Dieren/Mensen

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Om wie geef je het meest:

Dieren
5
20%
Mensen
8
32%
Allebei evenveel
10
40%
Andere mening (Mars mannetjes?)
2
8%

Totaal aantal stemmen: 25

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

DeNatuur.NL schreef:Marsmannetjes/vrouwtjes zijn ook dieren. Dus daar geef ik ook wel om.
:)
Geef mij dan maar Flipje, iets meer realiteitsgehalte. :roll:

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Ed schreef:Geef mij dan maar Flipje, iets meer realiteitsgehalte. :roll:
En die is ook lekker fruity!

Ed

Bericht door Ed »

Christiaan schreef:Snapt iemand nog waar het over gaat?
Da's perceptie.

Christiaan

:lol:

Olle

Bericht door Olle »

xxx schreef:EIGEN SOORT EERST

(Deze uitspraak vooral niet los zien van het topic waarin het geplaatst is)
Oh ja? En als je gedwongen wordt te kiezen tussen bijv. je eigen vriendin of moeder of een wildvreemde vrouw of meisje, wie red je dan als eerste als er een boot zinkt of brand uitbreekt? Denk toch dat het nobele streven van veel mensen dan beperkt zal blijven voor eigen "soort": familie, geliefden enz. Psychologisch zijn mensen toch geneigd te zeggen dat ze voor mensen zullen kiezen, maar meestal blijft dat toch erg beperkt tot eigen kring of familie, als het er op aan komt dan.

Gewoon ingrijpen en handelen als er een mens of dier in nood is en niet alleen toekijken en filosoferen over hoe dingen 'zouden kunnen gaan' in het leven.

veglife
Leefwijze: veganist

juist

Bericht door veglife »

JO: het is geen onzin,
Waar slaat dat nou weer op? Ik zou echt niet weten wat er onzin aan is!
, als jij mocht kiezen tussen de eekhoorntjes buiten of je ouders, wie zal je dan meer lief hebben? Wees realistisch, kijk het is nobel van je dat je hier op dit vega forum voor de dieren kiest, maar ik geloof er geen hout van, sorry..........

Ed, wil je mij uitleggen wat je met underdog bedoelt?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: juist

Bericht door Vegantastic »

veglife schreef:JO: het is geen onzin,
, als jij mocht kiezen tussen de eekhoorntjes buiten of je ouders, wie zal je dan meer lief hebben? Wees realistisch, kijk het is nobel van je dat je hier op dit vega forum voor de dieren kiest, maar ik geloof er geen hout van, sorry..........
Dan heb je het over emotionele banden. Niet of je de ene meer mag of dat je meer van de een houd. Je kan ook een sterke emotionele band hebben met een dier.
Ik mag het overgrote deel van de mensenwereld niet. En aan andere dieren heb ik geen hekel. In verhouding mag ik dus meer dier dan mens.
En er zijn ook nog mensen die hun ouders/familie niet mogen :) :twisted:

Ed

Bericht door Ed »

DeNatuur.NL schreef:Dan heb je het over emotionele banden. Niet of je de ene meer mag of dat je meer van de een houd.
Dan heb je het over gevoel. Niet of je voor de een meer gevoel hebt dan voor de ander. Eh... natuurlijk! :?
veglife schreef:Ed, wil je mij uitleggen wat je met underdog bedoelt?
Eh, wat de meeste mensen er mee bedoelen? Underdog; de bij voorbaat als zwakkere aangemerkte.

Ed

Bericht door Ed »

Christiaan schreef:Snapt iemand nog waar het over gaat?
Misschien dat wie er belangrijker zijn en waar je hart zit, gebieden van het gevoel betreffen en dat die als ze al niet gelijkvormig dan toch wel gelijkwaardig zijn in essentie?

Jo:)

Bericht door Jo:) »

veglife schreef:JO: het is geen onzin,
Tuurlijk kies ik dan voor mijn ouders. Maar het gaat om het algemeen (lees de starttopic van deze discussie).
Dat is hetzelfde als dat ik een vreemd mens moet redden of mijn huisdier Tuurlijk kies ik dan voor mijn huisdier. Maar daar gaat het niet om, het gaat om het algemeen.

Ik vindt dieren nou eenmaal leuker, liever, aardiger, mooier enzo dan mensen en ik snap niet dat je dat moeilijk te geloven vind.

Ik heb liever een dier dat ik niet ken naast me dan een mens dat ik niet ken.
An eye for eye only ends up making the whole world blind.
-- Mahatma Gandhi

Ed

Bericht door Ed »

Zelfde vraag voor jou als voor Alex (waar hij uiteraard geen direct antwoord op geeft), vreemd dier redden of vreemd mens, zelfde parameters, enig verschil is mens en dier. Wat doe je?

Christiaan

Ed schreef:Zelfde vraag voor jou als voor Alex (waar hij uiteraard geen direct antwoord op geeft)
Uiteraard.

Gast

Bericht door Gast »

Christiaan schreef:Uiteraard.
:lol:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Ed schreef:Zelfde vraag voor jou als voor Alex (waar hij uiteraard geen direct antwoord op geeft), vreemd dier redden of vreemd mens, zelfde parameters, enig verschil is mens en dier. Wat doe je?
Ja, Ed. Voor jou is het geen antwoord. Voor mij wel. Dat je er niet tevreden over bent kan ik niks aan doen.

Ed

Bericht door Ed »

DeNatuur.NL schreef:Ja, Ed. Voor jou is het geen antwoord. Voor mij wel. Dat je er niet tevreden over bent kan ik niks aan doen.
Trek het je niet aan joh.

De vraag is een principiële;
Ed schreef:Het gaat niet om het tegenkomen van de situatie, het gaat om de afweging, het morele/ethische dilemma en wat je keuzes daarin zijn. Mens en (ander) dier vallen in het water, beide individuen ken je niet, beide individuen zijn even zwaar/groot, etcetera, met andere woorden de enige parameter tot ethische afweging is het mens of (ander) dier zijn.
jij richt je alleen op vorm, oftwel tijd, plaats én omstandigheid oftwel maya.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

*zucht*

Ed

Bericht door Ed »

*gossie*

low(veg)

ach

Bericht door low(veg) »

Ik mag het overgrote deel van de mensenwereld niet
Waarom niet? Heeft de mensenwereld jou iets aangedaan, of vind je deze te min omdat ze geen mededogen tonen aan de dieren?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: ach

low(veg) schreef:
Ik mag het overgrote deel van de mensenwereld niet
Waarom niet? Heeft de mensenwereld jou iets aangedaan, of vind je deze te min omdat ze geen mededogen tonen aan de dieren?
Vele redenen. Kijk alleen maar al naar nederland. Hoe de regering te werk gaat. Hoe bedrijven handelen. En hoe de mensen zelf reageren.

Ed

Bericht door Ed »

Jo schreef:Ik heb liever een dier dat ik niet ken naast me dan een mens dat ik niet ken.
Ik heb het idee dat je heel selectief bent in de dieren die daarbij in aanmerking komen. En ik denk ook dat de meeste dieren je mening niet zullen delen.

Plaats reactie