De Veganist - beeld van veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Hanneke
Leefwijze: part-time veganist

Re: De Veganist - beeld van veganisten

Bericht door Hanneke » di mei 18, 2010 21:29

Het is zeker de moeite waard Byron Katie eens te bestuderen. Niet gebonden aan een of andere religie maar wel spiritueel. Leert je je eigen gedachten te ontmaskeren. Leert je de ander volledig te accepteren ook als die het tegenovergestelde denkt, zegt doet dan wat jij zou doen. Alles is projectie. Kijk ik op een bepaalde manier naar een ander, dan zie ik mezelf.Als je Googelt vind je veel over haar.

Maar ook kun je natuurlijk het Nieuwe Testament lezen. Ook daar leer je de ander niet te oordelen en te veroordelen. Dat is niet aan ons mensen. Ik ben alleen verantwoordelijk voor mezelf. Een ander kan ik niet voorschrijven hoe te leven. Ik maak zelf voortdurend fouten. Moet een weg in het leven zoeken. Wie ben ik dan de ander te veroordelen om zijn fouten. Ik ben geen haar beter. Ik maak misschien andere fouten die nog wel veel ernsstiger zijn. Bv liefdeloosheid enz.

En ook: net bekeerden zij vaak wat fanatiek en willen de hele wereld voor hun standpunt winnen. Later zie je dan dat meestal averechts werkt.

Kortom: ik denk dat je alleen maar de dingen voor kunt leven. Preken en evangeliseren werkt niet.

Wen

Bericht door Wen » di mei 18, 2010 21:39

Hey, Hanneke wat zeg je dat mooi. Ik zal die Byron Katie eens googlen. Heb je een goed boek van haar gelezen? Ik vind Eckhart Tolle zijn boek "A new earth" ook heel goed. Al denk ik wel heel anders over dieren dan hij. Toch is het een boek vol wijsheid :)

Claudia
Leefwijze: veganist

Bericht door Claudia » di mei 18, 2010 21:49

Mooi gezegd Hanneke! Zo probeer ik ook te denken/leven. :) We doen allemaal ons uiterste best, we weten eigenlijk geen van allen waar we in vredesnaam mee bezig zijn in dit leven, we ploeteren allemaal, en ik ben daarin niet beter dan ieder ander. En een beetje begrip en mildheid tonen staat iedereen :wink:

Enneh: A leader is not one who says, "Follow me." A leader is one who says, "I'll go first." (Neal Donald Walsch) :wink:

Zen

Bericht door Zen » di mei 18, 2010 22:05

Sorry, maar geloven jullie daar echt in; dat je niet moet en mag oordelen over (het gedrag van) anderen?

Mijn overtuiging is dat de wereld er dan nog veel beroerder uit zou zien.

Overigens is het puur subjectief wat men over oordelen verstaat. Je oordeelt ook (wat mij betreft) als je de Nederlandse wet onderschrijft die een sanctie legt op bijvoorbeeld moord en verkrachting. Je zegt daarmee; dit mag je wel en dit mag je niet doen. Ik zie daar niets verkeerds in. Integendeel.

De manier waarop je over anderen oordeelt daar mag je best kritisch op zijn. Laat het gericht zijn op de keuzes die mensen maken die anderen schaden en niet op eigenschappen waar men niet voor kiest of keuzes die niemand schade toebrengen. Schrijf ook niet direct een heel individu af op basis daarvan. En probeer het zo vriendelijk mogelijk te houden en biedt mensen een alternatief. En blijf ook kritisch naar jezelf (en je oordeel) kijken.

Dat is veel meer waar ik in geloof. Juist door te oordelen en elkaar een spiegel voor te houden kun je van elkaar leren en groeien in bewustzijn. Dat maakt volgens mij een meer leefbare en rechtvaardige wereld...
Cut cold stone with a warm heart

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di mei 18, 2010 22:09

Daar kan ik me ook beter in vinden.

rik23

Bericht door rik23 » di mei 18, 2010 22:23

Hanneke schreef:Het is zeker de moeite waard Byron Katie eens te bestuderen

gedaan. ik kwam op http://www.thework.com/nederlands/index.asp" target="_blank" target="_blank en heb op uit treksel 4 vragen geklikt en daar lijken me heel wat pientere tips in te staan ;)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mei 18, 2010 23:03

Zen schreef:Sorry, maar geloven jullie daar echt in; dat je niet moet en mag oordelen over (het gedrag van) anderen?

Mee eens. Niet oordelen is niets van slechte dingen zeggen. Als mensen slechte dingen in de wereld negeren, dan overwint het kwade met gemak. Alsof je doorloopt als iemand door een groepje in elkaar geslagen wordt.

Stein

Bericht door Stein » di mei 18, 2010 23:13

Vegantastic schreef:
Zen schreef:Sorry, maar geloven jullie daar echt in; dat je niet moet en mag oordelen over (het gedrag van) anderen?

Mee eens. Niet oordelen is niets van slechte dingen zeggen. Als mensen slechte dingen in de wereld negeren, dan overwint het kwade met gemak. Alsof je doorloopt als iemand door een groepje in elkaar geslagen wordt.
Totaal mee eens. Sterker nog: ik ben van mening dat het de burgerlijke plicht is van elk individu zijn mening, overigens als vanzelfsprekend goed onderbouwd, te uiten. Verzwijgen of ontzien leidt tot immoraliteit.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » wo mei 19, 2010 10:00

Maar wil je zelf zo,n opgefokt leven om constant te moeten oordelen en veroordelen.
Veel mensen hebben hier behoorlijk last van en raken in depressie.
Het is ook goed om alles een beetje los te laten en tijd voor jezelf te nemen.
Als je dit kunt combineren, ja dan ben je wel goed bezig, maar veel mensen kunnen dit toch niet.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo mei 19, 2010 11:54

taeka schreef:Maar wil je zelf zo,n opgefokt leven om constant te moeten oordelen en veroordelen.
Veel mensen hebben hier behoorlijk last van en raken in depressie.
Het is ook goed om alles een beetje los te laten en tijd voor jezelf te nemen.
Als je dit kunt combineren, ja dan ben je wel goed bezig, maar veel mensen kunnen dit toch niet.
Je actief inzetten tegen onrecht, de wereld actief proberen te veranderen, kan heel veel energie geven. Het geeft mij -en ik ben hierin niet de enige- zo'n energieboost om keihard te gaan voor die betere wereld! Natuurlijk raakt iedereen (ik betrek het nu vooral op activisme, maar oordelen over anderen is natuurlijk iets in de bredere zin van het woord) weleens moe of depri van de tegenslagen, die ook bij dat oordelen en proberen te veranderen horen. Hoe harder je ergens voor gaat, hoe harder die tegenslagen waarschijnlijk zullen zijn.
Maar zijn die tegenslagen een reden om dan maar tevreden te zijn met wat we hebben? Natuurlijk is vrede hebben met jezelf en de wereld hartstikke mooi, maar m.i. is dit onmogelijk danwel hypocriet in een zo vervelend vormgegeven wereld als deze. We kunnen/mogen pas echt gelukkig zijn als de voorwaarden daartoe voor iedereen aanwezig zijn.
En natuurlijk mag je ook weleens tijd nemen voor jezelf, dat geeft alleen maar meer energie om daarna weer verder te kunnen. :)

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo mei 19, 2010 13:13

Ik kan me veel meer vinden in wat Hanneke eerder zei, dan wat daarna is geschreven.
Waar ik echt de kriebels van krijg is:
Jasmijn schreef:We kunnen/mogen pas echt gelukkig zijn als de voorwaarden daartoe voor iedereen aanwezig zijn.
Mag ik pas gelukkig zijn als voor iedereen de voorwaarden om gelukkig te zijn aanwezig is?!
Wat die voorwaarden mogen zijn lijkt me al heel discutabel, en verder lijkt het me in logisch opzicht ook niet mogelijk. Als een voorwaarde is dat ik gelukkig mag zijn als anderen ook gelukkig zijn, dan kom je al direct vast te zitten: als er maar één iemand ongelukkig is, dan mag de rest dus ook niet gelukkig zijn. En dan is dus iedereen ongelukkig. En hoe kom je dan vervolgens weer op het punt dat iedereen gelukkig is? Onmogelijk lijkt mij. Nou ja, je kunt eindeloos van dit soort dingen bedenken, denk ik, maar beter is te zorgen dat je zelf gelukkig bent, en dat je daarvoor zo min mogelijk afhankelijk bent van datgene wat buiten jezelf ligt. Als een ander ongelukkig is, maakt het (in de meeste gevallen) niets uit of jij wel of niet gelukkig bent.
Ik wil hiermee niet zeggen dat je er geen baat bij kan hebben om het geluk van een ander te vergroten. Ik wil ook niet zeggen dat je dat niet zou moeten doen. Je hoeft het leed van de wereld niet op je eigen schouders te nemen. Zorg dat je zelf juist handelt en geen leed veroorzaakt en wees gelukkig. Als je niet gelukkig kunt zijn - dat is best ingewikkeld - zorg dan dat je eerst zelf gelukkig wordt. Ik denk dat je veel meer bereikt als je gelukkig bent dan wanneer je ongelukkig bent. Daarom zou ik er ook voor willen pleiten dat mensen zichzelf eerst gelukkig maken, voordat zij anderen vertellen wat wel en niet te doen. Geluk vind je in jezelf en jij kan ellende toestaan in jezelf te laten komen, of jij kunt je daarvoor afsluiten. Met die ellende bedoel ik niet het leed wat jij direct toegediend krijgt, maar indirect leed, leed dat anderen aangedaan wordt en niet jouzelf.

Eagle

Bericht door Eagle » wo mei 19, 2010 15:27

Claudia schreef:Enneh: A leader is not one who says, "Follow me." A leader is one who says, "I'll go first." (Neal Donald Walsch) :wink:
Bedankt voor deze quote! (Kan ik wat mee!)

Wen

Bericht door Wen » wo mei 19, 2010 19:16

Ik bedoel toch eerder dat je mensen niet mag veroordelen, hun gedrag kan je wel afkeuren.
Maar als jij anders was opgevoedt en andere ervaringen had gehad was nu je nu misschien helemaal geen veganist.

Dennis

Bericht door Dennis » wo mei 19, 2010 21:03

De waarheid ligt altijd in het midden.

Doe een ander niet, wat u niet wil dat uw geschiedt.

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd.

De vlogdore van de lttres makat neit uit.

Kortom, uiteindelijk zijn we allemaal egocentrisch, want je doet uiteindelijk waar je je het best bij voelt. En daarbij is voor je omgeving de intentie het belangrijkst. En dat zeg ik allemaal zonder bron, zonder boeken die je moet lezen, zonder geweldige citaten.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do mei 20, 2010 0:29

Claudia schreef: A leader is not one who says, "Follow me." A leader is one who says, "I'll go first."
Mooi!
Wen schreef:Ik bedoel toch eerder dat je mensen niet mag veroordelen, hun gedrag kan je wel afkeuren.
Maar als jij anders was opgevoedt en andere ervaringen had gehad was nu je nu misschien helemaal geen veganist.
+1.

stippel schreef:Maar ja, als je de krant gewoon dagelijks leest, en regelmatig naar het nieuws kijkt, dan is het soms echt heel moeilijk om volledig in vrede met jezelf te zijn. En ik weet dan ook niet altijd of ik dat wel wíl. Als ik mij dan vredig en gelukkig voel, voel ik mij hypocriet en zo...
Maar dat is echt zo'n zonde! Wat hebben de mensen die lijden eraan als jij ook lijdt? Dan zijn er alleen maar meer die lijden....
Meevoelen met anderen en schuldgevoel zijn heel nuttige emoties, met een heel duidelijk doel: je aanzetten tot handelen. Als je slechte dingen ziet op het nieuws, en die emoties zorgen ervoor dat jij iets gaat dóen, iets gaat doen dat de wereld een betere plek maakt, dan is dat echt super! Maar op momenten dat je er toch niks mee kan of wil doen, valt het nut van de emotie weg, en is het alleen maar zinloos lijden. En dat is zonde. Je verdient geluk, je verdient het om te genieten en blij te zijn. Daar is niets hypocriets aan.

Dus ik zou zeggen: gebruik die emoties op een nuttige manier: om je te laten inspireren tot het doen van goede dingen, en laat ze daarna lekker los en ga lekker genieten....
Jasmijn schreef: Natuurlijk is vrede hebben met jezelf en de wereld hartstikke mooi, maar m.i. is dit onmogelijk danwel hypocriet in een zo vervelend vormgegeven wereld als deze. We kunnen/mogen pas echt gelukkig zijn als de voorwaarden daartoe voor iedereen aanwezig zijn.
Ik denk dat we juist de 'plicht' hebben om gelukkig te zijn. (Nou ja, om ons erop te richten, ervoor open te staan, gelukkig zijn kan je natuurlijk niet afdwingen, en vervelende gevoelens moeten ook absoluut niet weggeduwd worden omdat we 'gelukkig moeten zijn'.) Wíj zijn degenen die alles hebben.... Ik zou, als ik in een heel slechte situatie zou leven, echt beledigd zijn als ik hoorde dat de mensen die in zo'n goede situatie zitten als wij hier, niet gelukkig zijn. Als ik in enorme armoede zou leven, zou ik echt boos worden om het idee dat de mensen die wel genoeg hebben daar niet van genieten. Wij hebben alles waar zij van dromen, en dan gaan we niet eens daar dankbaar voor zijn?
Maar ik ben het wel met je eens dat zolang er zovelen zijn die lijden, we niet de hele tijd moeten gaan zitten feestvieren, maar ook aan het werk moeten gaan om de situatie ook voor hen te verbeteren.
Maar het mooie is: dat sluit elkaar helemaal niet uit. Je kan keihard werken om de wereld te verbeteren, en nog steeds onwijs gelukkig en dankbaar zijn dat je zelf zo'n goed leven hebt.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do mei 20, 2010 1:10

Interessante discussie (volgens mij dwalen we behoorlijk af, maar allé). :)

Ik denk dat ik te stellig was met mijn uitspraak en iets recht moet zetten:
Jasmijn schreef:We kunnen/mogen pas echt gelukkig zijn als de voorwaarden daartoe voor iedereen aanwezig zijn.
Ik bedoel daarmee niet dat niemand gelukkig zou mogen zijn totdat iedereen gelukkig is (geen universele wet dus), maar ik bedoelde meer dat dit voor mij persoonlijk geldt. Ik had dan ook beter kunnen zeggen:
'Ik ben pas écht gelukkig als iedereen gelukkig is.'
Zo werkt dat namelijk voor mij wel, hoe bitter het ook klinkt. Ik kan best af en toe bijzonder genieten (ervaar momenteel ook een geluksgevoel :) ), maar écht gelukkig zijn... Nee, dat gaat niet, niet in deze wereld vol kinderarbeid, dieruitbuiting, slavernij, milieuverwoesting, mensenrechtenschendingen, armoede, moord en bedrog (om maar even wat te noemen). Onwijs dankbaar en gelukkig zijn dat ik het hier in Nederland 'goed' heb kan ik niet, omdat ik weet dat wat hier veelal onder 'goed' wordt verstaan vaak ten koste gaat van anderen elders op de wereld. Ik denk daar best veel aan en het houdt me erg in beslag. Ik kan me erg vinden in wat Fynnya zegt hoor, helemaal mee eens eigenlijk.
Maar ja he...
Claudia schreef:A leader is not one who says, "Follow me." A leader is one who says, "I'll go first." (Neal Donald Walsch)
Persoonlijk kan ik meer met: 'no milk, no meat, no masters'. :wink:

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do mei 20, 2010 1:18

Het zou het beste zijn om een zo aangenaam mogelijk leven te leiden, veel te lachen en plezier te maken, en er tegelijktijdig voor te waken dat je gedrag/handelswijze geen/zo min mogelijk schade toe brengt aan de rest van de wereld.
Daarnaast is het meer dan wenselijk (voor de aarde en haar bewoners) dat iedereen die ertoe in staat is zoveel mogelijk actie voert.
:govegan: :hippy:

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do mei 20, 2010 1:19

Het zou het beste zijn om een zo aangenaam mogelijk leven te leiden, veel te lachen en plezier te maken, en er tegelijktijdig voor te waken dat je gedrag/handelswijze geen/zo min mogelijk schade toe brengt aan de rest van de wereld.
Daarnaast is het meer dan wenselijk (voor de aarde en haar bewoners) dat iedereen die ertoe in staat is zoveel mogelijk actie voert.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do mei 20, 2010 1:19

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do mei 20, 2010 1:24

Excuses voor het 3 keer plaatsen van hetzelfde bericht :oops:
Dacht dat 'ie het niet deed, maar kennelijk dus wel. Het lukt me niet 2 van die berichten te verwijderen...

Plaats reactie