Verkiezingen...

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Verkiezingen...

Bericht door Vegantastic » wo jun 09, 2010 10:48

lena schreef:
Maar het is natuurlijk een middel om mensen over te halen voor als ze niet PvdD stemmen maar een andere partij omdat die volgens hun ook nog andere punten heeft. Bv. er zijn genoeg mensen ook nog die GL of SP ofzo stemmen die dat stemmen omdat ze alleen denken dat de PvdD voor dieren alleen is en verder geen standpunten innemen. Hiermee geef je ze gewoon iets meer.
Dat vind ik ook wel goed, maar dan vind ik die tekst die er boven staat niet zo passen. Ook vond ik sommige onderwerpen niet zo sterk, en niet zo belangrijk, maar ik realiseer me dat dat heel persoonlijk is (wat mij betreft mag er best bezuinigd worden op de publieke omroep bijvoorbeeld, maar hoe dan ook lijkt het me niet dat dit voor potentiele PvdD stemmers een "breekpunt" is). Ik zou het wel beter hebben gevonden als bij sommige punten doorgeklikt kon worden naar meer uitleg van de PvdD, over waarom ze het zo zien.
Ja, ook een goed punt.

Persoonlijk zit ik op heel veel punten niet op 1 lijn met de pvdd. Dat bezuinigen op omroep mag van mij ook en ook subsidies op kunst zouden afgeschaft moeten worden. Hooguit uitzonderingen.

maar goed.. ik wil wel een leefbare planeet hebben en dan zijn de andere punten minder belangrijk vind ik. Het is jammer vind ik nog steeds dat men toch altijd 90% eigenbelang hanteert bij stemmen. Helaas...

Ik heb net iig weer mijn burgerplicht gedaan en gestemd. PvdD op Esther Ouwehand :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jun 09, 2010 10:49

Wat betreft het debat .Ik vind het stom dat kleine partijen en nieuwe partijen geen aandacht krijgen in die debatten. Erg berlusconi-achtige media-toestanden.

@rno

Bericht door @rno » wo jun 09, 2010 10:52

Volgens de stemwijzer week ik op 9 punten af, maar stond de PvdD toch bovenaan.
VVD onderaan.

Maar ja, ik ga geen @rno-partij oprichten, dus gaan we voor de knapste.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

@rno

Bericht door @rno » wo jun 09, 2010 10:54

Is er een kans dat Esther meer voorkeurstemmen krijgt dan Marianne? En dan?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jun 09, 2010 11:09

@rno schreef:Is er een kans dat Esther meer voorkeurstemmen krijgt dan Marianne? En dan?
Je weet maar nooit :)

Maar dan kan Esther aanspraak maken op de zetel.

Zen

Bericht door Zen » wo jun 09, 2010 13:43

@rno schreef:Is er een kans dat Esther meer voorkeurstemmen krijgt dan Marianne? En dan?
Lijkt me uitgesloten. Marianne is veel meer het gezicht van de partij. Voor de gemiddelde PvdD kiezer is Esther ook lang niet zo bekend. Voorts geld voor alle partijen volgens mij dat de meeste mensen steevast bewust dan wel automatisch op de lijsttrekker stemmen.
Cut cold stone with a warm heart

Marla

Bericht door Marla » wo jun 09, 2010 13:50

Vegantastic schreef:Wat betreft het debat .Ik vind het stom dat kleine partijen en nieuwe partijen geen aandacht krijgen in die debatten. Erg berlusconi-achtige media-toestanden.
Hmmm, ik zou het geen berlusconi-achtige media-toestanden noemen, maar knullig was het gisteren wel. Ik had liever gehad dat die drie kleine partijen ook gewoon bij de anderen gevoegd waren want dan had het ongetwijfeld wat meer diepgang gehad. Het probleem is alleen dat je moeilijk alle partijen uit kunt nodigen, want dan komt niemand meer aan het woord. Dus ik snap wel dat ze het zo hebben aangepakt maar dan nog hadden ze het wel iets serieuzer kunnen doen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo jun 09, 2010 14:04

Marla schreef:
Vegantastic schreef:Wat betreft het debat .Ik vind het stom dat kleine partijen en nieuwe partijen geen aandacht krijgen in die debatten. Erg berlusconi-achtige media-toestanden.
Hmmm, ik zou het geen berlusconi-achtige media-toestanden noemen, maar knullig was het gisteren wel. Ik had liever gehad dat die drie kleine partijen ook gewoon bij de anderen gevoegd waren want dan had het ongetwijfeld wat meer diepgang gehad. Het probleem is alleen dat je moeilijk alle partijen uit kunt nodigen, want dan komt niemand meer aan het woord. Dus ik snap wel dat ze het zo hebben aangepakt maar dan nog hadden ze het wel iets serieuzer kunnen doen.
Er is heel goed een opzet te maken waarin alle partijen langs komen. Bijvoorbeeld: grote partij groep, kleine partijen groep + nieuwe partijen groep. Daaruit 2 'winnaars' per groep halen. En dan nog een einddebat.
Is goed te doen. Maar sommige zenders/omroepen sluiten bewust partijen uit. In de zin van 'niet belangrijk'. Dus daarom lijkt me dat hier wel de grote partijen bevoordeeld worden. Kleine partijen proberen nog zich naar binnen te werken bij programma's om toch erbij te kunnen, maar je zou eens moeten weten hoe die reageren daarop..pff..

Zie ook bv. DWDD. Daarin tonen ze de peiling. Daar laten ze bewust 3 onderste partijen weg. Terwijl het toch niet zoveel gevraagd is gewoon in de peiling even die 3 onderste erbij in beeld te zetten?

rik23

Bericht door rik23 » wo jun 09, 2010 14:19

Vegantastic schreef:
rik23 schreef:Deze site tipt nogal wat onbekende informatie over democratie aanhttp://stemniet.nl/" target="_blank
Niet stemmen is meestal CDA stemmen. Of mss dit keer VVD. Stem dan blanco als je niet eens bent met gang van zaken. Niet meedoen is indirect gewoon stemmen.
duidelijk dat je alleen naar de naam had gekeken en vandaar uit je overtuiging eronder gezet hebt. dit doen veel mensen ook als ze ¨partij voor de dieren lezen¨.

maar goed, het linkje deed het ook niet.... :roll:

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » wo jun 09, 2010 14:36

Ik heb iig PvdD gestemd :)

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » do jun 10, 2010 3:21

PvdD is dus op 2 zetels gebleven. Beter dan niets!
En groen links is erop vooruit gegaan.
Wie is toch die Partij voor de Vrijheid? Dat had iemand hier waarschijnlijk wel uitgelegd, maar ben ik weer vergeten. Die deden het gek goed.

Het was wel irritant om helemaal tot kwart over 9 te moeten opblijven voor de uitslagen. :wink:

Dave

Bericht door Dave » do jun 10, 2010 3:33

Ja, gelukkig heeft de Partij voor de Dieren hun 2 zetels kunnen behouden. Een mooi resultaat aangezien ze maar weinig publiciteit kregen (alleen de 8 grootste partijen zaten vaak in de media) en er was ook een afzuigende werking naar de PvdA en de VVD van mensen die strategisch gingen stemmen. Hier hadden vooral de kleinere partijen last van. Ook een grote winst is dat de grote opponent van de PvdD het CDA (de partij voor de dierenbeulen) 20 zetels verloren heeft. :grin:

Partij voor de Vrijheid is kortgezegd de anti-islam partij, een rechtse nationalistische partij die de schuld legt bij buitenlanders voor de problemen.

Dave

Bericht door Dave » do jun 10, 2010 3:36

Hier is het trouwens half vijf 's ochtends.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » do jun 10, 2010 4:17

Dave schreef:Partij voor de Vrijheid is kortgezegd de anti-islam partij, een rechtse nationalistische partij die de schuld legt bij buitenlanders voor de problemen.
Gatsie. Daar was ik al bang voor.
Ik wist dat die partij erbij zat, maar niet welke naam ze hadden.

Slaap rustig verder.... Tot morgen. :)

Claudia

Bericht door Claudia » do jun 10, 2010 5:37

Ben heel blij dat PvdD zijn twee zetels behouden heeft, want volgens mij zag het er lange tijd naar uit dat ze er één zouden verliezen.... da's dan een klein lichtpuntje tegenover de gruwel van de monsterzege van Wilders. *zucht* Nou ja, we waren er op voorbereid..... maar toch, ik snap er echt niks van dat zo veel mensen op die mafkees stemmen. :(

Marten

Bericht door Marten » do jun 10, 2010 6:36

Claudia schreef:Ben heel blij dat PvdD zijn twee zetels behouden heeft, want volgens mij zag het er lange tijd naar uit dat ze er één zouden verliezen.... da's dan een klein lichtpuntje tegenover de gruwel van de monsterzege van Wilders. *zucht* Nou ja, we waren er op voorbereid..... maar toch, ik snap er echt niks van dat zo veel mensen op die mafkees stemmen. :(
Hier hetzelfde... Ongelofelijk, die grote winst van die eikel van een Wilders.

Als Wilders in de regering komt emigreer ik... oeps, dat heb ik al gedaan!

@rno

Bericht door @rno » do jun 10, 2010 7:00

Het zal mij benieuwen welke minister van Landbouw de PvdD nu mag gaan plagen.
Alles beter dan Gerda?

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » do jun 10, 2010 7:39

Claudia schreef:Ben heel blij dat PvdD zijn twee zetels behouden heeft, want volgens mij zag het er lange tijd naar uit dat ze er één zouden verliezen.... da's dan een klein lichtpuntje tegenover de gruwel van de monsterzege van Wilders. *zucht* Nou ja, we waren er op voorbereid..... maar toch, ik snap er echt niks van dat zo veel mensen op die mafkees stemmen. :(
Inderdaad, ik had voor het eerst eens op de PvdD gestemd en zag die stem al min of meer "verloren gaan". Ik ben benieuwd met hoeveel stemmen ze die tweede zetel dan uiteindelijk toch nog in de wacht gaan slepen.

Er is nu een rechtse meerderheid als Rutte met CDA en PVV wil gaan regeren.
Als de economische en ecologische wereldcrises de komende jaren nog verder uitdiepen zou door een rechtse Nederlandse regering een goede basis gelegd kunnen worden voor een linkse meerderheid die Nederland pas echt klaar kan stomen voor de 21ste eeuw.

In elk geval wel prettig dat ik de komende tijd niet meer tegen die onuitstaanbare gristelijke machtshoofden hoef aan te kijken. :D

lena

Bericht door lena » do jun 10, 2010 9:48

Brent schreef:
Inderdaad, ik had voor het eerst eens op de PvdD gestemd en zag die stem al min of meer "verloren gaan".
Ik had hetzelfde.

Heb uiteindelijk toch PvdD gestemd omdat dat de partij is die op de belangrijkste punten overeenkomt met wat ik vind (niet alleen dierenrechten, maar ook andere dingen). Het zou interessant zijn om wat statistieken te zien, ik heb het idee dat de PvdD behoorlijk wat nieuwe stemmers heeft gekregen, maar dan zouden ze ook behoorlijk wat mensen die vorige keer op ze stemden kwijtgeraakt zijn. Vraag me af of dat beeld klopt en als dat zo is wat daar de redenen voor zijn.

Maar inderdaad wat een boel Wildersstemmen. Nog meer dan in de peilingen. :(

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 10, 2010 10:01

De PvdD heeft sowieso veel stemmen verloren. Dat is duidelijk. Amsterdam waar we altijd hoog stonden gehalveerd. Mogelijk ook doordat cohen daar vandaan komt.

Plaats reactie