Ik ben heel benieuwd naar het verkiezingsprogramma van de partij voor de dieren. Ben nu het partijprogramma van Groenlinks aan het doornemen. De nieuwsberichten die ik erover las schrokken me erg af, maar nu ik het lees vind ik dat er inieder geval goed overnagedacht is.
Bij de SP was dat nu net weer andersom maar ik heb hun programma nog niet helemaal gelezen (dus het kan nog veranderen). En aan de financiele onderbouwing moet ik nog helemaal beginnen.
Het programma van de partij voor mens en spirit wil ik ook nog lezen

.
Wat betreft dierenrechten en alles voor dieren verbeteren. Daarover heeft GL wel een stuk in haar verkiezingsprogramma staan (pag 16 van het verkiezingsprogramma dat staat op hun site). Ik vind het een beetje mager. Maar voor mij wegen de inrichting en beschikbaarheid van de gezondheidszorg, het onderwijs en het financieel houdbaar houden van onze sociale voorzieningen minstens even zwaar.
Een aantal mooie diervriendelijke punten in het gl programma:
-Dieren hebben recht op een goed leven en mogen niet onnodig pijn lijden. Dierenrechten worden opgenomen in de Grondwet en in een bindend Europees handvest.
-De vee-industrie wordt stapsgewijs afgebouwd. Landbouwdieren gaan weer buiten scharrelen.
-Veetransporten worden aan banden gelegd. Slachtvee mag niet langer dan 4 uur worden vervoerd.
- Er komt een verbod op dieronvriendelijke ingrepen, zoals het castreren van biggen.
- Het aantal dierproeven wordt aanzienlijk verminderd, de transparantie vergroot.
- Nederland streeft in Europees verband naar een verbod opde invoer van exotische dieren en op het vervaardigen foie gras.
Okay, genoeg reclame gemaakt

. Ik ben trouwens nog op zoek naar een partij met een echte visie, een beetje positief, dus wie die nog in de aanbieding heeft?!