Afgelopen verkiezingen

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie

Wat heb je bij de afgelopen parlementaire verkiezingen gestemd?

CDA
1
3%
PvdA
2
6%
SP
4
13%
VVD
0
Geen stemmen
PVV
1
3%
GroenLinks
6
19%
ChristenUnie
0
Geen stemmen
D66
1
3%
SGP
0
Geen stemmen
PvdD
14
45%
TROTS
0
Geen stemmen
Andere partij
0
Geen stemmen
Niet gestemd, mocht wel stemmen.
2
6%
Niet gestemd, mocht niet stemmen.
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 31

Jeroen
Leefwijze: veganist

Afgelopen verkiezingen

Bericht door Jeroen »

Beetje laat misschien maar naar aanleiding van deze draad vroeg ik me af waar er op dit forum vooral op gestemd wordt. Ik heb er bewust voor gekozen dit niet te vragen over de provinciale statenverkiezingen vanwege lokale partijen die evt. meedoen, het wellicht niet meedoen van de PvdD in sommige regio's en lagere opkomst, ben wel benieuwd of jullie je stem zouden herzien en bij de provinciale statenverkiezingen iets anders van plan zijn te stemmen.
Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
- Jesaja 11:6

Jasmijn

Re: Afgelopen verkiezingen

Bericht door Jasmijn »

Wanneer zijn die provinciale stemmingen eigenlijk?
Ik ga weer op de PvdD stemmen. Tweede keus zou SP zijn. Derde keus is niet stemmen, want eigenlijk ben ik het niet eens met het huidige systeem. Er verandert voor mij dus niks (denk ik).

lena

Bericht door lena »

Zie ook deze draad waar uitgebreid over de laatste verkiezingen is gediscussieerd.

2 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Ik heb PvdA gestemd en ga dat zeker weer doen bij de Provinciale Staten verkiezingen. Dan staat Jesse namelijk op plek 8 bij de PvdA in Flevoland en de PvdA kan wel wat veganisten gebruiken. Hopelijk halen ze genoeg zetels en komt Jesse in de Provinciale Staten. Dan kan hij een grote partij diervriendelijker maken.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Zen

Bericht door Zen »

WTF, waar komt die CDA stem vandaan?
Cut cold stone with a warm heart

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Zen schreef:WTF, waar komt die CDA stem vandaan?
Haha, dat ben ik.

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik heb PvdD gestemd, had er ook veel campagne-activiteiten voor verricht. Vind dat deze partij niemand voortrekt, iets wat ik bij alle andere partijen mis. Bovendien bereiken ze echt iets en zeker nu de partij meer veganisme uitstraalt ipv vegetarisme is er voor mij geen andere optie (ja ok, blanco stemmen natuurlijk).

Zen

Bericht door Zen »

Jeroen schreef:
Zen schreef:WTF, waar komt die CDA stem vandaan?
Haha, dat ben ik.
Lawd have mercy... :twisted:
Ik ging nog uit van een een ongelukje... ;)
Nou, ik zou zeggen brand los - waarom? Gewoon, for Heaven's sake?

Of is de SGP in Kampen de enige andere optie? :|

Mijn pick is PvdD. Ik kan zoveel redenen noemen waarom ik deze partij stem, maar kort samengevat komt het er op neer dat er maar één partij is die echt een derde partij centraal stelt en niet primair vanuit een soort eigen (of anderszins antropocentrisch) belang van de achterban opereert. Dat gevoel heb ik eigenlijk wel bij alle andere partijen. Voor mensen zijn de zaken hier over het algemeen zo ontzettend goed geregeld vergeleken bij het lot van miljoenen dieren. In die hoek vallen veruit de hardste klappen en ik vind het belangrijk dat er een partij vertegenwoordigd is die zich daar echt om bekommert en anders partij probeert te bewegen hierin mee te gaan.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Tja, ik ben zelfs lid van het CDA. Mijn keuze was indertijd wat makkelijker te verdedigen omdat Verhagen het stokje nog niet had overgenomen van Balkenende. Maar ik sta nog steeds achter mijn keuze, de volgende punten zijn voor mij, onder meer, belangrijk:

x. Zoeken van de gulden middenweg in verhitte publieke debatten.
x. Handhaven van sociaal vangnet zonder overheidsfinanciën uit het oog te verliezen.
x. Voeren van een verstandig buitenlandbeleid.
x. Beschermen van bijzonder onderwijs.
x. Geen progressieve symboolpolitiek.
x. Oog en zorg voor komende generaties.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Jeroen schreef:Tja, ik ben zelfs lid van het CDA. Mijn keuze was indertijd wat makkelijker te verdedigen omdat Verhagen het stokje nog niet had overgenomen van Balkenende. Maar ik sta nog steeds achter mijn keuze, de volgende punten zijn voor mij, onder meer, belangrijk:

x. Zoeken van de gulden middenweg in verhitte publieke debatten.
x. Handhaven van sociaal vangnet zonder overheidsfinanciën uit het oog te verliezen.
x. Voeren van een verstandig buitenlandbeleid.
x. Beschermen van bijzonder onderwijs.
x. Geen progressieve symboolpolitiek.
x. Oog en zorg voor komende generaties.
O my god... meen je dat serieus?
Waar vind je dat programma van het CDA dan? Hebben ze een schaduwprogramma alleen voor leden ofzo?

Zeker je laatste punt... hoe kan je durven te zeggen dat CDA oog voor komende generaties heeft? Sorry sta hier met verbazing te kijken naar je bericht. Dat is alsof je zegt dat de aarde plat is en dat blijft volhouden.

Een vegetarier/veganist die PVV stemt kan ik zelfs nog meer begrijpen...

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Oog voor komende generaties? Bijvoorbeeld door te bezuinigen zodat de volgende generatie minder last heeft van een grote staatschuld waardoor er dan dubbel bezuinigd zal moeten worden. Of uit het programma: "Om aan de toekomstige uitgaven te kunnen voldoen, wil het CDA dat er werk wordt gemaakt van het aflossen van de staatschuld." Daarnaast wil het CDA dat vastgehouden wordt aan de "klimaat- en energiedoelen". Naast deze praktijkvoorbeelden is het ook iets dat als grote lijn wordt gezien door het CDA. Dat een veganist liever PVV stemt kan ik me voorstellen, als het een emotionele veganist is in ieder geval. Vooral dankzij Dion "anders sterf ik liever" Graus van de Animal Cops. Maar verder ontkent de PVV glashard dat er sprake zou zijn van klimaatverandering dus een milieubewuste veganist zal zich daar niet snel toe laten verleiden.

Zen

Bericht door Zen »

Jeroen schreef:Oog voor komende generaties? Bijvoorbeeld door te bezuinigen zodat de volgende generatie minder last heeft van een grote staatschuld waardoor er dan dubbel bezuinigd zal moeten worden.
De CDA heeft een heel sterk antropocentrisch wereldbeeld. Ze hebben helemaal geen oog voor de toekomstige staat van de planeet. Zoveel blijkt wel uit hun beleid op het gebied van milieu, 'natuurbeheer', landbouw, energie,etc. Sterker nog, zij zijn dè politieke katalysator van o.a. de massale bio-industrie.

Dit staat volkomen haaks op wat er op de website wordt gesuggereerd. CDA zegt te gaan voor een 'mooi landschap' - de uniformiteit van akkers en graslanden? Steeds verder uitpuilende steden terwijl de kleine stukjes natuur die er nog zijn steeds verder worden teruggedrongen. Dat zal onder Bleker alleen maar erger worden. Op de website staat ook dat CDA een 'duurzame landbouw' voorstaat. In werkelijkheid is het CDA de vaandeldrager en de pleitbezorger van de industriële veeteelt. Een zeer vervuilende sector die voedsel en water verkwist, dieren ernstig laat lijden, ongezonde voeding levert (=hogere zorgkosten!) en hier en daar zorgt voor (directe) risico's voor de volksgezondheid. Zeer duurzaam allemaal. Duurzame energie wordt genoemd, maar het CDA is vooral voor kernenergie. Ik neem aan dat je zelf wel snapt wat daar niet bepaald duurzaam aan is. De nadruk zal moeten liggen op het terugdringen van energieverbruik. In het pleiten daarvoor en het nemen van constructieve maatregelen loopt het CDA nu niet bepaald voorop.

De Aarde wordt steeds onleefbaarder gemaakt voor toekomstige generaties door partijen als het CDA. Nog los van het feit dat een substantieel deel van de achterban goed verdient aan de uitbuiting en mishandeling van dieren en dat vooral ook in het belang van deze mensen wordt gehandeld. Het is, mogelijk na de SGP de allerlaatste partij waar ik op zou stemmen. Ik zou veel eerder niet stemmen in dat geval.

Dan voor wat betreft de strikt mensgerelateerde zaken; het CDA zit al bijna 10 jaar in het centrum van de Nederlandse macht en bijvoorbeeld de (ouderen)zorg (iets waar het CDA ook graag de sier mee maakt) is in die periode alleen maar verslechterd volgens mij, afgaande op allerlei berichten hieromtrent. En zo zijn er nog wel meer zaken waaruit blijkt dat het CDA niet bepaald een sociaal en betrokken gezicht heeft.

Waarom je de PVV er bij haalt is me een raadsel. Die hebben toch 0 stemmen in je poll? Een partij die de rol van de mens in de huidige milieuproblematiek in twijfel trekt kun je simpelweg niet serieus nemen. Voor wat betreft anders thema's, ze hebben ideeën die vaak zowel wereldvreemd als gevaarlijk zijn. Wat betreft de animal cops; dat is wel leuk en aardig natuurlijk maar het is niet vanuit het idee dat we dieren moeten respecteren. Het leidt de aandacht af van de veel grootschaliger misstanden tegen dieren (zoals in de bio-industrie, proefdieronderzoek, etc.) en is gefocused op onderbuikgevoelens bij een groot deel van de samenleving.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Jeroen schreef:Oog voor komende generaties? Bijvoorbeeld door te bezuinigen zodat de volgende generatie minder last heeft van een grote staatschuld waardoor er dan dubbel bezuinigd zal moeten worden. Of uit het programma: "Om aan de toekomstige uitgaven te kunnen voldoen, wil het CDA dat er werk wordt gemaakt van het aflossen van de staatschuld."
En waar staat nu dat CDA oog voor de komende generaties heeft? Hier hoor ik vooral een financieel plan. CDA is juist voor meer en meer. Geen grenzen daaraan. En zelfcontrole door de sector. Dat verpest juist alles. CDA wil daarin juist dus dat hoe we nu bezig zijn doorgaat en er veel kapot gaat. Meer risico's op gezondheid, luchtvervuiling, milieuvervuiling etc.

Dat is echt niet denken aan toekomstige generaties.
Daarnaast wil het CDA dat vastgehouden wordt aan de "klimaat- en energiedoelen".
Daar doet het CDA in de praktijk niets aan. Volg de politiek, dan weet je dat. CDA is een ontkenner van de grootste invloed op het milieu, nl. de veesector. Alle grote overtredingen worden ook continu gebagataliseerd door het CDA.
Dat een veganist liever PVV stemt kan ik me voorstellen, als het een emotionele veganist is in ieder geval. Vooral dankzij Dion "anders sterf ik liever" Graus van de Animal Cops. Maar verder ontkent de PVV glashard dat er sprake zou zijn van klimaatverandering dus een milieubewuste veganist zal zich daar niet snel toe laten verleiden.
Hallo..CDA ontkent de grootste betrokkene in het geheel van uitstoot... Plus.. voor dieren moet je daar zeker niet zijn. Wat mijn opmerking mbt PVV betreft. Een veganist die PVV stemt kan tenminste nog later zeggen dat die erin geluisd is met mooie uitspraken over dierenwelzijn. Bij het CDA kan je ver zoeken naar enig gedachtengoed die past bij waar de meeste veganisten toch voor staan.

Ik hoop nog dat het een grapje is dat je CDA stemt.

Brent

Bericht door Brent »

Zen schreef:Dit staat volkomen haaks op wat er op de website wordt gesuggereerd.
Maar het soort mensen dat CDA stemt is erg gevoelig voor suggestie en weinig zelfstandig denkend.
Dat zit nu eenmaal in die mensen hun persoonlijkheid.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Zen, het CDA is inderdaad niet de meest groene partij. Dat staat buiten kijf, toch staat de handtekening van Verhagen onder het plan om windmolens te bouwen bij Urk. Wanneer je kritiek uit op het beleid van het CDA omtrent bio-industrie kan ik niet anders dan je volstrekt gelijk geven. Overigens haalde ik de PVV er niet bij, dat was een reactie op Vegantastic die een veganist die PVV stemt beter kon begrijpen.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Vegantastic schreef:En waar staat nu dat CDA oog voor de komende generaties heeft? Hier hoor ik vooral een financieel plan. CDA is juist voor meer en meer. Geen grenzen daaraan. En zelfcontrole door de sector. Dat verpest juist alles. CDA wil daarin juist dus dat hoe we nu bezig zijn doorgaat en er veel kapot gaat. Meer risico's op gezondheid, luchtvervuiling, milieuvervuiling etc.

Maar het financiële plan is ook heel belangrijk. Wanneer we de staatschuld laten groeien zal er op een gegeven moment een situatie ontstaan dat we door schulden nog meer moeten bezuinigen dan nu al het geval is. Dan zal er al helemaal geen ruimte meer zijn voor een degelijk milieubeleid. Dus ja, dat is wél denken aan toekomstige generaties.
Vegantastic schreef:Daar doet het CDA in de praktijk niets aan. Volg de politiek, dan weet je dat. CDA is een ontkenner van de grootste invloed op het milieu, nl. de veesector. Alle grote overtredingen worden ook continu gebagataliseerd door het CDA.
Kun je deze stelling onderbouwen? Wat ik er van heb gelezen is dat een CDA-parlementariër een onderzoek er naar heeft laten doen waarin dit juist wordt bevestigd.
Vegantastic schreef:Hallo..CDA ontkent de grootste betrokkene in het geheel van uitstoot... Plus.. voor dieren moet je daar zeker niet zijn. Wat mijn opmerking mbt PVV betreft. Een veganist die PVV stemt kan tenminste nog later zeggen dat die erin geluisd is met mooie uitspraken over dierenwelzijn. Bij het CDA kan je ver zoeken naar enig gedachtengoed die past bij waar de meeste veganisten toch voor staan.

Ik hoop nog dat het een grapje is dat je CDA stemt.
Zoals ik ook al tegenover Zen heb moeten toegeven, het beleid van het CDA als het gaat om dierenleed schiet ernstig te kort. Maar zoals wellicht ook al duidelijk was geworden uit mijn lijstje, het gaat mij niet enkel om dierenleed.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Jeroen schreef:Zen, het CDA is inderdaad niet de meest groene partij.
Sorry, maar dat is een ernstige understatement.
Dat staat buiten kijf, toch staat de handtekening van Verhagen onder het plan om windmolens te bouwen bij Urk.
Duh.. er zit veel geld van bepaalde invloedrijke bedrijven in. Was het van wat onafhankelijke spelers geweest, dan had CDA daar niet zo voor geweest.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Jeroen schreef:
Vegantastic schreef:En waar staat nu dat CDA oog voor de komende generaties heeft? Hier hoor ik vooral een financieel plan. CDA is juist voor meer en meer. Geen grenzen daaraan. En zelfcontrole door de sector. Dat verpest juist alles. CDA wil daarin juist dus dat hoe we nu bezig zijn doorgaat en er veel kapot gaat. Meer risico's op gezondheid, luchtvervuiling, milieuvervuiling etc.

Maar het financiële plan is ook heel belangrijk. Wanneer we de staatschuld laten groeien zal er op een gegeven moment een situatie ontstaan dat we door schulden nog meer moeten bezuinigen dan nu al het geval is. Dan zal er al helemaal geen ruimte meer zijn voor een degelijk milieubeleid. Dus ja, dat is wél denken aan toekomstige generaties.
Bezuinigen vind ik geen probleem. Maar CDA weet het voor elkaar te spelen niet te bezuinigen op de grootste kostenpost van de maatschappij. De maatschappelijke kosten van de veesector zijn nl. erg groot. Toch pleit CDA voor behoud van subsidies voor die sector en willen ze juist melksector meer ondersteunen. Investeren in groene energie en duurzaamheid blijft verder een minimale investering binnen het CDA.
Ze beschouwen megastallen onder investeren in groen bv. Mestvergisting is volgens hun groen. etc.
Kortom denkt CDA niet aan toekomstige generaties. Ik snap niet dat je dit niet ziet.

Vergeet ook niet dat het CDA cultuur juist gezorgd heeft voor financiele problemen.
Kun je deze stelling onderbouwen? Wat ik er van heb gelezen is dat een CDA-parlementariër een onderzoek er naar heeft laten doen waarin dit juist wordt bevestigd.
Het grappige was dat hier voor dus CDA boos was op PvdD, en ze wilde graag aantonen dat het niet correct was. Dat onderzoek bevestigde idd het PvdD verhaal, tot ongenoegen van CDA. Dus je geeft zelf eigenlijk al direct een voorbeeld weer waarin mijn stelling het geval was.
Vegantastic schreef:Zoals ik ook al tegenover Zen heb moeten toegeven, het beleid van het CDA als het gaat om dierenleed schiet ernstig te kort. Maar zoals wellicht ook al duidelijk was geworden uit mijn lijstje, het gaat mij niet enkel om dierenleed.
Dat is leuk en aardig, maar zelfs als je dieren er buiten laat, dan heb je een destructief beleid van het CDA t.o.v. de aarde en toekomst. Ik kan nog steeds niet begrijpen dat je daar achter kan staan. Als veganist geef je toch om natuur? medemens? dieren? Een gezonde toekomst? Ik kan dat echt niet rijmen met veganist zijn.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Dat mestvergisting niet groen zou zijn, dat is iets dat ik nu voor het eerst hoor. Kun je uitleggen hoe dat zit? Wat ik wel heb gelezen in een notitie van 'Natuur en Milieu' van februari 2009 is dat het niet veel energie oplevert maar dat het wel degelijk goed is voor de "broeikasbalans", zij zien het als een "vorm van afvalverwerking". Lijkt me nog steeds groen, geen wondermiddel.

Je noemt de kritiek van het CDA op het onderzoek van Steinfeld volgens mij impliciet bagatelliseren, tot nu toe heb ik dat niet kunnen terugvinden. Wat ik kan terugvinden is dat ze er onderzoek naar doen en die onderzoeken hebben ze niet stilgehouden toen die onverwacht Steinfeld in het gelijk stelden. Dit lijkt me heel fair.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Jeroen schreef:Dat mestvergisting niet groen zou zijn, dat is iets dat ik nu voor het eerst hoor. Kun je uitleggen hoe dat zit? Wat ik wel heb gelezen in een notitie van 'Natuur en Milieu' van februari 2009 is dat het niet veel energie oplevert maar dat het wel degelijk goed is voor de "broeikasbalans", zij zien het als een "vorm van afvalverwerking". Lijkt me nog steeds groen, geen wondermiddel.
Biomassa gebruiken met bio-industrie bron is per definitie niet groen te noemen, omdat je een keten gebruikt die een hoge impact heeft. Daardoor is het raar om deze energie groen te noemen.
Je noemt de kritiek van het CDA op het onderzoek van Steinfeld volgens mij impliciet bagatelliseren, tot nu toe heb ik dat niet kunnen terugvinden. Wat ik kan terugvinden is dat ze er onderzoek naar doen en die onderzoeken hebben ze niet stilgehouden toen die onverwacht Steinfeld in het gelijk stelden. Dit lijkt me heel fair.
Het was ook niet stil te houden, want men had aangegeven het te onderzoeken. Daardoor zou het raar zijn als ze het niet naar buiten zouden brengen. Het rapport wat toen geschreven is gaf toe, maar ging uiteindelijk nog wel op een rare manier stelling nemen. Lees hun stellingen maar tegen de film.

CDA heeft het gebagatelliseerd, doordat ze aangaven dus niet eens te zijn met wat het FAO rapport aangaf. Nog steeds doen ze redelijk of hun neus bloed. Lees debatverslagen van die periode maar eens door, dan begrijp je het.

Plaats reactie