fruitarisme?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: flexanist

Re: groentarisme?

Bericht door Brent » wo jun 22, 2011 18:34

Bestaat er ook groentarisme?
Ik leef bijna [op 1 dag in de week na] geheel groentarisch.
Maar dan moet je wortelen, noten, [gedroogde] vruchten en olijven wel bij de groenten rekenen.
Enfin, misschien ben ik wel de avantgarde van een nieuwe eetrage. 8) :lol:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Sascha

Re: fruitarisme?

Bericht door Sascha » wo jun 22, 2011 18:46

Truus: ik vroeg het aan jou ja :) De andere fruitarier/fruitariersympathisant leest mijn berichten niet meer maar staat het uiteraard ook vrij die vraag te beantwoorden mocht hij dit stiekem toch doen.

Brent: bedoel je dat je dan geen granen e.d. eet?

Nog een andere vraag over fruitarisme: zijn peulVRUCHTEN eigenlijk fruitarisch? Het lijkt mij immers wel. maar ik krijg soms het idee dat de meeste fruitariers rauw eten, en ik heb het idee dat het daarom niet gegeten wordt door deze mensen. Maar wellicht is dat een verkeerd idee. Met de inclusie van peulvruchten is het wel al een stuk haalbaarder om evenwichtig te eten, lijkt mij.

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus » wo jun 22, 2011 19:13

Brent schreef:Bestaat er ook groentarisme? Ik leef bijna [op 1 dag in de week na] geheel groentarisch.
Hee Brent, jij bent toch niet stiekem ook Truus, heh? Want ik leef ook op 1 dag in de week na groentarisch. Bij mij is dat zonder noten, gedroogde vruchten en olijven, wel vruchten als tomaat, paprika en komkommer. En champignons, tellen die als groenten? En scheuten, waar natuurlijk wel een boontje of graan-korreltje aan zit? Ben dezer dagen wel nogal aan het zondigen tegen mijn rauwkostdieet want ik heb zulke prachtige aubergines gekocht...
Sascha schreef:Truus: ik vroeg het aan jou ja
O, ik ben geëerd met je belangstelling. Maar dan wil ik wel nog even verhelderen dat ik bedoelde dat het niet mogelijk is zuiver fruitariër te zijn vanuit het oogpunt van Ahimsa. Wat betreft gezond blijven denk ik dat het mij wel zou lukken. Met groenten lukt het me immers ook prima.
Sascha schreef:zijn peulVRUCHTEN eigenlijk fruitarisch?
Er is geen algemeen erkende autoriteit die bepaalt wat fruitarisch is en wat niet. Groeien peulvruchten niet aan bomen, en zijn dat niet gewoon de vruchten/zaden van die bomen? Geldt dat niet zelfs voor pinda's, al groeien die onder de grond? Dan zie ik niet waarom die niet zouden meetellen.

Champignons zijn natuurlijk geen vruchten, dus ik mag me niet fruitariër noemen.

Zen

Bericht door Zen » wo jun 22, 2011 21:28

Brent schreef: Ik leef bijna [op 1 dag in de week na] geheel groentarisch.
Ik eet soms wel een dag vrijwel geen groente. :P
Dat zijn dan dagen dat ik vrijwel alleen noten, zaden, fruit en brood eet. Bijvoorbeeld als ik een keer geen zin heb om te koken. Maar meestal eet ik dan wel wat tomaten. En ik doe eigenlijk bijna altijd (als ik het in huis heb) waterkers door mijn fruitshakes.
Brent schreef: Maar dan moet je wortelen, noten, [gedroogde] vruchten en olijven wel bij de groenten rekenen.
Een wortel is een groente, maar gedroogde vruchten en noten gewoon niet. Valt niet zoveel te rekenen volgens mij. ;)
Truus schreef: Er is geen algemeen erkende autoriteit die bepaalt wat fruitarisch is en wat niet.
Zelfs niet die ene deelnemer met de achtletterige naam die... ach laat ook maar. :mrgreen:
Cut cold stone with a warm heart

Truus

Bericht door Truus » wo jun 22, 2011 21:47

Zen schreef:Ik eet soms wel een dag vrijwel geen groente.[...]Maar meestal eet ik dan wel wat tomaten. En ik doe eigenlijk bijna altijd [...] waterkers door mijn fruitshakes.
Mijn inziens voldoende. Er zit überhaupt niets in groenten dat je niet ook uit fruit kunt halen. Zo'n dieet als de mijne is alleen geschikt voor zeldzaam buitenissige mensen... :twisted:

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » do jun 23, 2011 4:53

Truus schreef:
Natubico schreef:Over het algemeen zijn vruchtdragende planten namelijk niet ook zelf eetbaar.
In die zin gaat de vergelijking met een kip (voor iemand die vlees eet) inderdaad mank. En ik zou ook niet weten hoe het mogelijk is een boomgaard te planten zonder de aanwezige begroeiing geweld aan te doen. Er blijft altijd een spanningsveld tussen mens en milieu.
Ook hier is de beste methode om te kijken hoe het op de natuurlijke manier in z'n werk gaat en deze manier hetzij haar beloop te laten, hetzij zo veel als mogelijk na te volgen.
In de natuur worden er geen boomgaarden geplant, maar groeien vruchtdragende bomen en andere planten dáár, waar de zaden/pitten op de grond terecht komen en de omstandigheden gunstig zijn.
Dat is allemaal perfect geregeld en gaat niet ten koste van al aanwezige begroeiing.

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » do jun 23, 2011 4:53

Verder bleek nog de vraag gesteld te zijn, of doperwten al dan niet fruitarisch zijn.
Fruitarisch zijn ze zeker niet, omdat doperwten onder de noemer groenten vallen, maar Vruchtarisch zijn ze wél, omdat 't vruchten zijn (zaden, die met hun omhulsel van de plant geplukt kunnen worden, zonder deze zélf iets (noemenswaardigs) aan te doen, terwijl ze er vanzelf afvallen, wanneer ze niet geplukt worden).
Maar Rauw-Vruchtarisch zijn ze weer niet, omdat ze niet rauw eetbaar zijn en daarentegen eerst erg lang moeten koken (hetgeen ook erg veel energie kost en het milieu in evenredig ernstige mate schaadt; (net als trouwens het geval is met rijst, dat nota bene nog altijd een volksvoedsel is voor miljarden. Gierst, dat weinig kooktijd vergt, zou een veel verantwoorder alternatief kunnen zijn)).

Pinda's zijn óók vruchten en nog ongekookt eetbaar bovendien. Wél worden ze voor menselijke consumptie veelal eerst gebrand, aangezien ze daarzonder niet echt smakelijk bevonden plegen te worden. Maar dat branden kost dus ook weer energie en bijgevolg milieuschade.
Wat voor de vruchtariër echter cruciaal is, is dat deze vrucht niet echt op een plantvriendelijke manier geoogst kan worden. Machinaal is 't helemaal 'n ware slachtpartij, omdat de plant in z'n geheel uit de grond gerukt wordt en 'op z'n rug' met de wortels naar boven de verstikkingsdood steft, waarna z'n zaden er des te makkelijker (eveneens machinaal) afgehaald kunnen worden, maar zelfs handmatig is het altijd zo, dat een deel van de plant uit de grond getrokken moet worden, terwijl het onmiskenbaar van nature de bedoeling is, dat ook dit erin blijft zitten.
In hoeverre dit op zich de plant beschadigt of andeszins deert, is dezerzijds momenteel niet bekend, maar er moet in elk geval van uitgegaan worden, dat deze handeling het leven in de bodem (tot op zekere hoogte zelfs dodelijk) verstoort, en er hoe dan ook voedsel, dat kennelijk voor onder andere bodemdieren bestemd is, aan die bestemming onttrokken wordt.

Al bij al reden voor zowel Rauw- als andere Vruchtariërs, om principieel van pinda's af te zien.

Emiel

Bericht door Emiel » do jun 23, 2011 9:19

Eten fruitariers ook alleen dingen van het seizoen en uit de regio?

Truus

Bericht door Truus » do jun 23, 2011 9:33

Emiel schreef:Eten fruitariers ook alleen dingen van het seizoen en uit de regio?
Nogmaals, er bestaat geen fruitarisch gezag die dit bepaalt. Zou die er wel zijn, zou hij/zij/het richtlijnen kunnen opstellen bijvoorbeeld voor het bepalen van de grenzen van een regio.

De Jaïnisten in India die alleen fruit dat spontaan van de bomen is gevallen eten zullen uiteraard daarvoor niet de wereld om reizen. Zelf woon ik niet in een omgeving waar ik zo aan voldoende voedsel kan komen. Ik zou sowieso niet weten waar de dichts bijzijnde vruchtenboom staat.

Emiel

Bericht door Emiel » do jun 23, 2011 9:52

Truus schreef:
Emiel schreef:Eten fruitariers ook alleen dingen van het seizoen en uit de regio?
Nogmaals, er bestaat geen fruitarisch gezag die dit bepaalt.
Just asking :wink:

Sascha

Bericht door Sascha » do jun 23, 2011 14:25

Truus schreef: Ik zou sowieso niet weten waar de dichts bijzijnde vruchtenboom staat.
Dat weet ik dan weer wel bij mij: op mijn balkon! Een kleine appelboom. Waar nog geen appels aan groeien. Maargoed. 8)

Truus

Bericht door Truus » do jun 23, 2011 17:08

Sascha schreef:op mijn balkon! Een kleine appelboom.
Is een boom in een pot als een vogel in een kooi?

Sascha

Bericht door Sascha » do jun 23, 2011 17:19

Truus schreef:
Sascha schreef:op mijn balkon! Een kleine appelboom.
Is een boom in een pot als een vogel in een kooi?
Ik vind van niet ;) Ik heb ook een paar mini-boompjes in potten die zelf in die potten zijn gaan ´nestelen´ en deze lijken er geen probleem mee te hebben, haha.

Brent

Bericht door Brent » do jun 23, 2011 17:57

Sascha schreef:Brent: bedoel je dat je dan geen granen e.d. eet?
Klopt, geen graanproducten.
Ook geen bonen, pinda's, gewone olie, koolsoorten, soyaproducten, look of paddestoelen.
Van de "echte" groenten eet ik eigenlijk vrijwel uitsluitend spinazie, witlof, winterpeen en tomaten, soms olijven en vrijwel dagelijks avocado.
Koolsoorten, paprika's, bieten, sperciebonen zijn denk ik te zware kost voor me, net als die granen en bonen. Ik ben dan doodmoe na het eten en het blokkeert mijn vertering teveel.
Ik moet wat tegen het dieet van onze verre voorouders aan blijven zitten denk ik.

Feitelijk zijn gedroogde vruchten zoals dadels een enorme tractatie voor me.
Gewoon fruit eet ik niet veel, heel af en toe wel eens rijpe banaan, maar die vind je in mijn supermarkt bijna nooit. Wel dagelijks limoen.
Misschien ben ik wel de enige groentariër in Nederland?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Truus

Bericht door Truus » do jun 23, 2011 20:50

Brent schreef:Klopt, geen graanproducten. Ook geen bonen, pinda's, gewone olie, koolsoorten, soyaproducten, look of paddestoelen.
Ook niet op de uitzonderingsdag van de week?
Brent schreef:Feitelijk zijn gedroogde vruchten zoals dadels een enorme tractatie voor me.
Ik ben gek op Mejoel- en verse dadels (niet ingedroogde dadels of die plakzooi dat onder de glucosestroop zit).
Brent schreef:heel af en toe wel eens rijpe banaan, maar die vind je in mijn supermarkt bijna nooit.
Tip 1: als je ze laat liggen, worden ze vanzelf rijp.
Tip 2: koop bakbanaan, evt. besprenkel met kaneel of gember, en zet even in de magnetron. Een lekkere traktatie om gasten voor te zetten ipv taart, vooral 's winters.
Brent schreef:Misschien ben ik wel de enige groentariër in Nederland?
Jij en ik zijn met z'n tweeën. Maar ik eet wel champignons.

Zen

Bericht door Zen » do jun 23, 2011 21:42

Truus schreef:Tip 1: als je ze laat liggen, worden ze vanzelf rijp.
LOL

Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico » vr jun 24, 2011 4:24

Brent schreef:
Misschien ben ik wel de enige groentariër in Nederland?
"Groenteburger" heet dat officieus toch?

Wanneer zal trouwens ergens de eerste Fruitburger besteld gaan worden?
Broodje dik besmeerd met kastanjepuree, schijf ananas daarop, tomatenketchup eroverheen, nou ja..........

Gewoon 'n bakje verse fruitsalade zou uiteraard nog beter zijn.
Vreemd toch dat bij al die fastfoodketens nauwelijks of geen fruit te verkrijgen is.
Werkt zeker niet verslavend genoeg.

Fruitburger als Engels woord, wel te verstaan, in het Nederlands Vruchtenburger.
Waarmee dan meteen een onderwerp aangesneden is, dat de dezerzijds vermoede ontstaansoorzaak bevat van het Fruit(ar)isme in Nederland. Men stelle zich voor, dat enkel en alleen ten gevolge van de verkeerde vertaling van het Engelse woord Fruits, dat dus Vruchten betekent, in den beginne een of meer Nederlanders Fruitariër zijn geworden en niet Vruchtariër.
Wanneer bijvoorbeeld A. Hoekstra Fruitarianism vertaald zou hebben met Vruchtarisme en niet met Fruitarisme, dan zou zijn voedselarsenaal dermate veel ruimer zijn geweest, dat hij niet van lieverlee naar een (sub-)tropisch oord had hoeven te emigreren.
Zie namelijk echt zo gauw geen andere reden, waarom iemand bewust voor Fruitarisme kan kiezen, in plaats van voor Vruchtarisme.
Zag in zijn artikel wel iets over bezwaren tegen akkerbouw, (nodig voor de teelt van 'groente'-vruchten zoals tomaten, komkommers e.d.), maar dat kan de oorzsaak niet zijn, omdat bij de teelt van bepaalde fruitsoorten, (d.a. aardbeien) veelal óók akkertbouw komt kijken.

Een en ander zou al bij al 'n reden temeer kunnen zijn, om het Fruitarisme als definitief passé te beschouwen en in de plaats daarvan enkel nog over Vruchtarisme te spreken.

Brent

Bericht door Brent » vr jun 24, 2011 9:45

Truus schreef:
Brent schreef:heel af en toe wel eens rijpe banaan, maar die vind je in mijn supermarkt bijna nooit.
Tip 1: als je ze laat liggen, worden ze vanzelf rijp.
Tip 2: koop bakbanaan, evt. besprenkel met kaneel of gember, en zet even in de magnetron. Een lekkere traktatie om gasten voor te zetten ipv taart, vooral 's winters.
Bedankt voor tip 2, zal het eens uitproberen in mijn oventje.
De hele groene bananen die ze in mijn supermarkt verkopen doen er bij normaal weer weken over om helemaal gespikkeld te worden zodat ik ze zou kunnen eten.
Voor die tijd kan ik er toch niet vanaf blijven en krijg ik problemen met het zetmeel in die bananen.
Bovendien heb ik niet zo'n voorkeur voor fruit dat helemaal uit tropische landen komt en zwaar bespoten is.

Maar bij heel warm weer als ze sneller rijpen in de winkel en thuis, wil ik ze nog wel eens kopen.
Laatst gewijzigd door Brent op vr jun 24, 2011 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jun 24, 2011 9:48

Als ik al bananen koop zijn ze van de Max Havelaar. Die worden hier kennelijk niet veel verkocht, want ze zijn altijd al bijna gespikkeld als ik ze koop. Dus wellicht een idee voor jou Brent?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Zen

Bericht door Zen » vr jun 24, 2011 9:53

Biologische bananen zijn qua smaak echt veel beter vind ik, geen idee wat het is. Ik koop alleen maar bio bananen.

Plaats reactie