Literatuur

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Jolijn
Leefwijze: veganist

Re: Literatuur

Bericht door Jolijn »

@ rik23: Dieren verstaan van Penelope Smith, daar kom ik dus echt niet doorheen! Het lijkt op het eerste gezicht een interessant boek maar op de helft ben ik er zat van. Heb nog zo'n soort boek, ik keek even in de boekenkast maar die heb ik uitgeleend aan mijn broer ( het boek niet de kast ), ben vergeten wat de naam van het boek was maar die vond ik velen malen beter!

Ik lees graag over spiritualiteit en religie, of over paarden hun natuurlijke gedrag. Ik heb ook 2 boeken over raw food gelezen, heb een derde klaar staan in mijn boeken-wachtlijst, die altijd te lang is.

@ fruitig: Welke boeken van Thich Nhat Hanh? Zijn het aanraders? De Bhagavad Gita staat ook op mijn die-MOET-ik-echt-lezen lijst :)

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Jolijn schreef:Ik heb ook 2 boeken over raw food gelezen, heb een derde klaar staan in mijn boeken-wachtlijst, die altijd te lang is.)
Waarom lees je over raw food? :) Ik bedoel, is een boek niet genoeg?

rik23

Bericht door rik23 »

Jolijn schreef:@ rik23: Dieren verstaan van Penelope Smith, daar kom ik dus echt niet doorheen! Het lijkt op het eerste gezicht een interessant boek maar op de helft ben ik er zat van.
jammer. ik vind dat boek nou juist informatie geven.... {quote=¨jolijn¨]
Jolijn schreef:ben vergeten wat de naam van het boek was maar die vond ik velen malen beter!
zoek de naam eens op? ben benieuwd.

Jolijn

Bericht door Jolijn »

forisma schreef:
Jolijn schreef:Ik heb ook 2 boeken over raw food gelezen, heb een derde klaar staan in mijn boeken-wachtlijst, die altijd te lang is.)
Waarom lees je over raw food? :) Ik bedoel, is een boek niet genoeg?
Hehe, was dat maar zo. Er zijn zo belachelijk veel meningen over wat gezond is ja of nee. Ik ben wel heel erg geinteresseerd in raw food en welke inwerking het op je lichaam zou hebben, dus vind het wel leuk om te lezen :)
rik23 schreef: zoek de naam eens op? ben benieuwd.
Dieren aan het woord van Cecilia van der Drift.
Ze schrijft over de ervaringen die zij heeft gehad met communicatie met dieren. Ze schrijft niet over hoe je het zelf kan doen. Las wel makkelijk weg. Erg grappig soms, wat ze mee maakt!

Emiel

Bericht door Emiel »

Ik ben bijna door 'De Shockdoctrine - Opkomst van Rampenkapitalisme' van Naomi Klein heen. Interessant boek, waardoor je heel anders tegen de verspreiding van 'democratie' en 'vrije markten' gaat aankijken. Lees zowel Engelstalige boeken, als NL-talig, ligt eraan wat ik kan krijgen. Heb onlangs wat boeken over boeddhisme gelezen, o.a. 'Hardcore Zen' van Brad Warner, een relatief jonge (47) Amerikaanse Zen leraar/punkrock artiest. Erg fijn boek, totaal anders dan de boeken die ik daarvoor heb gelezen van o.a. Joseph Goldstein (Vipassana) en Genpo Merzel (De weg van de Mens- Zen en het pad van de Boddhisattva). Natuurlijk heb ik ook Vegan Freak :wink: gelezen.

Op m'n to read-lijst staan o.a. nog:

'Introduction to Animal Rights: Your Child or the Dog?' van Gary Francione
'Dominion' van Matthew Scully
'Becoming Vegan'
'Sit Down and Shut Up' van Brad Warner
'Zen Mind, Beginner's Mind' van Shunryu Suzuki
'Feeding your Demons' van Tsultrim Allione

Wen

Bericht door Wen »

Emiel

Bericht door Emiel »

Wen schreef:Gary Francione is great!
Ken je de podcasts?
http://www.abolitionistapproach.com/cat ... y/podcast/
http://www.abolitionistapproach.com/category/podcast/

Ze zijn gratis
Ik ken z'n website en de podcastst van Vegan Freak radio waar hij ook wel eens te gast is, maar niet zijn eigen podcasts. Ik ga ze eens uitchecken, tnx!

Wen

Bericht door Wen »

Ik zet ze op mijn mp3 en luister er naar als ik aan het koken ben ofzo :)

Emiel

Bericht door Emiel »

Of als je in de trein zit :wink:

Ananas

Bericht door Ananas »

Heb de shock doctrine ook gelezen, idd een eye opener.

Emiel

Bericht door Emiel »

Toegevoegd aan to-read list:

Peter Singer - Animal Liberation
Bob Torres - Making A Killing: The Political Economy of Animal Rights

[edit]
Ter inspiratie

Emiel

Bericht door Emiel »

Iemand bekend met dit boek? Lijkt me interessant..

http://www.revolutionbythebook.akpress. ... nterpunch/

Qntn
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Qntn »

Ik lees nu veel Ton Lemaire. Heel interessant, en heeft raakvlakken met het veganisme.

En ook het boek Wij van Jevgeni Zamjatin laatst. http://www.8weekly.nl/artikel/9021/jevg ... isono.html

Emiel

Bericht door Emiel »

Ik heb laatst drie boeken van Brad Warner, punk rocker en Zen priester, gekocht. Ik lees graag spirituele boeken, maar het moet niet te zweverig worden en zijn stijl bevalt me wel.

Verder ben ik nog steeds bezig in No Logo van Naomi Klein en heb ik pas een boek gelezen over introvert zijn in een extraverte wereld, erg interessant.

Emiel

Bericht door Emiel »

Momenteel ben ik in vier boeken tegelijk bezig. Ik schijn me niet met één boek tegelijk bezig te kunnen houden. :wink:

Ik lees nu een roman, 'De Tuin van de Samoerai'. Mooi boek dat zich afspeelt in de tijd nét voor WOII, in China en Japan. Het gaat over een Chinese student die wegens ziekte naar het vakantiehuis van zijn ouders in Japan gaat om beter te worden. Daar ontmoet hij verschillende mensen en raakt verwikkeld in hun complexe geschiedenis.

Ook ben ik begonnen aan 'Walden' van Henry David Thoreau. Dit boek wilde ik al een tijd lezen vanwege het onderwerp. Thoreau heeft het boek geschreven na een tijd afgezonderd te hebben geleefd in een zelfgebouwde hut. Het is in Amerikaans-Engels geschreven omtreeks 1850 en het woordgebruik is enigszins anders dan wat ik nu ben gewend van het Engels, dus ik moet sommige zinnen een aantal keer lezen. Hoe meer ik lees echter, hoe meer vertrouwd ik raak met de schrijfstijl.

Dan heb ik nog een boek van mijn moeder gekregen, 'Bekentenis van een Boeddhistisch Atheist', dus daar ben ik ook maar meteen in begonnen..

En tot slot ligt de I Ching nog op de plank, maar dat is geen boek om in één keer te lezen.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Interessant!

Melek

Bericht door Melek »

Ik lees het liefst engels of nederlands als het boek ook in nederlands geschreven is. Andere talen kan ik niet genoeg om prettig te lezen.

En . . . eigenlijk lees ik niet zo heel veel zwaar spul :oops:
Boeken over veganisme etc. heb ik op dit moment niet op mijn "to-read-pile" liggen, maar wel een paar op m'n verlanglijstje.
Ik lees ook meestal meerdere boeken tegelijk (nouja, niet echt tegelijk natuurlijk, zie het al voor me in elke hand een boek en de derde op schoot, haha.) Maar dan ligt er één op m'n nachtkastje (daar doe ik het langst over want ik val zo in slaap) 1 in m'n tas voor in de trein en nog één op de koffietafel.
Op dit moment zijn het er twee: Small Gods van Terry Pratchett en Fire under the Snow van Palden Gyatso. Die laatste lees ik nu voor de derde keer en het is echt een aanrader.
Op m'n to read pile: Nog 3 van Terry Pratchett, weet zo even niet de titels uit m'n hoofd. Feast of All Saints van Anne Rice (ligt er al 3 jaar ofzo en komt op één of andere manier steeds weer onderop terecht), A kiss before Dying, die ik al minstens 200 keer gelezen heb (of iets minder vaak :p, maar vrij veel gelezen dus).
Onlangs gelezen: Een weeffout in onze sterren, The Hunger games Trilogy, Vegan For Life, Skinny Bitch, Reaper man, Moving Pictures, The Fallen serie (eerste 3, moet deel 4 Rapture nog van m'n zusje lenen).

Ik hou wel van suggesties trouwens, dus als iemand nog leuke, makkelijk weg te lezen boeken in de trent van wat hierboven staat weet; let me know!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Mijn boek is leuk en makkelijk weg te lezen. Als je in een pb je emailadres geeft, mail ik je hem. :D
Echt een boek voor op je nachtkastje (maar wel lezen, natuurlijk).

Melek

Bericht door Melek »

Waar gaat het over dan?

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Oei, daar vraag je me wat. :D

Het gaat over Maddy, die eerst samen met Edwin en later alleen, in een camper woont. Ze leeft een simpel en ontspannen leven en heeft veel vrije tijd. Ze maakt zich nergens zorgen over en gaat met de stroom van het leven mee. Maddy denkt op een kinderlijke, maar vaak verassende manier na over van alles wat ze in het dagelijkse leven ziet en meemaakt.

Het leest gemakkelijk, het heeft humor en er zit meer in dan ik kan beschrijven.

Omdat het mijn eerste (en enige) boek is merk je wel dat ik geen echte schrijver ben. Het begin is ook minder sterk en het ene hoofdstuk is beter dan het andere. Maar ik ben er toch zeer tevreden over en ik denk dat het de moeite waard is om te lezen.

Hier staan de hoofdstukken.

Plaats reactie