Literatuur

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Malong
Leefwijze: veganist

Literatuur

Bericht door Malong » do mei 27, 2010 14:52

Wat leest de gemiddelde veganist zoal afgezien van kookboeken? Marxistische non-fictie? Lijvige werken van Kropotkin of Bakoenin? Esoterische boeken over meditatie of yoga? Of misschien fictie van Grunberg of wellicht zelfs Murakami?
The cradle rocks above an abyss, and common sense tells us that our existence is but a brief crack of light between two eternities of darkness -Vladimir Nabokov-

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Literatuur

Bericht door Fynnya » do mei 27, 2010 15:05

Forum-berichtjes ;) Maar die vallen vast niet onder literatuur :mrgreen:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do mei 27, 2010 15:38

Alleen op internet. Ik hou niet van boeken, tenzij kookboeken of literatuur mbt bepaalde onderwerpen waaruit ik info nodig heb.

jet
Moderator

Bericht door jet » do mei 27, 2010 15:46

nope...niks van wat jij noemt....
Ik moet lijvige boekwerken (en artikelen) lezen voor mn studie, dus voor mn hobby lees ik alleen maar 'lectuur'.
Is trouwens niet helemaal waar, want soms lees ik wel zwaardere literatuur, maar niet altijd dus.....
laatst heel vlot doorgebladerd 'Making stuff and doing things' (zie hier.
Op mijn 'to do' lijstje qua zwaardere literatuur staan nog:
-Surely you're joking mr Feynman
-the Feynman lectures
-de helaasheid der dingen
-a short history of nearly everything
-muslim architecture
-dinosaurs, a concise history
-mein Kampf (ja sorry....)
-introduction to chinese philosophy
-cannabinoids and the brain
-consciousness in four dimensions
-fundamentals of human neuropsychology
-basic kanji
-TYS arabic
......, maar of ik er allemaal aan toe kom.....

De minder zware boeken (aka leesboeken :wink: ) in elk geval Harry Potter (niks verklappen, ik heb deel 7 nog niet gelezen :mrgreen: ), het laatste deel uit de Hitchhiker's guide, Das Parfum, Ecotopia, Jennifer Government, Fight club, TekWar, en diverse chicklit :mrgreen:

Er is trouwens ook een topic over boeken in café de Zonnebloem (als je al wat langer op het forum zit)

Overigens lees ik ook niet veel kookboeken, ik scan meestal plaatjes, en als ik iets zoek, of geen inspiratie heb, dan grijp ik een handvol van die dingen en installeer ik mezelf op de bank ermee (maar daar heb ik de laatste tijd weinig tijd voor, dus worden het inspiratieloze maaltijden :wink: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Mark

Bericht door Mark » do mei 27, 2010 16:37

Op dit moment ligt naast mijn bed:

Man's Search for Meaning - Viktor E. Frankl
Vegan Bodybuilding & Fitness - Robert Cheeke
The Omnivore's Dilemma - Michael Pollan

Verder heb ik nog een dikke stapel boeken liggen voor deze zomer; met onder andere meerdere boeken van Derrick Jensen en Daniel Quinn en Sober Living for the Revolution

Ananas

Bericht door Ananas » do mei 27, 2010 18:31

Ik lees momenteel niet zulke zware dingen door mijn studie. Eigenlijk lees ik helaas sowieso niet zoveel....

Maar ik lees graag het tijdschrift 'Genoeg' en de Southern Vampire Mysteries van Charlaine Harris. Heb ook wel andere vampire boeken geprobeerd maar die vind ik allemaal niet zo leuk als deze. Op dit moment ben ik de serie voor de 3e keer aan het lezen, ik ben namelijk gezegend met een slecht geheugen dus na een jaar kan ik met veel plezier weer hetzelfde boek lezen :mrgreen:

Ik mis de tijd dat ik nog 3 boeken per week kon lezen!!

jet
Moderator

Bericht door jet » do mei 27, 2010 18:43

Ik heb wat verzameld werk van diverse schrijvers, en daar zit Charlaine Harris ook tussen, en dat vond ik ook wel lekker weglezen. Laatst ook 1 aflevering zitten kijken van de serie die van the southern vampires is gemaakt.
Ik mis de tijd dat ik nog 3 boeken per week kon lezen!!
+1
(en soms wel 3 per dag.... :))
ook wel eens gedaan toen dat niet kon, en daardoor een halve tentamenperiode gemist op de uni :oops:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

@rno

Bericht door @rno » vr mei 28, 2010 8:19

Ik ben al een hele tijd bezig met "Dieren Eten" van Jonathan safran Foer.
Verder is bij mij wel de wens aanwezig, maar nog niet de kracht om meer boeken te lezen.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Malong

Bericht door Malong » vr mei 28, 2010 9:32

jet schreef:nope...niks van wat jij noemt....
Ik moet lijvige boekwerken (en artikelen) lezen voor mn studie, dus voor mn hobby lees ik alleen maar 'lectuur'.
Is trouwens niet helemaal waar, want soms lees ik wel zwaardere literatuur, maar niet altijd dus.....
laatst heel vlot doorgebladerd 'Making stuff and doing things' (zie hier.
Op mijn 'to do' lijstje qua zwaardere literatuur staan nog:
-Surely you're joking mr Feynman
-the Feynman lectures
-de helaasheid der dingen
-a short history of nearly everything
-muslim architecture
-dinosaurs, a concise history
-mein Kampf (ja sorry....)
-introduction to chinese philosophy
-cannabinoids and the brain
-consciousness in four dimensions
-fundamentals of human neuropsychology
-basic kanji
-TYS arabic
......, maar of ik er allemaal aan toe kom.....

De minder zware boeken (aka leesboeken :wink: ) in elk geval Harry Potter (niks verklappen, ik heb deel 7 nog niet gelezen :mrgreen: ), het laatste deel uit de Hitchhiker's guide, Das Parfum, Ecotopia, Jennifer Government, Fight club, TekWar, en diverse chicklit :mrgreen:

Er is trouwens ook een topic over boeken in café de Zonnebloem (als je al wat langer op het forum zit)

Overigens lees ik ook niet veel kookboeken, ik scan meestal plaatjes, en als ik iets zoek, of geen inspiratie heb, dan grijp ik een handvol van die dingen en installeer ik mezelf op de bank ermee (maar daar heb ik de laatste tijd weinig tijd voor, dus worden het inspiratieloze maaltijden :wink: )
Aparte lijst... Van Dinosauriërs tot Japanse letterkunst, alsof je probeert om geen twee boeken over hetzelfde onderwerp te lezen... En A Short History of Nearly Everything en Mein Kampf staan trouwens ook op mijn 'to read list'

Zou je me trouwens geloven als ik zou zeggen dat Voldemort op het einde van deel 7 een staatsgreep pleegt, het homohuwelijk legaliseert, waarna Harry en Ron in het huwelijksbootje treden en nog lang en gelukkig leven met hun geadopteerde tovenaarskinderen uit Malawi?
The cradle rocks above an abyss, and common sense tells us that our existence is but a brief crack of light between two eternities of darkness -Vladimir Nabokov-

Fruitig

Bericht door Fruitig » vr mei 28, 2010 10:03

De laatste tijd lees ik boeken van Thich Nhat Hanh(Boeddhisme), ik wil nog wel eens in de Bagavad Gita lezen, boeken over meditatie.

Het ligt eigenlijk aan de tijd van het jaar, in de herfst en winter lees ik meer dan nu, dan sta ik liever op mijn skateboard :wink:
vegan with an edge!

Stokkie

Bericht door Stokkie » vr mei 28, 2010 11:56

Ik ben gek op lezen. Sinds kort heb ik een e-reader en nu is het hek helemaal van de dam, want e-books zijn veel goedkoper dan gewone boeken en vaak zelfs gratis te downloaden. Ik hou van biografiën, spannende boeken, boeken over het (niet) eten van dieren (The China Study vond ik geweldig), boeken over wicca en andere natuurreligies. Ik ben nu bezig met "haar naam was Sarah", prachtig boek.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

@rno

Bericht door @rno » vr mei 28, 2010 12:25

Kan je bij zo'n e-reader ook een ezelsoor aanbrengen, of gaat ie dan kapot?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr mei 28, 2010 17:33

Zou je me trouwens geloven als ik zou zeggen dat Voldemort op het einde van deel 7 een staatsgreep pleegt, het homohuwelijk legaliseert, waarna Harry en Ron in het huwelijksbootje treden en nog lang en gelukkig leven met hun geadopteerde tovenaarskinderen uit Malawi?
nope :mrgreen: dat dan weer niet (shit, straks gebeurt dat echt..... :shock: :shock: )
Aparte lijst... Van Dinosauriërs tot Japanse letterkunst, alsof je probeert om geen twee boeken over hetzelfde onderwerp te lezen...
nee hoor, dat komt toevallig zo uit :wink:

rik23

Bericht door rik23 » vr mei 28, 2010 18:56

Een aantal boeken van Doris Lessing en en Ursula leGuin en Michiel Ende vind ik mooi....
de meeste boekjes van Midas Dekkers en J Rowling vind zijn ook leuk :)
Verder lees ik graag informatieve boeken waarbij je geen kokervisie moet hebben zoals: The gods of eden-William bramley
Sporen uit de oude tijd-Michiel Biagent
dieren zijn als mensen-Rebecca Hall dieren verstaan-Penelope Smith
Atlantis-Muni Kaulacarya Een leven lang fit- Harvey Diamond
En de boeken van Pieter Barten en Erich von Daniken.

de boeken van Jonathan Bolcombe lijken me het zeer waard om te lezen!

en heel veel humoristische stripboeken :mrgreen:
jet schreef: Zou je me trouwens geloven als ik zou zeggen dat Voldemort op het einde van deel 7 eenstaatsgreep pleegt, het homohuwelijk legaliseert, waarna Harry en Ron in het huwelijksbootje treden en nog lang en gelukkig leven met hun geadopteerde tovenaarskinderen uit Malawi?

nope :mrgreen: dat dan weer niet (shit, straks gebeurt dat echt..... :shock: :shock: )
dan heb je deel 8 en 9 nog niet gelezen...
Laatst gewijzigd door rik23 op di jun 01, 2010 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » vr mei 28, 2010 20:19

Murakami en Coelho - leuk!
Maar helaas geen tijd voor de laatste tijd.

Ik lees nu boeken over gezondheid, raw food, spirituele boeken, wil me graag in Buddhisme verdiepen, wil nog meer lezen over het zelf kweken van groenten (en uiteindelijk ook iets gaan kweken, op mijn balkon :))

Aan zo veel boeken begonnen en nog steeds niet uitgelezen :oops:
The secret life of plants
Dieren eten
Wat is er mis met vis enz........

Mijn favoriete boek is Bulgakov's "Master and Margarita", die is echt zoooooo goed!!! Ik raad het iedereen aan. Hier te vinden http://lib.ru/BULGAKOW/master_engl.txt in het Engels vertaald.

jet
Moderator

Bericht door jet » za mei 29, 2010 11:09

even een vraagje tussendoor nu we het toch over boeken hebben.....
Lezen jullie een boek (zoveel mogelijk) in de originele taal? Of lees je altijd de NL vertaling?
Ik zou graag zoveel talen willen kunnen om ALLE boeken in de originele taal te lezen, maar helaas....
Hoop dat ik in de vakantie er aan toe kom om weer wat talen op te halen (Engels lees ik dagelijks en Nederlands ook, maar Duits en Frans niet, en vooral die laatste is echt weggezakt....)

@rno

Bericht door @rno » za mei 29, 2010 12:27

Alleen Nederlands, incidenteel Engels, maar dan mis ik toch het één en ander.

Ananas

Bericht door Ananas » za mei 29, 2010 13:14

Ik lees het liefst Engelse boeken, dus onvertaald, maar ook Coelho heb ik in het Engels gelezen. Het geeft me meer het gevoel van ´in een andere wereld zijn´. En daarnaast vind ik het irritant als een verhaal dat zich in bijvoorbeeld Groot-Brittanië afspeelt in het Nederlands is, omdat het zo raar is dat die Engelse karakters dan ineens Nederlands spreken.

Duits vind ik geen fijne taal, Frans is te lang geleden... maar als ik het zou kunnen zou ik die boeken ook het liefst onvertaald willen lezen.

Framboos

Bericht door Framboos » zo mei 30, 2010 13:39

jet schreef:even een vraagje tussendoor nu we het toch over boeken hebben.....
Lezen jullie een boek (zoveel mogelijk) in de originele taal? Of lees je altijd de NL vertaling?
Oorspronkelijk Engelstalige boeken lees ik in het Engels. Tenzij ik het boek krijg of leen, dan wil er nog wel eens een vertaling bij inschieten. En dat versterkt dan weer het idee dat het volgende Engelstalige boek ik het Engels gelezen wordt. Hoewel er soms ook echt wel goede vertalingen zijn. En zo niet, dan vermaak ik me onder het lezen met bedenken hoe de Engelstalige zin zou zijn.

Helaas is mijn kennis van andere talen zo ver weggezakt dat ik daar vertalingen van lees.

rik23

Bericht door rik23 » zo mei 30, 2010 14:51

Het liefst in het nederlands. in het engels heb ik ook enkele boeken en nogal wat artikels gelezen maar dan mis ik nogal wat :(

Plaats reactie