Verkiezingen...

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Zen
Leefwijze: veganist

Re: Verkiezingen...

Bericht door Zen » di jun 01, 2010 20:21

Ananas schreef:Ik denk dat ik afkomst en geloof even erg vind.
Ik niet. Afkomst is nooit een keuze. Religie uiteindelijk wel. Een (bepaalde) afkomst schaadt niemand, religie schaadt enorm veel mensen wat mij betreft en daar mag je kritiek op hebben. Sterker nog ik vind het een plicht om 'gelovigen' geen voorkeursbehandeling te geven wanneer ze hun geloof gebruiken om bepaalde vormen van discriminatie en intolerantie (tegenover homo's of vrouwen bijvoorbeeld) te uiten. En ja ik weet ook wel dat er genoeg gelovigen zijn die hun overtuiging enkel op zichzelf betrekken en anderen geen enkel kwaad doen, maar alleen al door jezelf te verbinden aan een bepaalde doctrine en je niet actief uitspreekt tegen de intolerante elementen daarvan draag je m.i. bij aan onwenselijke frictie in een samenleving.
Laatst gewijzigd door Zen op do jun 03, 2010 6:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Cut cold stone with a warm heart

Ananas

Bericht door Ananas » di jun 01, 2010 21:48

Dat is wel erg. Maar als veganist doe je eigenlijk een beetje hetzelfde, alleen heet het dan eetgewoonte ipv religie. En ik zou het net zo erg vinden als ik niet in een land mag gaan wonen omdat ik veganist ben, als omdat ik Nederlander ben.

@rno

Bericht door @rno » di jun 01, 2010 21:59

Zen schreef:
Ananas schreef:Ik denk dat ik afkomst en geloof even erg vind.
Religie uiteindelijk wel.
Als je van kinds af aan bent opgegroeit met één bepaalde gedachte over hoe het leven in elkaar zit, dan is het heel moeilijk om daar van af te stappen. Zeker als je hele omgeving met die gedachte leeft en alternatieven bedreigend vindt. En de alternatieven zijn vaak ook gebaseerd op een soortgelijke grondslag als degeen waar jij mee bent geïndoctrineerd. En mensen willen graag leven in een omgeving met anderen, die hetzelfde denken. Ze willen vastigheid en niet twijfelen. Een veilige haven.

Vrouwen zijn nu eenmaal andere wezens, en ik zou me bedreigd voelen als ze de mogelijkheid hebben om zich actief verkiesbaar te stellen. Stel je voor dat een vrouw mij gaat vertellen hoe ik moet leven. :wink:
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

@rno

Bericht door @rno » wo jun 02, 2010 7:19

Ik heb een emailtje gestuurd naar GroenLinks met de vraag wie vega is.
Bericht terug van http://tweedekamer.groenlinks.nl/nielsvandenberge" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Mijn email:
Vanwege de Tweede kamerverkiezingen ben ik op zoek naar mensen op wie gestemd kan worden, die vegetariër (geen vlees, geen vis) zijn.
Kan ik jouw ook in dit hokje plaatsen?

Antwoord:
"Haha, ik word niet graag in hokjes geplaatst ;-)
Maar het klopt. Ik ben al ruim tien jaar vegetariër en eet vlees noch vis."

Wat mij betreft is dit geen dringend stemadvies, maar als je niet op de Partij voor de Dieren wilt stemmen....
(Trouwens bij de PVV zit naar ik meen ook een "vega")
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Zen

Bericht door Zen » wo jun 02, 2010 8:19

Ananas schreef:Dat is wel erg. Maar als veganist doe je eigenlijk een beetje hetzelfde, alleen heet het dan eetgewoonte ipv religie.
De veganistische doctrine (voor zover je daarvan kunt spreken) discrimineert niet en is niet intolerant tegenover groepen mensen. Dat is het verschil met de doctrines van bijv. Abrahamistische religies waar de geschriften dat wel degelijk doen. Overigens zie ik veganisme niet slechts als eetgewoonte maar als (levens)overtuiging, net als bij religie.

Om diezelfde reden zou ik het ook erger vinden als een tolerante boeddhist gediscrimineerd wordt om zijn/haar geloof dan wanneer een Christen of moslim die zelf discrimineert en intolerant is tegenover homo's en/of vrouwen wordt gediscrimineerd vanwege zijn/haar religie.
Laatst gewijzigd door Zen op wo jun 02, 2010 10:02, 4 keer totaal gewijzigd.

Zen

Bericht door Zen » wo jun 02, 2010 8:21

@rno schreef:
Als je van kinds af aan bent opgegroeit met één bepaalde gedachte over hoe het leven in elkaar zit, dan is het heel moeilijk om daar van af te stappen.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is, ik zeg dat het uiteindelijk toch een keuze blijft. En als die keuze (om van het geloof af te stappen) vrijwel onmogelijk wordt gemaakt door de omgeving dan zegt dat wel iets over de aard van de gelovigen en daarmee in de kern ook wel iets over het geloof zelf en alleen maar een bevestiging van intolerantie uit die hoek.

@rno

Bericht door @rno » wo jun 02, 2010 8:48

Zen schreef:
@rno schreef:
Als je van kinds af aan bent opgegroeit met één bepaalde gedachte over hoe het leven in elkaar zit, dan is het heel moeilijk om daar van af te stappen.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is, ik zeg dat het uiteindelijk toch een keuze blijft. En als die keuze (om van het geloof af te stappen) vrijwel onmogelijk wordt gemaakt door de omgeving dan zegt dat wel iets over de aard van de gelovigen en daarmee in de kern ook wel iets over het geloof zelf en alleen maar een bevestiging van intolerantie uit die hoek.

En als je nou veganist bent in een veganistische omgeving?
(Sorry, reactie was al geplaatst voordat ik een eerdere reactie las.)

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » wo jun 02, 2010 10:04

Voor mij blijft de doorslag, wat gaat er gebeuren met al het dierenleed en dan is er maar 1 partij, want wat denk je gaat er gebeuren als GL mag regeren met bv. VVD en CDA.
Dan gebeurt er maar 1 ding en dat is dat beetje groen van GL zal verdwijnen als sneeuw voor de zon, omdat de andere partijen er niets mee hebben.
Uit de opinie peilingen blijkt alweer een beetje dat VVD en CDA weer gaan regeren met alle gevolgen vandien, korte termijn winst, dus alles draait om geld.
En geld is een sprookje, wat alleen maar bestaat omdat wij er nog in geloven.

Ananas

Bericht door Ananas » wo jun 02, 2010 19:05

@rno schreef:Ik heb een emailtje gestuurd naar GroenLinks met de vraag wie vega is.
Aan wie heb je dit dan gevraagd? Femke Halsema schreef laatst op hyves dat ze een lekker broodje met een of ander soort vlees had gegeten. (Ja, ze schrijft ongeveer elk uur wat ze doet.)
Zen schreef:Overigens zie ik veganisme niet slechts als eetgewoonte maar als (levens)overtuiging
Dat is een betere term inderdaad, dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde.

@rno

Bericht door @rno » wo jun 02, 2010 19:48

Ananas schreef: Aan wie heb je dit dan gevraagd? Femke Halsema schreef laatst op hyves dat ze een lekker broodje met een of ander soort vlees had gegeten. (Ja, ze schrijft ongeveer elk uur wat ze doet.)
Ik heb het gevraagd aan de persoon (ook vega) op wie ik gestemd had voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 03, 2010 0:29

Ananas schreef:Aan wie heb je dit dan gevraagd? Femke Halsema schreef laatst op hyves dat ze een lekker broodje met een of ander soort vlees had gegeten. (Ja, ze schrijft ongeveer elk uur wat ze doet.)
Ja, ze is vleesliefhebber heeft ze al eerder eens gezegd.

Hanneke
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Hanneke » do jun 03, 2010 15:10

Als er echt iets voor natuur, milieu, dieren enz wil gebeuren dan is geloof ik de PvdD de enige keuze. Ik heb de laatse weken goed naar Marianne Thieme geluisterd. Lang niet slecht. 100% naar je zin vind je nergens.

Laatst zei iemand me : nou ik stem toch maar voor de mensen. Ik vraag me af: hoe kun je voor de mensen zijn als je je niets gelegen laat liggen aan dieren, milieu enz.? Alles heeft met alles te maken. Ik geloof dat Thieme dat door heeft.

Stein

Bericht door Stein » do jun 03, 2010 19:30

Ik zou willen dat ik de PvdD echt serieus zou kunnen nemen. Ik neem weinig partijen serieus: GroenLinks en D'66. Speelt mee dat ik vreselijk slecht tegen conservatisme kan en andere partijen vaker zonder duidelijke of oprechte reden tegen dingen zijn, of met redenen die gewoon eigenlijk best wel onzin zijn.

Zou denk ik wel PvdD kunnen stemmen alleen naar het programma kijkend. Het is namelijk best decadent nog veel te willen doen aan mensen-welzijn in de westerse wereld, waaraan toch de meeste partijen 99% van hun programma wijden. We hebben het hier echt goed, en veel zal een partij niet willen of kunnen veranderen. Het is hooguit het tijdelijk verschuiven van materialen, want 4 jaar later wordt het veelal toch herzien door een nieuw kabinet.

Focussen op natuur en dieren enzo is daarom veel belangrijker en zinvoller want daaraan is nog echt heel veel te doen. GL en PvdD komen zeer overeen in programma met elkaar op milieu- en dierenvlak, en dan kies ik voor de partij die ik het meest serieus kan nemen.

@rno

Bericht door @rno » do jun 03, 2010 19:46

Is dat een partij die idealen overboord gooit om in de regering te komen?

Dennis

Bericht door Dennis » do jun 03, 2010 21:36

@rno schreef:Is dat een partij die idealen overboord gooit om in de regering te komen?
Heerlijke vraag! Groen Links mag de naam wel veranderen in Groen Rechts.

Zen

Bericht door Zen » do jun 03, 2010 22:00

Stein schreef:Ik zou willen dat ik de PvdD echt serieus zou kunnen nemen. Ik neem weinig partijen serieus: GroenLinks en D'66. Speelt mee dat ik vreselijk slecht tegen conservatisme kan en andere partijen vaker zonder duidelijke of oprechte reden tegen dingen zijn, of met redenen die gewoon eigenlijk best wel onzin zijn.

Zou denk ik wel PvdD kunnen stemmen alleen naar het programma kijkend. Het is namelijk best decadent nog veel te willen doen aan mensen-welzijn in de westerse wereld, waaraan toch de meeste partijen 99% van hun programma wijden. We hebben het hier echt goed, en veel zal een partij niet willen of kunnen veranderen. Het is hooguit het tijdelijk verschuiven van materialen, want 4 jaar later wordt het veelal toch herzien door een nieuw kabinet.

Focussen op natuur en dieren enzo is daarom veel belangrijker en zinvoller want daaraan is nog echt heel veel te doen. GL en PvdD komen zeer overeen in programma met elkaar op milieu- en dierenvlak, en dan kies ik voor de partij die ik het meest serieus kan nemen.
Bij GroenLinks komt er veel te weinig terecht van 'dierenissues'. De dieren moeten het -bijvoorbeeld qua moties die in hun belang worden ingediend- zo is de afgelopen periode in de Kamer gebleken toch echt hebben van de Partij voor de Dieren. GroenLinks is hooguit een partij die meegaat in een aantal goede initiatieven. Eigen initiatief voor de dieren is vanuit die Partij dun gezaaid zeker in vergelijking tot de PvdD. Mensen issues, zeker ook de korte termijn belangen van mensen, domineren ook enorm bij GroenLinks. Ik vind ook dat een conservatieve visie, in tegenstelling tot de benadering van de PvdD.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 03, 2010 23:55

Stein schreef: GL en PvdD komen zeer overeen in programma met elkaar op milieu- en dierenvlak, en dan kies ik voor de partij die ik het meest serieus kan nemen.
Vind je?

GL sluit biogas uit veehouderij niet uit als 'groene bron'. PvdD wel. GL vind dat halal hoort bij tolerantie. PvdD pleit voor verbod op onverdoofd ritueel slachten. Halsema heeft al diverse malen aangegeven niet de barricades op te gaan voor bont, dat ze dol is op vlees en dat er geen goede vleesvervangers zijn. Ze vind de PvdD decadent en dat het is omdat we geen echte problemen in NL hebben. Vind een verbod op vissenkom gek, terwijl daar enorm goede argumenten voor te geven zijn. Ze is geen tegenstander van dieren als schildpadden als huisdier. En geen tegenstander van internethandel in dieren. Ook zijn ze voor uitzetten van allerlei dieren in het wild, terwijl dat geen goed plan is (zie ook dilemma oostvaardersplassen als resultaat).
GL vind ook MSC vis duurzaam. En zijn voor onderzoek naar mogelijkheden van gen. manipulatie van plantsoorten.

De Partij voor de Dieren heeft er voor gezorgd dat 3% aandacht rondom dieren in de kamer vergroot is tot 17%. Dat had GL ook kunnen doen als ze dat onderwerp belangrijk hadden geacht. Het is jammer dat het zo achteruit gaat bij die partij mbt dieren en zelfs natuuronderwerpen. SP is ook echt weg aan het lopen er van. In de debatten waar Halsema aan meedoet zie je ook dat ze amper over groen heeft. Het gaat vooral over geld, maar er bestaan genoeg mogelijkheid om meer daarover te hebben in die debatten.

Ik denk dat je beter meer zorgen kan maken over dat het groene aspect van traditioneel groene partijen verdwijnt dan dat je je zorgen moet maken over of wilders nou wel of niet straks met VVD en CDA samen gaat.

lena

Bericht door lena » vr jun 04, 2010 8:00

Als het gaat om GL vs PvdD zou je ook kunnen kijken naar de niet-dier onderwerpen, want daarin verschillen ze mijlenhoog. PvdD is voor persoonlijke vrijheid, voor privacy, GL is voor meer invloed van de overheid op het individu. PvdD is bijvoorbeeld tegen een automatisch donorsysteem, GL wil wel dat iedereen donor is tenzij diegene bezwaar aantekent. PvdD is ook veel kritischer op grote automatische systemen als het Elektronisch Patienten Dossier. PvdD was de enige partij die tegen stemde op het wetvoorstel dat regelde dat zelfs van verdachten (niet veroordeelden) al vingerafdrukken en soms DNA afgenomen mag worden.

@rno

Bericht door @rno » vr jun 04, 2010 8:09

Ik kies voor een prikkelende partij. Laat de mens maar eens nadenken.

Marla

Bericht door Marla » vr jun 04, 2010 8:19

Vegantastic schreef: GL sluit biogas uit veehouderij niet uit als 'groene bron'. PvdD wel.
Tja, als het er toch is kun je het net zo goed gebruiken toch? Of is de PvdD van plan om de veehouderij helemaal af te schaffen?
Vegantastic schreef: GL vind dat halal hoort bij tolerantie. PvdD pleit voor verbod op onverdoofd ritueel slachten.
Ik heb zelf liever dat alle vormen van slachten verboden worden :mrgreen: .
Tja, ik vind dit een lastig punt. Veel mensen gebruiken dat ritueel slachten om moslims te pakken terwijl ze helemaal niet zo begaan zijn met dieren. Nou zeg ik niet dat de PvdD dat doet, helemaal niet hoor, maar het is voor mij wel een reden om het niet met dat punt eens te zijn.
Vegantastic schreef: Halsema heeft al diverse malen aangegeven niet de barricades op te gaan voor bont, dat ze dol is op vlees en dat er geen goede vleesvervangers zijn.
Oh, je vergeet nog te zeggen dat ze nog rookt ook!
Er zitten ook nog andere mensen in die partij heh, je hoeft niet op Femke te stemmen. ;)
Vegantastic schreef:Ze vind de PvdD decadent en dat het is omdat we geen echte problemen in NL hebben.
Daar heeft ze ook wel een punt vind ik. Als je in een land woont waar kinderen van honger sterven, waar oorlog heerst en mensen elkaar de hersens inslaan hoef je echt niet aan te komen met een partij die voor de rechten van de dieren opkomt.
Vegantastic schreef:Ook zijn ze voor uitzetten van allerlei dieren in het wild, terwijl dat geen goed plan is (zie ook dilemma oostvaardersplassen als resultaat).
Correctie: JIJ vindt dat geen goed plan. Heel veel ecologen vinden het namelijk wel een goed plan, en vinden de oostvaardersplassen ook een goed plan. Er vestigen zich ook heel veel dieren uit zichzelf daar in het gebied en er zijn ook plannen om verbindingen te maken zodat er meer migratie mogelijk is. Het is niet leuk om dieren te zien sterven maar dat gebeurt in de natuur ook, gaan we dat dan ook maar afschaffen?

Plaats reactie