het de bedoeling om zo de toetreding tot de EU te vertragen of te bemoeilijken zodat IJsland wat beschaafder met haar zwemmende koeien om moet gaan, dat is wel toe te juichen.

Die snelweg: ik moet toegeven dat ik een emotionele afwijking heb waardoor ik vers aangelegd asfalt een van de mooiste zaken vind die er bestaan. Nee serieus, er lijkt draagvlak voor die weg te bestaan. Of het écht nodig is kan ik niet goed inschatten.

Plaats reactie