fruitarisme?

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

fruitarisme?

Bericht door Truus » wo jun 23, 2010 20:02

Zen schreef:Een lijk is een dood lichaam van een dier (menselijk of niet). Planten hebben geen lichaam (dat noemt men niet zo) en dus zijn wij ook geen lijkeneters.
Vergis je niet. Ik verdiep me de laatste tijd in fruitisme en voel er wel wat voor. Het idee erachter is dat je alleen dat deel van de plant eet die het zelf afstaat, dus vruchten, noten en zaden, maar geen bladeren, stengels, wortels, enz. Sommige fruitisten eten alleen datgene dat vanzelf van de boom af is gevallen. Voor mij helaas geen optie want ik ben voor mijn voedselvoorziening afhankelijk van de supermarkt, en producten die daar op de plank liggen mogen niet van de grond zijn opgeraapt.

rik23

Re: Vlees van natuurlijk overleden dieren

Bericht door rik23 » wo jun 23, 2010 23:19

Truus schreef: Ik verdiep me de laatste tijd in fruitisme en voel er wel wat voor.
ik ook. :) ik merk namelijk dat ik het helemaal niet leuk (wel lekker)vind om sla of radijs uit de grond te trekken en op te eten. ik wens dan dat ik die plant niet had hoeven vermoorden en het had laten groeien zodat ik na een tijdje van de bloemen kan genieten :roll:

behalve in fruitarisme ben ik ook erg geïnteresseerd in prana dat lijkt me met fruitarisme als eventuele tussenstap een tamelijk logische vervolg van veganisme. hier nog een mooie site erover :D http://www.angelfire.com/stars3/breathe ... anism.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

voor fruitarisme heb ik trouwens fruit van veel betere kwaliteit nodig dan er in de supermarkt verkrijgbaar is of in de bio-fruittas die ik wekelijks bij de natuurwinkel ophaal. ik denk fruit uit bio-dynamisch, permacultuur of uit het wild.

Zen

Bericht door Zen » do jun 24, 2010 8:06

Truus schreef:
Zen schreef:Een lijk is een dood lichaam van een dier (menselijk of niet). Planten hebben geen lichaam (dat noemt men niet zo) en dus zijn wij ook geen lijkeneters.
Vergis je niet. Ik verdiep me de laatste tijd in fruitisme en voel er wel wat voor. Het idee erachter is dat je alleen dat deel van de plant eet die het zelf afstaat, dus vruchten, noten en zaden, maar geen bladeren, stengels, wortels, enz. Sommige fruitisten eten alleen datgene dat vanzelf van de boom af is gevallen. Voor mij helaas geen optie want ik ben voor mijn voedselvoorziening afhankelijk van de supermarkt, en producten die daar op de plank liggen mogen niet van de grond zijn opgeraapt.
Ik vergis me niet, dat is nu eenmaal de definitie en daar ging het over.

Ik ben bekend met fruitisme maar ik ben er niet van overtuigd dat je als strikte fruitariër aan een voldoende volwaardige voeding kunt komen (of je moet het al heel uitgebreid aanvullen met supplementen), zeker op de lange termijn. That said, er zijn wel eens dagen dat ik grotendeels of bijna alleen maar fruit en noten eet.
Cut cold stone with a warm heart

jet
Moderator

Bericht door jet » do jun 24, 2010 9:32

er zijn wel eens dagen dat ik grotendeels of bijna alleen maar fruit eet
mja, idd, nou ik erover nadenk.... :?

Met planten 'vermoorden' heb ik minder problemen. Planten gaan onder mijn (niet zo) vaardige handjes wel vaker dood :| (ik woon in een flat en het ene moment is het er bloedheet, andere moment ijskoud, bovendien is 'vuile' wind.... geen peil op te trekken, en wanneer je ze moet wateren dat zij ik soms gewoon te laat).
Vruchten verzamelen of noten (ging vroeger vaak op pad om beukenootjes, kastanjes etc op te rapen) vind ik inderdaad ook een leuke bezigheid (maar ja, dan komen we op het punt dat je daar tijd voor moet hebben, en ook voldoende kunt vinden anders ben je weer afhankelijk van de winkel)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Ineke

Re: fruitarisme?

Bericht door Ineke » do jun 24, 2010 16:57

Ik heb het gevoel dat fruitarisme (zeker nu nog) z'n doel voorbij schiet, volgens mij hebben mensen en dieren een ziel en planten niet ze geven een universele kracht, ik vraag me trouwens af of we dan alle mensen wel kunnen voeden, (van al die zaadjes kun je veel grote planten kweken) en bovendien wordt het "Planten vermoorden". en "Planten voelen ook pijn". vaak door vleeseters aangegrepen om om maar met het vlees eten door te kunnen gaan.
Daarbij vraag ik me af of 'we' dan wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgen.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Truus

Bericht door Truus » do jun 24, 2010 17:32

rik23 schreef:ik merk namelijk dat ik het helemaal niet leuk (wel lekker)vind om sla of radijs uit de grond te trekken en op te eten.
Nou ja, ik heb niet zo'n medelijden met dat kropje sla of radijsje, het gaat mij meer om de aanslag op de aarde wanneer we massaal vierkante kilometers bezaaien met een bepaald plantsoort, om niet te spreken van het ploegen en andere geweldadigheden tegen de grond. En dan zijn radijsje's nog niet het ergste, denk maar aan al die colossale mais- tarwe- of sojavelden. Maar ja, terug naar een prehistorisch bestaan waar de mens leeft in harmonie met de aarde i.p.v. in vijandschap ermee zie ik niet gebeuren. Misschien op een andere planeet...
Zen schreef:Ik vergis me niet
Sorry, ik bedoelde dat niet als kritiek. Ik wou maar zeggen dat er ook mensen zijn die zich schuldig voelen bij het schenden van het leven van planten en bomen.
Jet schreef:Vruchten verzamelen of noten (ging vroeger vaak op pad om beukenootjes, kastanjes etc op te rapen) vind ik inderdaad ook een leuke bezigheid (maar ja, dan komen we op het punt dat je daar tijd voor moet hebben
Precies, om jezelf te voorzien ben je dan wel lang bezig, en bovendien heb je niet voldoende plek waar dat mag.
Ineke schreef:Daarbij vraag ik me af of 'we' dan wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgen.
Daar heb ik alle vertrouwen in, zeker wanneer we de definitie van vruchten uitbreiden met noten en zaden. Maar je andere bezwaren deel ik.

Ik vraag me ook af of die fruitariërs nudisten zijn. Ze zullen wel niet in plastic jasje's lopen toch? Misschien in kokosmatje's?

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » do jun 24, 2010 21:12

Ik heb wel respect voor de principiële fruitariërs omdat het toch weer een stap verder is dan het veganisme.
Maar het zelfbewustzijn van planten is zoveel lager dan dat van de meeste dieren, dat ik het zelf om principiële redenen nooit zou worden netzomin als ik om principiële redenen een strikte veganist kan zijn.

In de praktijk ben ik al een soort halve fruitariër omdat ik dagelijks avocado's, noten, behoorlijk wat bananen, tomaten en dadels eet. Maar dat doe ik meer om voldoende caloriën binnen te krijgen in mijn graanloze, zetmeelloze en suikerloze dieet.

rik23

Bericht door rik23 » do jun 24, 2010 21:45

[quote="Truus"
Ik vraag me ook af of die fruitariërs nudisten zijn. Ze zullen wel niet in plastic jasje's lopen toch? Misschien in kokosmatje's?[/quote]
voor katoen hoef je niet de plant uit de grond te rukken als je dat soms met bovenstaande bedoeld.

¨om niet te spreken van het ploegen en andere gewelddadigheden tegen de grond.¨
een akker aanleggen is hetzelfde als voor ons een heel gebied met sloophamers slopen en er vervolgens een industrieterrein aan te leggen en de overlevenden worden dan verzocht elders nieuwe gemeenschappen op te bouwen als je het uit het gezichtspunt van de natuur en het bodemleven bekijkt. dan is het niet zo gek meer dat de overlevenden(veelal insecten) de gewassen aanvreten. :? :roll:

rik23

Bericht door rik23 » do jun 24, 2010 21:51

[quote="Brent"
Maar het zelfbewustzijn van planten is zoveel lager dan dat van de meeste dieren, dat ik het zelf om principiële redenen nooit zou worden[/quote]
dat argument lijkt mij net zo min waar als dat planten geen ziel zoals dieren en mensen zouden hebben of dat negers een veel lager ontwikkelt bewustzijn en gevoelsleven zouden hebben dan europeanen (wat de reden was dat nederlanders eeuwen terug mensen in zuid afrika afschoten en opaten zonder het idee te hebben kannibaal te zijn.)
Laatst gewijzigd door rik23 op vr jun 25, 2010 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr jun 25, 2010 7:09

Ik eet veel fruit, maar om als fruitariër te leven gaat me wat te ver.
In de VS wordt het meer gedaan. Ik heb een tijdje een blog gevolgd van een vrouw die zo eet samen met haar gezin. Helaas bestaat de blog niet meer.
Ik heb wel andere info gevonden over het 8 1 1 dieet http://www.vegsource.com/talk/raw/" target="_blank
Dat 8 1 1 staat voor de verhoudingen van hoeveel fruit en vet. Op google is er veel info over te vinden.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » vr jun 25, 2010 7:11

Ow, nu weet ik niet meer zeker of ze misschien toch groente eten :oops: Ze eten iig alles rauw.

Truus

Bericht door Truus » vr jun 25, 2010 7:57

Brent schreef:Maar het zelfbewustzijn van planten is zoveel lager dan dat van de meeste dieren
Bij het zelfbewustzijn van planten kan ik me echt niet veel voorstellen. Het zou mij meer gaan om het behoud van de aarde in de oorspronkelijke vorm, waar het natuurlijk al veel te laat voor is.
Brent schreef:In de praktijk ben ik al een soort halve fruitariër omdat ik dagelijks avocado's, noten, behoorlijk wat bananen, tomaten en dadels eet. Maar dat doe ik meer om voldoende caloriën binnen te krijgen in mijn graanloze, zetmeelloze en suikerloze dieet.
In bananen en dadels zit anders heel wat suiker. Zo zie je, met hetzelfde dieet wordt de één te mager en de ánder te dik.
rik23 schreef:voor katoen hoef je niet de plant uit de grond te rukken
Dat is dan weer een hele geruststelling, maar hoe komen die fruitariërs dan aan al dat katoen?
rik23 schreef:planten geen ziel zoals dieren en mensen zouden hebben of dat negers een veel lager ontwikkelt bewustzijn en gevoelsleven zouden hebben dan europeanen
Kom nou zeg. Het verschil tussen iemand met donkere of met lichte huid is niet te vergelijken met het verschil tussen planten en dieren. Zelfs het verschil tussen b.v. een koe en een schaap is eindeloos veel groter dan dat tussen iemand van Afrikaanse afkomst en van Europeaanse afkomst. Er is slechts één mensenras, te beweizen doordat alle mensen met elkaar zich kunnen voortplanten. Jouw stelling is zó buitenissig dat ik ervan uit ga dat het een verspreking is.
Annikka-Ayla schreef:Ze eten iig alles rauw.
Weet iemand hoe fruitariërs daar tegenover staan? Daar vind ik niets over.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » vr jun 25, 2010 8:56

Ineke, leuke standpunt :)) "Ik denk dat het niet kan, dus dan kan het niet"
Op internet kun je een aantal fruitariers volgen. Jericho Sunfire was 12 jaar lang fruitarier en nu eet hij prana.
En of de planten ziel hebben? Je moet maar eens "The secret life of plants" lezen.
Vissen hoor je ook niet schreeuwen, maar dat doen ze wel. Planten hebben ook bewustzijn, en alles in het heelal is met elkaar verbonden.

Maar het is ook zo, dat je niet zomaar aan fruitarisme kunt beginnen. Mijn mening is dat je daarvoor ten eerste een goede fysieke en mentale ontwikkeling moet hebben en ten tweede er heilig in geloven (maar dat doe je automatisch als je spiritueel op niveau bent).

Ik heb echt bewondering voor de mensen die dat kunnen en hoop dat ik op een dag ook vrij ben van verlangen naar gekookt voedsel. Een bekendste Russische fruitarier gaat binnenkort zijn weblog van internet verwijderen, want hij was al die agressie zat. Hij en zijn vrouw eten al jaren mono raw, nemen geen B12 in, zijn gezond en hebben twee gezonde kindjes gebaard. Chapeau!..

Truus

Bericht door Truus » vr jun 25, 2010 9:08

forisma schreef:Een bekendste Russische fruitarier gaat binnenkort zijn weblog
In het Russisch?

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » vr jun 25, 2010 9:38

Truus schreef:
forisma schreef:Een bekendste Russische fruitarier gaat binnenkort zijn weblog
In het Russisch?
Helaas wel ;) Hij woont zelf in VS, maar Russen zijn in het algemeen slecht in Engels en hij richtte zich op Russen.

Een van de leukste feitjes van zijn blog vind ik dat toen hij raw ging eten, zijn hoofdhaar weer terug kwam :)
Before
http://syromono.info/files/images/26.JPG

Now
http://s50.radikal.ru/i128/0905/b4/6bc5c7dcaa57.jpg

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr jun 25, 2010 13:00

Er zijn een aantal redenen om te kiezen voor fruitarisme. We hebben er hier tot nu toe twee gezien volgens mij: voor de gezondheid en voor de planten. Wellicht dat je het ook nog voor het milieu zou kunnen doen. Gezondheidsredenen vind ik altijd lastig. Er is van alles gezond en ongezond. Als je er prima bij voelt, lijkt het me prima. Waar ik me wel over kan verbazen is dat fruitarisme door sommigen gezien wordt als een soort logische stap na het veganisme. Voor mij is dat het echt niet. Ten eerste geloof ik niet zo in een ziel. Niet in planten, maar ook niet in mensen. Waar het volgens mij vooral om gaat is lijden. En ik voor mij is er nog geen enkele reden om aan te nemen dat planten kunnen lijden. Er ontbreekt simpelweg te veel aan een plant om te kunnen lijden. Een plant heeft geen zenuwstelsel en het heeft geen centraal iets waar het pijn kan registreren, zoals dat wel bij dieren het geval is. Daarbij geloof ik dat het kunnen lijden een evolutionair voordeel heeft bij mensen en dieren. Bij planten kan ik me daar niets bij voorstellen. Als een plant lijdt kan het zich daar op geen enkele manier tegen verweren. Dat hangt intrinsiek samen met de plant.
Als iemand een bal schopt in mijn tuin en daar mijn planten mee vernielt is het enige dat ik er erg aan vind dat mijn tuin er niet meer mooi uitziet. Dat de planten er wel of geen last van hebben, kan me helemaal niets schelen. Net als een steen die een schop krijgt, ik heb geen medelijden ermee, omdat er niets is om medelijden mee te hebben.
Fruitarisme is voor mij dan ook absoluut geen logische volgende stap van het veganisme, als het gaat om ethische motieven. Voor gezondheid zou dat het misschien nog wel kunnen zijn.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr jun 25, 2010 13:08

Rick schreef:Ten eerste geloof ik niet zo in een ziel. Niet in planten, maar ook niet in mensen. Waar het volgens mij vooral om gaat is lijden. En ik voor mij is er nog geen enkele reden om aan te nemen dat planten kunnen lijden. Er ontbreekt simpelweg te veel aan een plant om te kunnen lijden. Een plant heeft geen zenuwstelsel en het heeft geen centraal iets waar het pijn kan registreren, zoals dat wel bij dieren het geval is. Daarbij geloof ik dat het kunnen lijden een evolutionair voordeel heeft bij mensen en dieren. Bij planten kan ik me daar niets bij voorstellen. Als een plant lijdt kan het zich daar op geen enkele manier tegen verweren. Dat hangt intrinsiek samen met de plant.
Ja, hier sluit ik me bij aan.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » vr jun 25, 2010 13:31

Rick schreef:Waar het volgens mij vooral om gaat is lijden. En ik voor mij is er nog geen enkele reden om aan te nemen dat planten kunnen lijden. Er ontbreekt simpelweg te veel aan een plant om te kunnen lijden. Een plant heeft geen zenuwstelsel en het heeft geen centraal iets waar het pijn kan registreren, zoals dat wel bij dieren het geval is.
Nogmaals, "The secret life of plants".
Op Amazon zijn zelfs de eerste pagina's na te lezen
http://www.amazon.com/Secret-Life-Plant ... 0060915870" target="_blank

Marla

Bericht door Marla » vr jun 25, 2010 13:45

Jasmijn schreef:
Rick schreef:Ten eerste geloof ik niet zo in een ziel. Niet in planten, maar ook niet in mensen. Waar het volgens mij vooral om gaat is lijden. En ik voor mij is er nog geen enkele reden om aan te nemen dat planten kunnen lijden. Er ontbreekt simpelweg te veel aan een plant om te kunnen lijden. Een plant heeft geen zenuwstelsel en het heeft geen centraal iets waar het pijn kan registreren, zoals dat wel bij dieren het geval is. Daarbij geloof ik dat het kunnen lijden een evolutionair voordeel heeft bij mensen en dieren. Bij planten kan ik me daar niets bij voorstellen. Als een plant lijdt kan het zich daar op geen enkele manier tegen verweren. Dat hangt intrinsiek samen met de plant.
Ja, hier sluit ik me bij aan.
Ik ook! Wel met aanvulling dat een plant wel afweermechanismen heeft, die vaak tegelijk evolueren met het gedrag van hun vijanden.

rik23

Bericht door rik23 » vr jun 25, 2010 22:38

veel vegetariërs zien veganisme ook niet als een logische volgende stap....
en ik bedoel zeker niet dat je telkens de volgende stap moet nemen. (blijf gerust uw visie en dieet continueren als u er tevreden mee bent)
Truus schreef: rik23 schreef:voor katoen hoef je niet de plant uit de grond te rukken
Dat is dan weer een hele geruststelling, maar hoe komen die fruitariërs dan aan al dat katoen?
gewoon als een aardbei van de plant plukken wanneer het rijp is of zie ik iets niet?

Truus schreef:
rik23 schreef:dat argument lijkt mij net zo min waar als dat planten geen ziel zoals dieren en mensen zouden hebben of dat negers een veel lager ontwikkelt bewustzijn en gevoelsleven zouden hebben dan europeanen (wat de reden was dat nederlanders eeuwen terug mensen in zuid afrika afschoten en opaten zonder het idee te hebben kannibaal te zijn.)
Kom nou zeg. Het verschil tussen iemand met donkere of met lichte huid is niet te vergelijken met het verschil tussen planten en dieren. Zelfs het verschil tussen b.v. een koe en een schaap is eindeloos veel groter dan dat tussen iemand van Afrikaanse afkomst en van Europeaanse afkomst. Er is slechts één mensenras, te beweizen doordat alle mensen met elkaar zich kunnen voortplanten. Jouw stelling is zó buitenissig dat ik ervan uit ga dat het een verspreking is.
ik had ook kunnen zeggen: dat is naar mijn mening even waar als dat een perenboom kokosnoten geeft¨

Plaats reactie