Verkiezingen...

Veganisme en religie/spiritualiteit. Filosofie. En andere onderwerpen mbt veganisme.

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
taeka
Leefwijze: vegetarier

Re: Verkiezingen...

Bericht door taeka » wo mei 26, 2010 15:48

De gezondheidszorg is een groot probleem, vooral omdat de geneeskunde zich richt op symptoom bestrijding en niet in het voorkomen van ziektes, want dat leverd niets op.
De farmaceutische industrie heeft hier een flinke vinger in de pap en de mens is helemaal afhankelijk gemaakt van het pilletje van de dokter en gelooft niet meer in zichzelf.
De mens kan zoveel meer, maar word onderdrukt door grote bedrijven en bv. door het vaticaan.

De Pvdd is volgens mij de enige partij die iets wil doen aan het voorkomen van ziektes bij mens en dier, door het promoten van biologisch voedsel en veel minder innemen van dierlijke eiwitten.
Daarmee kun je al een hoop ellende voorkomen dacht ik.

Anatis

Bericht door Anatis » wo mei 26, 2010 17:45

taeka schreef: De Pvdd is volgens mij de enige partij die iets wil doen aan het voorkomen van ziektes bij mens en dier, door het promoten van biologisch voedsel en veel minder innemen van dierlijke eiwitten.
GroenLinks, D66, en volgens mij ook de PvdA, willen nu ook de vleestax invoeren. Maar de PvdD is duidelijk de voortrekker. Ik kan alleen niet tegen de hypocrisie van veel mensen die voor duurzame veeteelt zijn (en de bio-industrie willen verbieden) maar wel gewoon zelf voor de kiloknallers kiezen..

En naar mijn weten is van biologisch voedsel nog nooit bewezen dat het gezonder zou zijn. Het klinkt wel aannemelijk maar is daarmee nog niet bewezen. Ook smaak wordt in testen nooit enig onderscheid gevonden. In de Consumentengids werd het groente en fruit van de natuurwinkel als slechtste getest zelfs dankzij de lage omloopsnelheid. Daarnaast wordt er in Europa, en vooral Nederland, niet zo heel veel gif meer gebruikt.

En het bewijs dat dierlijke eiwitten ongezond zijn is volgens mij ook nog niet overtuigend bewezen. Sterker nog, eiwitten worden steeds vaker aangeprezen als gezond. De kwaliteit speelt denk ik ook wel een grote rol, vlees/vis uit het "wild" is beter dan uit de bio-industrie.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mei 26, 2010 18:58

Anatis schreef: En het bewijs dat dierlijke eiwitten ongezond zijn is volgens mij ook nog niet overtuigend bewezen.
Het is duidelijk toch wel dat plantaardig meer gezondheidsvoordelen biedt dan een dieet met veel dierlijke eiwitten. Dat lijkt me al heel lang duidelijk. Het is ook niet gek dat het WHO toch laatst aangaf dat de promotie/subsidie van dierlijke eiwitten een verhoogt sterfte betekent.

lena

Bericht door lena » wo mei 26, 2010 19:24

Happyanita schreef: @ Lena hoe hou je bij wat alle partijen stemmen? Ik vind het moeilijk om dat soort feitelijke informatie te vinden.
Ik vind dat ook moeilijk! Er is politix.nl voor specifieke stemmingen, maar echt makkelijk zoekt dat niet. Wel heel nuttig om voor dingen die ik echt belangrijk vind terug te zoeken hoe partijen gestemd hebben. Daarnaast volg ik het nieuws wat, soms zijn er journalisten die het moeilijke werk doen. Zie bijvoorbeeld dit overzicht over stemgedrag over privacykwesties. (PvdA is daarin echt vreselijk, maar ik twijfel nog steeds want een CDA/VVD/PVV kabinet lijkt me echt funest (las vandaag dat bij de VVD mensen met een minimumloon er bijna 250 euro per maand op achteruitgaan!))

Happyanita
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Happyanita » wo mei 26, 2010 19:34

@ Anatis Er zit nog steeds veel gif op fruit: http://www1.milieudefensie.nl/landbouw/ ... uit5.htm#a Daarbij is ook dit heel belangrijk: - Kinderen zijn extra gevoelig. - De wetgeving kijkt alleen naar de effecten van elke gifstof afzonderlijk. Maar je eet op één dag verschillende soorten groente en fruit. - De normen houden geen rekening met langetermijneffecten.
taeka schreef:De farmaceutische industrie heeft hier een flinke vinger in de pap en de mens is helemaal afhankelijk gemaakt van het pilletje van de dokter en gelooft niet meer in zichzelf.
We moeten inderdaad weer ontdekken wat we zelf kunnen. Of er echt veel tegen gehouden wordt weet ik niet. Volgens mij is het ook iets dat in onszelf zit. Dat buiten de vakjes denken moeilijk is. Dat zie je in 't transitieprogramma langdurende zorg http://www.tplz.nl/organisatie/default.aspx. Ook is het moeilijk blijvende verandering te krijgen en niet terug te vallen in oude gewoonten.
Taeka werk je in de zorg? Misschien vind je dit interessant: http://www.loc.nl/loc/download/organisa ... e-def..pdf De visie van mijn werkgever. Die mij inspireert om de zorg beter te maken :). Ik wil geen reclame maken, maar t valt me op dat we veel dezelfde mening delen over zorg.

@ Lena: dankjewel! Ga de sites bekijken.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo mei 26, 2010 19:48

Happyanita schreef:@ Anatis Er zit nog steeds veel gif op fruit: http://www1.milieudefensie.nl/landbouw/ ... uit5.htm#a Daarbij is ook dit heel belangrijk: - Kinderen zijn extra gevoelig.
Hier in Amerika hebben ze testen gedaan met kinderen.
Een groep kinderen at "normaal" en de andere groep biologisch.
Ze vergeleken hun gedrag en concentratie in school en dat was veel beter bij de kinderen die biologisch aten.
Ik denk dat het echt wel verschil uitmaakt.
De vraag naar biologisch moet wel groeien, zodat het (net als hier) goedkoper wordt.

@rno

Bericht door @rno » do mei 27, 2010 9:47

Ik stuur aan de partijen, die voor mij belangrijk zijn, een emailtje met de vraag wie van de verkiesbaren vega is. Bij de Gemeenteraad kreeg ik keurig bericht terug, o.a. van GroenLinks. Ik heb toen op een veganist gestemd.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

taeka

Bericht door taeka » do mei 27, 2010 13:21

Hopelijk was het geen veganist die dierenrechten decadent vind.

taeka

Bericht door taeka » do mei 27, 2010 13:32

Happyanita: geloof zelf wel dat farmaceutische bedrijven heel veel te vertellen hebben, zie het als bv. oliemaatschappijen die het gebruik van andere aandrijf mogelijkheden voor auto,s tegen houden en dat al heel veel jaren of het vaticaan die er alleen is om mensen te onderdrukken om er zelf beter van te worden.
Zie de grote lobby van bedrijven in de europese unie, er zijn meer bedrijfsmensen dan ministers.
Multinationals hebben het voor het zeggen en niet de regeringen, wij hebben dus ook een schijnregering, daarom behartigen ze ook niet de mens, dier en milieu, maar het geld.
Geld is een sprookje en zolang wij erin geloven is het wat waard, anders niet.

@rno

Bericht door @rno » do mei 27, 2010 14:00

taeka schreef:Hopelijk was het geen veganist die dierenrechten decadent vind.

Hij houdt zich bezig met het promoten van het openbaar vervoer.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Anatis

Bericht door Anatis » do mei 27, 2010 21:02

Vegantastic schreef:
Anatis schreef: En het bewijs dat dierlijke eiwitten ongezond zijn is volgens mij ook nog niet overtuigend bewezen.
Het is duidelijk toch wel dat plantaardig meer gezondheidsvoordelen biedt dan een dieet met veel dierlijke eiwitten. Dat lijkt me al heel lang duidelijk. Het is ook niet gek dat het WHO toch laatst aangaf dat de promotie/subsidie van dierlijke eiwitten een verhoogt sterfte betekent.
Ik ben met geen enkel onderzoek bekend dat bewijst dat dierlijke eiwitten ongezond zijn. Bij alle serieuze onderzoeken kom ik vooral tegen dat we zo ontzettend weinig weten over voeding.
Dat promotie/subsidie van dierlijke eiwitten een verhoogde sterfte betekent zegt nog niet dat dierlijke eiwitten inherent ongezond zijn. Die promotie heeft vooral betrekking op vlees uit de bio-industrie die veel omega-6 bevatten en weinig omega-3 en wat hormonen/antibiotica.
Happyanita schreef:@ Anatis Er zit nog steeds veel gif op fruit: http://www1.milieudefensie.nl/landbouw/ ... uit5.htm#a Daarbij is ook dit heel belangrijk: - Kinderen zijn extra gevoelig. - De wetgeving kijkt alleen naar de effecten van elke gifstof afzonderlijk. Maar je eet op één dag verschillende soorten groente en fruit. - De normen houden geen rekening met langetermijneffecten.
Eens, zwangere vrouwen en kinderen zijn altijd gevoeliger. En combinaties van gifstoffen is inderdaad nog een heikel punt. Het is ook onmogelijk om onderzoek te doen naar al die combinaties. Overigens is dat onderzoek uit 2003, dus wel wat gedateerd.

En vergeet niet dat in de biologische landbouw ook gebruik wordt gemaakt van ("natuurlijke") bestrijdingsmiddelen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Biologisch ... gsmiddelen" target="_blank

rik23

Bericht door rik23 » do mei 27, 2010 22:57

taeka schreef:geloof zelf wel dat farmaceutische bedrijven heel veel te vertellen hebben.
taeka schreef:,

zeker want ze sponsoren kandidaten en wanneer er een tot president of premier gekozen is, dan komen ze even bij hem lang om verwijder of versoepeling van er door te laten douwen
taeka schreef:Multinationals hebben het voor het zeggen en niet de regeringen,
dat kan ik ook zien maar het is niet alleen maar van: die grote bedrijven en regeringen zijn slecht!!! maar er zit ook een stukje hufterigheid in de meeste mensen zelf wat ze zich niet bewust van zijn en wat gewoonlijk niet naar boven komt en dat laat de (schijn)democratie nu goed zien :cry: .
Anatis schreef:En vergeet niet dat in de biologische landbouw ook gebruik wordt gemaakt van ("natuurlijke") bestrijdingsmiddelen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Biologisch" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank ... gsmiddelen
ik vind dat biologische teelt ook nog veel te veel toestaat. er word nog in de zelfde trant gedacht als bij regulier terwijl dit het onnodig moeilijk en duur maakt....
ik heb ergens gelezen dat er gewassen uit het laboratorium toegestaan zijn bij biologische teelt. dat heet dan nog net geen genetisch maar het is wel enorm gemanipuleerd :(
en geen landbouw bedrijven in de buurt van umts\gsm masten en langs drukke wegen of onder hoogspanningskabels lijkt me natuurlijk zeer verstandig

helaas is dat quoten niet goed gelukt en een beetje verworden tot kloten

@rno

Bericht door @rno » ma mei 31, 2010 6:45

Stein

Bericht door Stein » ma mei 31, 2010 13:49

Anatis schreef:
taeka schreef: De Pvdd is volgens mij de enige partij die iets wil doen aan het voorkomen van ziektes bij mens en dier, door het promoten van biologisch voedsel en veel minder innemen van dierlijke eiwitten.
GroenLinks, D66, en volgens mij ook de PvdA, willen nu ook de vleestax invoeren. Maar de PvdD is duidelijk de voortrekker. Ik kan alleen niet tegen de hypocrisie van veel mensen die voor duurzame veeteelt zijn (en de bio-industrie willen verbieden) maar wel gewoon zelf voor de kiloknallers kiezen..
Ja, hypocriet. Maarja, zolang het legaal blijft zullen mensen toch met hun portemonnee blijven denken... dit soort veranderingen moet van bovenaf komen. Mensen zelf zullen niet snel veranderen als daar geen nood toe is, hoe erg ze het ook met je eens zijn.

Ananas

Bericht door Ananas » ma mei 31, 2010 14:13

Er was hier toch iemand die vond dat de PVV ook een heel diervriendelijke beweging was? Hier een vergelijking, die ik in mijn mailbox kreeg.

http://www.partijvoordedieren.nl/tk2010 ... friend.php" target="_blank"

Met onder andere deze standpunten van Wilders:
Ontkent klimaatprobleem, ‘schaf klimaatbeleid af!’
Bio-industrie voorlopig ongemoeid, op langere termijn iets tegen ondernemen
Vleestax is bloody shame
Ruimte is niet bepalend voor dierenwelzijn

taeka

Bericht door taeka » di jun 01, 2010 11:09

Heb ook de vergelijking gekregen met de SP, dat viel ook zwaar tegen.
De PVV heeft ook alleen wat te zeggen over moslims en criminelen, maar verder hebben ze niets zinnigs te zeggen, oh ja , geen kommentaar, omdat ze het dan weer niet weten.

jojo

Bericht door jojo » di jun 01, 2010 11:27

Nou, ik vind wat de pvv over de moslims te zeggen heeft ook niet bepaald 'zinnig'........ ............... Overigens:
Volgens een milieulijst van Greenpeace (heet geloof ik 'met de billen bloot' lijst) staat de pvv onderaan als partij die het minst doet, het slechts is voor het milieu. Overig staat Groen Links op nummer 1 op die lijst en de PVDD op een goeie 2e.

Ananas

Bericht door Ananas » di jun 01, 2010 15:19

jojo schreef:Nou, ik vind wat de pvv over de moslims te zeggen heeft ook niet bepaald 'zinnig'........
Dat is helemaal waar maar sommige mensen schijnen dat wel te vinden :P maar als je veganist ben kan je het toch moeilijk op bovenstaande punten eens zijn met de (nsda)pvv.

Zen

Bericht door Zen » di jun 01, 2010 17:44

Ananas schreef:
jojo schreef:Nou, ik vind wat de pvv over de moslims te zeggen heeft ook niet bepaald 'zinnig'........
Nog veel erger is dat ze discrimineren op afkomst (o.a. het onderscheid tussen Westerse en niet Westerse allochtonen).
Cut cold stone with a warm heart

Ananas

Bericht door Ananas » di jun 01, 2010 20:04

Ik denk dat ik afkomst en geloof even erg vind. Maar ik vind het wel een heel eng idee dat mensen die uit een bepaalde streek komen schijnbaar allemaal iets kunnen toevoegen aan het land (maar als je net wat verder bent geboren mag je bespot worden).

Plaats reactie