De Veganist - beeld van veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Dave
Leefwijze: veganist

Re: De Veganist - beeld van veganisten

Bericht door Dave »

vegalan schreef:
Die bepaling inzake een explosieve groei is meestal ook gerelateerd een de mate van overlast en economische schade.

Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit omschrijft invasieve exoten als volgt:
Het merendeel van deze exoten vormt geen probleem. Maar in een aantal gevallen ontwikkelen de populaties van deze planten of dieren zich explosief. Deze zogenaamde invasieve exoten kunnen schadelijk zijn voor de natuur. Ze kunnen inheemse soorten wegconcurreren, opeten, infecteren of zich ermee vermengen en ecosystemen veranderen. Exoten vormen op deze manier wereldwijd een bedreiging voor de biodiversiteit. Daarnaast zijn er invasieve exoten die gezondheidsproblemen bij mensen of economische schade kunnen veroorzaken.

http://www.issg.org/database/species/ec ... ss&lang=EN

Mustela vison (Amerikaanse nerts) is een vraatzuchtig dier dat buitengewoon veel dieren dood. Het decimeren van hele kolonies vogels die op de grond broedende, het bijna uitsterven van de waterrat in het verenigd Koninkrijk, het decimering van zeevogelkolonies en sommige watervogel populaties. Deze nertsen vormen vrijwel zeker een bedreiging voor de inheemse biodiversiteit van de westelijke eilanden (VK) en een bedreiging voor de vele internationaal belangrijke populaties van de grond broedende vogels. Agressieve interacties tussen de Amerikaanse nerts en de met uitsterven bedreigde Europese nerts (Mustela zie lutreola in IUCN Rode Lijst van bedreigde soorten) zijn waargenomen. Ze lijken ook een bedreiging te vormen voor de Bunzing populaties. Amerikaanse nertsen vormen ook een bedreiging voor verschillende economische sectoren, zoals forel en zalm boerderijen en broeierijen, pluimveebedrijven en schapenhouders door de jacht op vissen, kippen en vogels en pasgeboren lammeren.

.
Is dit alles? Is dit je "bewijs"? Het ministerie van LNV gebruikt hun eigen definitie voor invasief namelijk in combinatie met economische schade (geld dus) en overlast en dat is niet de oorspronkelijke betekenis van invasief. Dit truukje van herdefinieren gebruiken zij ook voor het begrip "duurzaam", namelijk het moet ook duurzaam voor de portemonee zijn terwijl dat oorspronkelijk compromisloos is wat betreft geld. Je tweede link verwijst naar een organisatie dat zich bezig houdt met conservatie van inheemse soorten. Dit type organisaties van Blut und Boden en de wereld is 1 groot museum is precies waar ik het al eerder over had. Biodiversiteit ja. Maar inheemse biodiversiteit is zinloos en heeft wat weg van een soort dogma/religie. Er is geen reden waarom iemand dat zou willen doen anders dan vanuit een bepaald soort opvatting van een museumindeling van de wereld.
Een nerts is nerts of het nou een Europese nerts is of Amerikaanse nerts ze hebben hetzelfde menu, maar in het woordenspelletje van LNV is de Amerikaanse nerts meer invasief dan de Europese nerts. Dit is logisch want de Amerikaanse nerts is er en de Europese nerts niet en die kan geen economische (dus we hebben het niet over ekologische) schade aanrichten. Bovendien zijn er veel te veel dierbedrijven in Nederland op een kleine oppervlak dus het logisch dat zo een bestje eerder een gehouden dier tegen komt dan een wild dier.
Bovendien is inheemse biodiversiteit zinloze en dure werkverschaffing.Het is ook uiteindelijk slecht voor de biodiversiteit omdat het klimaat verandert en de omgeving (industrialisatie, vervuiling) verandert. Migratie van diersoorten is dus essentieel voor het in stand houden van biodiversiteit.
Helaas denken inheemse dieren conservatisten daar anders over, maar maar die willen hun goedbetaalde hobby in stand houden.

Een ander punt was of de nerts als roofdier het evenwicht met de muskusrat kan herstellen zodat die dure bestrijding (31 miljoen /jaar gaat er in om) niet nodig is. Er is een onderzoek gedaan door muskusrattenbestrijders en ze zeggen dat de nerts minder effectief is dan zij (zie bij 8. vragen http://www.wew.nu/ethiek/jan_gronouwe_m ... ijding.pdf" target="_blank ) . Waarom zouden ze dat toch zeggen?
Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Ok, nu hebben we hier wel een punt bereikt dat het einde discussie is wat betreft Dave-Vegalan.
Ik vind het zonde om deze draad te sluiten, dus ik laat hem nog open. Mijn verzoek aan Dave en Vegalan is om wat jullie nog te zeggen hebben hierover via PM te doen. Voor anderen lijkt me jullie discussie niet meer interessant, inmiddels zelfs irritant.

Groeten,
Rick
Marla

Bericht door Marla »

Heh en ik dan? Kan de draad niet gewoon afgesplitst worden?
Dave

Bericht door Dave »

Marla schreef:Heh en ik dan? Kan de draad niet gewoon afgesplitst worden?
Rick vind het irritant en hij heeft gewoon een berichtje verwijderd met een argument. Schande voor dit forum.
vegalan

Bericht door vegalan »

Marla schreef:Je gaat voorbij aan het feit dat het overgrote gedeelte van de exoten niet bewust door de mens wordt uitgezet/losgelaten, maar gewoon profiteren van de toenemende globalisering door bijv. mee te reizen tijdens transport van artikelen.
Het niet geheel bewust verspreiden van exoten (door hier geen rekening mee te houden) is ook een onderdeel van menselijke invloeden en deze invloed wordt nog eens benadrukt als men dit opzettelijk doet.
Marla schreef: Ik geloof niet dat we daar iets aan willen veranderen, dus dan moet je óf accepteren dat een van de gevolgen van die globalisering is dat er een aantal soorten zijn die zich gaan verspreiden, mogelijk ten kosten van andere soorten, óf je gaat ze bestrijden wat belachelijk veel geld kost en wat mij betreft ook niet eerlijk is naar de exoot toe.
Die menselijke invloed zal inderdaad niet verdwijnen, maar het lijkt mij onverstandig omdat probleem niet te erkennen en om die invloed toe te staan of te vergroten, zodat er nog meer problemen kunnen ontstaan.
Marla schreef: Zoals ik hierboven al zei, meestal gaat het niet gepaard met verliezen.
Ik zou dan wel eens willen weten waar jij dit dan op baseert? Het stukje dat jij aanhaalt gaat over effect van twee dominante invasieve overblijvende grassen, dat onderschrijft je standpunt (inzake andere exoten)niet want er zijn altijd uitzonderingen en daarnaast eet een Nerts geen grond, gras of suikerbieten. Het neemt dus niet weg dat sommige soorten (o.a. door een explosieve groei) wel schade kunnen veroorzaken.

Marla schreef: Daarnaast is er niet echt sprake van een stabiel evenwicht, zoals vroeger werd gedacht.De natuur is geen statisch iets maar er is juist sprake van een grote dynamiek.
Dat klopt, want het fluctueert, maar dat is geen rede om dan allerlei exoten toe te staan.
Marla schreef: Soorten verdwijnen en nieuwe soorten ontstaan of migreren naar een gebied, ook zonder toedoen van de mens.
Natuurlijke migratie is iets anders dan migratie die optreed door menselijk handelen, dat gaat meestal geleidelijk en het betreft ook meestal soorten uit om liggende gebieden, waarbij de verschillen (tussen de gebieden) niet zo groot is en de inpakt binnen bepaalde grenzen blijft. Heel wat exoten zijn niet instaat om bepaalde barrières te overwinnen en zullen dus niet migreren naar externe gebieden die voor hen gunstig zijn. Binnen het kader van de natuur is dit (die verschuiving) iets wat gebeurd, maar je wilt toch niet beweren dat die menselijke invloed daarom altijd gewenst is en dat je met de gevolgen geen rekening hoeft te houden?

Marla schreef: Wat versta je onder voorzichtig ermee omgaan?
Dat je zoveel mogelijk moet voorkomen dat exoten in de natuur terecht komen (waar ze niet horen) en dat hun invloed moet worden gecompenseerd.

Marla schreef: Exoten afknallen omdat je niet weet wat voor effect ze zullen hebben? Want dat is wat veel mensen willen doen.
Neen, ik verkies diervriendelijke methoden.
Marla schreef: Sorry, maar overlast en economische schade zijn voor mij echt geen goede reden om een soort uit te willen roeien. Voor jou wel?
Dat zeg ik ook niet, maar dat had mogelijk wel voorkomen kunnen worden.
Marla schreef: Het ministerie van LNV zegt wel meer waar ik het niet mee eens ben :)
Ik zeg ook niet dat je het met het ministerie van LNV eens moet zijn, maar dat de manier waarop deze exoten worden gepositioneerd niet op lucht is gebaseerd. Ik neem aan dat er onderzoek wordt gedaan.
Marla schreef: Alleen al om deze zin hoef ik eigenlijk niet eens verder te lezen. Vraatzuchtig? Het beest is gewoon bezig met overleven!
Ik haal alleen naar voren wat in dat artikel staat en Sommige dieren doden en eten (nu eenmaal) meer dan ze nodig hebben.

Marla schreef: En zoals ik al eerder vroeg, de Europese nerts eet alleen besjes en bladeren? Alsof zij geen 'bedreiging' zouden vormen voor vogels als de mens ze niet praktisch had uitgeroeid om hun vacht.
Ik keur die negatieve menselijke invloed (dat handelen) niet goed en dat is ook een rede om geen exoten (of bepaalde exoten niet) toe te staan. De Amerikaanse nerts is een grotere opportunist dan de Europese en heeft mogelijk een grotere invloed op een gebied waar de Europese niet kan handhaven. Het gaat dus eigenlijk niet om de soort, maar om de consequentie van het menselijk handelen, welke voortvloeit uit het invoeren en loslaten van bijv exoten.
Marla schreef:
vegalan schreef: Amerikaanse nertsen vormen ook een bedreiging voor verschillende economische sectoren, zoals forel en zalm boerderijen en broeierijen, pluimveebedrijven en schapenhouders door de jacht op vissen, kippen en vogels en pasgeboren lammeren.
En dat vind jij een probleem? Zit ik nog wel op het veganisme forum?
Niet voor de boer, maar wel voor het dier.
Marla schreef: Wat ik verder zo stom vind van die hele exoten discussie: als een soort zich op eigen kracht in een nieuw gebied weet te vestigen is het geen probleem en wordt de soort daar vervolgens als inheems beschouwd. Sterker nog, als een zaadje van een plant aan de vacht van een dier blijft plakken (normale verspreidingsmanier voor sommige planten) en daardoor zich in een nieuw gebied kan vestigen dan is het allemaal ok, maar als een zaadje aan een kledingsstuk van een mens blijft hangen en de plant zich daardoor kan vestigen is het opeens een exoot en moet hij bestreden worden als hij te succesvol wordt. Vind je dat niet vreemd?
Dat is helemaal afhankelijk van de situatie en de mate van disharmonie die het veroorzaakt. Een zaadje is nog geen nerts. Zou ik uit je reactie kunnen opmaken dat het je eigenlijk niet belangrijk vindt wat er in de natuur (met dieren) en met de natuur (als geheel) gebeurd?

.
vegalan

Bericht door vegalan »

Het is dus duidelijk dat er grote verschillen bestaan tussen de ene en de andere veganist. Ik blijf het merkwaardig vinden dat sommige veganisten en dierenrechten activisten een soort struisvogel politiek voeren en voor het eigen genot of idealen het ene leven voor het andere opoffert (laat lijden), ook al weerlegt dit het principe dat zij eigenlijk willen uitdragen. Bizar is ook die ontwaarding van het leven in de natuur, door het daarbij horend principe van die ongelijkheid accepteren en te gebruiken om eigen ideologieën te verwezenlijken. Het zijn geen echte bevrijders maar onderdrukkers. Dat is ook niet vreemd want je hebt ook fascisten en neonazi’s die soortgelijke ideeën aanhangen.

Het is beter om het gezelschap van een humane vleeseter te verkiezen, boven een veganist die zulke ideeën aanhangt. Ik denk dat dit ook de rede is waarom je alle veganisten niet met elkaar kunt verzoenen want de een wil een humane sociale structuur en de ander (fascisten en neonazi’s) een dictatuur. Een humane vegetarische staat is gewoon ondenkbaar omdat er net zoals in de huidige samenleving veel egoïstische tegenstrijdigheid zal zijn (als blijkt dat men minder altruïstisch is dan men denkt) en omdat de übermensch ideologie de ongelijkheid in stand houd.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op di jun 22, 2010 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
vegalan

Bericht door vegalan »

taeka schreef:Nu zijn ze in oorlog en dus nemen ze veel jongen om al die doden te compenseren, als de jacht wegvalt zullen ze veel minder jongen nemen, want anders komen er teveel in een klein gebied.(ja, daar kunnen wij nog wat van leren)

Doen deze dieren echt bewust aan selectieve geboorte regeling of zijn er bepaalde factoren die dit veroorzaken?

taeka schreef: Dit doen roofvogels ook, zijn er veel muizen(gebeurt 1x in 4 jaar ofzo) dan nemen ze veel jongen en als er weinig voedsel is nemen ze er maar 1 of helemaal niet.
Dat veel muizen een toename van roofvogels veroorzaakt is wel begrijpelijk, maar de muskusrat leeft voornamelijk van plantaardig materiaal en dat is altijd aanwezig.

.
Marla

Bericht door Marla »

vegalan schreef:Het is dus duidelijk dat er grote verschillen bestaan tussen de ene en de andere veganist. Ik blijf het merkwaardig vinden dat sommige veganisten en dierenrechten activisten een soort struisvogel politiek voeren en voor het eigen genot of idealen het ene leven voor het andere opoffert (laat lijden), ook al weerlegt dit het principe dat zij eigenlijk willen uitdragen. Bizar is ook die ontwaarding van het leven in de natuur, door het daarbij horend principe van die ongelijkheid accepteren en te gebruiken om eigen ideologieën te verwezenlijken. Het zijn geen echte bevrijders maar onderdrukkers. Dat is ook niet vreemd want je hebt ook fascisten en neonazi’s die soortgelijke ideeën aanhangen.

Het is beter om het gezelschap van een humane vleeseter te verkiezen, boven een veganist die zulke ideeën aanhangt. Ik denk dat dit ook de rede is waarom je alle veganisten niet met elkaar kunt verzoenen want de een wil een humane sociale structuur en de ander (fascisten en neonazi’s) een dictatuur. Een humane vegetarische staat is gewoon ondenkbaar omdat er net zoals in de huidige samenleving veel egoïstische tegenstrijdigheid zal zijn (als blijkt dat men minder altruïstisch is dan men denkt) en omdat de übermensch ideologie de ongelijkheid in stand houd.

.
Pardon :shock:
Impliceer je nou dat ik een nazi ben? Terwijl jij degene bent van de 'eigen soort eerst'? Nou wordt ie helemaal mooi zeg :roll:
vegalan

Bericht door vegalan »

Rick schreef:Ok, nu hebben we hier wel een punt bereikt dat het einde discussie is wat betreft Dave-Vegalan. Mijn verzoek aan Dave en Vegalan is om wat jullie nog te zeggen hebben hierover via PM te doen. Voor anderen lijkt me jullie discussie niet meer interessant, inmiddels zelfs irritant. Groeten,
Rick
Prima, wat mij betreft, want we zullen het hier toch niet eens worden. Wat dat betreft verschillen wij teveel van elkaar denk ik? Zo zie je maar weer, de ene veganist is de andere niet.

.
Marla

Bericht door Marla »

Lekker makkelijk om mensen eerst uit te maken voor neo-nazis om vervolgens aan te geven dat de draad wel gesloten mag worden. Wat kan jij slecht discussiëren zeg :roll:
vegalan

Bericht door vegalan »

Marla schreef: Pardon :shock:
Impliceer je nou dat ik een nazi ben?
Waar maak jij dat uit op? Ik zou niet weten of jij een nazi bent of schuilt er een kleine waarheid in die formulering omdat jij je aangesproken voelt?
Marla schreef:
Terwijl jij degene bent van de 'eigen soort eerst'? Nou wordt ie helemaal mooi zeg :roll:
Waarop is die constatering gebaseerd? Ik heb niets tegen exoten (in het algemeen) en sommige exoten vind ik zelfs een aanwinst als hun negatieve invloed beperkt blijft. Daar gaat het helemaal niet om.
Marla schreef:Lekker makkelijk om mensen eerst uit te maken voor neo-nazis om vervolgens aan te geven dat de draad wel gesloten mag worden.Wat kan jij slecht discussiëren zeg :roll:
Wie maak ik dan uit voor neo-nazi? Ik wil helemaal niet dat deze draad gesloten moet worden!

Pufff het is wel moeilijk zeg, om mensen iets duidelijk te maken, omdat het soms anders wordt geïnterpreteerd dan het is bedoeld of omdat men het niet goed leest. :?

.
Brent

Bericht door Brent »

De mens is ook onderdeel van de natuur, dus is de verspreiding van exoten dat ook. Toch is enige bescherming van kwetsbare inheemse soorten wel gewenst vind ik zelf.
De mens is toch wel het kroonjuweel van de schepping.
Veganisten die dit ontkennen bezoedelen mijns inziens het beeld van veganisme door het een dogmatische bijsmaak te bezorgen.
vegalan

Bericht door vegalan »

Brent schreef:De mens is ook onderdeel van de natuur, dus is de verspreiding van exoten dat ook. Toch is enige bescherming van kwetsbare inheemse soorten wel gewenst vind ik zelf.
Als de mens een onderdeel is van de natuur (dus onderworpen aan de heersende toestand), dan kan je het handelen van de mens in de natuur (zoals een dier) en wat de mens met (andere) dieren doet niet verwerpen, want er zijn in de natuur (of dieren hebben) geen ideologische principes, wetten en dan zijn inderdaad ook exoten geoorloofd, zelfs als dit bijdraagt aan zijn eigen ondergang.

Je kunt (ideologische gezien) het handelen van de mens (buiten de natuur) conform het gebeuren in de natuur (het spel op leven en dood) niet verwerpen, zonder ook hetzelfde gebeuren in de natuur te verwerpen.
Brent schreef: De mens is toch wel het kroonjuweel van de schepping.
Waaraan dankt de mens deze eer en positie?
Brent schreef: Veganisten die dit ontkennen bezoedelen mijns inziens het beeld van veganisme door het een dogmatische bijsmaak te bezorgen.
Wat versta jij onder dogmatische bijsmaak?

.
Brent

Bericht door Brent »

vegalan schreef:
Brent schreef:De mens is ook onderdeel van de natuur, dus is de verspreiding van exoten dat ook. Toch is enige bescherming van kwetsbare inheemse soorten wel gewenst vind ik zelf.
Als de mens een onderdeel is van de natuur (dus onderworpen aan de heersende toestand), dan kan je het handelen van de mens in de natuur (zoals een dier) en wat de mens met (andere) dieren doet niet verwerpen, want er zijn in de natuur (of dieren hebben) geen ideologische principes, wetten en dan zijn inderdaad ook exoten geoorloofd, zelfs als dit bijdraagt aan zijn eigen ondergang.

Je kunt (ideologische gezien) het handelen van de mens (buiten de natuur) conform het gebeuren in de natuur (het spel op leven en dood) niet verwerpen, zonder ook hetzelfde gebeuren in de natuur te verwerpen.
Toch pleit ik voor actief ingrijpen om kwetsbare soorten te beschermen. Ook dat selectief menselijk ingrijpen is onderdeel van de "natuur".
vegalan schreef:
Brent schreef: De mens is toch wel het kroonjuweel van de schepping.
Waaraan dankt de mens deze eer en positie?
Dat dankt de mens aan zijn relatief hoog ontplooide zelfbewustzijn ten opzichte van andere diersoorten, zijn mogelijkheden tot zelfreflectie en zelfintrospectie.
vegalan schreef:
Brent schreef: Veganisten die dit ontkennen bezoedelen mijns inziens het beeld van veganisme door het een dogmatische bijsmaak te bezorgen.
Wat versta jij onder dogmatische bijsmaak?
Daaronder versta ik de indruk van een star vooroordeel ten aanzien van de existentiële gelijkwaardigheid van diersoorten.
vegalan

Bericht door vegalan »

Brent schreef:Toch pleit ik voor actief ingrijpen om kwetsbare soorten te beschermen.
Dat is wel ideologisch, maar kan dat wel begrijpen en ik neem aan dat dit op een diervriendelijke manier zal gebeuren. Het is voor de meeste dieren, planten en ook de mens ongewenst als dat geheel (die natuur met zijn biodiversiteit) verdwijnt.
Brent schreef: Ook dat selectief menselijk ingrijpen is onderdeel van de "natuur".
Waarom is dat een onderdeel van de natuur?
Brent schreef: Dat dankt de mens aan zijn relatief hoog ontplooide zelfbewustzijn ten opzichte van andere diersoorten, zijn mogelijkheden tot zelfreflectie en zelfintrospectie.
Oké, ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar de mens heeft (ondanks dit) ook wat wrede (dier en mens onvriendelijke) dingen gedaan, waardoor je hem toch eigenlijk niet zo''n hoge positie moet geven.
Brent schreef: Daaronder versta ik de indruk van een star vooroordeel ten aanzien van de existentiële gelijkwaardigheid van diersoorten.
Ik ben (waar dit mogelijk is) ook voor existentiële gelijkwaardigheid. ;)

.
Fruitig

Bericht door Fruitig »

De verdere opmerkingen over de mens als kroonjuweel/schepping/bestaan van een evt. God heb ik gesplitst naar http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtop ... f=8&t=6824.
vegan with an edge!
@rno

Bericht door @rno »

Ik voldoe nog niet aan het vooroordeel van de veganist.

Vandaag stond ik in een nogal lege natuursupermarkt. Een mevrouw was met een supermedewerker aan het praten. Ik hoorde haar vertellen dat ze veganisten was tegengekomen en dat ze vond dat die er ontzettend mager en bleek uit zagen. Meer details verdwenen in een zee van woorden. Ook omdat ze het over macrobioten had.

Ik kon het niet nalaten om haar aan te spreken en te vragen of ik er mager en bleekjes uit zag. Ze kon mijn lichaamsbouw met een klein (geen bier-) buikje niet geloven. Verder raakten we aan de praat (zij tenminste) en gaf ze aan wel vis en incidenteel biologisch vlees te eten. Natuurlijk omdat het lekker is.

Mogelijk voldoe ik over 40 jaar wel aan het wereldbeeld.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.
Emiel

Bericht door Emiel »

Ik ben wel aardig afgevallen (ongeveer 15 kilo), maar heb ook nog steeds een buikje (tevens niet van de alcohol). Ik denk mijn huidige gewicht tov mijn lengte nu eerder normaal is tov wat het een jaar geleden was.

Als anderen zich af en toe wel eens druk maken om "hoeveel ik ben afgevallen" en "of het wel gezond is", dan denk ik maar dat ze zich beter druk kunnen maken om hun eigen leef- en eetwijze.

En ik ben ook helemaal niet bleek oid, eerder gebruind en gezond eruitziend.
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Ik krijg vast iedereen over me heen als ik dit zeg, maar ik vind dat het clichébeeld van de magere, bleke veganist niet helemaal uit de lucht komt vallen. Er zijn genoeg veganisten die een heel gezond figuur en kleurtje hebben, en ook wel wat veganisten die juist worstelen met overgewicht, maar er is toch ook echt een duidelijke groep die wel echt erg dun is en wat bleekjes. Die laatste groep is gelukkig wel een minderheid, maar nu ik vaker veganisten ontmoet (via potlucks, etentjes, nvv etc.), merk ik toch dat er echt regelmatig mensen tussen zitten die wel aan dat cliché voldoen. Véél meer dan ik er tegenkom bij niet-vegan gelegenheden.
Emiel

Bericht door Emiel »

Hmm, dan ken ik denk ik nog te weinig veganisten :wink: De paar die ik tot nu toe (bewust) heb ontmoet zagen er gezond en normaal uit.
Laatst gewijzigd door Emiel op di jul 05, 2011 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie