De Veganist - beeld van veganisten

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

De Veganist - beeld van veganisten

Bericht door Vegantastic » vr mar 26, 2010 23:11

Nou, ja er is natuurlijk niet een 'de veganist'. Maar dit topic is even geopend naar aanleiding van:
Ananas schreef:
Vegantastic schreef:En eerlijk gezegd vind ik de gemiddelde vegan nou niet bepaald een goede promotie voor veganisme.
Ik weet dat het off topic is, maar ik ben toch erg benieuwd waarom je dat vindt?
Dit omdat ik denk dat het een offtopic discussie kan worden.

Ik bedoelde,.. Ik ken wel een hoop variatie in veganisten, maar dat is omdat ik in allerlei hoeken kom waar deze veganisten zijn. Maar ik merk dat op niveau van de rest van de maatschappij vaak bepaalde types veganisten vooral boven komen drijven en dat die toch vaak dan een gedachte van mensen bevestigen.

Merk wel dat er wat veranderingen zijn, maar het is belangrijk dat mensen een hele brede variatie aan verschillende veganisten kent, want anders is het heel makkelijk vooroordelen te maken en bevestigend te zien.

Neem bv. zo een vegan streaker. Dat bevestigde het beeld dat veganisten raar is. Simpel inkoppertje voor de mensen om dat weer makkelijk te koppelen.

Veganisme en de groei daarvan is niet gebaat bij een selectief soort type veganist.

Jasmijn

Re: De Veganist - beeld van veganisten

Bericht door Jasmijn » za mar 27, 2010 2:04

Nee dat klopt. Hoe meer veganisten, hoe beter. Al helemaal als die zich ook duidelijk uitspreken en laten zien dat je veganist kan zijn op diverse manieren.

Voor mij geldt dat ik veganisme erg hoog heb staan op mijn idealenlijstje, maar er zijn er nog meer die belangrijk zijn en die wil ik ook naleven en uitdragen.
Dat kan betekenen dat ik niet een 'mainstream' veganist ben en dat dus niet uitstraal (helaas voor 'het grote publiek', maar ik wil mezelf en de Aarde echt eerlijk zonder gewetensbezwaren in de spiegel kunnen kijken).
Als ook de meer mainstream mensen veganist worden, is dat alleen maar goed natuurlijk.

Ananas

Bericht door Ananas » za mar 27, 2010 12:01

Ik denk wel dat je door vegan te worden vanzelf minder mainstream wordt, omdat je dan ineens je ogen opent voor allerlei dingen waar de mainstream zich voor afsluit.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » za mar 27, 2010 17:14

En als je toch al niet mainstream bent is de stap om veganist te worden wellicht minder groot?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo mar 28, 2010 0:11

*Martijn* schreef:En als je toch al niet mainstream bent is de stap om veganist te worden wellicht minder groot?
Hmm, daar zeg je wat...

Happyanita
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Happyanita » di mar 30, 2010 14:19

Wat is mainstream? Is er iemand die zichzelf als mainstream ziet?
Ik bedoel het niet gemeen ofzo, maar is dat niet een labeltje dat we anderen opplakken die we niet echt kennen?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mar 30, 2010 15:01

van wikipedia:
Mainstream (heersende stroming) is een term waarmee men activiteiten (bijvoorbeeld kunst- en muziekstromingen) aanduidt die voor een grote massa mensen interessant zijn en die ook overduidelijk aanwezig zijn in de maatschappij.
Veganisme is nog niet main stream, maar wel bepaalde behoeftes, uitingen e.d. kunnen main stream zijn. En als stroming die niet mainsteam is kan je dat 'gebruiken' om mee te gaan in die stroming :)

Arjen
Contacteer:

Bericht door Arjen » di mar 30, 2010 15:37

Als de 'gemiddelde' veganist geen promotie is voor het veganisme ben ik wel benieuwd hoe jullie 'de ideale veganist' voor jullie zien.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » di mar 30, 2010 18:18

Happyanita schreef:Wat is mainstream? Is er iemand die zichzelf als mainstream ziet?
Ik bedoel het niet gemeen ofzo, maar is dat niet een labeltje dat we anderen opplakken die we niet echt kennen?
Mijn beeld van een "echte" veganist is iemand die op felle wijze en consequent de rechten van dieren gelijk wil schakelen aan die van mensen en die daarom iedere vorm van gebruik van dieren voor menselijke doeleinden afwijst.
Zo'n echte veganist heeft misschien nog andere idealen in zijn/haar leven, maar het streven naar vermindering van het onrecht dat dieren aangedaan wordt speelt de hoofdrol.

Daarom kan ik zo'n echte veganist niet zijn omdat ik dat niet als mijn hoofddoel/hoofdideaal kan beschouwen.
Hoogstens zie ik het verminderen van dierenleed als een belangrijk onderdeel van een algemeen streven naar de verbetering van het welzijn en de ontplooiing van zowel mensen, dieren als planten.

Ondertussen eet ik wel praktisch geheel als totaal-vegetarier, maar niet omdat ik dieren gelijk wil schakelen met mensen, bij mij is het meer een samenraapsel van redenen.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » di mar 30, 2010 19:10

In de V van dit kwartaal stond een artikel hierover. De 'ideale' veganist is aantrekkelijk (...), opgewekt en positief, zodat anderen zich door contact met hem of haar aangetrokken zullen voelen tot het veganisme.

Happyanita

Bericht door Happyanita » di mar 30, 2010 19:26

Alex thanks, dat maakt al enigszins duidelijk wat bedoelt wordt met mainstream. Maar ik vraag me nog steeds af of mensen ook mainstream kunnen zijn.

ik vind Arjens vraag heel goed. En is het antwoord dan iemand die mainstream is? Mijn beeld bij mainstream is toch vooral mensen die erg met zichzelf bezig zijn. Of met andere dingen zoals voetbal, bekende mensen en muziek. Maar niet mensen die zich het lot van andere mensen of van dieren aantrekt. Ze zijn niet verbonden met de aarde en met anderen. In ieder geval zo voel ik het he. Nogmaals ik wil niemand beledigen en ik weet dat hier ook vooroordelen inzitten. Maar ik kan die nog niet omzeilen wanneer ik over een groep mensen praat.

Het valt me overigens op dat dit een hot topic is in vele 'community's/groepjes (hoe je het ook noemt? Ja, hoe noem je dat eigenlijk). Waarom willen we allemaal graag aansluiting vinden bij de mainstream? Is dat voor veel veganisten altijd al zo geweest of is dat pas recent belangrijk geworden?

lena

Bericht door lena » di mar 30, 2010 19:56

Happyanita schreef:Alex thanks, dat maakt al enigszins duidelijk wat bedoelt wordt met mainstream. Maar ik vraag me nog steeds af of mensen ook mainstream kunnen zijn.
Volgens mij zijn veel mensen op bepaalde punten mainstream, en op andere weer niet.
Het valt me overigens op dat dit een hot topic is in vele 'community's/groepjes (hoe je het ook noemt? Ja, hoe noem je dat eigenlijk). Waarom willen we allemaal graag aansluiting vinden bij de mainstream?
Sommige groepjes willen zich juist ook afzetten tegen de mainstream. Als iedereen jouw hippe indie bandje ineens geweldig vindt, dan is het niet meer "cool" om fan te zijn. In het geval van veganisme (en andere sociale "communities" die je graag ziet groeien) wil je graag dat meer mensen veganist worden, en dat is moeilijker als mensen veganisten als raar splintergroepje zien waar je liever niet mee geassocieerd wilt worden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di mar 30, 2010 21:10

Ik bekijk het zo. Veganisme zie ik als een beweging die het beste voor heeft met de wereld in essentie.
Vanuit mijn gevoel wil ik veganisme graag zo breed mogelijk in de samenleving zien, want dat zou betekenen voor mij dat de wereld een goede kant op gaat.

Veganisme is een soort van 'verzet' tegen hoe de wereld nu is en hoe mensen met elkaar en met andere wezens en natuur omgaat. Het is een andere manier van denken.

Ik zeg altijd.. verzet win je niet als je het volk tegen hebt. Het volk is de mainstream. Het doel 'mainstream' is eigenlijk om de grote groep zover te krijgen dat die betrokken raakt bij veganisme, elementen eruit overnemen danwel helemaal opnemen.

Vegetarisme en veganisme is denk klein gebleven doordat de groep die dat was vaak van nature erg 'anti-maatschappij' zijn, en daardoor of gewoon daar tussen willen manoeuvreren (onopvallend blijven) of juist ergens bij elkaar gaan zitten zonder echte interactie met de rest van de wereld, waardoor groei uitgesloten was. Meegaan in de mainstream zie ik als noodzakelijk willen we groeien.

Wen

Bericht door Wen » di mar 30, 2010 21:28

Zo'n echte veganist heeft misschien nog andere idealen in zijn/haar leven, maar het streven naar vermindering van het onrecht dat dieren aangedaan wordt speelt de hoofdrol.
Het is voor een veganist (die dan veganist is om dierenrechtenredenen, want je kan om veel redenen veganist worden) gewoon een deel van zijn leven om veel waarde aan een dierenleven toe te kennen. Dat maakt het niet een hoofdrol. Net zoals tegen rascisme zijn of tegen homofobie zijn of feminist zijn,... niet betekent dat je hele leven draait om anti-rascisme, feminisme, mensenrechten,...
Je beschouwt dan gewoon dieren als deel van je morele gemeenschap.
Dit kan gaan van enkel veganistisch eten tot andere mensen over veganisme inlichten tot af en toe een actie voeren..............tot het andere uiterste je constant inzetten voor veganisme en dierenrechten.
Voor de meeste veganisten, die veganist zijn voor dieren is dit slechts een klein deel van hun leven.

Happyanita

Bericht door Happyanita » wo mar 31, 2010 19:56

*Martijn* schreef: De 'ideale' veganist is aantrekkelijk (...), opgewekt en positief, zodat anderen zich door contact met hem of haar aangetrokken zullen voelen tot het veganisme.
Dan ben ik toch wel een ideale veganist :D . En met mij velen hier op het forum :!: :!:
Alleen over dat aantrekkelijk twijfel ik over mezelf een beetje. Is toch een beetje ego om dat over jezelf te zeggen.

@ Alex. Is de mainstream dan niet een stap te ver?? Moeten we niet eerst alle Partij voor de dieren-leden enthousiasmeren over veganistische voeding? En bijvoorbeeld de mensenrechtenactivisten (daar is nog een hele wereld te winnen, bij Amnesty zaten zelfs nog veel vleeseters).
Vegantastic schreef:Vanuit mijn gevoel wil ik veganisme graag zo breed mogelijk in de samenleving zien, want dat zou betekenen voor mij dat de wereld een goede kant op gaat.
Daar ben ik het nu wel helemaal mee eens :D

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mar 31, 2010 22:03

Happyanita schreef:@ Alex. Is de mainstream dan niet een stap te ver?? Moeten we niet eerst alle Partij voor de dieren-leden enthousiasmeren over veganistische voeding? En bijvoorbeeld de mensenrechtenactivisten (daar is nog een hele wereld te winnen, bij Amnesty zaten zelfs nog veel vleeseters).
De PvdD leden zijn overwegend groepen die in de main stream zitten. Maar vooral gericht op dierenwelzijn. Maar doordat er idd ook dierenrechten mensen sterk actief zijn daar en doordat veganistische hapjes ook in principe bij elke bijeenkomst aanwezig komen deze groepen ook daar mee in aanraking.

Ik denk dat het wel een interessant praktisch voorbeeld is. Inhaken in een stroming opdat de onbekendere tak dus bekendheid verkrijgt en geaccepteerder raakt.

Veganisme is binnen de partij ook veel geaccepteerder dan bij een dierenbescherming.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do apr 01, 2010 7:15

Ik denk dat je je niet te druk moet maken over het beeld van veganisten. Ik denk dat als je dat wel doet, je het veganisme juist onaantrekkelijk maakt. Veganisme wordt dan iets veel groters dan het eigenlijk is. Het is niet meer dan plantaardig leven. Het zegt over andere dingen helemaal niets. Ga je het groter maken, door er een bepaald beeld aan te koppelen, dan wordt veganisme eigenlijk veganisme+een aantal gedragingen/beelden. Dan is veganisme dus nóg moeilijker dan het al is/lijkt.
Bovendien: als je je zo druk maakt over hoe de veganist over komt en je het heel belangrijk gaat vinden hoe jij als veganist overkomt op anderen, om er zo voor te zorgen dat anderen ook veganist worden, ben je voor mij eigenlijk een slaaf geworden van het veganisme. Je kunt je niet meer vrij bewegen, omdat je een voorbeeld móet zijn. Als je gaat zeggen dat veganisme heel gezond is, ga je vinden dat je niet meer ziek mag zijn. Of in ieder geval minder ziek dan je daarvoor was. Als je zegt dat veganisme zo goed is voor het milieu, zou je zeker ineens niet meer in een auto mogen stappen.
Ook wordt veganisme heel onaantrekkelijk gemaakt door mensen die vinden dat je als veganist ook een soort zendingsplicht hebt. Je moet niet alleen veganistisch eten, je moet anderen daar ook toe overhalen, je moet actievoeren, en je moet vleeseters haten (min of meer dan).

lena

Bericht door lena » do apr 01, 2010 7:42

Helemaal mee eens Rick (en ook met wat Wen eerder zei). Mooi gezegd.

Zen

Bericht door Zen » do apr 01, 2010 8:52

Rick schreef:
Ook wordt veganisme heel onaantrekkelijk gemaakt door mensen die vinden dat je als veganist ook een soort zendingsplicht hebt. Je moet niet alleen veganistisch eten, je moet anderen daar ook toe overhalen, je moet actievoeren, en je moet vleeseters haten (min of meer dan).
Dit vind ik een mening die nogal een zwart-wit beeld schetst. Ik ben er van overtuigd dat mensen die op een positieve manier actief het veganisme uitdragen veel meer kunnen betekenen voor de dieren en het milieu dan mensen die veganist zijn zien als niets meer dan een persoonlijke keuze om 'plantaardig te leven'. Sterker nog, als alle veganisten passief zouden zijn, zouden er nauwelijks veganisten bij komen. Ik weet wel zeker dat een groot deel van de mensen op dit forum (inclusief ikzelf) veganist geworden zijn mede dankzij anderen die op een bepaalde manier actief het veganisme uitdroegen (mensen met een zendingsplicht?), al is het maar door het verspreiden van informatie. Er zijn verschillende manieren waarop mensen veganisme uitdragen en natuurlijk zijn sommigen daarvan minder 'succesvol' dan anderen en werkt het in bepaalde gevallen zelfs contraproductief, maar zoals jij het voor lijkt te stellen komt het allemaal op hetzelfde neer. Wanneer is er sprake van 'iemand over willen halen'? Wanneer je iemand informeert of in discussie gaat? Wat is actievoeren? Dat kun je zo breed interpreteren. Enzovoort. Het idee achter de NVV is toch ook om veganisme uit te dragen door mensen er mee kennis te laten maken en daarnaast bestaande veganisten ook te voorzien van informatie, tips, etc.? Wat is jouw drijfveer dan Rick om je te verbinden aan de NVV?

Gezondheid kan nooit de enige reden zijn om veganist te worden. Misschien om een plantaardig (totaal-vegetarisch) dieet te kiezen maar de keuze voor veganisme is altijd vanuit een bepaald ethisch principe of overtuiging, of het nu de belangen van dieren zijn of een bepaald milieubewustzijn of de overtuiging dat het een betere manier is om met de voedselbronnen op Aarde om te gaan.
Cut cold stone with a warm heart

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » do apr 01, 2010 10:25

Zen schreef:
Rick schreef:
Dit vind ik een mening die nogal een zwart-wit beeld schetst. Ik ben er van overtuigd dat mensen die op een positieve manier actief het veganisme uitdragen veel meer kunnen betekenen voor de dieren en het milieu dan mensen die veganist zijn zien als niets meer dan een persoonlijke keuze om 'plantaardig te leven'.
Ik bedoelde het niet zoals je het nu opvat. Wat ik bedoelde is dat: als je vindt dat een onderdeel van veganisme is dat je het ook moet uitdragen, je het daarmee heel onaantrekkelijk maakt. En los van dat het onaantrekkelijk is, is het ook niet correct: veganisme is alleen maar plantaardig leven.
Wat ik niet wil zeggen is dat je niet nog andere dingen kunt doen naast veganist zijn. Je kunt zoveel meer doen, maar die volgen niet noodzakelijkerwijs uit het veganisme zelf.
Zen schreef: Sterker nog, als alle veganisten passief zouden zijn, zouden er nauwelijks veganisten bij komen. Ik weet wel zeker dat een groot deel van de mensen op dit forum (inclusief ikzelf) veganist geworden zijn mede dankzij anderen die op een bepaalde manier actief het veganisme uitdroegen (mensen met een zendingsplicht?), al is het maar door het verspreiden van informatie.
Zie hierboven. Natuurlijk kun je meer doen. En dat is ook prima.
Zen schreef: Er zijn verschillende manieren waarop mensen veganisme uitdragen en natuurlijk zijn sommigen daarvan minder 'succesvol' dan anderen en werkt het in bepaalde gevallen zelfs contraproductief, maar zoals jij het voor lijkt te stellen komt het allemaal op hetzelfde neer. Wanneer is er sprake van 'iemand over willen halen'? Wanneer je iemand informeert of in discussie gaat?
Er zijn allemaal verschillende mensen, en er zijn veel verschillende manieren die wel werken bij de een en niet bij de ander. Er zijn (voor mij) heel irritante methodes die kunnen werken bij andere mensen. Dat er methodes zijn die bij sommige mensen wel werken, betekent niet dat het een goede methode is of dat ik de methode goedkeur.
Zen schreef: Wat is actievoeren? Dat kun je zo breed interpreteren. Enzovoort. Het idee achter de NVV is toch ook om veganisme uit te dragen door mensen er mee kennis te laten maken en daarnaast bestaande veganisten ook te voorzien van informatie, tips, etc.? Wat is jouw drijfveer dan Rick om je te verbinden aan de NVV?
Ik heb niet zoveel met het winnen van zieltjes. Ik wil graag zorgen dat er info etc. is. Maar van mij hoeft die info niet opgedrongen te worden. Maar goed, waar de grens precies ligt: geen idee. Het is ook iets wat ieder voor zichzelf moet bepalen. Ik doe dat waar ik me goed bij voel.
Zen schreef: Gezondheid kan nooit de enige reden zijn om veganist te worden. Misschien om een plantaardig (totaal-vegetarisch) dieet te kiezen maar de keuze voor veganisme is altijd vanuit een bepaald ethisch principe of overtuiging, of het nu de belangen van dieren zijn of een bepaald milieubewustzijn of de overtuiging dat het een betere manier is om met de voedselbronnen op Aarde om te gaan.
Dat ben ik met je eens. Wat me nogal eens verbaast is dat sommigen het veganistische dieet als de oplossing van veel, zo niet alles zien. Zelfs als iedereen helemaal veganistisch leeft, zullen mensen doodgaan, ziek worden, etc. En ook alle andere menselijke dingen zullen blijven voorkomen. De aarde zal dan nog steeds niet een plaats zijn waar iedereen elkaar aardig vindt etc.

Waar het mij om ging, en waar volgens mij de verwarring door is ontstaan, is dat je heel veel kunt doen met betrekking tot veganisme, maar dat het geen plicht is die noodzakelijk verbonden is met het veganisme.

Plaats reactie