fruitarisme?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Emiel
Leefwijze: veganist

Re: fruitarisme?

Bericht door Emiel » za okt 01, 2011 9:47

Ik ben ook een voorstander van controle door of ingrijpen van instanties, in ernstige situaties als misbruik, mishandeling, etc. Dat is dit echter niet (op het eerste gezicht). De bemoeienis, zoals ik het zie, is hier meer ingegeven door angst dan door ratio. Een raw food dieet is niets nieuws en er is inmiddels genoeg over bekend. En dat ze een pionier op dit gebied is lijkt me niet. Er zijn wereldwijd meer mensen die hun kinderen grotendeels met raw food grootbrengen. Ik hoop alleen dat ze haar kind wel een B12 / D2 supplement geeft.

Vegan Society over Raw Food:
http://www.vegansociety.com/lifestyle/n ... diets.aspx

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » za okt 01, 2011 11:04

Emiel schreef: Daarnaast is een raw food eetstijl bewezen zeer gezond en kan het bepaalde ziektes genezen en voorkomen. Daarentegen is het ook aangetoond dat het verhitten van voedsel bepaalde schadelijke chemische verbindingen kan doen ontstaan die men linkt met moderne ziektes.
http://www.living-foods.com/faq.html
Er is geen enkel (grootschalig langdurig) in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd onderzoek waarin staat dat raw food zeer gezond is. Je tweede statement kan inderdaad waar zijn. Er kunnen in sommige gevallen schadige verbindingen ontstaan door verhitting. Er kunnen ook gezonde verbindingen ontstaan. Er kunnen ook schadelijke verbindingen veranderen door verhitting, waardoor het opeens gezonder wordt door verhitting. Ik zal niemand zeggen overigens dat het goed is om dagelijks frituur e.d. te eten. Maar vele vormen van koken kunnen het eten gezonder maken. Je laatste bron is overigens nu niet echt iets om een rechtzaak mee te winnen (net zou betrouwbaar als... de bijbel ofzo??? veel mensen geloven erin. De schrijvers zelf geloven erin. Maar het bewijst niks). Bizarre disclaimer trouwens ('The information presented through this World Wide Web site is not medical advice, and is not given as medical advice. Nor is it intended to propose or offer to propose a cure for any disease or condition. Before starting any medical treatment, please consult your physician.') voor een website die beweerd ongeveer alle ziekten te kunnen voorkomen en genezen, hehe.

lena

Bericht door lena » za okt 01, 2011 11:46

Mooi om te zien hoe jij hier over denkt Sasha. Wou dat meer artsen dat zo deden. Ik ben het ook grotendeels met je eens. Het is belangrijk dat kinderen beschermt worden tegen mishandeling, maar "anders opvoeden dan ik zou doen" is geen mishandeling. En kinderen zijn inderdaad geen eigendom van wie dan ook, wat een griezelige gedachtengang!

Artsen en andere deskundigen past ook wel wat nederigheid vind ik, als het gaat om voeding. Ken je deze link: http://www.hsph.harvard.edu/centers-ins ... higher.pdf De conclusie daarvan is: "Sometimes, in the absence of clear and convincing evidence of net benefit, that will mean: do not issue dietary guidelines at all." Is relevant in deze discussie vind ik omdat er zo vaak gedaan wordt alsof we precies weten wat er precies gezond en ongezond is, alsof dat allemaal al wetenschappelijke feiten zijn. Ook relevant vind ik hier dat er zo ontzettend veel kinderen zijn die slecht eten. Dat kom je echt vaak tegen op ouderforums en ik zie het ook in mijn eigen omgeving. Kinderen die maar een paar voedingsgroepen eten, geen enkele groente of fruit, jaar in jaar uit bijna iedere dag hetzelfde, etc. En dan is de reactie van artsen en andere deskundigen vaak heel geruststellend: maak je maar niet druk, het komt wel goed. Als het lang duurt adviseren ze een multivitaminepil, en dat is het wel. Maar in het geval van dit jongetje is het ineens wel van levensbelang dat hij een super uitgebalanceerd dieet eet.

vegalan

Bericht door vegalan » za okt 01, 2011 16:42

Sasha schreef:Er is geen enkel (grootschalig langdurig) in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd onderzoek waarin staat dat raw food zeer gezond is.
Dat misschien niet, maar binnen dat kader zijn sommige publicaties wel interessant.

http://www.healthguidance.org/entry/998 ... ments.html
http://books.google.com/books?id=VHc8O2 ... &q&f=false
http://www.iowasource.com/food/lenkastudy_0806.html
http://www.rawfoodnetwork.com/clinicals ... nding.html
http://www.thegardendiet.com/science/
.

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » za okt 01, 2011 22:13

lena: met name omdat hij wel een groeiachterstand heeft zou ik het wel wat beter willen onderzoeken. Maar je hebt absoluut gelijk dat je lichaam heus wel wat aankan en dat voorzichtigheid geboden is. Dat was dus ook mijn reden van bezorgdheid. Ik hoop niet dat arrogantie en vooringenomenheid van de hulpverleners over wat goed zou zijn de professionaliteit schaden. Ik zal eens kijken naar dat artikel wat je hebt gegeven.

vegalan: ik zal ze op een ander moment lezen. Vind het een interessant onderwerp.

Zijn er overigens ook mensen die het boek 'becoming raw' hebben gelezen? In hoeverre is dat wat?

vegalan

Bericht door vegalan » za okt 01, 2011 22:37

Sasha schreef:lena: met name omdat hij wel een groeiachterstand heeft zou ik het wel wat beter willen onderzoeken.
Er zijn wel meer kinderen bij een normale voeding (ja wat is normaal) die een groeiachterstand hebben of waarvan wordt verwacht dat ze klein blijven, maar uiteindelijk op een bepaald moment een groeispurt krijgen.

.

Emiel

Bericht door Emiel » za okt 01, 2011 23:16

Sasha schreef:
Emiel schreef: Daarnaast is een raw food eetstijl bewezen zeer gezond en kan het bepaalde ziektes genezen en voorkomen. Daarentegen is het ook aangetoond dat het verhitten van voedsel bepaalde schadelijke chemische verbindingen kan doen ontstaan die men linkt met moderne ziektes.
http://www.living-foods.com/faq.html
Er is geen enkel (grootschalig langdurig) in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd onderzoek waarin staat dat raw food zeer gezond is.
Klopt.
Sasha schreef:Je tweede statement kan inderdaad waar zijn. Er kunnen in sommige gevallen schadige verbindingen ontstaan door verhitting. Er kunnen ook gezonde verbindingen ontstaan. Er kunnen ook schadelijke verbindingen veranderen door verhitting, waardoor het opeens gezonder wordt door verhitting. Ik zal niemand zeggen overigens dat het goed is om dagelijks frituur e.d. te eten. Maar vele vormen van koken kunnen het eten gezonder maken. Je laatste bron is overigens nu niet echt iets om een rechtzaak mee te winnen (net zou betrouwbaar als... de bijbel ofzo??? veel mensen geloven erin. De schrijvers zelf geloven erin. Maar het bewijst niks). Bizarre disclaimer trouwens ('The information presented through this World Wide Web site is not medical advice, and is not given as medical advice. Nor is it intended to propose or offer to propose a cure for any disease or condition. Before starting any medical treatment, please consult your physician.') voor een website die beweerd ongeveer alle ziekten te kunnen voorkomen en genezen, hehe.
In die link naar The Vegan Society over raw food staat inderdaad dat door verhitting bepaalde producten als aardappelen ook gezonder kunnen worden of een hogere voedingswaarde kunnen krijgen.
Misschien ben ik wat voorbarig met mijn uitspraken en er is inderdaad geen langlopend onderzoek naar de effecten van een grotendeesl raw food dieet, maar van wat ik er tot nu toe over heb gelezen lijkt het een manier van eten die een zeer positieve invloed op meerdere dingen kan hebben.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo feb 01, 2012 22:13

Er wordt gesproken over in hoeverre fruitarisme de 'volgende stap' is ten opzichte van veganisme. Ik denk dat dat alleen zo is vanuit een bepaalde filosofie, en zeker niet vanuit een denkwijze waar een groot deel van de veganisten zich in kan vinden. Veganisme is wat dat betreft een veel logischere 'volgende stap' op vegetarisme als fruitarisme dat is voor veganisme. Veelgenoemde redenen van vegetariërs om zo te eten zijn a) dierenwelzijn, b) milieu, c) gezondheid. Dit zijn dezelfde factoren als spelen bij de beslissing om veganistisch te gaan eten. a) en b) gaan er daarbij op vooruit (wetenschappelijk bewezen), en velen geloven dat ook c) erop vooruit gaat als ze veganistisch gaan eten. Dit laatste is wetenschappelijk gezien plausibel, doch niet overmatig bewezen (de huidige consensus is dat vegetarisme en veganisme voor zover bekend, en er is redelijk weinig bekend, ongeveer even 'gezond' zijn).

Aan de andere kant wordt voor fruitarisme gekozen om a) plantenwelzijn en b) gezondheid. Dit is ten eerste een iets afwijkende set factoren, en ten tweede zijn beide in dit geval niet wetenschappelijk onderbouwd. Ik denk daarom dat veel veganisten fruitarisme niet zozeer als een stap verder zien, als wel als een andere tak van sport. Ik denk dat er meer vegetariërs zijn die in discussie met vegans zullen zeggen 'jouw idealen hang ik ook aan, ik vind het alleen (nu nog, persoonlijk) een brug te ver', dan dat vegans dat zullen zeggen tegen fruitariërs. De idealen zijn verschillend, en voor mij persoonlijk (en vele anderen met mij, denk ik) speelt het een grote rol dat de wetenschappelijke onderbouwing van de fruitaristische idealen ontbreekt.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » ma mei 14, 2012 0:07

Kwam hier nog even langs in verband met het (nu pas) voltooien van dit: https://sites.google.com/site/vruchtisme/discussie ,
en kan het niet laten toch nog even te reageren op het laatste bericht.

Waar het hier om gaat is in wezen de vraag wat 'n veganist(e) kan, wanneer hij of zij bemerkt, dat ook het veganisme hem of haar niet helemaal datgene brengt, waar hij of zij toch wel naar taant.
In veel gevallen weet hij/zij nog van de overstap vanuit het vegetarisme welk een opluchting, bevrijding, weldadigheid, of wat dies meer zij, het gevolg was van die stap naar een stukken natuur (= leven-)vriendelijker gedragsprincipe.
Nou, wanneer zich dus ook als veganist toch weer de drang naar iets nog weldadigers aandient, dan zijn er weinig andere mogelijkheden, dan om ook maar 'ns wat omzichtiger te gaan omspringen met leven en welzijn van planten, toch?

Overigens is het Fruitarisme ("Vruchtisme" eigenlijk, want er zijn weinig of misschien wel geen fruitariërs, die echt alleen maar fruit eten) ook extra bevorderlijk voor het milieu. Veganisten eten namelijk nogal wat planten(-delen) en de meeste daarvan zijn ongekookt vrijwel oneetbaar (d.a. spinazie, prei, boerenkool, enz). Aangezien vruchtariërs deze niet eten, zullen zij daardoor al gauw (heel wat) minder aan het fornuis staan en dat kan nogal wat winst opleveren op het gebied van energieverbruik, bijbehorende uitstoot van broeikasgassen (en van het huishoudboekje op de koop toe).
Verder is het zo dat voor de productie van blad- en andere plant-groenten elk jaar weer het land bewerkt moet worden; dat gebeurt vandaag de dag in veel gevallen met enorm zware en dus ook enorm veel energie slurpemde machines. Voor de meeste soorten fruit daarentegen hoeven maar één keer jonge boompjes of struiken geplant te worden, waarna er al bij al niets meer verricht hoeft te worden, (ook al gebeurt dit bij bepaalde soorten wel).
Nog veel voordeliger voor het milieu wordt het, wanneer veganisten niet enkel op voedingsgebied ook het leven en het welzijn van planten gaan ontzien, maar heel in het algemeen ("plantisme"), net zoals zij dat al doen ten opzichte van dieren. Om enkele consequenties te noemen:
- Er wordt geen gras meer gemaaid; voordeel voor het milieu: veel minder uitstoot door elektrisch of benzinemotorisch aangedreven maaimachines. (Wanneer 'iedereen' plantist zou worden, zou het dan eindelijk ook afgelopen zijn met het afmaaien van wegbermen, wat trouwens nu nog altijd heel wat levens kost van jonge diertjes die er genesteld zijn).
- Er worden geen motorzagen meer gebruikt. (Wanneer 'iedereen' plantist zou worden, zou het dan tevens eindelijk afgelopen zijn met de vernietiging van de oerbossen, inclusief de tropische regenwouden).
Zo is er nog heel wat meer, maar dacht dat dit al niet niks is.

Verder lijkt 't niet echt nodig om wetenschappelijk aan te tonen, dat het welzijn van planten gebaat is bij een fruitarische voedingswijze. Meestal is het immers zo, dat het eten van (delen van) planten zonder verder meer met zich meebrengt, dat dit die plant z'n leven kost. 'n Sla-plant bijvoorbeeld wordt bij het oogsten ofwel met wortels en al uit de grond getrokken, ofwel net boven de grond van de wortelstronk afgesneden. Dacht niet dat wetenschappelijk onderzocht zou moeten worden, of dit het welzijn van die plant al dan niet schaadt.
Laatst gewijzigd door Natubico op za mei 19, 2012 4:00, 4 keer totaal gewijzigd.

Liadan

Bericht door Liadan » ma mei 14, 2012 7:35

Dr. Douglas Graham heeft het boek 80/10/10 geschreven, waarin hij zegt dat 80% van je calorieën van koolhydraten moeten komen, 10% van eiwitten en 10% van vetten. Deze samenstelling is in vrijwel alle groenten en fruit zo aanwezig, en hij pleit er dan ook voor om vooral fruit te eten, genoeg groenten en een klein beetje noten en zaden. Hij noemt zich zelf ook fruitariër omdat 95% van wat hij eet fruit is.
Toen ik zijn boek las vond ik veel dingen wat hij schreef behoorlijk logisch en op zijn website waren ook allemaal mensen te zien die al jaren zo aten en ontzettend fit en atletisch waren. Ik heb toen twee weken geprobeerd om zo te eten, gewoon om het uit te proberen. En eerlijk gezegd vond ik het echt geweldig, ik voelde me echt goed, en mijn huid werd superzacht en je krijgt zo veel energie door zo veel fruit te eten!
Maar alleen op fruit leven in de praktijk bijna niet te doen, omdat je enorme hoeveelheden fruit moet eten om genoeg kcal binnen te krijgen. Als je in een warm klimaat woont en de hele dag in de zon kan lopen en toegang hebt tot vers en biologisch fruit dan kan dit dieet wel gezond zijn. Maar in Nederland is het niet alleen lastig, maar ook nog eens ontzettend duur.
Maar ik eet nog steeds elke zo'n 75% rauw en ik heb soms nog steeds fruitdagjes, vooral nu het zomer wordt. Ik denk dat er zeker veel waarheid zit in rauw eten en veel fruit eten, maar het is niet nodig om dat helemaal 100% te doen om gezond te zijn.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma mei 14, 2012 9:58

Dat ben ik met je eens.

Ik ben ook al een tijdje bezig, maar een warme hap, lekker met kruiden vind ik toch wel erg lekker.
Maar ik eet nu wel veel meer groenten en fruit dan voorheen en voel me super fit.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo mei 23, 2012 10:25

Sasha schreef:Ik weet niet zo goed waar het hoort maar omdat het een discussiegericht iets is over rauw eten plaats ik het maar hier. Ik kwam recentelijk dit filmpje tegen: http://www.youtube.com/watch?v=9cNrp4zt_nY
Dit filmpje is al wat langer geleden op dit topic gezet, maar ik wil zeggen dat ik Francis Kenter een intelligente, dappere en zelfverzekerde vrouw vind. Ik had haar graag gehad als moeder.

Wanneer ouders hun kinderen naar een slechte school sturen, chips en cola laten eten voor ontbijt en ze drie keer in de week bij MCDonalds laten eten wordt er niets van gezegd.

Big Brother bepaalt en volg dan maar eens je eigen plan, dat is bijna onmogelijk.

Waren er maar meer vrouwen (en mannen) zoals Francis.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » ma aug 27, 2012 10:16

Wie van hier is voor een belangrijk deel rauw-voedsel-veganist en wil tips geven over welke noten en zaden en groenten belangrijk zijn in zijn/haar dieet?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Violet

Bericht door Violet » ma aug 27, 2012 10:56

Niet over nadenken, gewoon eten al die noten en zaden. Ze zijn gezond, klaar.

Brent

Bericht door Brent » ma aug 27, 2012 11:05

In principe wel, maar je leest altijd dat je noten en zaden alleen in kleine hoeveelheden moet eten.
En ik ben met name geïnteresseerd in precies welke noten en zaden de raw-foodies hier eten en of ze een speciaal apparaat te gebruiken voor het fijn maken [speciale droogmaler bij de Vitamix?].

Waar koop je die Vitamix 5200?
In winkels kon ik hem nog niet vinden in Nederland.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma aug 27, 2012 13:20

lena

Bericht door lena » ma aug 27, 2012 14:16

Ach, het is net als met andere voedingsdingen. De een zegt dit, de ander dat. De een zegt dat veel noten en zaden goed zijn, de ander juist niet. De een zegt dat je alleen noten/zaden met veel omega-3 moet eten (walnoot, flax, chia), de ander juist dat andere zaden zoals zonnebloempitten heel goed zijn, omdat ze relatief veel eiwit bevatten. Kortom: ik eet een variatie van alles, maar zorg wel dat ik iedere dag ofwel lijnzaad ofwel chia eet.

De hoeveelheid noten/zaden die je zou moeten eten hangt vooral af van je gewicht en activiteitenniveau. Als je een actieve jonge man van 1.90 bent heb je veel meer calorieen nodig dan een niet zo actieve vrouw van 1.60, en dan kun je dus ook meer noten/zaden eten.

Voor het malen van noten werkt een foodprocessor ook prima, daar zou ik geen superblender voor aanschaffen. Ik heb op vakantie mijn green smoothies gemaakt met een 15 euro staafmixer van de Hema (inclusief maalkom en beker). Dat ging boven verwachting goed (ik deed meestal spinazie, banaan en aardbei, maar liep in een natuurwinkel een keer tegen palmkool aan, en ook dat ging prima). Okay, ze werden niet heel mooi glad, maar het was prima drinkbaar, er zaten geen stukjes in of iets dergelijks. En een klein beetje kauwen op je smoothies is ook goed voor de vertering denk ik dan maar :)

Kortom: ik zou me niet te druk maken over precieze verhoudingen en apparaten, en gewoon beginnen en kijken waar je tegenaan loopt.

Als je je echt wilt gaan bezighouden met rauw eten is het boek "Becoming Raw" een aanrader.

Brent

Bericht door Brent » ma aug 27, 2012 14:24

lena

Bericht door lena » di aug 28, 2012 10:18

Pas op je tanden met een rauw dieet.
Tips: het slechtst voor je tanden zijn citrusvruchten, en het allerslechtst sap daarvan. Vruchtensap is sowieso niet ideaal, het is beter om heel fruit te eten. Het scheelt echt als je na het eten van fruit je tanden neutraliseert met bijvoorbeeld noten. Wortels zouden ook kunnen. Ook gewoon je mond spoelen met water is beter dan niets. Ook is het belangrijk om niet de hele dag door te eten, en vooral niet te snacken met citrusfruit.

Plaats reactie