De Veganist - beeld van veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Zen
Leefwijze: veganist

Re: De Veganist - beeld van veganisten

Bericht door Zen » wo apr 21, 2010 17:06

En de Koe Zei Boe!

Is nog in de aanbieding ook. ;) Het is weliswaar geschreven als een kinderboek, maar misschien is het helpful. (:
Cut cold stone with a warm heart

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » wo apr 21, 2010 18:08

Zen schreef:[s nog in de aanbieding ook. ;) Het is weliswaar geschreven als een kinderboek, maar misschien is het helpful. (:
Hé! Dit boek komt me bekend voor... Volgens mij heb ik hem onlangs in de uitverkoop van de bibliotheek gezien... Morgen ff langs fietsen dan.

Dank voor de tip!

Wen

Bericht door Wen » wo apr 21, 2010 18:37

Zo dan:

http://www.peacefulprairie.org/letter.html" target="_blank" target="_blank
http://www.youtube.com/swf/l.swf?swf=ht" target="_blank" target="_blank ... %26contact%&iurl=http%3A//i3.ytimg.com/vi/Z7Gbq3lkKwY/hqdefault.jpg&sk=pCTUAwHk5tlEMohUVroBMewyOyGvOB_IC&use_get_video_info=1&load_modules=1&fs=1&hl=en
http://www.peacefulprairie.org/outreach/laTimesAd.html" target="_blank" target="_blank
http://www.peacefulprairie.org/outreach" target="_blank" target="_blank ... Dairy.html
http://www.peacefulprairie.org/outreach" target="_blank" target="_blank ... airy2.html

http://veganfreaks.net/animalemancipation.pdf" target="_blank" target="_blank

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di mei 11, 2010 9:22

Annikka-Ayla schreef:Een jaar of wat geleden was er op SBS6 een serie Amish in the City. Daarin was een meisje (Ariël) veganist. Ze kwam niet altijd even subtiel over.
Wat ik wel heel leuk vond was dat de groep een keer vega ging eten in het restaurant waar haar moeder werkte. En daar vonden de meesten het eten verrassend lekker. Wat dus alweer een vooroordeel wegnam.
In het eerste seizoen van True Blood zit ook een veganist. Maar die is nou niet bepaald goede reclame voor veganisme, wat een ***********mens! Ik zat me echt zo te ergeren aan haar en haar belachelijke ideeen en zelfbeeld, blergh!! Daar wil ik dus niet mee geassocieerd worden!
Is er een keer iemand veganist in een serie, is het zo'n hypocriete, domme geit :roll:
Maar goed, het was wel een heel mooi voorbeeld van hoe stom en hypocriet mensen soms kunnen zijn, dus ik vond het wel tof dat het erin zat, het was een interessante verhaallijn. En ik denk dat mensen zich haar toch vooral zullen herinneren als new age hippie of junkie, dan als veganist. Maar toch...

Ananas

Bericht door Ananas » di mei 11, 2010 17:36

Ohja, Amy the Raw Food Vegan die vond dat ze alles kon doen wat ze wou omdat ze daardoor toch een minimal carbon footprint had. Straks denken mensen nog dat veganisten altijd vampierenbloed met aspirine gebruiken. :P

Ik vond haar personage trouwens wel grappig.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » di mei 11, 2010 17:47

Amy was gaaf :D
Een Vegan die bloed drinkt ^^ Hoe briljant wil je het hebben.

Dennis

Bericht door Dennis » di mei 11, 2010 21:10

De stap van alleseter naar veganisme is erg groot. Ik denk eigenlijk dat je, zoals in Singer's Dierenbevrijding wordt beschreven en nog altijd actueel is, je mensen beter kan aanzetten tot een vegetarisch eetpatroon. Dat is uiteindelijk efficienter. En kom je dan een vegetarier tegen, dan zou je die persoon eens kunnen voorstellen om geen eieren meer te eten of geen melk meer te drinken.

Verder zou je kunnen betogen om een vege en/of een vega les op te nemen in het lesprogramma van scholen. Heeft de NVV hiervoor bijvoorbeeld standaard materiaal en bieden ze scholen aan om dit programma te verzorgen op een school? Ik kan me zo voorstellen dat er vakken zijn (en leerkrachten) die dit zouden kunnen waarderen.

Mijn beeld van veganisten is trouwens dat ze over het algemeen nogal star zijn. Rigoreus in het maken van keuzes, dus ook naast de keuze van veganisme. Niet zo flexibel. Maar ik moet bekennen, dat ik er nooit heel veel persoonlijk heb gekend. Daarnaast moet ik ook bekennen (voor degene die me niet (meer) kennen), dat ik al een aantal jaren niet meer veganist ben. Maar een vegetarier, met zowel goede (bv geen leer) als foute (kaas met stremsel) keuzes maak.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » di mei 11, 2010 21:27

Dennis schreef:Mijn beeld van veganisten is trouwens dat ze over het algemeen nogal star zijn. Rigoreus in het maken van keuzes, dus ook naast de keuze van veganisme. Niet zo flexibel.
Ik vind dat het woord consequent hier beter op zijn plaats is.

Dennis

Bericht door Dennis » di mei 11, 2010 21:38

Consequent is een postiever woord, toegegeven.

Maar ik hou van nuances en ik vind dat prioriteiten moeten kunnen wisselen op de lijst in rangorde. Convictions will contradict, that's easy to predict. Met andere woorden: Het kan gebeuren dat je soms iets belangrijker kunt vinden dat het consequent veganist zijn.

Maar zoals ik al zei, zit het niet alleen in het veganisme.

rik23

Bericht door rik23 » di mei 11, 2010 23:02

je kan omnivoren om dezelfde reden star noemen ze blijven maar vasthouden aan dierenleed en de overtuiging dat het niet zo erg is. :mrgreen:

ik merk dat vaak rond me het beeld opkomt van een negatief iemand die te of onnodig ver doorschiet in consequent zijn en strengheid waardoor hij nogal wat levensplezier mist.

tja, iemand die bijvoorbeeld bijvoorbeeld telkens chocolaatjes omdat daar weipoeder of honing inzit die rond gaan afwijst is voor vegetarische begrippen nou eenmaal erg streng.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mei 12, 2010 0:50

Dennis schreef:De stap van alleseter naar veganisme is erg groot. Ik denk eigenlijk dat je, zoals in Singer's Dierenbevrijding wordt beschreven en nog altijd actueel is, je mensen beter kan aanzetten tot een vegetarisch eetpatroon. Dat is uiteindelijk efficienter. En kom je dan een vegetarier tegen, dan zou je die persoon eens kunnen voorstellen om geen eieren meer te eten of geen melk meer te drinken.
Ik denk dat je dat niet perse hoeft te doen. Vegetariers zijn soms erger dan bewuste vleeseters in het vastzitten in bepaalde patronen. Zie een bepaalde site die we hier maar niet noemen maar ;)

Het beste is altijd nog gewoon educatie. Gewoon aangeven wat er gebeurd, hoe het in de sector gaat, hoeveel impact een keuze heeft en te laten zien dat er ook andere keuzes zijn. Zonder opdringen, zonder de les lezen, maar op een positieve manier educatie en oplossingen bieden.

Wen

Bericht door Wen » wo mei 12, 2010 16:21

je kan omnivoren om dezelfde reden star noemen ze blijven maar vasthouden aan dierenleed en de overtuiging dat het niet zo erg is. :mrgreen:
+1

Dennis

Bericht door Dennis » wo mei 12, 2010 20:26

rik23 schreef:tja, iemand die bijvoorbeeld bijvoorbeeld telkens chocolaatjes omdat daar weipoeder of honing inzit die rond gaan afwijst is voor vegetarische begrippen nou eenmaal erg streng.
Niet in mijn ogen in elk geval. Maar je kan niet ontkennen dat vegan zijn je voor keuzes stelt die veel anderen niet hoeven te maken. Of en in hoeverre dat je 'levensvreugde' aan tast, dat is voor iedereen weer anders.

Maar zoals ik al zei, heef het niet betrekking op het veganisme alleen. Ik zal het nog maar eens benadrukken.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo mei 12, 2010 23:45

Het is natuurlijk in sociale situaties wel eens lastig als je veganist bent, je moet veel dingen aan je voorbij laten gaan en het zal meer dan eens zijn dat je uitleg moet geven waarom je iets niet eet etc. Persoonlijk heb ik daar niet zo veel last van, aangezien ik niet zo vaak naar sociale activiteiten ga waar dat aan de orde komt. Maar ik kan me voorstellen dat als je veel onder de mensen (de niet-veganisten) komt, dat het dan soms lastig kan zijn vegan te zijn. Daarbij is een niet-onbelangrijke factor de mate waarin je verlangt 'bij de groep' te horen. Ik denk als je erg gevoelig bent voor wat anderen van je denken en je niet graag afwijkt, dat veganisme dan een moeilijkere stap is dan voor mensen die deze wens of verlangen minder hebben.
Dit sociale aspect is denk ik een van de redenen waarom er nog zo weinig veganisten zijn (relatief gezien). In combinatie met de onwetendheid van veel mensen over wat de gevolgen zijn van het eten van vlees, zuivel etc. voor de dieren, onszelf en onze planeet in het geheel. Dit laatste moet je denk ik ook niet onderschatten.

Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee wil zeggen.
Misschien dat het een reden is waarom sommige mensen overstappen van veganisme naar vegetarisme, of minder consequent handelen, ook al weten ze wat er aan het eten van dierlijke producten vooraf gaat? Is dat sociale aspect iets wat bij jou aan de orde is Dennis? Jij hebt het steeds over 'dat het niet alleen in veganisme zit' en ik zat te bedenken wat je daar precies mee bedoelde. Natuurlijk zijn er meer waardes dan veganisme alleen (zo vind ik de waardes 'biologisch' en 'fair trade' ook heel belangrijk, en speelt voor vrijwel iedereen 'smaak' mee). Wat bedoel je eigenlijk precies? ;)

Wen

Bericht door Wen » do mei 13, 2010 14:52

Ik denk dat voor een groot deel veganisme zo moeilijk is als je het zelf maakt.
Verder moet iedereen zelf beslissen hoever hij veganisme drijft, zonder dat andere meer striktere veganisten daar over gaan zeuren. Dat stoot elke mens af.

Dennis

Bericht door Dennis » do mei 13, 2010 20:26

Jasmijn schreef:Is dat sociale aspect iets wat bij jou aan de orde is Dennis? Jij hebt het steeds over 'dat het niet alleen in veganisme zit' en ik zat te bedenken wat je daar precies mee bedoelde. Natuurlijk zijn er meer waardes dan veganisme alleen (zo vind ik de waardes 'biologisch' en 'fair trade' ook heel belangrijk, en speelt voor vrijwel iedereen 'smaak' mee). Wat bedoel je eigenlijk precies? ;)
Er zijn twee redenen waarom ik mijn kinderen vegetarisch opvoed. Eén ervan is dus zeker het sociale aspect. Gewoon letterlijk dat ik niet wil dat ze te veel verschillen van wat gangbaar is. Ik ben 2 jaar vegan geweest en ik weet hoe veel mensen daar tegen aan kijken. Op het moment dat ze zelf kunnen kiezen, kunnen ze hopelijk overzien wat dat precies inhoudt en dan is de keuze aan hen zelf. De tweede reden was gezondheid. Ik ben er niet van overtuigd dat veganistisch opvoeden gezond is voor kinderen en ik wil daar simpelweg zo min mogelijk risico in lopen. Om die reden dus meer vegetarisch dan veganistisch.

Verder zit het consequent zijn dus niet alleen in veganisme. Ik bedoel daarmee dat op alle vlakken wordt gedacht: 'Ik vind dit, dus dan moet ik dat.' Er zit geen ruimte in. Ik vind biologisch ook beter. Maar het is ook veel duurder. Een aantal dingen koop ik dan dus wel biologisch (zuivel, groente) en andere dingen niet. De veganist die ik als consequent bestempel, vindt dus dat hij of zij dan consequent biologisch moet consumeren en wijkt daarin niet af. Ooit dus in het groene voeten spel meekrijgen dat bananen per defnitie niet milieuvriendelijk zijn, omdat ze van ver moeten komen en daardoor dus besluiten geen bananen meer te eten. Dat soort dingen.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » vr mei 14, 2010 9:17

Hey, Dennis ik ben ook niet volledig veganist, maar waarom denk je dat veganisme ongezonder is, dat vind ik weer niet, want zuivel vind ik beslist ongezond, vooral voor kinderen, maar desondanks neem ik zelf wel eens kaas, terwijl ik weet dat het gewoon een slecht product is, maar ik wil voor mijn omgeving ook niet altijd als die zeur over eten bekeken worden, daarom heb ik mij ook wat soepeler opgesteld.

Dennis

Bericht door Dennis » vr mei 14, 2010 16:39

Natuurlijk krijgen de kids zuivel met mate. Ze drinken sojamelk, maa krijgen dagelijks yoghurt.. En dan nog produkten waar zuivel in verwerkt is. Van Roomijs tot chocolade.

ik heb wel eens een onderzoek gezien, waarbij de cnclusie was dat part-time vegtarier de meest gezonde levensstijl was, daarna vegetarier, daarna veganist en daarna consequent vlees eter.

Daarnaast moet je alert zijn op bepaalde vitamine tekorten, waarvan b12 natuurlijk de bekendste is.

Met zuivel stop ik wel zodra de kids ouder zijn. Ik denk dat het vooral pas ongezond word na de puberteit.

rik23

Bericht door rik23 » vr mei 14, 2010 19:33

Dennis schreef: ik heb wel eens een onderzoek gezien, waarbij de cnclusie was dat part-time vegtarier de meest gezonde levensstijl was, daarna vegetarier, daarna veganist en daarna consequent vlees eter.
berteit.
Ik heb ook van dat onderzoek gehoord.
Het beste wat je met zulke onderzoekjes kan doen is ze met wat zout nemen want dan zijn ze niet meer zo bitter ;)

Wen

Bericht door Wen » vr mei 14, 2010 19:54

De grootst gedane studie die goed wetenschappelijk onderbouwd was, THE CHINA STUDY, wees uit dat met de toename van dierlijk eiwit (van welke vorm dan ook) recht evenredig staat met ziektes zoals bv kanker en hart-en vaatziekten.
Ik vind het wel spijtig dat je aan 1 gelezen artikel heel je overtuiging ophangt.
Er is genoeg bewijs voor het tegendeel. En als ik kinderen had zou ik me zeker eerst inlezen.

Het sociale aspect kan ik perfect begrijpen. Maar dat heeft dan wel niets te maken met thuis al dan niet vegan eten.

Plaats reactie