vegalan schreef:
Het is niet de schuld van exoten, maar van de mens en daar hoort die invoering, het loslaten van deze exoten bij. Het gaat dus om handelingen waardoor het leven in de natuur wordt verstoord.
Je gaat voorbij aan het feit dat het overgrote gedeelte van de exoten niet bewust door de mens wordt uitgezet/losgelaten, maar gewoon profiteren van de toenemende globalisering door bijv. mee te reizen tijdens transport van artikelen. We maken het ze dan nog extra makkelijk door een leefgebied te creëren, dat vrijwel overal ter wereld dezelfde omstandigheden heeft (behalve klimaat), namelijk de stad. Ik geloof niet dat we daar iets aan willen veranderen, dus dan moet je óf accepteren dat een van de gevolgen van die globalisering is dat er een aantal soorten zijn die zich gaan verspreiden, mogelijk ten kosten van andere soorten, óf je gaat ze bestrijden wat belachelijk veel geld kost en wat mij betreft ook niet eerlijk is naar de exoot toe.
Vegalan schreef:
Je kunt echter niet ontkomen aan het feit, dat een bepaald dier explosief toeneemt en op dat moment een probleem vormt. Ook al heeft de mens voor deze voorwaarde gezorgd.
Dat kan ik wel, want in het grootste gedeelte van de gevallen vormt het helemaal geen probleem en neemt de biodiversiteit juist toe als er exoten bij komen. Het idee dat een explosieve toename van een soort per definitie zal leiden tot een afname van andere soorten is achterhaald.
Vegalan schreef:
Maar dat gaat toch gepaard met verliezen en verandering waardoor mogelijk soort arme gebieden kunnen ontstaan. Het gaat dus niet alleen om het herstel van het evenwicht.
Zoals ik hierboven al zei, meestal gaat het niet gepaard met verliezen. Daarnaast is er niet echt sprake van een stabiel evenwicht, zoals vroeger werd gedacht. De natuur is geen statisch iets maar er is juist sprake van een grote dynamiek. Soorten verdwijnen en nieuwe soorten ontstaan of migreren naar een gebied, ook zonder toedoen van de mens.
vegalan schreef:Marla schreef:
In Nederland zijn er ook invasieve soorten geweest die vanzelf weer verdwenen. Maar ja, daar gaat dus wel veel tijd overheen, en meestal maken we het niet mee.
Het gevolgen van deze invasies zijn dan van te voren niet goed in te schatten, waardoor je er wel voorzichtig mee om moet gaan.
Wat versta je onder voorzichtig ermee omgaan? Exoten afknallen omdat je niet weet wat voor effect ze zullen hebben? Want dat is wat veel mensen willen doen.
vegalan schreef:Marla schreef:
Daarnaast, van heel veel soorten wordt er moord en brand geschreeuwd op het moment dat ze zo explosief toenemen, omdat dat zeker ten koste zou gaan van andere soorten, maar als er dan eenmaal echt onderzoek wordt gedaan dan blijkt het allemaal enorm mee te vallen..
Die bepaling inzake een explosieve groei is meestal ook gerelateerd een de mate van overlast en economische schade.
Sorry, maar overlast en economische schade zijn voor mij echt geen goede reden om een soort uit te willen roeien. Voor jou wel? In de VS hebben ze onlangs enorme hoeveelheden gif in een rivier gegooid om daar een exoot mee te doden. Dat de rest van de soorten daar ook dood van zal gaan maakt niet uit, alles om economische schade te voorkomen heh.
vegalan schreef:
Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit omschrijft invasieve exoten als volgt:
Het merendeel van deze exoten vormt geen probleem. Maar in een aantal gevallen ontwikkelen de populaties van deze planten of dieren zich explosief. Deze zogenaamde invasieve exoten kunnen schadelijk zijn voor de natuur. Ze kunnen inheemse soorten wegconcurreren, opeten, infecteren of zich ermee vermengen en ecosystemen veranderen. Exoten vormen op deze manier wereldwijd een bedreiging voor de biodiversiteit. Daarnaast zijn er invasieve exoten die gezondheidsproblemen bij mensen of economische schade kunnen veroorzaken.
Het ministerie van LNV zegt wel meer waar ik het niet mee eens ben
vegalan schreef:
Mustela vison (Amerikaanse nerts) is een vraatzuchtig dier dat buitengewoon veel dieren dood.
Alleen al om deze zin hoef ik eigenlijk niet eens verder te lezen. Vraatzuchtig? Het beest is gewoon bezig met overleven! En zoals ik al eerder vroeg, de Europese nerts eet alleen besjes en bladeren? Alsof zij geen 'bedreiging' zouden vormen voor vogels als de mens ze niet praktisch had uitgeroeid om hun vacht.
vegalan schreef:
Amerikaanse nertsen vormen ook een bedreiging voor verschillende economische sectoren, zoals forel en zalm boerderijen en broeierijen, pluimveebedrijven en schapenhouders door de jacht op vissen, kippen en vogels en pasgeboren lammeren.
En dat vind jij een probleem? Zit ik nog wel op het veganisme forum?
Wat ik verder zo stom vind van die hele exoten discussie: als een soort zich op eigen kracht in een nieuw gebied weet te vestigen is het geen probleem en wordt de soort daar vervolgens als inheems beschouwd. Sterker nog, als een zaadje van een plant aan de vacht van een dier blijft plakken (normale verspreidingsmanier voor sommige planten) en daardoor zich in een nieuw gebied kan vestigen dan is het allemaal ok, maar als een zaadje aan een kledingsstuk van een mens blijft hangen en de plant zich daardoor kan vestigen is het opeens een exoot en moet hij bestreden worden als hij te succesvol wordt. Vind je dat niet vreemd?